Napríklad, kto z vodičov má prednosť? Jeden z schádza z diaľničného obchvatu jedným pripájacím pruhom, druhý sa naň chce dostať cez druhý pripájací pruh. Oba pripájacie pruhy, ktoré sú súčasťou diaľnice, sa v určitom bode navzájom stretnú.
Robert: "Chcel by som sa opýtať na prednosť v jazde v dvoch paralelných pripájacích pruhoch na diaľnici D1 ponad ulicu Gagarinova v Bratislave. Výjazd aj zjazd z diaľnice sú riešené cez dva paralelné pripájacie pruhy.
Vodič A (zelená farba) schádza z diaľnice D1 cez ľavý pripájací pruh a následne cez pravý pripájací pruh na Gagarinovu. Vodič B (červená farba) vychádza z Gagarinovej cez pravý pripájací pruh a následne cez ľavý pripájací pruh na diaľnicu D1. Ak sa obaja vodiči nachádzajú v pripájacích pruhoch, ktorý z nich má prednosť? Má prednosť vodič B prichádzajúci sprava?"
Čo na to predpisy?
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.
Teoreticky by tu mohlo platiť pravidlo vozidla prichádzajúceho sprava. Lenže na tomto mieste obaja vodiči prechádzajú z pruhu do pruhu, a teda menia smer jazdy. Pri rýchlej jazde, ktorú umožňuje jazda po diaľnici v meste je nemysliteľné, aby vodič pri schádzaní z diaľnice zastavoval a vystavil seba i ďalších riziku kolízie.
Okrem toho, vodič z diaľnice ide nejaký čas priamo (nemení jazdný pruh) a teda vodič z pravej strany (ktorý mení jazdný pruh) mu musí dať prednosť. Ak si ju dajú obaja navzájom, ďaleko sa nedostanú a niektoré z áut za nimi môže do nich zozadu nabúrať.
Z miesta činu
Čiastočné stanovisko v tejto situácii dáva dopravná značka určujúca priebežný a odbočovací pruh v jazdných pruhoch idúcich rovnobežne s diaľnicou. Podľa nej má vodič, ktorý vchádza na diaľnicu, dať prednosť vozidlu z diaľnice schádzajúcemu. Teda ako keď vodič prichádzajúci z vedľajšej, dá prednosť vozidlu na hlavnej.
Vjazd a výjazd z diaľnice je vyriešený v súlade s predpismi, no nie v súlade so schopnosťami niektorých vodičov, ktorým môže robiť problém vyhodnotiť správny spôsob prejazdu daným miestom. Preto v praxi odporúčame rešpektovať sa navzájom a vyjsť si jeden druhému v ústrety pri zachovaní plynulej jazdy.
V prípade, že sa v kolíznom bode stretáva súčasne viac vozidiel, jednoznačne odporúčame postupné zipsovanie, čo si však žiada vyššie šoférske umenie, než aké získa frekventant autoškoly po troch mesiacoch jazdenia od získania vodičského preukazu.
Niekoľkokrát sme prešli spomínaným úsekom a utvrdili sa v názore, že ak sú vodiči ohľaduplní, dokážu si navzájom uľahčiť prejazd týmto úsekom jednoduchým ubratím, respektíve pridaním plynu.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ivan Václavík