Brusel.
Vyplýva to z bleskového prieskumu Európskej komisie, ktorá ju uskutočnila v júni s cieľom zistiť názory občanov 27 členských štátov EÚ na bezpečnosť cestnej premávky.
Odhaduje sa, že keby všetci používali pri jazde bezpečnostné pásy, dodržiavali rýchlostné limity a nešoférovali pod vplyvom alkoholu, každý rok by sa mohlo na európskych cestách zachrániť až 12.000 ľudských životov.
Alkohol za volantom je najnebezpečnejší
Za hlavný bezpečnostný problém považuje 94 percent občanov EÚ šoférovanie auta pod vplyvom alkoholu. Slováci sa voči tomuto problému stavajú prísnejšie ako priemerný Európan. Alkohol za volantom netoleruje až 96 percent občanov Slovenska. Na opačnom konci sú Íri, kde až tretina občanov nepovažuje alkohol za volantom za vážny problém.
![]() |
ILUSTRAČNÉ FOTO: ČTK |
Bezpečnosť na cestách ohrozujú podľa Európanov vodiči, ktorí prekračujú rýchlostné limity (78 percent) a šoféri a spolujazdci, ktorí pri jazde nepoužívajú bezpečnostné pásy (74 percent). Podiel respondentov, podľa ktorých je prekročenie rýchlostných limitov hlavným bezpečnostným problémom v ich krajine, sa pohyboval od 52 percent vo Švédsku až po 94 percent na Cypre. Rýchla jazda na cestách sa nepáči 85 percentám Slovákom, naopak najnespútanejšie jazdia Švédi (44 percent respondentov považuje prekročenú rýchlosť na ceste za minimálny problém).
"Som veľmi rada, že občania Slovenska si uvedomujú, aké dôležité je dodržiavať bezpečnosť na cestách napríklad tým, že pred cestou nepožijú alkohol alebo použijú bezpečnostné pásy. Verím, že tieto čísla z dnešného prieskumu Eurobarometra sa premietnu aj do nášho reálneho života na cestách," povedala vedúca Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrea Elscheková Matisová.
Bezpečnostný problém je aj telefonovanie
Tri štvrtiny Európanov (76 percent) považuje za vážny bezpečnostný problém telefonovanie z mobilného telefónu počas jazdy bez použitia hands-free zariadenia. Ak ho šofér má nainštalovaný, stále je to problémom pre štvrtinu (26 percent) občanov únie. Najviac výhrad voči telefonovaniu počas šoférovania aj bez hands free majú Slováci (41 percent) a Belgičania (40 percent).
![]() |
ILUSTRAČNÉ FOTO: TASR/AP |
Životy na cestách ohrozujú aj nepripútaní vodiči. Myslia si to najmä Cyperčania, Taliani, Francúzi, Španieli a Gréci (od 84 do 89 percent). Aj Slováci sa na nepripútaných šoférov a spolujazdcov pozerajú prísne. Za bezpečnostný problém to považujú skoro dve tretiny Slovákov (70 percent). Naopak, v Írsku a vo Švédsku si to myslí menej ako polovica respondentov (po 47 percent).
Bezpečnosť na cestách by mala riešiť vláda
Tesná väčšina Európanov (52 percent) uviedla, že otázka bezpečnosti by mala byť hlavnou alebo druhou prioritou národnej vlády. Až tretina (31 percent) respondentov uviedla, že ich vláda by sa mala prioritne zamerať na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky.
Druhým najčastejším opatrením, ktorým by sa národné vlády mali zaoberať, je zlepšenie dodržiavania dopravných predpisov. Vlády by sa mali sústrediť na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky podľa 42 percent respondentov.
V Dánsku, Taliansku, Litve, Luxembursku a na Cypre vyžadujú respondenti zlepšenie dodržiavania dopravných predpisov, aby sa zvýšila bezpečnosť cestnej premávky. Respondenti v Rakúsku, Francúzsku a Holandsku, na druhej strane, uprednostňujú opatrenia, ktoré majú zabezpečiť rovnaké zaobchádzanie s tuzemskými a zahraničnými páchateľmi dopravných priestupkov.
Na Slovensku jazdí takmer každý deň 30% občanov
Na otázku, či respondent riadil auto, odpovedalo sedem občanov EÚ z desiatich pozitívne: 49 percent z nich šoférovalo auto väčšinu dní v týždni, 16 percent si sadá za volant jeden- až trikrát týždenne, tri percentá použili auto 1-3-krát za mesiac a iba jedno percento menej ako raz za mesiac.
V 13 členských štátoch najmenej tri štvrtiny respondentov uviedlo, že riadilo auto (od 76 percent v Taliansku a Nemecku po 82 percent v Slovinsku), kým v niektorých východoeurópskych krajinách Rumunsko, Bulharsko, Lotyšsko a Maďarsko tento podiel prestavoval menej ako polovicu (36 - 49 percent). Na Slovensku jazdí často (takmer každý deň) tretina občanov (30 percent) a každý šiesty Slovák (15 percent) sadá za volant aspoň jeden až trikrát týždenne.
Prieskum Eurobarometra sa uskutočnil formou rozhovorov (cez pevné telefónne siete, mobilné telefóny alebo osobným rozhovorom) na reprezentatívnej vzorke občanov EÚ (vo veku 15 rokov a viac), ktorí žijú v 27 členských krajinách. Počas prieskumu sa realizovalo vo väčšine krajín 1000 rozhovorov, celkovo vykonal Gallupov inštitút 25.629 rozhovorov v čase od 14. do 18. júna 2010.