SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav
reklama

Pri predchádzaní môžu dopravné predpisy skomplikovať situáciu

Pri predchádzaní môžu nastať rôzne situácie. Na niektoré z nich, o ktorých ste nám napísali, sme sa pozreli z pohľadu dopravných predpisov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peter: "Dnes ráno pri ceste do školy som natrafil na problém v šoférovaní, s ktorým si neviem rady. Na ceste v Považskej Bystrici je na jednom úseku zvýšená rýchlosť na 70 km/h. Na tomto úseku išla autoškola pohybujúca sa rýchlosťou zhruba 60 km/h. Za ňou išla modrá fabia a potom ja. Nakoľko je tam celkom rovná cesta a v protismere nič nešlo, začala fabia a aj ja obiehať autoškolu.

Problém nastal, keď sa fabia zaradila naspäť tesne pred autoškolu. Vyhodila smerovku doľava a začala prudko brzdiť. Ja som bol v tom momente vedľa autoškoly, a za tú modrú fabiu som sa jednoducho už nezmestil.

Nevedel som, ako zareagovať a tak som nakoniec poriadne pridal a rýchlo obehol modrú fabiu. Avšak, vozidlo, ktoré má vyhodenú smerovku sa nesmie obiehať. Chcem sa teda opýtať, či som spravil chybu ja, že som ju obehol, alebo on, že ma mal nechať ho obehnúť a a potom začať odbočovať. Alebo ma mal nechať sa za neho zaradiť? Všetko sa to zomlelo dosť rýchlo."

Vodič fabie, ktorý predchádzal vozidlo autoškoly pred Petrom porušil dopravné predpisy tým, že ohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Spravil manévre, ktoré vo svojej podstate nemajú logiku - predchádzal pomalšie auto, ktoré následne zbrzdil tým, že sa rozhodol odbočiť vľavo. Týmto manévrom, ktorým porušil pravidlá predchádzania vo vzťahu k vozidlu autoškoly, tiež ohrozil pisateľa e-mailu. Pribrzdením zrušil vzdialenosť medzi vozidlami určenú pre predchádzajúce vozidlo a Petrovi tak nedovolil zaradiť sa späť do jazdného pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Nebezpečná situácia, ktorá sa nedá riešiť podľa predpisov

Peter sa dostal do situácie, kedy musel reagovať rýchlo. Bol v protismere a do svojho jazdného pruhu sa nemohol zaradiť pre nedostatok miesta. Okrem toho, vozidlo pred ním dalo znamenie na odbočovanie vľavo. Ideálne riešenie takejto dopravnej situácie v podstate neexistuje, napriek tomu ju Peter vyriešil najlepšie z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky.

Ak by Peter spomalil, mohol by sa dostať do situácie, kedy by sa mu pre brzdiacu autoškolu nepodarilo vrátiť sa späť do svojho jazdného pruhu a ohrozil by tak možné vozidlá idúce v protismere. Peter si určite uvedomoval, že nič horšie ako čelná zrážka neexistuje a tak aj za cenu ohrozenia vodiča odbočujúcej fabie dokončil predchádzací manéver.

Je veľmi dôležité, aby ste na cestách nerobili veci "nadoraz" tak, ako to predviedol vodič fabie. Vždy je lepšie si nechať rezervu a myslieť aj na bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky. V tomto prípade to znamená, aby ste nepredchádzali, ak potom musíte brzdiť, lebo meníte smer jazdy.

Pustiť sanitku do ľavého pruhu na prázdnej ceste?

Juraj: "Šiel som po Dolnozemskej ceste v Bratislave v ľavom jazdnom pruhu maximálnou povolenou rýchlosťou 70 km/h. Cesta bola v oboch jazdných pruhoch prázdna. V spätnom zrkadle som zazrel sanitku so zapnutými výstražnými svetlami.

Vzhľadom na vysokú rýchlosť jej približovania som očakával, že nespomalí a predbehne ma plynule cez pravý jazdný pruh. Sanitka však spomalila. Okamih som ešte váhal s preradením a sanitka mi blikla diaľkovými. Hneď na to ma predbehla sprava. Celé sa to odohralo behom pár sekúnd.

Porušil som dopravné predpisy? Sanitku som nemal v úmysle blokovať, práve naopak, mal som v úmysle dopravnú situáciu nekomplikovať. Akékoľvek iné auto by ma cez pravý jazdný pruh predbehlo."

Na prvý pohľad sa zdá, že podľa popísanej situácie Juraj neporušil žiadne dopravné predpisy. Vodič osobného auta môže použiť v obci na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. Uvoľniť ho musí len v prípade, ak by vozidlá v oboch jazdných pruhoch v danom smere bránili jazde rýchlejšiemu vozidlu.

Lenže, sanitka, ktorá šla za Jurajom, bola vozidlom s právom prednostnej jazdy. Iný vodič musí takémuto vozidlu umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Pri voľnom výklade tohto dopravného pravidla mal Juraj prejsť do pravého pruhu a umožniť prejazd sanitky bez toho, aby musela meniť jazdný pruh. Vodič totiž nemôže tušiť, či sanitka nemá v úmysle odbočiť vľavo na najbližšej križovatke. V takomto prípade by šlo o jednoznačné obmedzenie plynulosti jazdy sanitky.

