Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone?

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (http://www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ...

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ktoré hovoria, že konštrukcia športovo-úžitkového vozidla (SUV) Ford Explorer prispieva k smrteľným dopravným nehodám. Ford odpovedá rovnako farebnými grafmi, ktoré ako príčinu uvádzajú pneumatiky Firestone.

Americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) správu o tejto afére pravdepodobne nedokončí až do augusta. Problém teda budú musieť riešiť sudcovia po celej krajine a dovtedy ani záplava štatistických údajov nepoukazuje na to, ktorá zo strán, bojujúcich o podporu verejnosti, má pravdu.

Výkonný riaditeľ Ford Motor Co. Jacques Nasser kritizoval porovnanie Exploreru a Rangeru, ktoré vypracoval Firestone a označil ho za mimoriadne zavádzajúce. Podľa jeho slov totiž z hľadiska pneumatík nie je možné porovnávať SUV a pickup.

Firestone na toto vyhlásenie reaguje, že Ford Ranger a Explorer majú rovnaký podvozok a podľa jeho údajov používajú rovnaké pneumatiky, vyrobené v rovnakom čase a tou istou továrňou. Hovorkyňa spoločnosti Jill Bratina uvádza, že možnosť prevrátenia vozidla je u pickupu iná ako u SUV, avšak týmto spôsobom sa pokúšajú vyriešiť otázku oddeľovania plášťa pneumatiky.

Ford zároveň upozorňuje, že Explorer je v rámci kategórie stredne veľkých SUV relatívne bezpečný a toto vyhlásenie podporuje aj štúdia Poisťovníckeho inštitútu pre bezpečnosť diaľníc, ktorá hodnotila výsledky vozidiel modelových ročníkov 1994 až 1997.

Podľa tejto štúdie štvordverový Explorer s náhonom na štyri kolesá má mieru úmrtnosti vodičov 56 na milión registrovaných automobilových rokov, čím je lepší než GMC Jimmy (68), Chevrolet T10 Blazer (72) a Isuzu Rodeo (99). Miera úmrtnosti u Exploreru v prípade prevrátenia vozidla je tiež najnižšia vo svojej váhovej triede (26).

Tieto výsledky sa však netýkajú dvojdverovej verzie s náhonom na jednu nápravu, kde miera úmrtnosti dosahuje trojnásobok úrovne ďalšieho a jediného vozidla v tejto váhovej kategórii - štvordverového Jeep Grand Cherokee.

Predstaviteľ inštitútu Adrian Lund uvádza, že dvojdverový Explorer s jednou hnanou nápravou nie je veľmi predávaný, takže ich údaje nie sú natoľko spoľahlivé ako v iných kategóriách. Navyše tento model je lacnejší, takže oslovuje mladších a teda pravdepodobne aj rizikovejších vodičov.

Iné štúdie však zistili, že riziko prevrátenia je u Exploreru podstatne vyššie. Spoločnosť Safetyforum.com, ktorá analyzovala databanku NHTSA o vyšetrovaní Firestone, zistila, že Ford Explorer sa prevrátil 306-krát, pričom pomer prevrátenia k zlyhaniu pneumatiky dosiahol 13%. Ostatné SUV a ľahké nákladné vozidlá mali mieru prevrátenia len tri percentá a ostatné automobily dve percentá.

J. Nasser sa odvoláva na údaje ministerstva dopravy, podľa ktorých v prípade poškodenia pneumatiky prišlo k oveľa menšiemu počtu prevrátení Exploreru, ktorý sa prevrátil raz na každých 20 nehôd spôsobených oddelením plášťa pneumatiky. U ostatných kompaktných SUV jedno prevrátenie nastalo na každých 14 nehôd.

Agentúra Reuters zatiaľ nenašla informácie ministerstva, avšak podľa slov J. Nassera budú umiestnené na internetovej stránke Fordu (www.tireinquiry@ford.com).

Firestone upozorňuje na jeden zo svojich grafov, ktorý ukazuje, že v prípade radiálnych pneumatík ATX, používaných v originálnom vybavení Exploreru, bolo 125 sťažností na 100 000 kusov, no v prípade ostatných vozidiel len 25 na 100 000. Podľa slov J. Bratinovej spoločnosť nepozná príčinu tohto faktu, avšak "vieme, že to rieši otázku, o ktorej hovoríme od začiatku - že vozidlo a pneumatika sú integrovaný systém".

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 16 070
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 388
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 292
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 130
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 378
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 941
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 881
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 718
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 638
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 496

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.