BRATISLAVA, BOJNICE. Opel svojským spôsobom reaguje na takmer rovnakú technickú aj dizajnovú úroveň dnešných áut. Našiel spôsob, ako byť v spleti podobných vozidiel výnimočný a ešte to svetu predať ako praktickú výhodu.
Prvá Meriva v roku 2003 zaujala svojim konceptom jednopriestorovej karosérie a výnimočnou ponukou vnútorného priestoru na malom podvozku. Napriek nie najnižšej cene svet pohltil vyše milión kusov a malé jednopriestorové auto si v sedemročnom cykle vystačilo iba s jedným faceliftom. Vtedy pribudla v ponuke rýchla Meriva OPC s výkonom 132 kW (180 koní). Druhá generácia zdokonaľuje danosti vnútorného priestoru a prináša takmer zatratené protismerné otváranie dverí. Je to vskutku generačná výmena.
Otvára dvere dokorán
Klobúk dole pred odvahou značky oprášiť legislatívou donedávna zakázaný systém protismerného otvárania dverí. Tento koncept dnes v rôznych obmenách a s výnimkou používa Mini Clubman, Rolls Royce a Mazda RX8. Medzi modernými autami na každý deň je Meriva prvá.
Okrem snahy zaujať verejnosť a pritiahnuť pozornosť nemožno značke uprieť snahu o praktické riešenie so zaručením bezpečnosti. Dvere majú viacnásobnú ochranu proti otvoreniu počas jazdy, čo sme samozrejme overili. Šofér nemusí použiť centrálne zamykanie ani zapínať špeciálne poistky. Jedine v prípade havárie sa dvere po náraze odomknú.
|
Meriva sa otvára rodinám s deťmi. Má to svoje výhody. |
Tvorí ostrov bezpečia
Vďaka netradične dlhšej prvej jazde s novým modelom sme si na vlastných deťoch overili tvrdenie automobilky o dobrom prístupe k autosedačkám. Protismerne a takmer kolmo otvorené dvere tvoria „košiar“ bezpečia pre dieťa, ale hlavne ich vykladanie do autosedačky. Samotná montáž sedačky je tiež veľmi praktická a ľahká. Dokonca nám do Merivy pohodlne vošli tri detské autosedačky vedľa seba.
| Príplatkové predné sedadlá sa môžu pochváliť cennými certifikátmi zdravého sedenia. Cítiť to aj v praxi. |
Miesto a variabilita vnútorného priestoru boli v podstate nadradené batožinovému priestoru. Na dovolenkové cesty by mohli nejaké litre chýbať, avšak Meriva je ideálne auto pre rodiny s malými deťmi na každodenné používanie. Kto každý deň rozváža deti a pripína ich do sedačiek, ten ocení tento koncept.
Hrozí čelná zrážka
Dospelá posádka bude na protismerné dvere šomrať. V rade stojacich áut pred hypermarketom určite. Pri bežnom aute môžu dospelí na jednej strane auta vystúpiť naraz, ale ak to urobia v Merive, zrazia sa čelami. Zboku ich limitujú otvorené predné a zadné dvere a zozadu vedľa stojace auto. Potom sa môžu hmýriť v uzavretom priestore a hádať, kto prvý zavrie.
Malé deti totiž v autosedačke počkajú, kým ich odopnete a to je úplne iná situácia. Ideálne je, ak prvý vystúpi šofér, zavrie dvere a potom vystupuje zadný pasažier. Snáď to nebude znieť ako výsmech, ale Meriva je ideálne auto pre starších ľudí prípadne opatrovateľskú službu. Opatrovateľka vystúpi von, zavrie vodičove dvere, otvorí zadné a pomôže staršiemu človeku vstať.
| S konzolou FlexRail to nevyšlo. Nepáči sa nám a po mechanickej stránke nevyzerá odolne. Zle sa s ňou manipuluje. |
Niekomu ulahodí, niekomu nie
Oprášený koncept protismerných dverí má pre istých ľudí a za istých okolností úžasné výhody a favorizuje Merivu za najlepšie rodinné auto daných rozmerov. Štyroch mladých alebo kolegov v práci by však z toho trafil šľak. Opel si zaslúžil pochvalu, že postavil praktické auto a navrhol mu relatívne dobrú cenu. Kým prvá Meriva stála vo svojich časoch dosť, až priveľa, novinka začína od 12390 eur. Je to uvádzacia cena, pri ktorej je základ obohatený o klimatizáciu a palubný počítač.
