SME

Prvá jazda s Audi A1: Malé, ale typické Audi

Audi opäť vstupuje do segmentu malých áut. Tentokrát ide na to ale oveľa rozumnejšie než pred niekoľkými rokmi s modelom A2.

Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové.Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. (Zdroj: Audi)

BERLÍN.

Značka Audi nie je medzi malými autami žiaden nováčik. O vstup do tohto segmentu sa pokúšala už dvakrát. Prvýkrát s modelom 50 jej to vydržalo tri roky (1975 – 78). Druhý pokus sa odohral až o 21 rokov neskôr s pokrokovým mini MPV A2, ktorý podobne ako vlajková loď A8 využíval hliníkový priestorový rám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práve tento technologicky náročný a hlavne drahý rám nielen na výrobu, ale aj opravu zabil šance štyroch kruhov medzi malými autami druhýkrát. Vo výrobe síce ostal dvojnásobne dlho (1999-2005), ale stretnúť ho dnes na cestách je rarita.

SkryťVypnúť reklamu

Najprv by sme si teda mali položiť otázku, o čo značke Audi novým modelom A1 ide. Zvlášť, keď dva neúspešné vstupy do segmentu malých automobilov má už za sebou. Rozhodujúcim hybným momentom pre Audi bol úspech hlavného konkurenta Mini, z ktorého automobilka BMW dokáže ročne predať 200.000 kusov. Nielen toto auto, ale aj Fiat 500 (viac ako 500.000 predaných kusov) sú dôkazom, že za štýlové malé autá sú zákazníci ochotní vyhodiť akékoľvek peniaze.

Výrobné náklady však nepustia, preto aby sa značka Audi vyhla tretiemu fiasku, zvolila pri stavbe svojho malého modelu racionálny postup. Novinku postavila na technickom základe VW Polo, s ktorým Audi zdieľa spoločnú platformu, motory aj prevodovky. Rovnakú techniku, ktorá sa mimochodom objavuje aj v Škode Fabia a Seate Ibiza zaobalila do štýlového obalu, ktorý z Audi A1 robí typického zástupcu svojej značky.

SkryťVypnúť reklamu

Verné svojmu DNA Automobilka Audi nikdy nemala kultový malý model, preto marketingoví stratégovia aj dizajnéri museli ísť na vec inak než tvorcovia Mini a Fiatu 500. Ak sa má ich malé auto presadiť voči konkurencii, musí byť typickým Audi po všetkých stránkach. Dizajn vsádza na dynamiku a športovosť, s ktorou sa značka rada identifikuje.

Spredu novinka vyzerá ako malý model A4, s typickými mračiacimi sa prednými svetlami a integrovanou LED vlnovkou pre denné svietenie. Identitu k značke zdôrazňuje tiež hlboký predný gril, tvar predného aj zadného nárazníka a zadné skupinové svetlá, ktoré sú celé zavesené na zadných dverách, podobne ako u modelov Q5 a Q7.

Jazdili SME...

Najviac je A1 pravým Audi v kabíne. Kvalitou a spracovaním interiérov štyri kruhy valcujú segment za segmentom a A1 v tejto tradícii pokračuje. Ich jedinou chybičkou krásy je, že sú si veľmi podobné. A1 čerpá zo štýlového kupé TT, čo z imidžového hľadiska nie je na škodu. Aspoň vidieť, ako veľmi výrobcovi záleží na úspechu tohto modelu. TT pripomína stredový panel s otočnými ovládačmi, stredová konzola, kľučky a rukoväte dverí, radiaca páka aj vonkajšie spätné zrkadlá na nožičkách zapustené priamo do dverí.

