SME

Policajti rozdávajú aj nespravodlivé papuče

Vodiči tvrdia, že policajti radi rozdávajú papuče, aby mohli vybrať čo najviac na pokutách. Sami vodiči si však niekedy zaslúžia nie len papuču, ale aj odťah.

Vodiči tvrdia, že policajti radi rozdávajú papuče, aby mohli vybrať čo najviac na pokutách. Väčšinou síce ide o dopravný priestupok, no každý z nich sa dá vyriešiť dohovorom. Najmä, ak dopravné značenie nezohľadňuje všetky možnosti na podporu poddimenzovaných parkovacích miest. Niekedy sú však papuče mäkkým trestom pre takých, ktorí by si zaslúžili odťah.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "Niekoľkokrát som videl na ulici, po ktorej denne chodím, že majú autá papuče. Nikdy som si nevedel vysvetliť, na základe čoho to je. Keď som dnes videl mestskú políciu, ako osadzuje papuču, tak som sa ich spýtal, na základe čoho.

SkryťVypnúť reklamu

Papuču dávali autu stojacemu na Kulíškovej ulici, na ľavej strane smerom od Svätoplukovej, pričom smerovalo k Daxnerovmu námestiu (modrá šípka). Dôležité je podotknúť, že takmer celá naša mestská časť sú jednosmerky a úsek na Kulíškovej (zelenou medzi Kvačalovou a Mojmírovou) je obojsmerný.

Uvedený dôvod na pokutu bol ten, že „Vodič stojaci na obojsmernej ceste na kraji vozovky stál v protismere jazdy". Vodič totiž tak, ako ja doteraz, predpokladal, že je na jednosmerke a zaparkoval rovnako ako všetky na Kulíškovej. Keď odbočujete od Svätoplukovej na Kulíškovu, je tam označenie jednosmernej cesty smerom k Daxnerovmu námestiu (červená šípka). Po križovatke Kulíškovej s Kvačalovou nie je označenie jednosmernej cesty a cesta je obojsmerná asi 30 m (zelená šípka). Jednosmerka začína opäť od križovatky Kulíškovej s Mojmírovou.

SkryťVypnúť reklamu

A teraz otázky:

Pokiaľ končí jednosmerná cesta na križovatke, nie je povinnosťou označiť, že tá istá ulica v tom istom smere už pokračuje ďalej ako obojsmerná? Takáto značka tam totiž chýba. Alebo platí, že križovatka automaticky ruší jednosmerku a nemusí tam byť označenie? Pokiaľ tam označenie chýba, je možné takéhoto vodiča pokutovať?"

Čo ukončuje jednosmernú ulicu?

Podľa prílohy k vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa dopravná značka Jednosmerná premávka (č. IP 3b) umiestňuje v mieste, kde sa úsek s jednosmernou premávkou začína. Neexistuje však značka, ktorá by vyslovene bola určená na ukončenie jednosmernej premávky.

V úsekoch, kde je potrebné upozorniť, kde je, na rozdiel od predchádzajúceho úseku, dočasná alebo trvalá premávka v oboch smeroch, používa sa dopravná značka Obojsmerná premávka (č. A 21).

SkryťVypnúť reklamu

Čo však v prípade, že po jednosmerke nasleduje križovatka? Pokračuje jednosmerka ďalej za križovatkou?

Dopravná značka Jednosmerná premávka vyjadruje obmedzenie v premávke. Tým obmedzením je možnosť jazdiť po ceste len jedným smerom.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak;...

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo.

Parkovanie v protismere na Slovensku povolené nie je

Vyhláška vo vzťahu k ukončovaniu platnosti dopravných značiek križovatkami uvádza, že vzdialenejšia hranica križovatky ukončuje aj platnosť obmedzenia vyplývajúceho z príslušnej dopravnej značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To znamená, že jednosmerka začína pre vodiča dopravnou značkou Jednosmerná premávka a končí buď vzdialenejšou hranicou najbližšej križovatky, alebo niektorou z dopravných značiek, napríklad dopravnou značkou Obojsmerná premávka.

Pre vodiča je dôležité sledovať, či na ceste za križovatkou je značka jednosmerky, alebo nie je a riadiť sa podľa toho. A to nezávisle od toho, koľko križovatiek je na Kulíškovej ulici.

Vozidlo, o ktorom píše Martin, tak dostalo papuču v súlade s predpismi, keďže porušilo dopravné pravidlo, ktoré zakazuje parkovať v protismere na ceste s obojsmernou premávkou. No a mestská polícia využila možnosť, ktorú jej dávajú slovenské zákony v súvislosti s umiestňovaním zadržiavacích zariadení, ktoré voláme papuča.

Na problém s papučami na autách nás upozornil aj Braňo. Odfotil autá, ktoré dostali papuči na Podjavorinskej ulici v Bratislave, ktorá je slepou cestou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slepá cesta zo svojej podstaty nemôže byť jednosmerkou. A tak aj tu platí, že vodiči smú parkovať len na pravej strane cesty v smere jazdy. No a tie, ktoré tak parkovali, si zas vyslúžili papuču buď za to, že nenechali chodcom voľných minimálne 1 a pol metra šírky chodníka, alebo pre každý smer jazdy nezostal voľný 3 metre široký jazdný pruh.

