SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Prvá jazda s Audi A1: Malé, ale typické Audi

Audi opäť vstupuje do segmentu malých áut. Tentokrát ide na to ale oveľa rozumnejšie než pred niekoľkými rokmi s modelom A2.

Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové.Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. (Zdroj: Audi)

BERLÍN.

Značka Audi nie je medzi malými autami žiaden nováčik. O vstup do tohto segmentu sa pokúšala už dvakrát. Prvýkrát s modelom 50 jej to vydržalo tri roky (1975 – 78). Druhý pokus sa odohral až o 21 rokov neskôr s pokrokovým mini MPV A2, ktorý podobne ako vlajková loď A8 využíval hliníkový priestorový rám.

Práve tento technologicky náročný a hlavne drahý rám nielen na výrobu, ale aj opravu zabil šance štyroch kruhov medzi malými autami druhýkrát. Vo výrobe síce ostal dvojnásobne dlho (1999-2005), ale stretnúť ho dnes na cestách je rarita.

Najprv by sme si teda mali položiť otázku, o čo značke Audi novým modelom A1 ide. Zvlášť, keď dva neúspešné vstupy do segmentu malých automobilov má už za sebou. Rozhodujúcim hybným momentom pre Audi bol úspech hlavného konkurenta Mini, z ktorého automobilka BMW dokáže ročne predať 200.000 kusov. Nielen toto auto, ale aj Fiat 500 (viac ako 500.000 predaných kusov) sú dôkazom, že za štýlové malé autá sú zákazníci ochotní vyhodiť akékoľvek peniaze.

Výrobné náklady však nepustia, preto aby sa značka Audi vyhla tretiemu fiasku, zvolila pri stavbe svojho malého modelu racionálny postup. Novinku postavila na technickom základe VW Polo, s ktorým Audi zdieľa spoločnú platformu, motory aj prevodovky. Rovnakú techniku, ktorá sa mimochodom objavuje aj v Škode Fabia a Seate Ibiza zaobalila do štýlového obalu, ktorý z Audi A1 robí typického zástupcu svojej značky.

Verné svojmu DNA

Automobilka Audi nikdy nemala kultový malý model, preto marketingoví stratégovia aj dizajnéri museli ísť na vec inak než tvorcovia Mini a Fiatu 500. Ak sa má ich malé auto presadiť voči konkurencii, musí byť typickým Audi po všetkých stránkach. Dizajn vsádza na dynamiku a športovosť, s ktorou sa značka rada identifikuje.

Spredu novinka vyzerá ako malý model A4, s typickými mračiacimi sa prednými svetlami a integrovanou LED vlnovkou pre denné svietenie. Identitu k značke zdôrazňuje tiež hlboký predný gril, tvar predného aj zadného nárazníka a zadné skupinové svetlá, ktoré sú celé zavesené na zadných dverách, podobne ako u modelov Q5 a Q7.

Jazdili SME...
Najviac je A1 pravým Audi v kabíne. Kvalitou a spracovaním interiérov štyri kruhy valcujú segment za segmentom a A1 v tejto tradícii pokračuje. Ich jedinou chybičkou krásy je, že sú si veľmi podobné. A1 čerpá zo štýlového kupé TT, čo z imidžového hľadiska nie je na škodu. Aspoň vidieť, ako veľmi výrobcovi záleží na úspechu tohto modelu. TT pripomína stredový panel s otočnými ovládačmi, stredová konzola, kľučky a rukoväte dverí, radiaca páka aj vonkajšie spätné zrkadlá na nožičkách zapustené priamo do dverí.

Originálnymi prvkami sú hádam len rádio a výduchy ventilácie, inšpirované leteckými turbínami. Na malé auto pôsobí interiér dosť luxusne. Volant, radiaca páka aj ručná brzda sú obšité kožou, kľučky sú skutočne kovové, viacero detailov ozdobuje buď pravý alebo imitovaný hliník. Len v máloktorom malom aute sa stretnete s takým dôrazom na výber materiálov a spracovanie každého detailu. Mimochodom, na výbere farieb a textilov v tomto interiéri majú podiel aj slovenské ručičky. Na oddelení, zaoberajúcom sa farbami a materiálmi v interiéri, pracuje aj jedna Slovenka.

Ponuka miesta v prednej časti kabíny je na kategóriu malých áut až nečakane veľkorysá. Možno preto každý očakáva viac priestoru aj vzadu. Treba si ale uvedomiť, že Audi A1 je ešte o 16 mm kratšie než VW Polo a o 111 mm kratšie než jeden z najväčších zástupcov segmentu Renault Clio. Keď sa ale Mini tak dobre predáva s tesnejším priestorom vzadu a zadnými sedadlami len do počtu, táto oblasť nebude určite dôvodom, ktorý by odradil zákazníkov od kúpy Audi A1.

Mládež krúžiaca počas víkendov po diskotékach sa dozadu určite vmestí a na dovolenku do Chorvátska klientela Audi so štyrmi ľuďmi na palube v malých autách nejazdí. Predovšetkým mladým je určený multimediálny systém MMI plus s 3D navigáciou, 60 GB hardiskom, bluetooth systémom a kvalitnou aparatúrou, prvý svojho druhu v tejto kategórii automobilov. Na výber sú štyri verzie audio systému s výkonmi 40 W, 80 W, 180 W ( 10 reproduktorov) a Bose surround systém s desať-kanálovým zosilňovačom výkonu 465 W a 14 reproduktormi.

Zaostrené na ženy

Výrobca očakáva, že až 50% zákazníkov tohto modelu budú tvoriť ženy, preto hlavne na nežnejšie pohlavie A1 útočí atraktívnymi kombináciami farieb, predovšetkým kontrastne lakovanými bočnými nosnými oblúkmi strechy, rôznymi spojlermi a grafickými čačkami, ktoré malému Audi dodávajú lifestylový nádych. Ľudia z marketingu hovoria až o 800 variáciách exteriéru.

K svojmu štýlu obliekania, prípadne kabelkám si dámy budú môcť prispôsobiť tiež farby poťahov a ozdobných obkladov interiéru. Dizajnéri sa však mohli aj viac odviazať a uvoľniť svoju fantáziu. Chýba nám viac farebných a tvarových úletov ako aj automobilovej bižutérie na spôsob Citroenu DS3 a Fiatu 500.

Otázne tiež je, či ženy uspokojí veľkosť batožinového priestoru. Určite každý z nás pozná dámy, ktorým pri nákupoch nestačí niekedy ani kombík. Takže z objemu batožinového priestoru 270 l (ktorý patrí medzi lepší štandard triedy) môže vzniknúť nečakaný problém. Opäť ale budeme argumentovať príkladom Mini. Keď v jeho prípade nevadí 200.000 zákazníkom ročne kufor s objemom 160 l, čo je o 110 l menej, 270 l nemôže nikoho odradiť. Hoci v prípade Mini ženy určite netvoria až 50% klientely.

Jazdili SME...
Líniu štyroch kruhov drží Audi A1 aj v disciplíne jazdných vlastností. Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. Podvozok vychádza po technickej stránke z poslednej generácie VW Polo. Inžinieri Audi ho však trochu doladili na športovejšiu nôtu. Veľmi si dali záležať na rozložení hmotnosti. Bežný pomer rozdelenia hmotnosti v triede malých automobilov je 70% vpredu a 30% vzadu. Audi A1 dosahuje v závislosti od motorizácie 61 až 63% vpredu a 39 až 37% vzadu.

V porovnaní s klasickým Polom dostaa A1 tvrdšie pruženie a ešte širší rozchod kolies. Spolu s tuhším a priamejším riadením ho vraj vyladili na porovnateľnú úroveň s Polom GTI. Toto tvrdenie nevieme posúdiť, lebo s najostrejším Polom sme ešte nejazdili, ale riadenie presnosťou aj citom rozhodne spĺňa štandardy značky. Rovnako aj podvozok, ktorý pekne kontroluje pohyby karosérie a správa sa skôr neutrálne. Nedovolí jej priveľmi sa nakláňať, držanie stopy je presvedčivé v ostrých aj tiahlych zákrutách.

Keď ale hovoríme o športovosti, na motokárové prejazdy zákrut s Mini sa A1 nechytá. Preto hovoríme skôr o tzv. manažérskej športovosti – stráviteľnej pre širší okruh vodičov, viac či menej zdatných. Malé Audi kontruje lepším jazdným komfortom a výbornou trakciou, vďaka systému ESP s elektronickou trakčnou kontrolou, ktorá sa dodáva štandardne ku všetkým motorizáciám.

V palete agregátov zatiaľ chýba silnejšia verzia malého turbomotora 1.2 TFSI. Navyše základ 1.2 TFSI s výkonom 63 kW/86 k príde až na prelome rokov. Počas testovacích jázd sme však mali možnosť si ho vyskúšať a boli sme s ním spokojní. Jeho dynamika je dostačujúca, zvlášť keď Audi A1 je dokonca o 30 kg ľahšie než VW Polo s tým istým motorom.

Dočasne najobľúbenejšou pohonnou jednotkou sa teda pravdepodobne stane momentálny vrchol 1.4 TFSI, ktorý je najmä v kombinácii sosedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic ideálnou kombináciou pre dynamické a ambiciózne dámy. Z naftovej ponuky je k dispozícii agregát 1.6 TDI, ktorý sa okrem výborného ťahu odspodu predvedie najmä priemernou spotrebou 3,9 l/100 km. Všetky vozidlá dodávané na slovenský trh budú štandardne vybavené systémom štart/stop.

Ceny a výbavy

Audi A1 je v ponuke len s dvomi výbavami – Attraction a Ambition. S motorom 1.2 TFSI (päťstupňová manuálna prevodovka) štartuje na sume 15.990 eur s dosť rozsiahlou základnou výbavou. Z bezpečnostných prvkov a výbavy vhodnej najmä do mesta vyberáme ABS, ESP, štart/stop, šesť airbagov, asistent pre rozjazd do kopca, Easy Entry funkcia, determálne sklá a kontrola tlaku v pneumatikách. Za motor 1.4 TFSI (šesťstupňová manuálna prevodovka) zákazník zaplatí 17.900 eur a naftový agregát 1.6 TDI (päťstupňová manuálna prevodovka) začína na sume 18.100 eur.

Technické parametre vozidiel Audi A1

motor 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.6 TDI 1.6 TDI
zdvihový objem valcov [cm3] 1197 1390 1598 1598
výkon [kW/k] 63/86 90/122 66/90 77/105
pri otáčkach [1/min] 4800 5000 4200 4400
krútiaci moment [Nm] 160 200 230 250
pri otáčkach [1/min] 1500 1500 1500 1500
pohotovostná hmotnosť [kg] 1040 1125 1140 1140
palivová spotreba [l/100 km] 5,1 5,3 3,8 3,9
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,7 8,9 11,5 10,5
maximálna rýchlosť [km/h] 180 203 182 190
emisie CO2 [g/km] 118 124 99 103

Rozmery

dĺžka 3954 mm
šírka 1740 mm
výška 1416 mm
rázvor náprav 2469 mm
batožinový priestor 270-920 l
užitočné zaťaženie 450 kg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 006
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 745
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 399
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 527
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 986
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 961
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 339
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 184
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 046
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 927
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Audi

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

3 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

8 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan