SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Policajti rozdávajú aj nespravodlivé papuče

Vodiči tvrdia, že policajti radi rozdávajú papuče, aby mohli vybrať čo najviac na pokutách. Sami vodiči si však niekedy zaslúžia nie len papuču, ale aj odťah.

Vodiči tvrdia, že policajti radi rozdávajú papuče, aby mohli vybrať čo najviac na pokutách. Väčšinou síce ide o dopravný priestupok, no každý z nich sa dá vyriešiť dohovorom. Najmä, ak dopravné značenie nezohľadňuje všetky možnosti na podporu poddimenzovaných parkovacích miest. Niekedy sú však papuče mäkkým trestom pre takých, ktorí by si zaslúžili odťah.

Martin: "Niekoľkokrát som videl na ulici, po ktorej denne chodím, že majú autá papuče. Nikdy som si nevedel vysvetliť, na základe čoho to je. Keď som dnes videl mestskú políciu, ako osadzuje papuču, tak som sa ich spýtal, na základe čoho.

01.jpg

Papuču dávali autu stojacemu na Kulíškovej ulici, na ľavej strane smerom od Svätoplukovej, pričom smerovalo k Daxnerovmu námestiu (modrá šípka). Dôležité je podotknúť, že takmer celá naša mestská časť sú jednosmerky a úsek na Kulíškovej (zelenou medzi Kvačalovou a Mojmírovou) je obojsmerný.

Uvedený dôvod na pokutu bol ten, že „Vodič stojaci na obojsmernej ceste na kraji vozovky stál v protismere jazdy". Vodič totiž tak, ako ja doteraz, predpokladal, že je na jednosmerke a zaparkoval rovnako ako všetky na Kulíškovej. Keď odbočujete od Svätoplukovej na Kulíškovu, je tam označenie jednosmernej cesty smerom k Daxnerovmu námestiu (červená šípka). Po križovatke Kulíškovej s Kvačalovou nie je označenie jednosmernej cesty a cesta je obojsmerná asi 30 m (zelená šípka). Jednosmerka začína opäť od križovatky Kulíškovej s Mojmírovou.

A teraz otázky:

Pokiaľ končí jednosmerná cesta na križovatke, nie je povinnosťou označiť, že tá istá ulica v tom istom smere už pokračuje ďalej ako obojsmerná? Takáto značka tam totiž chýba. Alebo platí, že križovatka automaticky ruší jednosmerku a nemusí tam byť označenie? Pokiaľ tam označenie chýba, je možné takéhoto vodiča pokutovať?"

z01.jpg z02.jpg

Čo ukončuje jednosmernú ulicu?

Podľa prílohy k vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa dopravná značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b) umiestňuje v mieste, kde sa úsek s jednosmernou premávkou začína. Neexistuje však značka, ktorá by vyslovene bola určená na ukončenie jednosmernej premávky.

V úsekoch, kde je potrebné upozorniť, kde je, na rozdiel od predchádzajúceho úseku, dočasná alebo trvalá premávka v oboch smeroch, používa sa dopravná značka Obojsmerná premávka (č. A 21).

Čo však v prípade, že po jednosmerke nasleduje križovatka? Pokračuje jednosmerka ďalej za križovatkou?

Dopravná značka Jednosmerná premávka vyjadruje obmedzenie v premávke. Tým obmedzením je možnosť jazdiť po ceste len jedným smerom.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak;...

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo.

Parkovanie v protismere na Slovensku povolené nie je

Vyhláška vo vzťahu k ukončovaniu platnosti dopravných značiek križovatkami uvádza, že vzdialenejšia hranica križovatky ukončuje aj platnosť obmedzenia vyplývajúceho z príslušnej dopravnej značky.

To znamená, že jednosmerka začína pre vodiča dopravnou značkou Jednosmerná premávka a končí buď vzdialenejšou hranicou najbližšej križovatky, alebo niektorou z dopravných značiek, napríklad dopravnou značkou Obojsmerná premávka.

Pre vodiča je dôležité sledovať, či na ceste za križovatkou je značka jednosmerky, alebo nie je a riadiť sa podľa toho. A to nezávisle od toho, koľko križovatiek je na Kulíškovej ulici.

Vozidlo, o ktorom píše Martin, tak dostalo papuču v súlade s predpismi, keďže porušilo dopravné pravidlo, ktoré zakazuje parkovať v protismere na ceste s obojsmernou premávkou. No a mestská polícia využila možnosť, ktorú jej dávajú slovenské zákony v súvislosti s umiestňovaním zadržiavacích zariadení, ktoré voláme papuča.

Na problém s papučami na autách nás upozornil aj Braňo. Odfotil autá, ktoré dostali papuči na Podjavorinskej ulici v Bratislave, ktorá je slepou cestou.

Slepá cesta zo svojej podstaty nemôže byť jednosmerkou. A tak aj tu platí, že vodiči smú parkovať len na pravej strane cesty v smere jazdy. No a tie, ktoré tak parkovali, si zas vyslúžili papuču buď za to, že nenechali chodcom voľných minimálne 1 a pol metra šírky chodníka, alebo pre každý smer jazdy nezostal voľný 3 metre široký jazdný pruh.