SkryťVypnúť reklamu

Originálnymi prvkami sú hádam len rádio a výduchy ventilácie, inšpirované leteckými turbínami. Na malé auto pôsobí interiér dosť luxusne. Volant, radiaca páka aj ručná brzda sú obšité kožou, kľučky sú skutočne kovové, viacero detailov ozdobuje buď pravý alebo imitovaný hliník. Len v máloktorom malom aute sa stretnete s takým dôrazom na výber materiálov a spracovanie každého detailu. Mimochodom, na výbere farieb a textilov v tomto interiéri majú podiel aj slovenské ručičky. Na oddelení, zaoberajúcom sa farbami a materiálmi v interiéri, pracuje aj jedna Slovenka.

Ponuka miesta v prednej časti kabíny je na kategóriu malých áut až nečakane veľkorysá. Možno preto každý očakáva viac priestoru aj vzadu. Treba si ale uvedomiť, že Audi A1 je ešte o 16 mm kratšie než VW Polo a o 111 mm kratšie než jeden z najväčších zástupcov segmentu Renault Clio. Keď sa ale Mini tak dobre predáva s tesnejším priestorom vzadu a zadnými sedadlami len do počtu, táto oblasť nebude určite dôvodom, ktorý by odradil zákazníkov od kúpy Audi A1.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mládež krúžiaca počas víkendov po diskotékach sa dozadu určite vmestí a na dovolenku do Chorvátska klientela Audi so štyrmi ľuďmi na palube v malých autách nejazdí. Predovšetkým mladým je určený multimediálny systém MMI plus s 3D navigáciou, 60 GB hardiskom, bluetooth systémom a kvalitnou aparatúrou, prvý svojho druhu v tejto kategórii automobilov. Na výber sú štyri verzie audio systému s výkonmi 40 W, 80 W, 180 W ( 10 reproduktorov) a Bose surround systém s desať-kanálovým zosilňovačom výkonu 465 W a 14 reproduktormi.

Zaostrené na ženy Výrobca očakáva, že až 50% zákazníkov tohto modelu budú tvoriť ženy, preto hlavne na nežnejšie pohlavie A1 útočí atraktívnymi kombináciami farieb, predovšetkým kontrastne lakovanými bočnými nosnými oblúkmi strechy, rôznymi spojlermi a grafickými čačkami, ktoré malému Audi dodávajú lifestylový nádych. Ľudia z marketingu hovoria až o 800 variáciách exteriéru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K svojmu štýlu obliekania, prípadne kabelkám si dámy budú môcť prispôsobiť tiež farby poťahov a ozdobných obkladov interiéru. Dizajnéri sa však mohli aj viac odviazať a uvoľniť svoju fantáziu. Chýba nám viac farebných a tvarových úletov ako aj automobilovej bižutérie na spôsob Citroenu DS3 a Fiatu 500.

Otázne tiež je, či ženy uspokojí veľkosť batožinového priestoru. Určite každý z nás pozná dámy, ktorým pri nákupoch nestačí niekedy ani kombík. Takže z objemu batožinového priestoru 270 l (ktorý patrí medzi lepší štandard triedy) môže vzniknúť nečakaný problém. Opäť ale budeme argumentovať príkladom Mini. Keď v jeho prípade nevadí 200.000 zákazníkom ročne kufor s objemom 160 l, čo je o 110 l menej, 270 l nemôže nikoho odradiť. Hoci v prípade Mini ženy určite netvoria až 50% klientely.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili SME...

