SME
Sobota, 10. jún, 2023 | Meniny má Margaréta
reklama

Prvá jazda s Audi A1: Malé, ale typické Audi

Audi opäť vstupuje do segmentu malých áut. Tentokrát ide na to ale oveľa rozumnejšie než pred niekoľkými rokmi s modelom A2.

Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové.Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. (Zdroj: Audi)

BERLÍN.

Značka Audi nie je medzi malými autami žiaden nováčik. O vstup do tohto segmentu sa pokúšala už dvakrát. Prvýkrát s modelom 50 jej to vydržalo tri roky (1975 – 78). Druhý pokus sa odohral až o 21 rokov neskôr s pokrokovým mini MPV A2, ktorý podobne ako vlajková loď A8 využíval hliníkový priestorový rám.

Práve tento technologicky náročný a hlavne drahý rám nielen na výrobu, ale aj opravu zabil šance štyroch kruhov medzi malými autami druhýkrát. Vo výrobe síce ostal dvojnásobne dlho (1999-2005), ale stretnúť ho dnes na cestách je rarita.

Najprv by sme si teda mali položiť otázku, o čo značke Audi novým modelom A1 ide. Zvlášť, keď dva neúspešné vstupy do segmentu malých automobilov má už za sebou. Rozhodujúcim hybným momentom pre Audi bol úspech hlavného konkurenta Mini, z ktorého automobilka BMW dokáže ročne predať 200.000 kusov. Nielen toto auto, ale aj Fiat 500 (viac ako 500.000 predaných kusov) sú dôkazom, že za štýlové malé autá sú zákazníci ochotní vyhodiť akékoľvek peniaze.

Výrobné náklady však nepustia, preto aby sa značka Audi vyhla tretiemu fiasku, zvolila pri stavbe svojho malého modelu racionálny postup. Novinku postavila na technickom základe VW Polo, s ktorým Audi zdieľa spoločnú platformu, motory aj prevodovky. Rovnakú techniku, ktorá sa mimochodom objavuje aj v Škode Fabia a Seate Ibiza zaobalila do štýlového obalu, ktorý z Audi A1 robí typického zástupcu svojej značky.

Verné svojmu DNA

Automobilka Audi nikdy nemala kultový malý model, preto marketingoví stratégovia aj dizajnéri museli ísť na vec inak než tvorcovia Mini a Fiatu 500. Ak sa má ich malé auto presadiť voči konkurencii, musí byť typickým Audi po všetkých stránkach. Dizajn vsádza na dynamiku a športovosť, s ktorou sa značka rada identifikuje.

Spredu novinka vyzerá ako malý model A4, s typickými mračiacimi sa prednými svetlami a integrovanou LED vlnovkou pre denné svietenie. Identitu k značke zdôrazňuje tiež hlboký predný gril, tvar predného aj zadného nárazníka a zadné skupinové svetlá, ktoré sú celé zavesené na zadných dverách, podobne ako u modelov Q5 a Q7.

Jazdili SME...
Najviac je A1 pravým Audi v kabíne. Kvalitou a spracovaním interiérov štyri kruhy valcujú segment za segmentom a A1 v tejto tradícii pokračuje. Ich jedinou chybičkou krásy je, že sú si veľmi podobné. A1 čerpá zo štýlového kupé TT, čo z imidžového hľadiska nie je na škodu. Aspoň vidieť, ako veľmi výrobcovi záleží na úspechu tohto modelu. TT pripomína stredový panel s otočnými ovládačmi, stredová konzola, kľučky a rukoväte dverí, radiaca páka aj vonkajšie spätné zrkadlá na nožičkách zapustené priamo do dverí.

Originálnymi prvkami sú hádam len rádio a výduchy ventilácie, inšpirované leteckými turbínami. Na malé auto pôsobí interiér dosť luxusne. Volant, radiaca páka aj ručná brzda sú obšité kožou, kľučky sú skutočne kovové, viacero detailov ozdobuje buď pravý alebo imitovaný hliník. Len v máloktorom malom aute sa stretnete s takým dôrazom na výber materiálov a spracovanie každého detailu. Mimochodom, na výbere farieb a textilov v tomto interiéri majú podiel aj slovenské ručičky. Na oddelení, zaoberajúcom sa farbami a materiálmi v interiéri, pracuje aj jedna Slovenka.