Nedostatok parkovacích miest neznamená možnosť porušovať predpisy

Radovan: "Rád by som sa opýtal na problém, ktorý sa nachádza na v Bratislave v Ružinove na Komárnickej ulice od križovania s Moldavskou ulicou. Problém spočíva v tom, že ako v každom sídlisku, aj na inkriminovanom mieste sa nenachádza dostatok parkovacích miest. V poslednej dobe začali na parkoviskách parkovať aj takzvaný dochádzači za prácou do Bratislavy, ktorý parkujú cez týždeň a v piatok putujú smerom na východ SR.

02.JPG

Vo večerných hodinách, ako ukazujem na mapke, sa dá parkovať len pozdĺž chodníka. Box vyhradený pre obyvateľov Komárnickej ulici je obsadený mimobratislavskými nájomníkmi. Na križovatke smerom ku Herlianskej ulici je dopravná značka zákaz státia.

Pretože väčšinou sa prichádza k domom od Herlianskej ulici (jednosmerky) z Ružinovskej, do sídliska sa dá vojsť len z Herlianskej, tak značka nie je viditeľná. Vo večerných hodinách prichádzajú s obľubou mestskí policajti a dávajú papuče na stojace vozidlá. Prečo mestská polícia neberie ohľad na problém na sídliskách? Prečo otravujú bežných občanov takýmito nezmyselnosťami? Je to normálne?

Problém s nedostatkom miesta na parkovanie v mestách je veľký. Je jedno, či je to v centrách, alebo na sídliskách. Áut v premávke pribúda podstatne rýchlejšie, než parkovacích miest. Väčšinou vo večerných hodinách je na sídliskách problém nájsť si miesto na parkovanie, kde by vodič neporušoval dopravné predpisy.

Polícia, obecná či štátna, má dve možnosti: ignorovať porušovanie predpisov v statickej doprave, alebo dopravné priestupky postihovať.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. ...

Vodič, ktorý nemá kde v blízkosti domova zaparkovať auto, má zvyčajne problém akceptovať, keď mu značka zakazuje stáť na kraji cesty. Lenže druhou stranou mince potrieb statickej dopravy sú potreby dopravy dynamickej.

V prípade, ktorý popisuje Radovan, ide najmä o to, že vodiči parkujúci podľa jeho náčrtu porušujú predpisy tým, že pre každý smer jazdy nenechávajú voľné minimálne 3 metre šírky na vozovke. Niekde inde by si takto parkujúce autá možno zaslúžili dokonca aj odťah.

Niekde by pomohla zmena vodorovného značenia

Na susednej ulici, na Herlianskej, by napríklad pomohlo, ak by sa premaľovali čiary ohraničujúce vozovku ulice. Aj tam je totiž parkovisko, no na rozdiel od parkoviska na Komárnickej, je dostatočne "hlboké" a ak by doň zasahovala cesta, nijak by z jeho funkcie neubudlo. Na druhej strane by tak vznikol priestor, ktorý by sa dal použiť na parkovanie. No a dopravná značka Zákaz zastavenia by sa mohla použiť už len pre priestor určený smetným kontajnerom. Toto sa však nebude dať zrealizovať jednoducho, ak parkovisko na Herlianskej ulici patrí inému vlastníkovi, ako vozovka.

Ulice Komárnická alebo Herlianska v Bratislave sú dnes príkladom toho, že vodiči zo zúfalstva porušujú dopravné predpisy aj napriek tomu, že zmenou vodorovného dopravného značenia minimálne na jednej z nich by bol "aj vlk sýty, aj ovca celá". Predpokladáme však, že policajti budú zatiaľ využívať svoje oprávnenie na nasadzovanie papúč nesprávne parkujúcim autám, najmä pre problémy, ktoré by mohli vzniknúť dynamickej doprave.


Zväčšiť mapu

Prečo dávajú papuče na úzkych cestách?

Braňo: Rád by som sa opýtal na vysvetlenie § 23 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V našej obci sa začali veselo udeľovať pokuty ak vodič stojí na kraji cesty. Vysvetlenie som dostal, že ide o využitie § 23 a to hlavne viet: Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Modelová situácia: cesta na ktorej auto stojí alebo je zastavené v obci je široká asi 5 m a jazda je v oboch smeroch, nie je tam žiadne dopravné značenie, ani zvislé ani vodorovné."

Pre taký prípad, ako popisuje Braňo, je dôležité si uvedomiť, že citovaný dopravný predpis platí pre ktorúkoľvek cestu. To znamená, že ak má cesta šírku len dva metre, platí predpis aj na nej. Vtedy jednoducho vodič pri zastavení alebo státí nemá možnosť dodržať voľnú určenú minimálnu šírku vozovky.

Preto neparkujte na kraji obojsmerných ciest, kde má každý jazdný pruh šírku menšiu ako 3 metre. Riskujete tak, že dostanete pokutu do 60 € na mieste, alebo do 100 € na dopravnom inšpektoráte. A v niektorých prípadoch sa môže stať, že vám auto odtiahnu.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  4. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  5. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  8. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  9. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 498
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 582
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 899
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 177
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 748
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 191
  7. Aká je chémia vôní 9 017
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 609
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 453
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021