Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone?

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (http://www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ...

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ktoré hovoria, že konštrukcia športovo-úžitkového vozidla (SUV) Ford Explorer prispieva k smrteľným dopravným nehodám. Ford odpovedá rovnako farebnými grafmi, ktoré ako príčinu uvádzajú pneumatiky Firestone.

Americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) správu o tejto afére pravdepodobne nedokončí až do augusta. Problém teda budú musieť riešiť sudcovia po celej krajine a dovtedy ani záplava štatistických údajov nepoukazuje na to, ktorá zo strán, bojujúcich o podporu verejnosti, má pravdu.

Výkonný riaditeľ Ford Motor Co. Jacques Nasser kritizoval porovnanie Exploreru a Rangeru, ktoré vypracoval Firestone a označil ho za mimoriadne zavádzajúce. Podľa jeho slov totiž z hľadiska pneumatík nie je možné porovnávať SUV a pickup.

Firestone na toto vyhlásenie reaguje, že Ford Ranger a Explorer majú rovnaký podvozok a podľa jeho údajov používajú rovnaké pneumatiky, vyrobené v rovnakom čase a tou istou továrňou. Hovorkyňa spoločnosti Jill Bratina uvádza, že možnosť prevrátenia vozidla je u pickupu iná ako u SUV, avšak týmto spôsobom sa pokúšajú vyriešiť otázku oddeľovania plášťa pneumatiky.

Ford zároveň upozorňuje, že Explorer je v rámci kategórie stredne veľkých SUV relatívne bezpečný a toto vyhlásenie podporuje aj štúdia Poisťovníckeho inštitútu pre bezpečnosť diaľníc, ktorá hodnotila výsledky vozidiel modelových ročníkov 1994 až 1997.

Podľa tejto štúdie štvordverový Explorer s náhonom na štyri kolesá má mieru úmrtnosti vodičov 56 na milión registrovaných automobilových rokov, čím je lepší než GMC Jimmy (68), Chevrolet T10 Blazer (72) a Isuzu Rodeo (99). Miera úmrtnosti u Exploreru v prípade prevrátenia vozidla je tiež najnižšia vo svojej váhovej triede (26).

Tieto výsledky sa však netýkajú dvojdverovej verzie s náhonom na jednu nápravu, kde miera úmrtnosti dosahuje trojnásobok úrovne ďalšieho a jediného vozidla v tejto váhovej kategórii - štvordverového Jeep Grand Cherokee.

Predstaviteľ inštitútu Adrian Lund uvádza, že dvojdverový Explorer s jednou hnanou nápravou nie je veľmi predávaný, takže ich údaje nie sú natoľko spoľahlivé ako v iných kategóriách. Navyše tento model je lacnejší, takže oslovuje mladších a teda pravdepodobne aj rizikovejších vodičov.

Iné štúdie však zistili, že riziko prevrátenia je u Exploreru podstatne vyššie. Spoločnosť Safetyforum.com, ktorá analyzovala databanku NHTSA o vyšetrovaní Firestone, zistila, že Ford Explorer sa prevrátil 306-krát, pričom pomer prevrátenia k zlyhaniu pneumatiky dosiahol 13%. Ostatné SUV a ľahké nákladné vozidlá mali mieru prevrátenia len tri percentá a ostatné automobily dve percentá.

J. Nasser sa odvoláva na údaje ministerstva dopravy, podľa ktorých v prípade poškodenia pneumatiky prišlo k oveľa menšiemu počtu prevrátení Exploreru, ktorý sa prevrátil raz na každých 20 nehôd spôsobených oddelením plášťa pneumatiky. U ostatných kompaktných SUV jedno prevrátenie nastalo na každých 14 nehôd.

Agentúra Reuters zatiaľ nenašla informácie ministerstva, avšak podľa slov J. Nassera budú umiestnené na internetovej stránke Fordu (www.tireinquiry@ford.com).

Firestone upozorňuje na jeden zo svojich grafov, ktorý ukazuje, že v prípade radiálnych pneumatík ATX, používaných v originálnom vybavení Exploreru, bolo 125 sťažností na 100 000 kusov, no v prípade ostatných vozidiel len 25 na 100 000. Podľa slov J. Bratinovej spoločnosť nepozná príčinu tohto faktu, avšak "vieme, že to rieši otázku, o ktorej hovoríme od začiatku - že vozidlo a pneumatika sú integrovaný systém".

* 1 sov

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 441
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 608
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 503
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 471
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 980
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 857
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 685
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.