Líniu štyroch kruhov drží Audi A1 aj v disciplíne jazdných vlastností. Malé Audi je príkladne tiché, kultivované a manažérsky športové. Podvozok vychádza po technickej stránke z poslednej generácie VW Polo. Inžinieri Audi ho však trochu doladili na športovejšiu nôtu. Veľmi si dali záležať na rozložení hmotnosti. Bežný pomer rozdelenia hmotnosti v triede malých automobilov je 70% vpredu a 30% vzadu. Audi A1 dosahuje v závislosti od motorizácie 61 až 63% vpredu a 39 až 37% vzadu. V porovnaní s klasickým Polom dostaa A1 tvrdšie pruženie a ešte širší rozchod kolies. Spolu s tuhším a priamejším riadením ho vraj vyladili na porovnateľnú úroveň s Polom GTI. Toto tvrdenie nevieme posúdiť, lebo s najostrejším Polom sme ešte nejazdili, ale riadenie presnosťou aj citom rozhodne spĺňa štandardy značky. Rovnako aj podvozok, ktorý pekne kontroluje pohyby karosérie a správa sa skôr neutrálne. Nedovolí jej priveľmi sa nakláňať, držanie stopy je presvedčivé v ostrých aj tiahlych zákrutách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď ale hovoríme o športovosti, na motokárové prejazdy zákrut s Mini sa A1 nechytá. Preto hovoríme skôr o tzv. manažérskej športovosti – stráviteľnej pre širší okruh vodičov, viac či menej zdatných. Malé Audi kontruje lepším jazdným komfortom a výbornou trakciou, vďaka systému ESP s elektronickou trakčnou kontrolou, ktorá sa dodáva štandardne ku všetkým motorizáciám.

V palete agregátov zatiaľ chýba silnejšia verzia malého turbomotora 1.2 TFSI. Navyše základ 1.2 TFSI s výkonom 63 kW/86 k príde až na prelome rokov. Počas testovacích jázd sme však mali možnosť si ho vyskúšať a boli sme s ním spokojní. Jeho dynamika je dostačujúca, zvlášť keď Audi A1 je dokonca o 30 kg ľahšie než VW Polo s tým istým motorom.

Dočasne najobľúbenejšou pohonnou jednotkou sa teda pravdepodobne stane momentálny vrchol 1.4 TFSI, ktorý je najmä v kombinácii sosedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic ideálnou kombináciou pre dynamické a ambiciózne dámy. Z naftovej ponuky je k dispozícii agregát 1.6 TDI, ktorý sa okrem výborného ťahu odspodu predvedie najmä priemernou spotrebou 3,9 l/100 km. Všetky vozidlá dodávané na slovenský trh budú štandardne vybavené systémom štart/stop.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ceny a výbavy Audi A1 je v ponuke len s dvomi výbavami – Attraction a Ambition. S motorom 1.2 TFSI (päťstupňová manuálna prevodovka) štartuje na sume 15.990 eur s dosť rozsiahlou základnou výbavou. Z bezpečnostných prvkov a výbavy vhodnej najmä do mesta vyberáme ABS, ESP, štart/stop, šesť airbagov, asistent pre rozjazd do kopca, Easy Entry funkcia, determálne sklá a kontrola tlaku v pneumatikách. Za motor 1.4 TFSI (šesťstupňová manuálna prevodovka) zákazník zaplatí 17.900 eur a naftový agregát 1.6 TDI (päťstupňová manuálna prevodovka) začína na sume 18.100 eur.

Technické parametre vozidiel Audi A1

motor 1.2 TFSI 1.4 TFSI 1.6 TDI 1.6 TDI

zdvihový objem valcov [cm3] 1197 1390 1598 1598

SkryťVypnúť reklamu
reklama

výkon [kW/k] 63/86 90/122 66/90 77/105

pri otáčkach [1/min] 4800 5000 4200 4400

krútiaci moment [Nm] 160 200 230 250

pri otáčkach [1/min] 1500 1500 1500 1500

pohotovostná hmotnosť [kg] 1040 1125 1140 1140

palivová spotreba [l/100 km] 5,1 5,3 3,8 3,9

zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,7 8,9 11,5 10,5

maximálna rýchlosť [km/h] 180 203 182 190

emisie CO2 [g/km] 118 124 99 103

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozmery dĺžka 3954 mm

šírka 1740 mm

výška 1416 mm

rázvor náprav 2469 mm

batožinový priestor 270-920 l

užitočné zaťaženie 450 kg

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 482
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 168
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 893
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 117
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 905
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 681
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu