SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone?

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (http://www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ...

Chicago 24. mája (TASR) - Kto má pravdu v spore Ford versus Firestone? Internetová stránka Firestone (www.firestone.com) ukazuje farebné grafy, ktoré hovoria, že konštrukcia športovo-úžitkového vozidla (SUV) Ford Explorer prispieva k smrteľným dopravným nehodám. Ford odpovedá rovnako farebnými grafmi, ktoré ako príčinu uvádzajú pneumatiky Firestone.

Americký Národný úrad pre bezpečnosť premávky na diaľniciach (NHTSA) správu o tejto afére pravdepodobne nedokončí až do augusta. Problém teda budú musieť riešiť sudcovia po celej krajine a dovtedy ani záplava štatistických údajov nepoukazuje na to, ktorá zo strán, bojujúcich o podporu verejnosti, má pravdu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Výkonný riaditeľ Ford Motor Co. Jacques Nasser kritizoval porovnanie Exploreru a Rangeru, ktoré vypracoval Firestone a označil ho za mimoriadne zavádzajúce. Podľa jeho slov totiž z hľadiska pneumatík nie je možné porovnávať SUV a pickup.

Firestone na toto vyhlásenie reaguje, že Ford Ranger a Explorer majú rovnaký podvozok a podľa jeho údajov používajú rovnaké pneumatiky, vyrobené v rovnakom čase a tou istou továrňou. Hovorkyňa spoločnosti Jill Bratina uvádza, že možnosť prevrátenia vozidla je u pickupu iná ako u SUV, avšak týmto spôsobom sa pokúšajú vyriešiť otázku oddeľovania plášťa pneumatiky.

Ford zároveň upozorňuje, že Explorer je v rámci kategórie stredne veľkých SUV relatívne bezpečný a toto vyhlásenie podporuje aj štúdia Poisťovníckeho inštitútu pre bezpečnosť diaľníc, ktorá hodnotila výsledky vozidiel modelových ročníkov 1994 až 1997.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa tejto štúdie štvordverový Explorer s náhonom na štyri kolesá má mieru úmrtnosti vodičov 56 na milión registrovaných automobilových rokov, čím je lepší než GMC Jimmy (68), Chevrolet T10 Blazer (72) a Isuzu Rodeo (99). Miera úmrtnosti u Exploreru v prípade prevrátenia vozidla je tiež najnižšia vo svojej váhovej triede (26).

Tieto výsledky sa však netýkajú dvojdverovej verzie s náhonom na jednu nápravu, kde miera úmrtnosti dosahuje trojnásobok úrovne ďalšieho a jediného vozidla v tejto váhovej kategórii - štvordverového Jeep Grand Cherokee.

Predstaviteľ inštitútu Adrian Lund uvádza, že dvojdverový Explorer s jednou hnanou nápravou nie je veľmi predávaný, takže ich údaje nie sú natoľko spoľahlivé ako v iných kategóriách. Navyše tento model je lacnejší, takže oslovuje mladších a teda pravdepodobne aj rizikovejších vodičov.

SkryťVypnúť reklamu

Iné štúdie však zistili, že riziko prevrátenia je u Exploreru podstatne vyššie. Spoločnosť Safetyforum.com, ktorá analyzovala databanku NHTSA o vyšetrovaní Firestone, zistila, že Ford Explorer sa prevrátil 306-krát, pričom pomer prevrátenia k zlyhaniu pneumatiky dosiahol 13%. Ostatné SUV a ľahké nákladné vozidlá mali mieru prevrátenia len tri percentá a ostatné automobily dve percentá.

J. Nasser sa odvoláva na údaje ministerstva dopravy, podľa ktorých v prípade poškodenia pneumatiky prišlo k oveľa menšiemu počtu prevrátení Exploreru, ktorý sa prevrátil raz na každých 20 nehôd spôsobených oddelením plášťa pneumatiky. U ostatných kompaktných SUV jedno prevrátenie nastalo na každých 14 nehôd.

Agentúra Reuters zatiaľ nenašla informácie ministerstva, avšak podľa slov J. Nassera budú umiestnené na internetovej stránke Fordu (www.tireinquiry@ford.com).

SkryťVypnúť reklamu

Firestone upozorňuje na jeden zo svojich grafov, ktorý ukazuje, že v prípade radiálnych pneumatík ATX, používaných v originálnom vybavení Exploreru, bolo 125 sťažností na 100 000 kusov, no v prípade ostatných vozidiel len 25 na 100 000. Podľa slov J. Bratinovej spoločnosť nepozná príčinu tohto faktu, avšak "vieme, že to rieši otázku, o ktorej hovoríme od začiatku - že vozidlo a pneumatika sú integrovaný systém".

* 1 sov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Vytvor si svoju budúcnosť
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  6. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  7. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 312
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 318
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 544
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 272
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 035
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 521
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


4 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


21 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na Univerzite Komenského
  2. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  3. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  4. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  5. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  6. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  7. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  8. Štefan Vidlár: Pravota holota
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 202 478
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 816
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 929
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 404
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 098
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu