BRATISLAVA. Pred 40 rokmi zahájili vtedajšie Automobilové závody, národný podnik, výrobu športového kupé Škoda 110 R. Vozidlo navrhli a jeho produkciu presadili zamestnanci pobočného závodu v Kvasinách, ktorý sa po spojení s mladoboleslavskou Škodou zaoberal produkciou menších sérií úžitkových a športových vozidiel, vrátane obľúbeného kabrioletu Felicia.
Premiéra v Brne
Škoda 110 R Coupé vychádzala z modelového radu Š 100/110. Okrem podobných tvarov niektorých častí karosérie mali spoločnú takmer kompletnú techniku. Vedenie automobilky schválilo koncepciu nového kupé v novembri roku 1967. Prvý prototyp bol vyhotovený 31. marca 1968. Verejnosti novinku prvýkrát ukázali na brnianskom autosalóne v septembri roku 1970.
Vyladený motor
Karosériu kupé so splývajúcou zadnou časťou charakterizovalo usporiadanie sedadiel 2+2. Ako skutočné kupé mala Š 110 R dvere s bezrámovými oknami a aerodynamickejší sklon čelného okna. V porovnaní so sedanom Š 110 malo „eRko“ zvýšený výkon z 39 kW (53 k) na 45,6 kW (62 k), dosahovaný v rozsahu 5250 - 5500 ot./min.
Zážihový štvorvalec s objemom 1107 cm3 uložený vzadu produkoval najvyšší krútiaci moment 86 Nm pri otáčkach 3500/min. Coupé vyvinulo najvyššiu rýchlosť 145 km/h, priemerná spotreba benzínu sa pohybovala okolo deviatich litrov na sto kilometrov.
Úspešné v motoristickom športe
Na báze modelu 110 R Coupé vzniklo niekoľko legendárnych športových špeciálov. V roku 1974 to boli tri prototypy s označením Škoda 180 RS a 200 RS. Z nich konštruktéri následne odvodili jednoduchší, ale mimoriadne úspešný homologovaný športový automobil 130 RS. Preslávil sa najmä v súťažiach, keď za jeho volant usadal Nór John Haugland.
Posledné vozidlo Š 110 R Coupé bolo v Kvasinách zmontované 30. decembra roku 1980. Spolu vzniklo približne 57 000 exemplárov.
Autor: fg