Ponuka miesta v prednej časti kabíny je na kategóriu malých áut až nečakane veľkorysá. Možno preto každý očakáva viac priestoru aj vzadu. Treba si ale uvedomiť, že Audi A1 je ešte o 16 mm kratšie než VW Polo a o 111 mm kratšie než jeden z najväčších zástupcov segmentu Renault Clio. Keď sa ale Mini tak dobre predáva s tesnejším priestorom vzadu a zadnými sedadlami len do počtu, táto oblasť nebude určite dôvodom, ktorý by odradil zákazníkov od kúpy Audi A1.

Mládež krúžiaca počas víkendov po diskotékach sa dozadu určite vmestí a na dovolenku do Chorvátska klientela Audi so štyrmi ľuďmi na palube v malých autách nejazdí. Predovšetkým mladým je určený multimediálny systém MMI plus s 3D navigáciou, 60 GB hardiskom, bluetooth systémom a kvalitnou aparatúrou, prvý svojho druhu v tejto kategórii automobilov. Na výber sú štyri verzie audio systému s výkonmi 40 W, 80 W, 180 W ( 10 reproduktorov) a Bose surround systém s desať-kanálovým zosilňovačom výkonu 465 W a 14 reproduktormi.

Zaostrené na ženy

Výrobca očakáva, že až 50% zákazníkov tohto modelu budú tvoriť ženy, preto hlavne na nežnejšie pohlavie A1 útočí atraktívnymi kombináciami farieb, predovšetkým kontrastne lakovanými bočnými nosnými oblúkmi strechy, rôznymi spojlermi a grafickými čačkami, ktoré malému Audi dodávajú lifestylový nádych. Ľudia z marketingu hovoria až o 800 variáciách exteriéru.

K svojmu štýlu obliekania, prípadne kabelkám si dámy budú môcť prispôsobiť tiež farby poťahov a ozdobných obkladov interiéru. Dizajnéri sa však mohli aj viac odviazať a uvoľniť svoju fantáziu. Chýba nám viac farebných a tvarových úletov ako aj automobilovej bižutérie na spôsob Citroenu DS3 a Fiatu 500.

Otázne tiež je, či ženy uspokojí veľkosť batožinového priestoru. Určite každý z nás pozná dámy, ktorým pri nákupoch nestačí niekedy ani kombík. Takže z objemu batožinového priestoru 270 l (ktorý patrí medzi lepší štandard triedy) môže vzniknúť nečakaný problém. Opäť ale budeme argumentovať príkladom Mini. Keď v jeho prípade nevadí 200.000 zákazníkom ročne kufor s objemom 160 l, čo je o 110 l menej, 270 l nemôže nikoho odradiť. Hoci v prípade Mini ženy určite netvoria až 50% klientely.

Jazdili SME...
Líniu štyroch kruhov drží Audi A1 aj v disciplíne jazdných vlastností. Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. Podvozok vychádza po technickej stránke z poslednej generácie VW Polo. Inžinieri Audi ho však trochu doladili na športovejšiu nôtu. Veľmi si dali záležať na rozložení hmotnosti. Bežný pomer rozdelenia hmotnosti v triede malých automobilov je 70% vpredu a 30% vzadu. Audi A1 dosahuje v závislosti od motorizácie 61 až 63% vpredu a 39 až 37% vzadu.

V porovnaní s klasickým Polom dostaa A1 tvrdšie pruženie a ešte širší rozchod kolies. Spolu s tuhším a priamejším riadením ho vraj vyladili na porovnateľnú úroveň s Polom GTI. Toto tvrdenie nevieme posúdiť, lebo s najostrejším Polom sme ešte nejazdili, ale riadenie presnosťou aj citom rozhodne spĺňa štandardy značky. Rovnako aj podvozok, ktorý pekne kontroluje pohyby karosérie a správa sa skôr neutrálne. Nedovolí jej priveľmi sa nakláňať, držanie stopy je presvedčivé v ostrých aj tiahlych zákrutách.

Keď ale hovoríme o športovosti, na motokárové prejazdy zákrut s Mini sa A1 nechytá. Preto hovoríme skôr o tzv. manažérskej športovosti – stráviteľnej pre širší okruh vodičov, viac či menej zdatných. Malé Audi kontruje lepším jazdným komfortom a výbornou trakciou, vďaka systému ESP s elektronickou trakčnou kontrolou, ktorá sa dodáva štandardne ku všetkým motorizáciám.

