SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Prvá jazda s Audi A1: Malé, ale typické Audi

Audi opäť vstupuje do segmentu malých áut. Tentokrát ide na to ale oveľa rozumnejšie než pred niekoľkými rokmi s modelom A2.

Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové.Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. (Zdroj: Audi)

BERLÍN.

Značka Audi nie je medzi malými autami žiaden nováčik. O vstup do tohto segmentu sa pokúšala už dvakrát. Prvýkrát s modelom 50 jej to vydržalo tri roky (1975 – 78). Druhý pokus sa odohral až o 21 rokov neskôr s pokrokovým mini MPV A2, ktorý podobne ako vlajková loď A8 využíval hliníkový priestorový rám.

Práve tento technologicky náročný a hlavne drahý rám nielen na výrobu, ale aj opravu zabil šance štyroch kruhov medzi malými autami druhýkrát. Vo výrobe síce ostal dvojnásobne dlho (1999-2005), ale stretnúť ho dnes na cestách je rarita.

Najprv by sme si teda mali položiť otázku, o čo značke Audi novým modelom A1 ide. Zvlášť, keď dva neúspešné vstupy do segmentu malých automobilov má už za sebou. Rozhodujúcim hybným momentom pre Audi bol úspech hlavného konkurenta Mini, z ktorého automobilka BMW dokáže ročne predať 200.000 kusov. Nielen toto auto, ale aj Fiat 500 (viac ako 500.000 predaných kusov) sú dôkazom, že za štýlové malé autá sú zákazníci ochotní vyhodiť akékoľvek peniaze.

Výrobné náklady však nepustia, preto aby sa značka Audi vyhla tretiemu fiasku, zvolila pri stavbe svojho malého modelu racionálny postup. Novinku postavila na technickom základe VW Polo, s ktorým Audi zdieľa spoločnú platformu, motory aj prevodovky. Rovnakú techniku, ktorá sa mimochodom objavuje aj v Škode Fabia a Seate Ibiza zaobalila do štýlového obalu, ktorý z Audi A1 robí typického zástupcu svojej značky.

Verné svojmu DNA

Automobilka Audi nikdy nemala kultový malý model, preto marketingoví stratégovia aj dizajnéri museli ísť na vec inak než tvorcovia Mini a Fiatu 500. Ak sa má ich malé auto presadiť voči konkurencii, musí byť typickým Audi po všetkých stránkach. Dizajn vsádza na dynamiku a športovosť, s ktorou sa značka rada identifikuje.

Spredu novinka vyzerá ako malý model A4, s typickými mračiacimi sa prednými svetlami a integrovanou LED vlnovkou pre denné svietenie. Identitu k značke zdôrazňuje tiež hlboký predný gril, tvar predného aj zadného nárazníka a zadné skupinové svetlá, ktoré sú celé zavesené na zadných dverách, podobne ako u modelov Q5 a Q7.

Jazdili SME...
Najviac je A1 pravým Audi v kabíne. Kvalitou a spracovaním interiérov štyri kruhy valcujú segment za segmentom a A1 v tejto tradícii pokračuje. Ich jedinou chybičkou krásy je, že sú si veľmi podobné. A1 čerpá zo štýlového kupé TT, čo z imidžového hľadiska nie je na škodu. Aspoň vidieť, ako veľmi výrobcovi záleží na úspechu tohto modelu. TT pripomína stredový panel s otočnými ovládačmi, stredová konzola, kľučky a rukoväte dverí, radiaca páka aj vonkajšie spätné zrkadlá na nožičkách zapustené priamo do dverí.