Nedostatok parkovacích miest neznamená možnosť porušovať predpisy

Radovan: "Rád by som sa opýtal na problém, ktorý sa nachádza na v Bratislave v Ružinove na Komárnickej ulice od križovania s Moldavskou ulicou. Problém spočíva v tom, že ako v každom sídlisku, aj na inkriminovanom mieste sa nenachádza dostatok parkovacích miest. V poslednej dobe začali na parkoviskách parkovať aj takzvaný dochádzači za prácou do Bratislavy, ktorý parkujú cez týždeň a v piatok putujú smerom na východ SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo večerných hodinách, ako ukazujem na mapke, sa dá parkovať len pozdĺž chodníka. Box vyhradený pre obyvateľov Komárnickej ulici je obsadený mimobratislavskými nájomníkmi. Na križovatke smerom ku Herlianskej ulici je dopravná značka zákaz státia.

Pretože väčšinou sa prichádza k domom od Herlianskej ulici (jednosmerky) z Ružinovskej, do sídliska sa dá vojsť len z Herlianskej, tak značka nie je viditeľná. Vo večerných hodinách prichádzajú s obľubou mestskí policajti a dávajú papuče na stojace vozidlá. Prečo mestská polícia neberie ohľad na problém na sídliskách? Prečo otravujú bežných občanov takýmito nezmyselnosťami? Je to normálne?

Problém s nedostatkom miesta na parkovanie v mestách je veľký. Je jedno, či je to v centrách, alebo na sídliskách. Áut v premávke pribúda podstatne rýchlejšie, než parkovacích miest. Väčšinou vo večerných hodinách je na sídliskách problém nájsť si miesto na parkovanie, kde by vodič neporušoval dopravné predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Polícia, obecná či štátna, má dve možnosti: ignorovať porušovanie predpisov v statickej doprave, alebo dopravné priestupky postihovať.

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. ...

Vodič, ktorý nemá kde v blízkosti domova zaparkovať auto, má zvyčajne problém akceptovať, keď mu značka zakazuje stáť na kraji cesty. Lenže druhou stranou mince potrieb statickej dopravy sú potreby dopravy dynamickej.

V prípade, ktorý popisuje Radovan, ide najmä o to, že vodiči parkujúci podľa jeho náčrtu porušujú predpisy tým, že pre každý smer jazdy nenechávajú voľné minimálne 3 metre šírky na vozovke. Niekde inde by si takto parkujúce autá možno zaslúžili dokonca aj odťah.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekde by pomohla zmena vodorovného značenia

Na susednej ulici, na Herlianskej, by napríklad pomohlo, ak by sa premaľovali čiary ohraničujúce vozovku ulice. Aj tam je totiž parkovisko, no na rozdiel od parkoviska na Komárnickej, je dostatočne "hlboké" a ak by doň zasahovala cesta, nijak by z jeho funkcie neubudlo. Na druhej strane by tak vznikol priestor, ktorý by sa dal použiť na parkovanie. No a dopravná značka Zákaz zastavenia by sa mohla použiť už len pre priestor určený smetným kontajnerom. Toto sa však nebude dať zrealizovať jednoducho, ak parkovisko na Herlianskej ulici patrí inému vlastníkovi, ako vozovka.

Ulice Komárnická alebo Herlianska v Bratislave sú dnes príkladom toho, že vodiči zo zúfalstva porušujú dopravné predpisy aj napriek tomu, že zmenou vodorovného dopravného značenia minimálne na jednej z nich by bol "aj vlk sýty, aj ovca celá". Predpokladáme však, že policajti budú zatiaľ využívať svoje oprávnenie na nasadzovanie papúč nesprávne parkujúcim autám, najmä pre problémy, ktoré by mohli vzniknúť dynamickej doprave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Prečo dávajú papuče na úzkych cestách?

Braňo: Rád by som sa opýtal na vysvetlenie § 23 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V našej obci sa začali veselo udeľovať pokuty ak vodič stojí na kraji cesty. Vysvetlenie som dostal, že ide o využitie § 23 a to hlavne viet: Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy.

Modelová situácia: cesta na ktorej auto stojí alebo je zastavené v obci je široká asi 5 m a jazda je v oboch smeroch, nie je tam žiadne dopravné značenie, ani zvislé ani vodorovné."

Pre taký prípad, ako popisuje Braňo, je dôležité si uvedomiť, že citovaný dopravný predpis platí pre ktorúkoľvek cestu. To znamená, že ak má cesta šírku len dva metre, platí predpis aj na nej. Vtedy jednoducho vodič pri zastavení alebo státí nemá možnosť dodržať voľnú určenú minimálnu šírku vozovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto neparkujte na kraji obojsmerných ciest, kde má každý jazdný pruh šírku menšiu ako 3 metre. Riskujete tak, že dostanete pokutu do 60 € na mieste, alebo do 100 € na dopravnom inšpektoráte. A v niektorých prípadoch sa môže stať, že vám auto odtiahnu.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 421
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 046
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 500
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 065
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 693
  7. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 681
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 601
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  2. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  3. Pavol Burda: Whataboutizmus po slovensky
  4. Branko Štefanatný: Ste výsledkom svojho tréningu
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  7. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  8. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 339
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 544
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 21 604
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 502
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 9 873
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 511
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 841
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 4 963
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu