SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Slováci neradi vidia opitých alebo telefonujúcich vodičov

Európania považujú za hlavnú bezpečnostnú hrozbu jazdu s alkoholom v krvi, ďalej nasleduje prekračovanie rýchlosti a používanie mobilných telefónov bez sady hands-free.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

Brusel.

Vyplýva to z bleskového prieskumu Európskej komisie, ktorá ju uskutočnila v júni s cieľom zistiť názory občanov 27 členských štátov EÚ na bezpečnosť cestnej premávky.

Odhaduje sa, že keby všetci používali pri jazde bezpečnostné pásy, dodržiavali rýchlostné limity a nešoférovali pod vplyvom alkoholu, každý rok by sa mohlo na európskych cestách zachrániť až 12.000 ľudských životov.

Alkohol za volantom je najnebezpečnejší

Za hlavný bezpečnostný problém považuje 94 percent občanov EÚ šoférovanie auta pod vplyvom alkoholu. Slováci sa voči tomuto problému stavajú prísnejšie ako priemerný Európan. Alkohol za volantom netoleruje až 96 percent občanov Slovenska. Na opačnom konci sú Íri, kde až tretina občanov nepovažuje alkohol za volantom za vážny problém.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
8476700.jpg
ILUSTRAČNÉ FOTO: ČTK

Bezpečnosť na cestách ohrozujú podľa Európanov vodiči, ktorí prekračujú rýchlostné limity (78 percent) a šoféri a spolujazdci, ktorí pri jazde nepoužívajú bezpečnostné pásy (74 percent). Podiel respondentov, podľa ktorých je prekročenie rýchlostných limitov hlavným bezpečnostným problémom v ich krajine, sa pohyboval od 52 percent vo Švédsku až po 94 percent na Cypre. Rýchla jazda na cestách sa nepáči 85 percentám Slovákom, naopak najnespútanejšie jazdia Švédi (44 percent respondentov považuje prekročenú rýchlosť na ceste za minimálny problém).

"Som veľmi rada, že občania Slovenska si uvedomujú, aké dôležité je dodržiavať bezpečnosť na cestách napríklad tým, že pred cestou nepožijú alkohol alebo použijú bezpečnostné pásy. Verím, že tieto čísla z dnešného prieskumu Eurobarometra sa premietnu aj do nášho reálneho života na cestách," povedala vedúca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrea Elscheková Matisová.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnostný problém je aj telefonovanie

Tri štvrtiny Európanov (76 percent) považuje za vážny bezpečnostný problém telefonovanie z mobilného telefónu počas jazdy bez použitia hands-free zariadenia. Ak ho šofér má nainštalovaný, stále je to problémom pre štvrtinu (26 percent) občanov únie. Najviac výhrad voči telefonovaniu počas šoférovania aj bez hands free majú Slováci (41 percent) a Belgičania (40 percent).

7052240.jpg
ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR/AP

Životy na cestách ohrozujú aj nepripútaní vodiči. Myslia si to najmä Cyperčania, Taliani, Francúzi, Španieli a Gréci (od 84 do 89 percent). Aj Slováci sa na nepripútaných šoférov a spolujazdcov pozerajú prísne. Za bezpečnostný problém to považujú skoro dve tretiny Slovákov (70 percent). Naopak, v Írsku a vo Švédsku si to myslí menej ako polovica respondentov (po 47 percent).

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť na cestách by mala riešiť vláda

Tesná väčšina Európanov (52 percent) uviedla, že otázka bezpečnosti by mala byť hlavnou alebo druhou prioritou národnej vlády. Až tretina (31 percent) respondentov uviedla, že ich vláda by sa mala prioritne zamerať na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky.

Druhým najčastejším opatrením, ktorým by sa národné vlády mali zaoberať, je zlepšenie dodržiavania dopravných predpisov. Vlády by sa mali sústrediť na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky podľa 42 percent respondentov.

V Dánsku, Taliansku, Litve, Luxembursku a na Cypre vyžadujú respondenti zlepšenie dodržiavania dopravných predpisov, aby sa zvýšila bezpečnosť cestnej premávky. Respondenti v Rakúsku, Francúzsku a Holandsku, na druhej strane, uprednostňujú opatrenia, ktoré majú zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie s tuzemskými a zahraničnými páchateľmi dopravných priestupkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Na Slovensku jazdí takmer každý deň 30% občanov

Na otázku, či respondent riadil auto, odpovedalo sedem občanov EÚ z desiatich pozitívne: 49 percent z nich šoférovalo auto väčšinu dní v týždni, 16 percent si sadá za volant jeden- až trikrát týždenne, tri percentá použili auto 1-3-krát za mesiac a iba jedno percento menej ako raz za mesiac.

V 13 členských štátoch najmenej tri štvrtiny respondentov uviedlo, že riadilo auto (od 76 percent v Taliansku a Nemecku po 82 percent v Slovinsku), kým v niektorých východoeurópskych krajinách Rumunsko, Bulharsko, Lotyšsko a Maďarsko tento podiel prestavoval menej ako polovicu (36 - 49 percent). Na Slovensku jazdí často (takmer každý deň) tretina občanov (30 percent) a každý šiesty Slovák (15 percent) sadá za volant aspoň jeden až trikrát týždenne.

Skryť Vypnúť reklamu

Prieskum Eurobarometra sa uskutočnil formou rozhovorov (cez pevné telefónne siete, mobilné telefóny alebo osobným rozhovorom) na reprezentatívnej vzorke občanov EÚ (vo veku 15 rokov a viac), ktorí žijú v 27 členských krajinách. Počas prieskumu sa realizovalo vo väčšine krajín 1000 rozhovorov, celkovo vykonal Gallupov inštitút 25.629 rozhovorov v čase od 14. do 18. júna 2010.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj perspektívne programy!
  2. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  3. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  4. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 676
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 335
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 734
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 760
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 485
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 771
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 303
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 143
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 430
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 960
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Európska únia, Európska komisia
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

10 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

7 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

9 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

15 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar