BRATISLAVA, BOJNICE. Opel svojským spôsobom reaguje na takmer rovnakú technickú aj dizajnovú úroveň dnešných áut. Našiel spôsob, ako byť v spleti podobných vozidiel výnimočný a ešte to svetu predať ako praktickú výhodu.
Prvá Meriva v roku 2003 zaujala svojim konceptom jednopriestorovej karosérie a výnimočnou ponukou vnútorného priestoru na malom podvozku. Napriek nie najnižšej cene svet pohltil vyše milión kusov a malé jednopriestorové auto si v sedemročnom cykle vystačilo iba s jedným faceliftom. Vtedy pribudla v ponuke rýchla Meriva OPC s výkonom 132 kW (180 koní). Druhá generácia zdokonaľuje danosti vnútorného priestoru a prináša takmer zatratené protismerné otváranie dverí. Je to vskutku generačná výmena.
Otvára dvere dokorán Klobúk dole pred odvahou značky oprášiť legislatívou donedávna zakázaný systém protismerného otvárania dverí. Tento koncept dnes v rôznych obmenách a s výnimkou používa Mini Clubman, Rolls Royce a Mazda RX8. Medzi modernými autami na každý deň je Meriva prvá.
Okrem snahy zaujať verejnosť a pritiahnuť pozornosť nemožno značke uprieť snahu o praktické riešenie so zaručením bezpečnosti. Dvere majú viacnásobnú ochranu proti otvoreniu počas jazdy, čo sme samozrejme overili. Šofér nemusí použiť centrálne zamykanie ani zapínať špeciálne poistky. Jedine v prípade havárie sa dvere po náraze odomknú.
Meriva sa otvára rodinám s deťmi. Má to svoje výhody.
Prvé pozitívum spočíva v takmer deväťdesiat stupňovom uhle otvorenia predných aj zadných dverí. Vtedy je do auta výborný prístup a interiér je doslova otvorený. Dopredu aj dozadu sa ľahko nastupuje, nehovoriac o prístupe pri čistení interiéru. Na druhej strane, na čistenie je to mimoriadne náročný interiér s množstvom záhybov a úzkych priestorov. Stačí sa pozrieť na stredovú konzolu a technicky zložitý systém zadných sedadiel. Tvorí ostrov bezpečia Vďaka netradične dlhšej prvej jazde s novým modelom sme si na vlastných deťoch overili tvrdenie automobilky o dobrom prístupe k autosedačkám. Protismerne a takmer kolmo otvorené dvere tvoria „košiar“ bezpečia pre dieťa, ale hlavne ich vykladanie do autosedačky. Samotná montáž sedačky je tiež veľmi praktická a ľahká. Dokonca nám do Merivy pohodlne vošli tri detské autosedačky vedľa seba.
Príplatkové predné sedadlá sa môžu pochváliť cennými certifikátmi zdravého sedenia. Cítiť to aj v praxi.
Rodičia s dvomi deťmi môžu využiť sklopenie stredného dielu zadných sedačiek FlexSpace a posunutie dvoch krajných dozadu a k sebe. Deti na zadných sedadlách ešte pred prezentáciou objavili výkroj v línii bočných okien, ktorý zlepšuje výhľad. Potvrdili tak zámer automobilky umožniť lepší výhľad a eliminovať kinetózu. Miesto a variabilita vnútorného priestoru boli v podstate nadradené batožinovému priestoru. Na dovolenkové cesty by mohli nejaké litre chýbať, avšak Meriva je ideálne auto pre rodiny s malými deťmi na každodenné používanie. Kto každý deň rozváža deti a pripína ich do sedačiek, ten ocení tento koncept.
Hrozí čelná zrážka Dospelá posádka bude na protismerné dvere šomrať. V rade stojacich áut pred hypermarketom určite. Pri bežnom aute môžu dospelí na jednej strane auta vystúpiť naraz, ale ak to urobia v Merive, zrazia sa čelami. Zboku ich limitujú otvorené predné a zadné dvere a zozadu vedľa stojace auto. Potom sa môžu hmýriť v uzavretom priestore a hádať, kto prvý zavrie.
Malé deti totiž v autosedačke počkajú, kým ich odopnete a to je úplne iná situácia. Ideálne je, ak prvý vystúpi šofér, zavrie dvere a potom vystupuje zadný pasažier. Snáď to nebude znieť ako výsmech, ale Meriva je ideálne auto pre starších ľudí prípadne opatrovateľskú službu. Opatrovateľka vystúpi von, zavrie vodičove dvere, otvorí zadné a pomôže staršiemu človeku vstať.
S konzolou FlexRail to nevyšlo. Nepáči sa nám a po mechanickej stránke nevyzerá odolne. Zle sa s ňou manipuluje.
Pre vystupovanie zohráva podstatnú úlohu madlo na stredovom stĺpiku. Pre starých ľudí môže byť nasadanie do auta ako dobrý sen v porovnaní s bežným osobným autom. Rovnako predné dvere sa otvárajú doširoka a za volant sa bude dobre nasadať starším šoférom. Odtiaľ majú dobrý rozhľad dopredu a tiež do spätných zrkadiel. Niekomu ulahodí, niekomu nie Oprášený koncept protismerných dverí má pre istých ľudí a za istých okolností úžasné výhody a favorizuje Merivu za najlepšie rodinné auto daných rozmerov. Štyroch mladých alebo kolegov v práci by však z toho trafil šľak. Opel si zaslúžil pochvalu, že postavil praktické auto a navrhol mu relatívne dobrú cenu. Kým prvá Meriva stála vo svojich časoch dosť, až priveľa, novinka začína od 12390 eur. Je to uvádzacia cena, pri ktorej je základ obohatený o klimatizáciu a palubný počítač.