V palete agregátov zatiaľ chýba silnejšia verzia malého turbomotora 1.2 TFSI. Navyše základ 1.2 TFSI s výkonom 63 kW/86 k príde až na prelome rokov. Počas testovacích jázd sme však mali možnosť si ho vyskúšať a boli sme s ním spokojní. Jeho dynamika je dostačujúca, zvlášť keď Audi A1 je dokonca o 30 kg ľahšie než VW Polo s tým istým motorom.

Dočasne najobľúbenejšou pohonnou jednotkou sa teda pravdepodobne stane momentálny vrchol 1.4 TFSI, ktorý je najmä v kombinácii sosedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic ideálnou kombináciou pre dynamické a ambiciózne dámy. Z naftovej ponuky je k dispozícii agregát 1.6 TDI, ktorý sa okrem výborného ťahu odspodu predvedie najmä priemernou spotrebou 3,9 l/100 km. Všetky vozidlá dodávané na slovenský trh budú štandardne vybavené systémom štart/stop.

Ceny a výbavy

Audi A1 je v ponuke len s dvomi výbavami – Attraction a Ambition. S motorom 1.2 TFSI (päťstupňová manuálna prevodovka) štartuje na sume 15.990 eur s dosť rozsiahlou základnou výbavou. Z bezpečnostných prvkov a výbavy vhodnej najmä do mesta vyberáme ABS, ESP, štart/stop, šesť airbagov, asistent pre rozjazd do kopca, Easy Entry funkcia, determálne sklá a kontrola tlaku v pneumatikách. Za motor 1.4 TFSI (šesťstupňová manuálna prevodovka) zákazník zaplatí 17.900 eur a naftový agregát 1.6 TDI (päťstupňová manuálna prevodovka) začína na sume 18.100 eur.

Technické parametre vozidiel Audi A1

motor 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.6 TDI 1.6 TDI
zdvihový objem valcov [cm3] 1197 1390 1598 1598
výkon [kW/k] 63/86 90/122 66/90 77/105
pri otáčkach [1/min] 4800 5000 4200 4400
krútiaci moment [Nm] 160 200 230 250
pri otáčkach [1/min] 1500 1500 1500 1500
pohotovostná hmotnosť [kg] 1040 1125 1140 1140
palivová spotreba [l/100 km] 5,1 5,3 3,8 3,9
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,7 8,9 11,5 10,5
maximálna rýchlosť [km/h] 180 203 182 190
emisie CO2 [g/km] 118 124 99 103

Rozmery

dĺžka 3954 mm
šírka 1740 mm
výška 1416 mm
rázvor náprav 2469 mm
batožinový priestor 270-920 l
užitočné zaťaženie 450 kg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  3. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  4. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  5. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Blúdia parazity aj vo vašom tele?
  2. Hráči získali päťtisíc eur a stretnú sa s Ronaldom
  3. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  4. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  5. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  6. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  7. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  8. Super zábava, super deň
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 924
  2. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 755
  3. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 6 345
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 619
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 158
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 909
  7. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 567
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 515
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sucho má vplyv aj na úrodu.

Tento rok prší viac ako vlani.


8. jún
Zničené mesto Buča po ústupe ruských vojakov.

Ak ich nezastavíme, vrátia sa znova.


Visegrad Insight a 1 ďalší 17 h
Erling Haaland a Lautaro Martínez.

V sobotu sa hrá finále Ligy majstrov 2022/2023 medzi Manchestrom City a Interom Miláno.


16 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


7 h
reklama

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Budem voliť Dorotu Nvotovú ...
  2. Jozef Varga: Motorhead boli a sú vždy v mojej TOP 10...
  3. Anton Kovalčík: Kto skutočne vládne Rusku? 1. časť.
  4. Peter Svoreň: Slováci takmer vôbec neinvestujú. Aj to je dôvod nízkeho finančného majetku
  5. Jakub Konečný: Do práce na bicykli? Táto krajina stále nemyslí na ekologickú dopravu
  6. Irena Šimuneková: Tajchy Štiavnických hôr 3.
  7. Rastislav Puchala: Missis Russko
  8. Roman Kebísek: Gauguin s priateľmi vyzdobil maľbami hostinec, v ktorom v r. 1889/90 žili. Je múzeom
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 21 676
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 10 382
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 8 779
  4. Vlasta Sedláková: Ako je to s naším štátnym dlhom? Je nižší ako za čias Fica a Pellegriniho. 7 284
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 666
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 455
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 933
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 566
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu