SME

Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone?

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (http://www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ...

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ktoré hovoria, že konštrukcia športovo-úžitkového vozidla (SUV) Ford Explorer prispieva k smrteľným dopravným nehodám. Ford odpovedá rovnako farebnými grafmi, ktoré ako príčinu uvádzajú pneumatiky Firestone.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) správu o tejto afére pravdepodobne nedokončí až do augusta. Problém teda budú musieť riešiť sudcovia po celej krajine a dovtedy ani záplava štatistických údajov nepoukazuje na to, ktorá zo strán, bojujúcich o podporu verejnosti, má pravdu.

SkryťVypnúť reklamu

Výkonný riaditeľ Ford Motor Co. Jacques Nasser kritizoval porovnanie Exploreru a Rangeru, ktoré vypracoval Firestone a označil ho za mimoriadne zavádzajúce. Podľa jeho slov totiž z hľadiska pneumatík nie je možné porovnávať SUV a pickup.

Firestone na toto vyhlásenie reaguje, že Ford Ranger a Explorer majú rovnaký podvozok a podľa jeho údajov používajú rovnaké pneumatiky, vyrobené v rovnakom čase a tou istou továrňou. Hovorkyňa spoločnosti Jill Bratina uvádza, že možnosť prevrátenia vozidla je u pickupu iná ako u SUV, avšak týmto spôsobom sa pokúšajú vyriešiť otázku oddeľovania plášťa pneumatiky.

Ford zároveň upozorňuje, že Explorer je v rámci kategórie stredne veľkých SUV relatívne bezpečný a toto vyhlásenie podporuje aj štúdia Poisťovníckeho inštitútu pre bezpečnosť diaľníc, ktorá hodnotila výsledky vozidiel modelových ročníkov 1994 až 1997.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa tejto štúdie štvordverový Explorer s náhonom na štyri kolesá má mieru úmrtnosti vodičov 56 na milión registrovaných automobilových rokov, čím je lepší než GMC Jimmy (68), Chevrolet T10 Blazer (72) a Isuzu Rodeo (99). Miera úmrtnosti u Exploreru v prípade prevrátenia vozidla je tiež najnižšia vo svojej váhovej triede (26).

Tieto výsledky sa však netýkajú dvojdverovej verzie s náhonom na jednu nápravu, kde miera úmrtnosti dosahuje trojnásobok úrovne ďalšieho a jediného vozidla v tejto váhovej kategórii - štvordverového Jeep Grand Cherokee.

Predstaviteľ inštitútu Adrian Lund uvádza, že dvojdverový Explorer s jednou hnanou nápravou nie je veľmi predávaný, takže ich údaje nie sú natoľko spoľahlivé ako v iných kategóriách. Navyše tento model je lacnejší, takže oslovuje mladších a teda pravdepodobne aj rizikovejších vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Iné štúdie však zistili, že riziko prevrátenia je u Exploreru podstatne vyššie. Spoločnosť Safetyforum.com, ktorá analyzovala databanku NHTSA o vyšetrovaní Firestone, zistila, že Ford Explorer sa prevrátil 306-krát, pričom pomer prevrátenia k zlyhaniu pneumatiky dosiahol 13%. Ostatné SUV a ľahké nákladné vozidlá mali mieru prevrátenia len tri percentá a ostatné automobily dve percentá.

J. Nasser sa odvoláva na údaje ministerstva dopravy, podľa ktorých v prípade poškodenia pneumatiky prišlo k oveľa menšiemu počtu prevrátení Exploreru, ktorý sa prevrátil raz na každých 20 nehôd spôsobených oddelením plášťa pneumatiky. U ostatných kompaktných SUV jedno prevrátenie nastalo na každých 14 nehôd.

Agentúra Reuters zatiaľ nenašla informácie ministerstva, avšak podľa slov J. Nassera budú umiestnené na internetovej stránke Fordu (www.tireinquiry@ford.com).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Firestone upozorňuje na jeden zo svojich grafov, ktorý ukazuje, že v prípade radiálnych pneumatík ATX, používaných v originálnom vybavení Exploreru, bolo 125 sťažností na 100 000 kusov, no v prípade ostatných vozidiel len 25 na 100 000. Podľa slov J. Bratinovej spoločnosť nepozná príčinu tohto faktu, avšak "vieme, že to rieši otázku, o ktorej hovoríme od začiatku - že vozidlo a pneumatika sú integrovaný systém".

* 1 sov

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  4. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  2. Deti odišli, byt stíchol. Prečo mnohé ženy necítia slobodu?
  3. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  4. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Pulzari ukazuje, prečo algoritmy milujú dobrú kreatívu
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 368
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 992
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 615
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 761
  5. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 023
  6. Bez nich by elektrina netiekla. 1 706
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 558
  8. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Kuvik: Po predĺženom víkende: návrat do slovenskej reality
  2. Rado Surovka: Slovakistan
  3. Dušan Piršel: Funkčná spoločnosť sa nedá postaviť na návykoch z jaslí
  4. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  5. Iveta Bakitová: Skiathos a Skopelos - miesta, ktoré očarili aj filmové legendy
  6. Štefan Šturdzík: Bijeme sa do pŕs , aký sme národ , pritom je u nás najviac čiernych skládok z celej EÚ !!
  7. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja
  8. Martin Turčan: Ohlodaná kosť v tlame KDH a HS
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 601
  2. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 380
  3. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 12 423
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 10 955
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 10 369
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 929
  7. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 913
  8. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 165
  1. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  2. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  3. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  5. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  6. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  7. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  8. Tupou Ceruzou: Neotravujte
reklama
SkryťZatvoriť reklamu