SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Ako prejsť dvomi pripájacími pruhmi k diaľnici

Na slovenských cestách je toľko rébusov a nástrah pre vodičov, že neraz vám ani policajt nevie okamžite povedať správne riešenie.

Napríklad, kto z vodičov má prednosť? Jeden z schádza z diaľničného obchvatu jedným pripájacím pruhom, druhý sa naň chce dostať cez druhý pripájací pruh. Oba pripájacie pruhy, ktoré sú súčasťou diaľnice, sa v určitom bode navzájom stretnú.

Robert: "Chcel by som sa opýtať na prednosť v jazde v dvoch paralelných pripájacích pruhoch na diaľnici D1 ponad ulicu Gagarinova v Bratislave. Výjazd aj zjazd z diaľnice sú riešené cez dva paralelné pripájacie pruhy.

D1_Gagarinova_Bratislava.jpg

Vodič A (zelená farba) schádza z diaľnice D1 cez ľavý pripájací pruh a následne cez pravý pripájací pruh na Gagarinovu. Vodič B (červená farba) vychádza z Gagarinovej cez pravý pripájací pruh a následne cez ľavý pripájací pruh na diaľnicu D1. Ak sa obaja vodiči nachádzajú v pripájacích pruhoch, ktorý z nich má prednosť? Má prednosť vodič B prichádzajúci sprava?"

Čo na to predpisy?

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

Teoreticky by tu mohlo platiť pravidlo vozidla prichádzajúceho sprava. Lenže na tomto mieste obaja vodiči prechádzajú z pruhu do pruhu, a teda menia smer jazdy. Pri rýchlej jazde, ktorú umožňuje jazda po diaľnici v meste je nemysliteľné, aby vodič pri schádzaní z diaľnice zastavoval a vystavil seba i ďalších riziku kolízie.

Okrem toho, vodič z diaľnice ide nejaký čas priamo (nemení jazdný pruh) a teda vodič z pravej strany (ktorý mení jazdný pruh) mu musí dať prednosť. Ak si ju dajú obaja navzájom, ďaleko sa nedostanú a niektoré z áut za nimi môže do nich zozadu nabúrať.

Z miesta činu

Čiastočné stanovisko v tejto situácii dáva dopravná značka určujúca priebežný a odbočovací pruh v jazdných pruhoch idúcich rovnobežne s diaľnicou. Podľa nej má vodič, ktorý vchádza na diaľnicu, dať prednosť vozidlu z diaľnice schádzajúcemu. Teda ako keď vodič prichádzajúci z vedľajšej, dá prednosť vozidlu na hlavnej.

02.jpg

Vjazd a výjazd z diaľnice je vyriešený v súlade s predpismi, no nie v súlade so schopnosťami niektorých vodičov, ktorým môže robiť problém vyhodnotiť správny spôsob prejazdu daným miestom. Preto v praxi odporúčame rešpektovať sa navzájom a vyjsť si jeden druhému v ústrety pri zachovaní plynulej jazdy.

V prípade, že sa v kolíznom bode stretáva súčasne viac vozidiel, jednoznačne odporúčame postupné zipsovanie, čo si však žiada vyššie šoférske umenie, než aké získa frekventant autoškoly po troch mesiacoch jazdenia od získania vodičského preukazu.

Niekoľkokrát sme prešli spomínaným úsekom a utvrdili sa v názore, že ak sú vodiči ohľaduplní, dokážu si navzájom uľahčiť prejazd týmto úsekom jednoduchým ubratím, respektíve pridaním plynu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  4. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Zmeny v systéme revíznych postupov
  7. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  8. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 550
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 115
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 842
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 786
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 585
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 772
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 670
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 108
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 691
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


13 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Peru - od conquistádorov po Dänikena
  2. Štefan Vidlár: List Ježiškovi
  3. Ján Šeďo: Kedy je to v záujme občanov a kedy nie, alebo existuje morálny kódex poslanca NRSR ?
  4. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí
  5. Michal Hradil: Trochu (kontroverznej) očkovacej matematiky
  6. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  7. Marek Strapko: Konšpirátori opäť pošteklili primitívne pudy
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 323
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 855
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 213
  4. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 064
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 958
  6. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 951
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 367
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 060
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu