SME

Ako prejsť dvomi pripájacími pruhmi k diaľnici

Na slovenských cestách je toľko rébusov a nástrah pre vodičov, že neraz vám ani policajt nevie okamžite povedať správne riešenie.

Napríklad, kto z vodičov má prednosť? Jeden z schádza z diaľničného obchvatu jedným pripájacím pruhom, druhý sa naň chce dostať cez druhý pripájací pruh. Oba pripájacie pruhy, ktoré sú súčasťou diaľnice, sa v určitom bode navzájom stretnú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Robert: "Chcel by som sa opýtať na prednosť v jazde v dvoch paralelných pripájacích pruhoch na diaľnici D1 ponad ulicu Gagarinova v Bratislave. Výjazd aj zjazd z diaľnice sú riešené cez dva paralelné pripájacie pruhy.



Vodič A (zelená farba) schádza z diaľnice D1 cez ľavý pripájací pruh a následne cez pravý pripájací pruh na Gagarinovu. Vodič B (červená farba) vychádza z Gagarinovej cez pravý pripájací pruh a následne cez ľavý pripájací pruh na diaľnicu D1. Ak sa obaja vodiči nachádzajú v pripájacích pruhoch, ktorý z nich má prednosť? Má prednosť vodič B prichádzajúci sprava?"

SkryťVypnúť reklamu

Čo na to predpisy?

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

(8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.

Teoreticky by tu mohlo platiť pravidlo vozidla prichádzajúceho sprava. Lenže na tomto mieste obaja vodiči prechádzajú z pruhu do pruhu, a teda menia smer jazdy. Pri rýchlej jazde, ktorú umožňuje jazda po diaľnici v meste je nemysliteľné, aby vodič pri schádzaní z diaľnice zastavoval a vystavil seba i ďalších riziku kolízie.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho, vodič z diaľnice ide nejaký čas priamo (nemení jazdný pruh) a teda vodič z pravej strany (ktorý mení jazdný pruh) mu musí dať prednosť. Ak si ju dajú obaja navzájom, ďaleko sa nedostanú a niektoré z áut za nimi môže do nich zozadu nabúrať.

Z miesta činu

Čiastočné stanovisko v tejto situácii dáva dopravná značka určujúca priebežný a odbočovací pruh v jazdných pruhoch idúcich rovnobežne s diaľnicou. Podľa nej má vodič, ktorý vchádza na diaľnicu, dať prednosť vozidlu z diaľnice schádzajúcemu. Teda ako keď vodič prichádzajúci z vedľajšej, dá prednosť vozidlu na hlavnej.

Vjazd a výjazd z diaľnice je vyriešený v súlade s predpismi, no nie v súlade so schopnosťami niektorých vodičov, ktorým môže robiť problém vyhodnotiť správny spôsob prejazdu daným miestom. Preto v praxi odporúčame rešpektovať sa navzájom a vyjsť si jeden druhému v ústrety pri zachovaní plynulej jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, že sa v kolíznom bode stretáva súčasne viac vozidiel, jednoznačne odporúčame postupné zipsovanie, čo si však žiada vyššie šoférske umenie, než aké získa frekventant autoškoly po troch mesiacoch jazdenia od získania vodičského preukazu.

Niekoľkokrát sme prešli spomínaným úsekom a utvrdili sa v názore, že ak sú vodiči ohľaduplní, dokážu si navzájom uľahčiť prejazd týmto úsekom jednoduchým ubratím, respektíve pridaním plynu.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Ivan Václavík

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 246
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 150
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 875
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 106
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 243
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 888
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 717
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 35
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


24
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu