Peter: "Dnes ráno pri ceste do školy som natrafil na problém v šoférovaní, s ktorým si neviem rady. Na ceste v Považskej Bystrici je na jednom úseku zvýšená rýchlosť na 70 km/h. Na tomto úseku išla autoškola pohybujúca sa rýchlosťou zhruba 60 km/h. Za ňou išla modrá fabia a potom ja. Nakoľko je tam celkom rovná cesta a v protismere nič nešlo, začala fabia a aj ja obiehať autoškolu.
Problém nastal, keď sa fabia zaradila naspäť tesne pred autoškolu. Vyhodila smerovku doľava a začala prudko brzdiť. Ja som bol v tom momente vedľa autoškoly, a za tú modrú fabiu som sa jednoducho už nezmestil.
Nevedel som, ako zareagovať a tak som nakoniec poriadne pridal a rýchlo obehol modrú fabiu. Avšak, vozidlo, ktoré má vyhodenú smerovku sa nesmie obiehať. Chcem sa teda opýtať, či som spravil chybu ja, že som ju obehol, alebo on, že ma mal nechať ho obehnúť a a potom začať odbočovať. Alebo ma mal nechať sa za neho zaradiť? Všetko sa to zomlelo dosť rýchlo."
Vodič fabie, ktorý predchádzal vozidlo autoškoly pred Petrom porušil dopravné predpisy tým, že ohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Spravil manévre, ktoré vo svojej podstate nemajú logiku - predchádzal pomalšie auto, ktoré následne zbrzdil tým, že sa rozhodol odbočiť vľavo. Týmto manévrom, ktorým porušil pravidlá predchádzania vo vzťahu k vozidlu autoškoly, tiež ohrozil pisateľa e-mailu. Pribrzdením zrušil vzdialenosť medzi vozidlami určenú pre predchádzajúce vozidlo a Petrovi tak nedovolil zaradiť sa späť do jazdného pruhu.
§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
Nebezpečná situácia, ktorá sa nedá riešiť podľa predpisov
Peter sa dostal do situácie, kedy musel reagovať rýchlo. Bol v protismere a do svojho jazdného pruhu sa nemohol zaradiť pre nedostatok miesta. Okrem toho, vozidlo pred ním dalo znamenie na odbočovanie vľavo. Ideálne riešenie takejto dopravnej situácie v podstate neexistuje, napriek tomu ju Peter vyriešil najlepšie z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky.
Ak by Peter spomalil, mohol by sa dostať do situácie, kedy by sa mu pre brzdiacu autoškolu nepodarilo vrátiť sa späť do svojho jazdného pruhu a ohrozil by tak možné vozidlá idúce v protismere. Peter si určite uvedomoval, že nič horšie ako čelná zrážka neexistuje a tak aj za cenu ohrozenia vodiča odbočujúcej fabie dokončil predchádzací manéver.
Je veľmi dôležité, aby ste na cestách nerobili veci "nadoraz" tak, ako to predviedol vodič fabie. Vždy je lepšie si nechať rezervu a myslieť aj na bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky. V tomto prípade to znamená, aby ste nepredchádzali, ak potom musíte brzdiť, lebo meníte smer jazdy.
Pustiť sanitku do ľavého pruhu na prázdnej ceste?
Juraj: "Šiel som po Dolnozemskej ceste v Bratislave v ľavom jazdnom pruhu maximálnou povolenou rýchlosťou 70 km/h. Cesta bola v oboch jazdných pruhoch prázdna. V spätnom zrkadle som zazrel sanitku so zapnutými výstražnými svetlami.
Vzhľadom na vysokú rýchlosť jej približovania som očakával, že nespomalí a predbehne ma plynule cez pravý jazdný pruh. Sanitka však spomalila. Okamih som ešte váhal s preradením a sanitka mi blikla diaľkovými. Hneď na to ma predbehla sprava. Celé sa to odohralo behom pár sekúnd.
Porušil som dopravné predpisy? Sanitku som nemal v úmysle blokovať, práve naopak, mal som v úmysle dopravnú situáciu nekomplikovať. Akékoľvek iné auto by ma cez pravý jazdný pruh predbehlo."
Na prvý pohľad sa zdá, že podľa popísanej situácie Juraj neporušil žiadne dopravné predpisy. Vodič osobného auta môže použiť v obci na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. Uvoľniť ho musí len v prípade, ak by vozidlá v oboch jazdných pruhoch v danom smere bránili jazde rýchlejšiemu vozidlu.
Lenže, sanitka, ktorá šla za Jurajom, bola vozidlom s právom prednostnej jazdy. Iný vodič musí takémuto vozidlu umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Pri voľnom výklade tohto dopravného pravidla mal Juraj prejsť do pravého pruhu a umožniť prejazd sanitky bez toho, aby musela meniť jazdný pruh. Vodič totiž nemôže tušiť, či sanitka nemá v úmysle odbočiť vľavo na najbližšej križovatke. V takomto prípade by šlo o jednoznačné obmedzenie plynulosti jazdy sanitky.
Majú autobusy obmedzenia vo vzťahu k predchádzaniu na diaľnici?
Laco: "Zaujímalo by ma, ako je to s predbiehaním na diaľničnom obchvate pre autobusy. Pravidelne vidím, ako vezú z fabriky v Devínskej Novej Vsi v Bratislave zamestnancov do ich domovov zmluvní prepravcovia, a neraz sa mi stalo, že sa jednotlivé autobusy navzájom predbiehali, alebo predbiehali kamióny. Tiež som to zažil mimo obce na diaľnici na Malacky.
Nie že by som jazdil nejako veľmi rýchlo, ale určite osobný automobil má lepšiu akceleráciu na predbehnutie ako niekoľko tonový autobus, ktorý ma už viac krát obmedzil. Tiež ma zaujíma najnižšia povolená rýchlosť za bežných podmienok na diaľničnom obchvate."
Podľa zákona cestnej premávke, na diaľnici v obci je najnižšou povolenou rýchlosťou za normálnych okolností 65 km/h, najvyššou 90 km/h.
Autobusy nemajú zakázané predchádzať na diaľniciach na Slovensku. Týka sa to aj diaľničného obchvatu v Bratislave. Napriek tomu nesmú predchádzať iné motorové vozidlá, ak by svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzili iné autá idúce po diaľnici.
Ak teda autobus alebo iné pomalšie vozidlo začne predbiehať s tým, že jeho vodič nemôže nevidieť zozadu sa približujúce vozidlo, porušuje tým dopravné predpisy. Podľa pravidiel najprv musí pustiť rýchlejšie vozidlá a až následne smie predbiehať.
Je pomalšie idúce vozidlo prekážkou?
Walter: "Idem po slovenskej diaľnici s prívesom, ktorý má povolenú najvyššiu povolenú rýchlosť 80 km/h. Kamióny však majú povolenú 90-tku. Tzn., ak ma dobehne, nevyhnutne ho budem blokovať a vytvárať pre kamión prekážku, čo môže byť počiatkom vzniku kolóny.
Môže ma policajt pokutovať za to, že pustím kamión pred seba tak, že dám pravú smerovku, presuniem sa do odstavného pruhu, trochu spomalím a keď ma spomínaný kamión "obíde", vrátim sa z odstavného späť do pravého pruhu diaľnice?
V prvom rade si treba uvedomiť, že len v zákonom určených prípadoch je možné považovať pomaly idúce vozidlo za prekážku. Nie je to však v prípade, o ktorom píše Walter. Ak má nejaké vozidlo určenú najvyššiu povolenú rýchlosť, rýchlejšie ísť nesmie. Obdobne to platí pri najnižšej povolenej rýchlosti. Ak vozidlo dodržuje povolenú rýchlosť, nie je za to nijako postihnuteľný.
§ 5, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(5) Vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg je pri jazde do svahu povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním; ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu týchto vozidiel.
Vodič vozidla má možnosť ísť najvyššou povolenou rýchlosťou, nie je to však jeho právo, ktoré by si mohol vynucovať. Preto ak nejaké auto smie ísť rýchlejšie ako to pred ním, jedinou jeho možnosťou je ho predísť.
Manéver, ktorý navrhuje Walter, by možno pomohol kamiónu, ktorý nesmie na diaľnici predchádzať, Walterovi by však automaticky hrozila pokuta do 60 € na mieste, ak by ho prichytil policajt.
Krajnica sa nesmie používať na jazdu tak ako jazdné pruhy. Podľa zákona smie vodič motorového vozidla vojsť na krajnicu len pri zastavení a státí alebo pri obchádzaní a vyhýbaní sa prekážke cestnej premávky. A takým manévrom nie je púšťanie kamiónu pred seba.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.