Majú autobusy obmedzenia vo vzťahu k predchádzaniu na diaľnici?

Laco: "Zaujímalo by ma, ako je to s predbiehaním na diaľničnom obchvate pre autobusy. Pravidelne vidím, ako vezú z fabriky v Devínskej Novej Vsi v Bratislave zamestnancov do ich domovov zmluvní prepravcovia, a neraz sa mi stalo, že sa jednotlivé autobusy navzájom predbiehali, alebo predbiehali kamióny. Tiež som to zažil mimo obce na diaľnici na Malacky.

Nie že by som jazdil nejako veľmi rýchlo, ale určite osobný automobil má lepšiu akceleráciu na predbehnutie ako niekoľko tonový autobus, ktorý ma už viac krát obmedzil. Tiež ma zaujíma najnižšia povolená rýchlosť za bežných podmienok na diaľničnom obchvate."

Podľa zákona cestnej premávke, na diaľnici v obci je najnižšou povolenou rýchlosťou za normálnych okolností 65 km/h, najvyššou 90 km/h.

Autobusy nemajú zakázané predchádzať na diaľniciach na Slovensku. Týka sa to aj diaľničného obchvatu v Bratislave. Napriek tomu nesmú predchádzať iné motorové vozidlá, ak by svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzili iné autá idúce po diaľnici.

Ak teda autobus alebo iné pomalšie vozidlo začne predbiehať s tým, že jeho vodič nemôže nevidieť zozadu sa približujúce vozidlo, porušuje tým dopravné predpisy. Podľa pravidiel najprv musí pustiť rýchlejšie vozidlá a až následne smie predbiehať.

Je pomalšie idúce vozidlo prekážkou?

Walter: "Idem po slovenskej diaľnici s prívesom, ktorý má povolenú najvyššiu povolenú rýchlosť 80 km/h. Kamióny však majú povolenú 90-tku. Tzn., ak ma dobehne, nevyhnutne ho budem blokovať a vytvárať pre kamión prekážku, čo môže byť počiatkom vzniku kolóny.

Môže ma policajt pokutovať za to, že pustím kamión pred seba tak, že dám pravú smerovku, presuniem sa do odstavného pruhu, trochu spomalím a keď ma spomínaný kamión "obíde", vrátim sa z odstavného späť do pravého pruhu diaľnice?

V prvom rade si treba uvedomiť, že len v zákonom určených prípadoch je možné považovať pomaly idúce vozidlo za prekážku. Nie je to však v prípade, o ktorom píše Walter. Ak má nejaké vozidlo určenú najvyššiu povolenú rýchlosť, rýchlejšie ísť nesmie. Obdobne to platí pri najnižšej povolenej rýchlosti. Ak vozidlo dodržuje povolenú rýchlosť, nie je za to nijako postihnuteľný.

§ 5, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.

Vodič vozidla má možnosť ísť najvyššou povolenou rýchlosťou, nie je to však jeho právo, ktoré by si mohol vynucovať. Preto ak nejaké auto smie ísť rýchlejšie ako to pred ním, jedinou jeho možnosťou je ho predísť.

Manéver, ktorý navrhuje Walter, by možno pomohol kamiónu, ktorý nesmie na diaľnici predchádzať, Walterovi by však automaticky hrozila pokuta do 60 € na mieste, ak by ho prichytil policajt.

Krajnica sa nesmie používať na jazdu tak ako jazdné pruhy. Podľa zákona smie vodič motorového vozidla vojsť na krajnicu len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky. A takým manévrom nie je púšťanie kamiónu pred seba.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  5. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  2. Kaufland v Detve otvorí novú predajňu, čo v nej zákazníkov čaká?
  3. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  4. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  8. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 457
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 002
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 827
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 082
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 977
  6. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 169
  7. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 2 006
  8. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME 1 990
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

SsangYong Torres

Dojem zásadne nekazí ani vyššia spotreba.


24. sep
Oldtimer Gallery v Ivanke pri Dunaji.

V nenápadnej hale pri Bratislave vznikol raj veteránov.


23. sep
Majiteľ reštaurácie Sypanec Peter Lenárt, ktorý si na rozvoz jedál kúpil plynovú Daciu Sandero

Auto robí denne rozvozy po zlých cestách.


Oliver Varchol 22. sep
Volkswagen Tiguan

Naposledy má širokú paletu spaľovacích motorov.


21. sep
reklama

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čudné hry NAKA a špeciálnej prokuratúry okolo šéfa gangu temných síl pána X
  2. Simona Regecová: Požičaným autom po Čiernej Hore - časť prvá
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku)
  4. Michal Trenčanský: No čo, sťahujeme sa?
  5. Michal Holko: A kto je tvoj blížny?
  6. Peter Malý: Prameň radikalizmu
  7. Tomáš Kollárik: O čom tieto voľby nie sú
  8. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 322
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 816
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 313
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 036
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 29 418
  6. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 12 392
  7. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 101
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 442
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu