To, že sa v obci smie jazdiť najviac 50-kou, vie snáď aj malé dieťa. Niektorí dospelí by však o tom najradšej ani nevedeli. Nejeden zo šoférov považuje 50-ku za najnižšiu povolenú rýchlosť a často ešte obec ani neskončí a už letia. Čo však, ak obec strieda obec a medzi nimi sa nájdu aj takí, ktorí rýchlosti dodržiavajú?
Marek: "Občas cestujem medzi Žilinou a Ružomberkom. Prechádzam obcami Ľubochňa a Hubová. Obe obce na seba naväzujú. Ak idem v smere do Ružomberka, pár metrov od značky Začiatok obce (Ľubochňa) je značka povoľujúca ísť maximálnou rýchlosťou 70.
Fajn, idem 70. No pred koncom obce Ľubochňa je križovatka (zelená šípka). Za touto križovatkou je značka Koniec obce (Ľubochňa), no zároveň je tam umiestnená značka Začiatok obce (Hubová, modrá šípka). A tu "mám problém".
Akonáhle miniem spomenutú križovatku a vojdem do obce Hubová, uberiem rýchlosť na 50, keďže platnosť značky 70 platí po najbližšiu križovatku. Cez Hubovú sa teda snažím ísť maximálne 50. A práve vtedy sa stretávam s rôznymi reakciami vodičov idúcich za mnou. Buď ma predbiehajú, alebo trúbia, alebo blikajú, lepia sa na chrbát. Idem ja nesprávne alebo oni?"
Najvyššia povolená rýchlosť v obci je 50 km/h. Dopravnými značkami je možné túto rýchlosť zvýšiť alebo znížiť. Ľubochni umožnili vodičom jazdiť 70-kou. Tá však platí len po vzdialenejšiu hranicu križovatky pred koncom obce. Za križovatkou teda platí 50-ka. A nielen po značku označujúcu koniec obce.
Dopravná značka Koniec obce IS (36 c) informuje o skončení obce z hľadiska platnosti ustanovení pravidiel cestnej premávky, ktoré sa vzťahujú na pravidlá správania sa v obci. Inak povedané, ukončuje platnosť 50-ky. Ukončuje tiež platnosť iných dopravných značiek určujúcich najvyššiu povolenú rýchlosť.
Ak je pod takouto značkou alebo nad ňou umiestnená na rovnakom stĺpiku dopravná značka označujúca začiatok obce, treba za ňou jazdiť najviac 50-kou, pretože vodič je znovu v obci. V opačnom prípade mu hrozí pokuta na mieste do výšky 650 €.
Nenechajte sa vystresovať
Marek teda jazdí cez Hubovú podľa predpisov. Tí, čo ho predbiehajú, riskujú nielen pokutu ale aj nehodu. Pri predchádzaní sa totiž vodič sústredí najmä na predchádzanie vozidla a okolnosti s tým súvisiace. Na ostatné už toľko priestoru nie je. Stačí, aby cez cestu prechádzal chodec, alebo cyklista bol menej opatrný, a tragédia je na svete.
No a tých, ktorí by na vás trúbili alebo blikali svetlami preto, že vy idete predpisovo, si netreba všímať. Ide predsa o vašu bezpečnosť. Ak sa necháte "vytočiť", ohrozíte tým v prvom rade seba a pasažierov vo vašom vozidle, pretože sa prestanete sústrediť na cestu.
Marekova situácia nie je jednoduchá, ak chce ísť 50-kou a iní mu to nechcú dovoliť. Ani Michal to však nemá jednoduché. On 50-kou ísť nechce, ale musí pre chýbajúcu dopravnú značku.
Chýbajúca značka zväčšuje obce po hranice susednej
Michal: "Pred dedinou Veľká Mača je značka (smer od Serede na Bratislavu) ktorá stanovuje maximálnu rýchlosť na 70 km po hlavnej ulici cez celú dedinu. Na konci dediny nie je ale značka koniec obce a ani nič podobného, len koniec viacerých zákazov. Podľa toho, čo je na dopravných značeniach, treba za dedinou ísť maximálnou rýchlosťou 50 km/h, pretože sa obec stále neskončila.
Akonáhle skončí dedina pridám na 90km/h. Zriedka sa stáva, že tam merajú policajti. Čo v prípade, že by ma policajti namerali? Je nejaká možnosť brániť sa?"
Občas sa stane, že niekto ukradne dopravnú značku, alebo sa stane súčasťou nehody a je do takej miery poškodená, že neplní svoj účel. Potom, samozrejme, taká značka na ceste chýba. Najmä ak má vodičovi dať vedieť, že už sa nenachádza v obci a platia preň pravidlá pre cesty mimo obce.
Obranou je spoľahnutie sa na česť a spravodlivosť
Ak by na takom mieste merali policajti najvyššiu povolenú rýchlosť a vy by ste šli viac ako 50-kou, riskujete, že vám udelia pokutu. Vodič je totiž povinný rešpektovať dopravné predpisy a aj tie určené dopravnými značkami. V tomto prípade, kým sa neobjaví značka ukončujúca obec, treba jazdiť podľa predpisov platných pre obec. Je to podobný prípad ako obmedzenia na cestách v súvislosti so stavbami, ktorá platia, aj keď sa nepracuje.
Policajti by v prípade, aký popisuje Michal, teda mohli udeliť pokutu. Ak by sa tak rozhodli, mohli by ste sa brániť len posunutím sporu na správne konanie na dopravný inšpektorát a museli by ste dúfať, že budú akceptovať to, že dopravná značka na ceste chýba. Ak by ste ani tam neuspeli, jedinou šancou je potom už len súd.
Predpokladáme však, že v mieste, kde končí 70-ka, vás policajti nebudú pokutovať za nedodržanie 50-ky práve preto, že argument o chýbajúcej značke nie je výhovorkou.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.