SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Slováci neradi vidia opitých alebo telefonujúcich vodičov

Európania považujú za hlavnú bezpečnostnú hrozbu jazdu s alkoholom v krvi, ďalej nasleduje prekračovanie rýchlosti a používanie mobilných telefónov bez sady hands-free.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Brusel.

Vyplýva to z bleskového prieskumu Európskej komisie, ktorá ju uskutočnila v júni s cieľom zistiť názory občanov 27 členských štátov EÚ na bezpečnosť cestnej premávky.

Odhaduje sa, že keby všetci používali pri jazde bezpečnostné pásy, dodržiavali rýchlostné limity a nešoférovali pod vplyvom alkoholu, každý rok by sa mohlo na európskych cestách zachrániť až 12.000 ľudských životov.

Alkohol za volantom je najnebezpečnejší

Za hlavný bezpečnostný problém považuje 94 percent občanov EÚ šoférovanie auta pod vplyvom alkoholu. Slováci sa voči tomuto problému stavajú prísnejšie ako priemerný Európan. Alkohol za volantom netoleruje až 96 percent občanov Slovenska. Na opačnom konci sú Íri, kde až tretina občanov nepovažuje alkohol za volantom za vážny problém.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
8476700.jpg
ILUSTRAČNÉ FOTO: ČTK

Bezpečnosť na cestách ohrozujú podľa Európanov vodiči, ktorí prekračujú rýchlostné limity (78 percent) a šoféri a spolujazdci, ktorí pri jazde nepoužívajú bezpečnostné pásy (74 percent). Podiel respondentov, podľa ktorých je prekročenie rýchlostných limitov hlavným bezpečnostným problémom v ich krajine, sa pohyboval od 52 percent vo Švédsku až po 94 percent na Cypre. Rýchla jazda na cestách sa nepáči 85 percentám Slovákom, naopak najnespútanejšie jazdia Švédi (44 percent respondentov považuje prekročenú rýchlosť na ceste za minimálny problém).

"Som veľmi rada, že občania Slovenska si uvedomujú, aké dôležité je dodržiavať bezpečnosť na cestách napríklad tým, že pred cestou nepožijú alkohol alebo použijú bezpečnostné pásy. Verím, že tieto čísla z dnešného prieskumu Eurobarometra sa premietnu aj do nášho reálneho života na cestách," povedala vedúca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrea Elscheková Matisová.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnostný problém je aj telefonovanie

Tri štvrtiny Európanov (76 percent) považuje za vážny bezpečnostný problém telefonovanie z mobilného telefónu počas jazdy bez použitia hands-free zariadenia. Ak ho šofér má nainštalovaný, stále je to problémom pre štvrtinu (26 percent) občanov únie. Najviac výhrad voči telefonovaniu počas šoférovania aj bez hands free majú Slováci (41 percent) a Belgičania (40 percent).

7052240.jpg
ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR/AP

Životy na cestách ohrozujú aj nepripútaní vodiči. Myslia si to najmä Cyperčania, Taliani, Francúzi, Španieli a Gréci (od 84 do 89 percent). Aj Slováci sa na nepripútaných šoférov a spolujazdcov pozerajú prísne. Za bezpečnostný problém to považujú skoro dve tretiny Slovákov (70 percent). Naopak, v Írsku a vo Švédsku si to myslí menej ako polovica respondentov (po 47 percent).

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť na cestách by mala riešiť vláda

Tesná väčšina Európanov (52 percent) uviedla, že otázka bezpečnosti by mala byť hlavnou alebo druhou prioritou národnej vlády. Až tretina (31 percent) respondentov uviedla, že ich vláda by sa mala prioritne zamerať na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky.

Druhým najčastejším opatrením, ktorým by sa národné vlády mali zaoberať, je zlepšenie dodržiavania dopravných predpisov. Vlády by sa mali sústrediť na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky podľa 42 percent respondentov.

V Dánsku, Taliansku, Litve, Luxembursku a na Cypre vyžadujú respondenti zlepšenie dodržiavania dopravných predpisov, aby sa zvýšila bezpečnosť cestnej premávky. Respondenti v Rakúsku, Francúzsku a Holandsku, na druhej strane, uprednostňujú opatrenia, ktoré majú zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie s tuzemskými a zahraničnými páchateľmi dopravných priestupkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku jazdí takmer každý deň 30% občanov

Na otázku, či respondent riadil auto, odpovedalo sedem občanov EÚ z desiatich pozitívne: 49 percent z nich šoférovalo auto väčšinu dní v týždni, 16 percent si sadá za volant jeden- až trikrát týždenne, tri percentá použili auto 1-3-krát za mesiac a iba jedno percento menej ako raz za mesiac.

V 13 členských štátoch najmenej tri štvrtiny respondentov uviedlo, že riadilo auto (od 76 percent v Taliansku a Nemecku po 82 percent v Slovinsku), kým v niektorých východoeurópskych krajinách Rumunsko, Bulharsko, Lotyšsko a Maďarsko tento podiel prestavoval menej ako polovicu (36 - 49 percent). Na Slovensku jazdí často (takmer každý deň) tretina občanov (30 percent) a každý šiesty Slovák (15 percent) sadá za volant aspoň jeden až trikrát týždenne.

Skryť Vypnúť reklamu

Prieskum Eurobarometra sa uskutočnil formou rozhovorov (cez pevné telefónne siete, mobilné telefóny alebo osobným rozhovorom) na reprezentatívnej vzorke občanov EÚ (vo veku 15 rokov a viac), ktorí žijú v 27 členských krajinách. Počas prieskumu sa realizovalo vo väčšine krajín 1000 rozhovorov, celkovo vykonal Gallupov inštitút 25.629 rozhovorov v čase od 14. do 18. júna 2010.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 351
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 489
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 261
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 727
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 400
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 395
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 622
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 260
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Európska únia, Európska komisia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L