Originálnymi prvkami sú hádam len rádio a výduchy ventilácie, inšpirované leteckými turbínami. Na malé auto pôsobí interiér dosť luxusne. Volant, radiaca páka aj ručná brzda sú obšité kožou, kľučky sú skutočne kovové, viacero detailov ozdobuje buď pravý alebo imitovaný hliník. Len v máloktorom malom aute sa stretnete s takým dôrazom na výber materiálov a spracovanie každého detailu. Mimochodom, na výbere farieb a textilov v tomto interiéri majú podiel aj slovenské ručičky. Na oddelení, zaoberajúcom sa farbami a materiálmi v interiéri, pracuje aj jedna Slovenka.

Ponuka miesta v prednej časti kabíny je na kategóriu malých áut až nečakane veľkorysá. Možno preto každý očakáva viac priestoru aj vzadu. Treba si ale uvedomiť, že Audi A1 je ešte o 16 mm kratšie než VW Polo a o 111 mm kratšie než jeden z najväčších zástupcov segmentu Renault Clio. Keď sa ale Mini tak dobre predáva s tesnejším priestorom vzadu a zadnými sedadlami len do počtu, táto oblasť nebude určite dôvodom, ktorý by odradil zákazníkov od kúpy Audi A1.

Mládež krúžiaca počas víkendov po diskotékach sa dozadu určite vmestí a na dovolenku do Chorvátska klientela Audi so štyrmi ľuďmi na palube v malých autách nejazdí. Predovšetkým mladým je určený multimediálny systém MMI plus s 3D navigáciou, 60 GB hardiskom, bluetooth systémom a kvalitnou aparatúrou, prvý svojho druhu v tejto kategórii automobilov. Na výber sú štyri verzie audio systému s výkonmi 40 W, 80 W, 180 W ( 10 reproduktorov) a Bose surround systém s desať-kanálovým zosilňovačom výkonu 465 W a 14 reproduktormi.

Zaostrené na ženy

Výrobca očakáva, že až 50% zákazníkov tohto modelu budú tvoriť ženy, preto hlavne na nežnejšie pohlavie A1 útočí atraktívnymi kombináciami farieb, predovšetkým kontrastne lakovanými bočnými nosnými oblúkmi strechy, rôznymi spojlermi a grafickými čačkami, ktoré malému Audi dodávajú lifestylový nádych. Ľudia z marketingu hovoria až o 800 variáciách exteriéru.

K svojmu štýlu obliekania, prípadne kabelkám si dámy budú môcť prispôsobiť tiež farby poťahov a ozdobných obkladov interiéru. Dizajnéri sa však mohli aj viac odviazať a uvoľniť svoju fantáziu. Chýba nám viac farebných a tvarových úletov ako aj automobilovej bižutérie na spôsob Citroenu DS3 a Fiatu 500.

Otázne tiež je, či ženy uspokojí veľkosť batožinového priestoru. Určite každý z nás pozná dámy, ktorým pri nákupoch nestačí niekedy ani kombík. Takže z objemu batožinového priestoru 270 l (ktorý patrí medzi lepší štandard triedy) môže vzniknúť nečakaný problém. Opäť ale budeme argumentovať príkladom Mini. Keď v jeho prípade nevadí 200.000 zákazníkom ročne kufor s objemom 160 l, čo je o 110 l menej, 270 l nemôže nikoho odradiť. Hoci v prípade Mini ženy určite netvoria až 50% klientely.

Jazdili SME...
Líniu štyroch kruhov drží Audi A1 aj v disciplíne jazdných vlastností. Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. Podvozok vychádza po technickej stránke z poslednej generácie VW Polo. Inžinieri Audi ho však trochu doladili na športovejšiu nôtu. Veľmi si dali záležať na rozložení hmotnosti. Bežný pomer rozdelenia hmotnosti v triede malých automobilov je 70% vpredu a 30% vzadu. Audi A1 dosahuje v závislosti od motorizácie 61 až 63% vpredu a 39 až 37% vzadu.