Nalievanie pomerne agresívnych kvapalín do ostrekovača vedľa elektrickej svorky a skrine poistiek nám nepríde príliš vhodné.
V základnom vybavení Selection bol stabilizačný systém ESP povýšený nad ostatné prvky vybavenia a dostal sa do štandardnej výbavy. Lákadlom druhého stupňa výbavy Enjoy môžu byť bočné a hlavové airbagy, prípadne manuálna klimatizácia. Určite však nie stredová konzola FlexRail, ktorá je nápaditá, ale nie príliš praktická. Jej mechanizmus nepôsobí trvácne a počas pár sto kilometrov sme najviac využívali priestor dole a hornú skrinku. Ten medzišuflík je nejaký zvláštny a posúvanie nám neprišlo príťažlivé. Čo je najhoršie, FlexRail oberá zadného stredného pasažiera o priestor na nohy. Dá sa s ním žiť, ale nie je to dôvod na kupovanie drahšej výbavy.
Opel Meriva – zaujímavé riešenia
Protismerné dvere – otvárajú sa takmer do pravého uhla a zlepšujú prístup rodičom k deťom na zadných sedadlách
FlexRail – posuvná stredová konzola s dvomi poschodiami
FlexSpace – pozdĺžne aj priečne posuvné sedadlá s možnosťou usporiadania pre dvoch pasažierov vzadu
FlexFix - nosič bicyklov, ktorý si nosí auto stále so sebou zasunutý v nárazníku
Inšpirácia v Avatare – podobný systém senzorov polohy a pohybu ako mali herci pri tvorbe filmu Avatar použil Opel pri ladení nastupovania do auta
Nový motor – pod kapotou má premiéru nový preplňovaný motor 1,4 Turbo s výkonom 88kW (120 k)
Meriva využila Astru na techniku Z miesta vodiča je zrejmé, že automobilka sa snažila využiť všetko, čo existuje v jej dielňach. Stredová konzola, ovládače, volant, páčky pod volantom a kruhové prístroje pripomínajú Astru. Meriva môže mať za príplatok veľmi intuitívne ovládateľný navigačný systém v slovenskom jazyku.
Astru však prekonáva v pozícii za volantom a najmä vo výhľade von. Nestáva sa často, aby bolo z minivanu vidieť šikmo dopredu lepšie ako z hatchbacku.
Spomedzi dobre známych a vylepšených motorov sme vyskúšali diesel 1,7 DTC s výkonom 81 kW a tiež šesťstupňovú prevodovku, ktorá pracovala lepšie než sme od tejto značky čakali. Okrem základnej benzínovej verzie 1,4 16 V sa objavila preplňovaná verzia 1,4 Turbo s výkonom 88 kW.
Plasty v interiéri občas na nerovnostiach počuť, avšak podvozok si aj na zlých cestách dobre poradí. Trochu viac práce si mohli dať konštruktéri na odhlučnení naftových motorov pri diaľničnej rýchlosti. Pozitívne je, že mdlé reakcie motorov na plynový pedál a takmer nulový ťah benzínových motorov v minulej generácii Merivy už preplňované novinky odstránili.
SME spokojní SME nespokojní
prístup do auta s deťmi stredová konzola FlexRail
výhľad z miesta šoféra obtiažnejšie čistenie kobercov
podvozok a riadenie menší kufor
šesťstupňový automat -
miesto na detské autosedačky -
Kupujem-nekupujem
Často dostávam otázku, aké auto odporúčam rodinám a kde sa vmestia tri sedačky. Práve s takým autom som jazdil. Mám štyri deti, takže toto nie je môj level, ale na praktický život s dvomi deťmi je to auto ako stvorené. K trom deťom už treba možno väčší kufor, ale interiér nemá chybu. (Rasťo Chvála)
Technické parametre – benzínové motory Motor 1,4 16V 1,4 16V 1,4 16V
Prevodovka 5-st. man. 5-st. man. 6-st. man.
Zdvihový objem (cm3) 1398 1364 1364
Výkon (kw/k) 74/100 88/120 103/140
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 4800-6000 4900-6000
Krútiaci moment (Nm) 130 175 200
Pri otáčkach (ot./min) 4000 1750-4800 1850-4900
Emisie CO2 (g/km) 144 143 156
Emisná norma euro5 euro5 euro5
Prevádzkové hodnoty - - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,9 11,5 10,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 177 188 196
Spotreba mesto(l/100 km) 7,9 8,0 8,8
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1 5,0 5,4
Kombinovaná spotreba 6,1 6,1 6,7
Technické parametre – dieselové motory Motor 1,3 DTC 1,3 DTE 1,7 DTC 1,7 DTS
Prevodovka 5-st. man. 5-st. man. 6-st. man. 6-st. man.
Zdvihový objem (cm3) 1248 1248 1686 1686
Výkon (kw/k) 55/75 70/95 81/110 95/130
Pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 180 180 280 300
Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500 1750-2500 1750-2500 2000-2500
Emisie CO2 (g/km) 129 119 138 138
Emisná norma euro5 euro5 euro5 euro5
Prevádzkové hodnoty - - - -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 16,9 13,8 11,8 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 160 168 182 196
Spotreba mesto(l/100 km) 5,9 5,6 6,4 6,4
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,3 3,9 4,5 4,5
Kombinovaná spotreba 4,9 4,5 5,2 5,2
Rozmery
Rázvor náprav (mm) 2644
Dĺžka (mm) 4288
Šírka (mm) 1812/1994
Výška (mm) 1615
Pohotovostná hmot (kg) 1360-1701
Objem batož. priestoru (l) 400/1500
Akciová cena modelu od (eur) 12 390,-