SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone?

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (http://www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ...

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ktoré hovoria, že konštrukcia športovo-úžitkového vozidla (SUV) Ford Explorer prispieva k smrteľným dopravným nehodám. Ford odpovedá rovnako farebnými grafmi, ktoré ako príčinu uvádzajú pneumatiky Firestone.

Americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) správu o tejto afére pravdepodobne nedokončí až do augusta. Problém teda budú musieť riešiť sudcovia po celej krajine a dovtedy ani záplava štatistických údajov nepoukazuje na to, ktorá zo strán, bojujúcich o podporu verejnosti, má pravdu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Výkonný riaditeľ Ford Motor Co. Jacques Nasser kritizoval porovnanie Exploreru a Rangeru, ktoré vypracoval Firestone a označil ho za mimoriadne zavádzajúce. Podľa jeho slov totiž z hľadiska pneumatík nie je možné porovnávať SUV a pickup.

Firestone na toto vyhlásenie reaguje, že Ford Ranger a Explorer majú rovnaký podvozok a podľa jeho údajov používajú rovnaké pneumatiky, vyrobené v rovnakom čase a tou istou továrňou. Hovorkyňa spoločnosti Jill Bratina uvádza, že možnosť prevrátenia vozidla je u pickupu iná ako u SUV, avšak týmto spôsobom sa pokúšajú vyriešiť otázku oddeľovania plášťa pneumatiky.

Ford zároveň upozorňuje, že Explorer je v rámci kategórie stredne veľkých SUV relatívne bezpečný a toto vyhlásenie podporuje aj štúdia Poisťovníckeho inštitútu pre bezpečnosť diaľníc, ktorá hodnotila výsledky vozidiel modelových ročníkov 1994 až 1997.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa tejto štúdie štvordverový Explorer s náhonom na štyri kolesá má mieru úmrtnosti vodičov 56 na milión registrovaných automobilových rokov, čím je lepší než GMC Jimmy (68), Chevrolet T10 Blazer (72) a Isuzu Rodeo (99). Miera úmrtnosti u Exploreru v prípade prevrátenia vozidla je tiež najnižšia vo svojej váhovej triede (26).

Tieto výsledky sa však netýkajú dvojdverovej verzie s náhonom na jednu nápravu, kde miera úmrtnosti dosahuje trojnásobok úrovne ďalšieho a jediného vozidla v tejto váhovej kategórii - štvordverového Jeep Grand Cherokee.

Predstaviteľ inštitútu Adrian Lund uvádza, že dvojdverový Explorer s jednou hnanou nápravou nie je veľmi predávaný, takže ich údaje nie sú natoľko spoľahlivé ako v iných kategóriách. Navyše tento model je lacnejší, takže oslovuje mladších a teda pravdepodobne aj rizikovejších vodičov.

Skryť Vypnúť reklamu

Iné štúdie však zistili, že riziko prevrátenia je u Exploreru podstatne vyššie. Spoločnosť Safetyforum.com, ktorá analyzovala databanku NHTSA o vyšetrovaní Firestone, zistila, že Ford Explorer sa prevrátil 306-krát, pričom pomer prevrátenia k zlyhaniu pneumatiky dosiahol 13%. Ostatné SUV a ľahké nákladné vozidlá mali mieru prevrátenia len tri percentá a ostatné automobily dve percentá.

J. Nasser sa odvoláva na údaje ministerstva dopravy, podľa ktorých v prípade poškodenia pneumatiky prišlo k oveľa menšiemu počtu prevrátení Exploreru, ktorý sa prevrátil raz na každých 20 nehôd spôsobených oddelením plášťa pneumatiky. U ostatných kompaktných SUV jedno prevrátenie nastalo na každých 14 nehôd.

Agentúra Reuters zatiaľ nenašla informácie ministerstva, avšak podľa slov J. Nassera budú umiestnené na internetovej stránke Fordu (www.tireinquiry@ford.com).

Skryť Vypnúť reklamu

Firestone upozorňuje na jeden zo svojich grafov, ktorý ukazuje, že v prípade radiálnych pneumatík ATX, používaných v originálnom vybavení Exploreru, bolo 125 sťažností na 100 000 kusov, no v prípade ostatných vozidiel len 25 na 100 000. Podľa slov J. Bratinovej spoločnosť nepozná príčinu tohto faktu, avšak "vieme, že to rieši otázku, o ktorej hovoríme od začiatku - že vozidlo a pneumatika sú integrovaný systém".

* 1 sov

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Zelená Bratislava
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 008
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 492
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 295
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 547
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 463
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 093
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 643
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 591
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 066
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 9 952
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Opatrenia budú prehodnocovať každý týždeň, Naď nevylučuje ani ich sprísnenie (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 159 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Michala Havrana

Kvôli strachu z tajomstva nedokážeme vnímať realitu (píše Michal Havran)

Od UFO k strachu z tajomstva.

Tao Geoghegan Hart vyhral Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.