![]() | Nalievanie pomerne agresívnych kvapalín do ostrekovača vedľa elektrickej svorky a skrine poistiek nám nepríde príliš vhodné. |
Opel Meriva – zaujímavé riešenia |
Protismerné dvere – otvárajú sa takmer do pravého uhla a zlepšujú prístup rodičom k deťom na zadných sedadlách |
FlexRail – posuvná stredová konzola s dvomi poschodiami |
FlexSpace – pozdĺžne aj priečne posuvné sedadlá s možnosťou usporiadania pre dvoch pasažierov vzadu |
FlexFix - nosič bicyklov, ktorý si nosí auto stále so sebou zasunutý v nárazníku |
Inšpirácia v Avatare – podobný systém senzorov polohy a pohybu ako mali herci pri tvorbe filmu Avatar použil Opel pri ladení nastupovania do auta |
Nový motor – pod kapotou má premiéru nový preplňovaný motor 1,4 Turbo s výkonom 88kW (120 k) |
Meriva využila Astru na techniku
Z miesta vodiča je zrejmé, že automobilka sa snažila využiť všetko, čo existuje v jej dielňach. Stredová konzola, ovládače, volant, páčky pod volantom a kruhové prístroje pripomínajú Astru. Meriva môže mať za príplatok veľmi intuitívne ovládateľný navigačný systém v slovenskom jazyku.
Astru však prekonáva v pozícii za volantom a najmä vo výhľade von. Nestáva sa často, aby bolo z minivanu vidieť šikmo dopredu lepšie ako z hatchbacku.
Spomedzi dobre známych a vylepšených motorov sme vyskúšali diesel 1,7 DTC s výkonom 81 kW a tiež šesťstupňovú prevodovku, ktorá pracovala lepšie než sme od tejto značky čakali. Okrem základnej benzínovej verzie 1,4 16 V sa objavila preplňovaná verzia 1,4 Turbo s výkonom 88 kW.
Plasty v interiéri občas na nerovnostiach počuť, avšak podvozok si aj na zlých cestách dobre poradí. Trochu viac práce si mohli dať konštruktéri na odhlučnení naftových motorov pri diaľničnej rýchlosti. Pozitívne je, že mdlé reakcie motorov na plynový pedál a takmer nulový ťah benzínových motorov v minulej generácii Merivy už preplňované novinky odstránili.
SME spokojní | SME nespokojní |
prístup do auta s deťmi | stredová konzola FlexRail |
výhľad z miesta šoféra | obtiažnejšie čistenie kobercov |
podvozok a riadenie | menší kufor |
šesťstupňový automat | - |
miesto na detské autosedačky | - |
Kupujem-nekupujem |
Často dostávam otázku, aké auto odporúčam rodinám a kde sa vmestia tri sedačky. Práve s takým autom som jazdil. Mám štyri deti, takže toto nie je môj level, ale na praktický život s dvomi deťmi je to auto ako stvorené. K trom deťom už treba možno väčší kufor, ale interiér nemá chybu. (Rasťo Chvála) |
Technické parametre – benzínové motory
Motor | 1,4 16V | 1,4 16V | 1,4 16V |
Prevodovka | 5-st. man. | 5-st. man. | 6-st. man. |
Zdvihový objem (cm3) | 1398 | 1364 | 1364 |
Výkon (kw/k) | 74/100 | 88/120 | 103/140 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 4800-6000 | 4900-6000 |
Krútiaci moment (Nm) | 130 | 175 | 200 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4000 | 1750-4800 | 1850-4900 |
Emisie CO2 (g/km) | 144 | 143 | 156 |
Emisná norma | euro5 | euro5 | euro5 |
Prevádzkové hodnoty | - | - | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 13,9 | 11,5 | 10,3 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 177 | 188 | 196 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 7,9 | 8,0 | 8,8 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,1 | 5,0 | 5,4 |
Kombinovaná spotreba | 6,1 | 6,1 | 6,7 |
Technické parametre – dieselové motory
Motor | 1,3 DTC | 1,3 DTE | 1,7 DTC | 1,7 DTS |
Prevodovka | 5-st. man. | 5-st. man. | 6-st. man. | 6-st. man. |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 | 1248 | 1686 | 1686 |
Výkon (kw/k) | 55/75 | 70/95 | 81/110 | 95/130 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 | 4000 | 4000 | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 180 | 180 | 280 | 300 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1750-2500 | 1750-2500 | 1750-2500 | 2000-2500 |
Emisie CO2 (g/km) | 129 | 119 | 138 | 138 |
Emisná norma | euro5 | euro5 | euro5 | euro5 |
Prevádzkové hodnoty | - | - | - | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 16,9 | 13,8 | 11,8 | 9,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 168 | 182 | 196 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 5,9 | 5,6 | 6,4 | 6,4 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 4,3 | 3,9 | 4,5 | 4,5 |
Kombinovaná spotreba | 4,9 | 4,5 | 5,2 | 5,2 |
Rozmery
Rázvor náprav (mm) | 2644 |
Dĺžka (mm) | 4288 |
Šírka (mm) | 1812/1994 |
Výška (mm) | 1615 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1360-1701 |
Objem batož. priestoru (l) | 400/1500 |
Akciová cena modelu od (eur) | 12 390,- |