V porovnaní s klasickým Polom dostaa A1 tvrdšie pruženie a ešte širší rozchod kolies. Spolu s tuhším a priamejším riadením ho vraj vyladili na porovnateľnú úroveň s Polom GTI. Toto tvrdenie nevieme posúdiť, lebo s najostrejším Polom sme ešte nejazdili, ale riadenie presnosťou aj citom rozhodne spĺňa štandardy značky. Rovnako aj podvozok, ktorý pekne kontroluje pohyby karosérie a správa sa skôr neutrálne. Nedovolí jej priveľmi sa nakláňať, držanie stopy je presvedčivé v ostrých aj tiahlych zákrutách.

Keď ale hovoríme o športovosti, na motokárové prejazdy zákrut s Mini sa A1 nechytá. Preto hovoríme skôr o tzv. manažérskej športovosti – stráviteľnej pre širší okruh vodičov, viac či menej zdatných. Malé Audi kontruje lepším jazdným komfortom a výbornou trakciou, vďaka systému ESP s elektronickou trakčnou kontrolou, ktorá sa dodáva štandardne ku všetkým motorizáciám.

V palete agregátov zatiaľ chýba silnejšia verzia malého turbomotora 1.2 TFSI. Navyše základ 1.2 TFSI s výkonom 63 kW/86 k príde až na prelome rokov. Počas testovacích jázd sme však mali možnosť si ho vyskúšať a boli sme s ním spokojní. Jeho dynamika je dostačujúca, zvlášť keď Audi A1 je dokonca o 30 kg ľahšie než VW Polo s tým istým motorom.

Dočasne najobľúbenejšou pohonnou jednotkou sa teda pravdepodobne stane momentálny vrchol 1.4 TFSI, ktorý je najmä v kombinácii sosedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic ideálnou kombináciou pre dynamické a ambiciózne dámy. Z naftovej ponuky je k dispozícii agregát 1.6 TDI, ktorý sa okrem výborného ťahu odspodu predvedie najmä priemernou spotrebou 3,9 l/100 km. Všetky vozidlá dodávané na slovenský trh budú štandardne vybavené systémom štart/stop.

Ceny a výbavy

Audi A1 je v ponuke len s dvomi výbavami – Attraction a Ambition. S motorom 1.2 TFSI (päťstupňová manuálna prevodovka) štartuje na sume 15.990 eur s dosť rozsiahlou základnou výbavou. Z bezpečnostných prvkov a výbavy vhodnej najmä do mesta vyberáme ABS, ESP, štart/stop, šesť airbagov, asistent pre rozjazd do kopca, Easy Entry funkcia, determálne sklá a kontrola tlaku v pneumatikách. Za motor 1.4 TFSI (šesťstupňová manuálna prevodovka) zákazník zaplatí 17.900 eur a naftový agregát 1.6 TDI (päťstupňová manuálna prevodovka) začína na sume 18.100 eur.

Technické parametre vozidiel Audi A1

motor 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.6 TDI 1.6 TDI
zdvihový objem valcov [cm3] 1197 1390 1598 1598
výkon [kW/k] 63/86 90/122 66/90 77/105
pri otáčkach [1/min] 4800 5000 4200 4400
krútiaci moment [Nm] 160 200 230 250
pri otáčkach [1/min] 1500 1500 1500 1500
pohotovostná hmotnosť [kg] 1040 1125 1140 1140
palivová spotreba [l/100 km] 5,1 5,3 3,8 3,9
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,7 8,9 11,5 10,5
maximálna rýchlosť [km/h] 180 203 182 190
emisie CO2 [g/km] 118 124 99 103

Rozmery

dĺžka 3954 mm
šírka 1740 mm
výška 1416 mm
rázvor náprav 2469 mm
batožinový priestor 270-920 l
užitočné zaťaženie 450 kg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 976
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 753
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 129
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 189
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 063
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 029
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


9 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Búranie Istropolisu na pokračovanie...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí...
  2. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  3. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  4. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  5. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  6. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  7. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  8. INESS: Cena zamestnanca
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 680
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 245
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 743
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 447
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 167
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu