SME
Piatok, 21. január, 2022 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Pri predchádzaní môžu dopravné predpisy skomplikovať situáciu

Pri predchádzaní môžu nastať rôzne situácie. Na niektoré z nich, o ktorých ste nám napísali, sme sa pozreli z pohľadu dopravných predpisov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Peter: "Dnes ráno pri ceste do školy som natrafil na problém v šoférovaní, s ktorým si neviem rady. Na ceste v Považskej Bystrici je na jednom úseku zvýšená rýchlosť na 70 km/h. Na tomto úseku išla autoškola pohybujúca sa rýchlosťou zhruba 60 km/h. Za ňou išla modrá fabia a potom ja. Nakoľko je tam celkom rovná cesta a v protismere nič nešlo, začala fabia a aj ja obiehať autoškolu.

Problém nastal, keď sa fabia zaradila naspäť tesne pred autoškolu. Vyhodila smerovku doľava a začala prudko brzdiť. Ja som bol v tom momente vedľa autoškoly, a za tú modrú fabiu som sa jednoducho už nezmestil.

Nevedel som, ako zareagovať a tak som nakoniec poriadne pridal a rýchlo obehol modrú fabiu. Avšak, vozidlo, ktoré má vyhodenú smerovku sa nesmie obiehať. Chcem sa teda opýtať, či som spravil chybu ja, že som ju obehol, alebo on, že ma mal nechať ho obehnúť a a potom začať odbočovať. Alebo ma mal nechať sa za neho zaradiť? Všetko sa to zomlelo dosť rýchlo."

Vodič fabie, ktorý predchádzal vozidlo autoškoly pred Petrom porušil dopravné predpisy tým, že ohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Spravil manévre, ktoré vo svojej podstate nemajú logiku - predchádzal pomalšie auto, ktoré následne zbrzdil tým, že sa rozhodol odbočiť vľavo. Týmto manévrom, ktorým porušil pravidlá predchádzania vo vzťahu k vozidlu autoškoly, tiež ohrozil pisateľa e-mailu. Pribrzdením zrušil vzdialenosť medzi vozidlami určenú pre predchádzajúce vozidlo a Petrovi tak nedovolil zaradiť sa späť do jazdného pruhu.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.

(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.

Nebezpečná situácia, ktorá sa nedá riešiť podľa predpisov

Peter sa dostal do situácie, kedy musel reagovať rýchlo. Bol v protismere a do svojho jazdného pruhu sa nemohol zaradiť pre nedostatok miesta. Okrem toho, vozidlo pred ním dalo znamenie na odbočovanie vľavo. Ideálne riešenie takejto dopravnej situácie v podstate neexistuje, napriek tomu ju Peter vyriešil najlepšie z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky.

Ak by Peter spomalil, mohol by sa dostať do situácie, kedy by sa mu pre brzdiacu autoškolu nepodarilo vrátiť sa späť do svojho jazdného pruhu a ohrozil by tak možné vozidlá idúce v protismere. Peter si určite uvedomoval, že nič horšie ako čelná zrážka neexistuje a tak aj za cenu ohrozenia vodiča odbočujúcej fabie dokončil predchádzací manéver.

Je veľmi dôležité, aby ste na cestách nerobili veci "nadoraz" tak, ako to predviedol vodič fabie. Vždy je lepšie si nechať rezervu a myslieť aj na bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky. V tomto prípade to znamená, aby ste nepredchádzali, ak potom musíte brzdiť, lebo meníte smer jazdy.

Pustiť sanitku do ľavého pruhu na prázdnej ceste?

Juraj: "Šiel som po Dolnozemskej ceste v Bratislave v ľavom jazdnom pruhu maximálnou povolenou rýchlosťou 70 km/h. Cesta bola v oboch jazdných pruhoch prázdna. V spätnom zrkadle som zazrel sanitku so zapnutými výstražnými svetlami.

Vzhľadom na vysokú rýchlosť jej približovania som očakával, že nespomalí a predbehne ma plynule cez pravý jazdný pruh. Sanitka však spomalila. Okamih som ešte váhal s preradením a sanitka mi blikla diaľkovými. Hneď na to ma predbehla sprava. Celé sa to odohralo behom pár sekúnd.

Porušil som dopravné predpisy? Sanitku som nemal v úmysle blokovať, práve naopak, mal som v úmysle dopravnú situáciu nekomplikovať. Akékoľvek iné auto by ma cez pravý jazdný pruh predbehlo."

Na prvý pohľad sa zdá, že podľa popísanej situácie Juraj neporušil žiadne dopravné predpisy. Vodič osobného auta môže použiť v obci na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. Uvoľniť ho musí len v prípade, ak by vozidlá v oboch jazdných pruhoch v danom smere bránili jazde rýchlejšiemu vozidlu.

Lenže, sanitka, ktorá šla za Jurajom, bola vozidlom s právom prednostnej jazdy. Iný vodič musí takémuto vozidlu umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Pri voľnom výklade tohto dopravného pravidla mal Juraj prejsť do pravého pruhu a umožniť prejazd sanitky bez toho, aby musela meniť jazdný pruh. Vodič totiž nemôže tušiť, či sanitka nemá v úmysle odbočiť vľavo na najbližšej križovatke. V takomto prípade by šlo o jednoznačné obmedzenie plynulosti jazdy sanitky.

Majú autobusy obmedzenia vo vzťahu k predchádzaniu na diaľnici?

Laco: "Zaujímalo by ma, ako je to s predbiehaním na diaľničnom obchvate pre autobusy. Pravidelne vidím, ako vezú z fabriky v Devínskej Novej Vsi v Bratislave zamestnancov do ich domovov zmluvní prepravcovia, a neraz sa mi stalo, že sa jednotlivé autobusy navzájom predbiehali, alebo predbiehali kamióny. Tiež som to zažil mimo obce na diaľnici na Malacky.

Nie že by som jazdil nejako veľmi rýchlo, ale určite osobný automobil má lepšiu akceleráciu na predbehnutie ako niekoľko tonový autobus, ktorý ma už viac krát obmedzil. Tiež ma zaujíma najnižšia povolená rýchlosť za bežných podmienok na diaľničnom obchvate."

Podľa zákona cestnej premávke, na diaľnici v obci je najnižšou povolenou rýchlosťou za normálnych okolností 65 km/h, najvyššou 90 km/h.

Autobusy nemajú zakázané predchádzať na diaľniciach na Slovensku. Týka sa to aj diaľničného obchvatu v Bratislave. Napriek tomu nesmú predchádzať iné motorové vozidlá, ak by svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzili iné autá idúce po diaľnici.

Ak teda autobus alebo iné pomalšie vozidlo začne predbiehať s tým, že jeho vodič nemôže nevidieť zozadu sa približujúce vozidlo, porušuje tým dopravné predpisy. Podľa pravidiel najprv musí pustiť rýchlejšie vozidlá a až následne smie predbiehať.

Je pomalšie idúce vozidlo prekážkou?

Walter: "Idem po slovenskej diaľnici s prívesom, ktorý má povolenú najvyššiu povolenú rýchlosť 80 km/h. Kamióny však majú povolenú 90-tku. Tzn., ak ma dobehne, nevyhnutne ho budem blokovať a vytvárať pre kamión prekážku, čo môže byť počiatkom vzniku kolóny.

Môže ma policajt pokutovať za to, že pustím kamión pred seba tak, že dám pravú smerovku, presuniem sa do odstavného pruhu, trochu spomalím a keď ma spomínaný kamión "obíde", vrátim sa z odstavného späť do pravého pruhu diaľnice?

V prvom rade si treba uvedomiť, že len v zákonom určených prípadoch je možné považovať pomaly idúce vozidlo za prekážku. Nie je to však v prípade, o ktorom píše Walter. Ak má nejaké vozidlo určenú najvyššiu povolenú rýchlosť, rýchlejšie ísť nesmie. Obdobne to platí pri najnižšej povolenej rýchlosti. Ak vozidlo dodržuje povolenú rýchlosť, nie je za to nijako postihnuteľný.

§ 5, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.

Vodič vozidla má možnosť ísť najvyššou povolenou rýchlosťou, nie je to však jeho právo, ktoré by si mohol vynucovať. Preto ak nejaké auto smie ísť rýchlejšie ako to pred ním, jedinou jeho možnosťou je ho predísť.

Manéver, ktorý navrhuje Walter, by možno pomohol kamiónu, ktorý nesmie na diaľnici predchádzať, Walterovi by však automaticky hrozila pokuta do 60 € na mieste, ak by ho prichytil policajt.

Krajnica sa nesmie používať na jazdu tak ako jazdné pruhy. Podľa zákona smie vodič motorového vozidla vojsť na krajnicu len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky. A takým manévrom nie je púšťanie kamiónu pred seba.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Mecom ide na zelenú
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  7. Marrákeš je červená perla Maroka
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  2. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  3. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  6. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  7. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  8. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  9. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  10. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  1. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 852
  2. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 6 539
  3. Marrákeš je červená perla Maroka 5 535
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 948
  5. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 3 565
  6. Cukrovkári a covid-19 2 657
  7. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 563
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 422
  9. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 414
  10. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 1 889
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Utečenci na poľsko-bieloruskej hranici.

S dodávkami plynu by nemal byť problém.


15 h
Konvoj amerických vojakov prechádzajúci Slovenskom.

Rusko úspešne ovplyvňuje mienku ľudí na Slovensku.


15 h
Petra Vlhová vyhrala slalom v Kranjskej Gore.

Rozpráva o Vlhovej a Shiffrinovej.


20 h
Koronavírus dnes

PCR testy odhalili viac ako 903-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 17 577 obetí. Začali platiť nové pravidlá pre hromadné podujatia v blížiacej sa vlne variantu omikron.


a 3 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Kia Sephia

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


3 h
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan

Blogy SME

  1. Nadácia otvorenej spoločnosti OSF: Školské poriadky ako neuralgický bod živej demokracie na školách
  2. Martina Kotúčová: Den blbec?
  3. Ivona Kollárová: Sloboda prejavu nie je hoax
  4. Matej Kuka: Smerujeme dnes k demokracii?
  5. Unicef Slovensko: Tuhá zima v Afganistane ohrozuje životy miliónov detí
  6. Andrej Danko: Pán Korčok dajte už pokoj Žilinkovi kvôli Ruskej federácii.
  7. Janka Schweighoferová: Ako vybrať dobré ubytovanie cez Airbnb či Booking – checklist
  8. Lucia Žárska: Aké škody napácha omikron na leteckých spoločnostiach?
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 13 952
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 6 643
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 754
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 510
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 322
  6. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 2 715
  7. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 2 548
  8. Tomáš Harustiak: Biblický Exodus Izraelitov z Egypta sa nikdy neodohral 2 449
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu