SME

Prvý test: Opel Meriva otvára dvere deťom a dôchodcom

Slobodní sa budú Merive smiať, rodičia dvoch malých detí ho označia za ideál na každý deň. Marketingový ťah s protismernými dverami má praktický význam.

Ideálne auto pre rodiny s deťmi alebo pre starších ľudí má navonok atraktívne tvary. Šofér má lepší výhľad ako z Astry.Ideálne auto pre rodiny s deťmi alebo pre starších ľudí má navonok atraktívne tvary. Šofér má lepší výhľad ako z Astry. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BOJNICE. Opel svojským spôsobom reaguje na takmer rovnakú technickú aj dizajnovú úroveň dnešných áut. Našiel spôsob, ako byť v spleti podobných vozidiel výnimočný a ešte to svetu predať ako praktickú výhodu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá Meriva v roku 2003 zaujala svojim konceptom jednopriestorovej karosérie a výnimočnou ponukou vnútorného priestoru na malom podvozku. Napriek nie najnižšej cene svet pohltil vyše milión kusov a malé jednopriestorové auto si v sedemročnom cykle vystačilo iba s jedným faceliftom. Vtedy pribudla v ponuke rýchla Meriva OPC s výkonom 132 kW (180 koní). Druhá generácia zdokonaľuje danosti vnútorného priestoru a prináša takmer zatratené protismerné otváranie dverí. Je to vskutku generačná výmena.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Otvára dvere dokorán Klobúk dole pred odvahou značky oprášiť legislatívou donedávna zakázaný systém protismerného otvárania dverí. Tento koncept dnes v rôznych obmenách a s výnimkou používa Mini Clubman, Rolls Royce a Mazda RX8. Medzi modernými autami na každý deň je Meriva prvá.

Okrem snahy zaujať verejnosť a pritiahnuť pozornosť nemožno značke uprieť snahu o praktické riešenie so zaručením bezpečnosti. Dvere majú viacnásobnú ochranu proti otvoreniu počas jazdy, čo sme samozrejme overili. Šofér nemusí použiť centrálne zamykanie ani zapínať špeciálne poistky. Jedine v prípade havárie sa dvere po náraze odomknú.

Meriva sa otvára rodinám s deťmi. Má to svoje výhody.

Prvé pozitívum spočíva v takmer deväťdesiat stupňovom uhle otvorenia predných aj zadných dverí. Vtedy je do auta výborný prístup a interiér je doslova otvorený. Dopredu aj dozadu sa ľahko nastupuje, nehovoriac o prístupe pri čistení interiéru. Na druhej strane, na čistenie je to mimoriadne náročný interiér s množstvom záhybov a úzkych priestorov. Stačí sa pozrieť na stredovú konzolu a technicky zložitý systém zadných sedadiel. Tvorí ostrov bezpečia Vďaka netradične dlhšej prvej jazde s novým modelom sme si na vlastných deťoch overili tvrdenie automobilky o dobrom prístupe k autosedačkám. Protismerne a takmer kolmo otvorené dvere tvoria „košiar“ bezpečia pre dieťa, ale hlavne ich vykladanie do autosedačky. Samotná montáž sedačky je tiež veľmi praktická a ľahká. Dokonca nám do Merivy pohodlne vošli tri detské autosedačky vedľa seba.

SkryťVypnúť reklamu

Príplatkové predné sedadlá sa môžu pochváliť cennými certifikátmi zdravého sedenia. Cítiť to aj v praxi.

Rodičia s dvomi deťmi môžu využiť sklopenie stredného dielu zadných sedačiek FlexSpace a posunutie dvoch krajných dozadu a k sebe. Deti na zadných sedadlách ešte pred prezentáciou objavili výkroj v línii bočných okien, ktorý zlepšuje výhľad. Potvrdili tak zámer automobilky umožniť lepší výhľad a eliminovať kinetózu. Miesto a variabilita vnútorného priestoru boli v podstate nadradené batožinovému priestoru. Na dovolenkové cesty by mohli nejaké litre chýbať, avšak Meriva je ideálne auto pre rodiny s malými deťmi na každodenné používanie. Kto každý deň rozváža deti a pripína ich do sedačiek, ten ocení tento koncept.

SkryťVypnúť reklamu

Hrozí čelná zrážka Dospelá posádka bude na protismerné dvere šomrať. V rade stojacich áut pred hypermarketom určite. Pri bežnom aute môžu dospelí na jednej strane auta vystúpiť naraz, ale ak to urobia v Merive, zrazia sa čelami. Zboku ich limitujú otvorené predné a zadné dvere a zozadu vedľa stojace auto. Potom sa môžu hmýriť v uzavretom priestore a hádať, kto prvý zavrie.

Malé deti totiž v autosedačke počkajú, kým ich odopnete a to je úplne iná situácia. Ideálne je, ak prvý vystúpi šofér, zavrie dvere a potom vystupuje zadný pasažier. Snáď to nebude znieť ako výsmech, ale Meriva je ideálne auto pre starších ľudí prípadne opatrovateľskú službu. Opatrovateľka vystúpi von, zavrie vodičove dvere, otvorí zadné a pomôže staršiemu človeku vstať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S konzolou FlexRail to nevyšlo. Nepáči sa nám a po mechanickej stránke nevyzerá odolne. Zle sa s ňou manipuluje.

Pre vystupovanie zohráva podstatnú úlohu madlo na stredovom stĺpiku. Pre starých ľudí môže byť nasadanie do auta ako dobrý sen v porovnaní s bežným osobným autom. Rovnako predné dvere sa otvárajú doširoka a za volant sa bude dobre nasadať starším šoférom. Odtiaľ majú dobrý rozhľad dopredu a tiež do spätných zrkadiel. Niekomu ulahodí, niekomu nie Oprášený koncept protismerných dverí má pre istých ľudí a za istých okolností úžasné výhody a favorizuje Merivu za najlepšie rodinné auto daných rozmerov. Štyroch mladých alebo kolegov v práci by však z toho trafil šľak. Opel si zaslúžil pochvalu, že postavil praktické auto a navrhol mu relatívne dobrú cenu. Kým prvá Meriva stála vo svojich časoch dosť, až priveľa, novinka začína od 12390 eur. Je to uvádzacia cena, pri ktorej je základ obohatený o klimatizáciu a palubný počítač.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nalievanie pomerne agresívnych kvapalín do ostrekovača vedľa elektrickej svorky a skrine poistiek nám nepríde príliš vhodné.

V základnom vybavení Selection bol stabilizačný systém ESP povýšený nad ostatné prvky vybavenia a dostal sa do štandardnej výbavy. Lákadlom druhého stupňa výbavy Enjoy môžu byť bočné a hlavové airbagy, prípadne manuálna klimatizácia. Určite však nie stredová konzola FlexRail, ktorá je nápaditá, ale nie príliš praktická. Jej mechanizmus nepôsobí trvácne a počas pár sto kilometrov sme najviac využívali priestor dole a hornú skrinku. Ten medzišuflík je nejaký zvláštny a posúvanie nám neprišlo príťažlivé. Čo je najhoršie, FlexRail oberá zadného stredného pasažiera o priestor na nohy. Dá sa s ním žiť, ale nie je to dôvod na kupovanie drahšej výbavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opel Meriva – zaujímavé riešenia

Protismerné dvere – otvárajú sa takmer do pravého uhla a zlepšujú prístup rodičom k deťom na zadných sedadlách

FlexRail – posuvná stredová konzola s dvomi poschodiami

FlexSpace – pozdĺžne aj priečne posuvné sedadlá s možnosťou usporiadania pre dvoch pasažierov vzadu

FlexFix - nosič bicyklov, ktorý si nosí auto stále so sebou zasunutý v nárazníku

Inšpirácia v Avatare – podobný systém senzorov polohy a pohybu ako mali herci pri tvorbe filmu Avatar použil Opel pri ladení nastupovania do auta

Nový motor – pod kapotou má premiéru nový preplňovaný motor 1,4 Turbo s výkonom 88kW (120 k)

Meriva využila Astru na techniku Z miesta vodiča je zrejmé, že automobilka sa snažila využiť všetko, čo existuje v jej dielňach. Stredová konzola, ovládače, volant, páčky pod volantom a kruhové prístroje pripomínajú Astru. Meriva môže mať za príplatok veľmi intuitívne ovládateľný navigačný systém v slovenskom jazyku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Astru však prekonáva v pozícii za volantom a najmä vo výhľade von. Nestáva sa často, aby bolo z minivanu vidieť šikmo dopredu lepšie ako z hatchbacku.

Spomedzi dobre známych a vylepšených motorov sme vyskúšali diesel 1,7 DTC s výkonom 81 kW a tiež šesťstupňovú prevodovku, ktorá pracovala lepšie než sme od tejto značky čakali. Okrem základnej benzínovej verzie 1,4 16 V sa objavila preplňovaná verzia 1,4 Turbo s výkonom 88 kW.

Plasty v interiéri občas na nerovnostiach počuť, avšak podvozok si aj na zlých cestách dobre poradí. Trochu viac práce si mohli dať konštruktéri na odhlučnení naftových motorov pri diaľničnej rýchlosti. Pozitívne je, že mdlé reakcie motorov na plynový pedál a takmer nulový ťah benzínových motorov v minulej generácii Merivy už preplňované novinky odstránili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SME spokojní SME nespokojní

prístup do auta s deťmi stredová konzola FlexRail

výhľad z miesta šoféra obtiažnejšie čistenie kobercov

podvozok a riadenie menší kufor

šesťstupňový automat -

miesto na detské autosedačky -

Kupujem-nekupujem

Často dostávam otázku, aké auto odporúčam rodinám a kde sa vmestia tri sedačky. Práve s takým autom som jazdil. Mám štyri deti, takže toto nie je môj level, ale na praktický život s dvomi deťmi je to auto ako stvorené. K trom deťom už treba možno väčší kufor, ale interiér nemá chybu. (Rasťo Chvála)

Technické parametre – benzínové motory Motor 1,4 16V 1,4 16V 1,4 16V

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka 5-st. man. 5-st. man. 6-st. man.

Zdvihový objem (cm3) 1398 1364 1364

Výkon (kw/k) 74/100 88/120 103/140

Pri otáčkach (ot./min.) 6000 4800-6000 4900-6000

Krútiaci moment (Nm) 130 175 200

Pri otáčkach (ot./min) 4000 1750-4800 1850-4900

Emisie CO2 (g/km) 144 143 156

Emisná norma euro5 euro5 euro5

Prevádzkové hodnoty - - -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,9 11,5 10,3

Maximálna rýchlosť (km/h) 177 188 196

Spotreba mesto(l/100 km) 7,9 8,0 8,8

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1 5,0 5,4

Kombinovaná spotreba 6,1 6,1 6,7

Technické parametre – dieselové motory Motor 1,3 DTC 1,3 DTE 1,7 DTC 1,7 DTS

Prevodovka 5-st. man. 5-st. man. 6-st. man. 6-st. man.

Zdvihový objem (cm3) 1248 1248 1686 1686

Výkon (kw/k) 55/75 70/95 81/110 95/130

Pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000 4000

Krútiaci moment (Nm) 180 180 280 300

Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500 1750-2500 1750-2500 2000-2500

Emisie CO2 (g/km) 129 119 138 138

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Emisná norma euro5 euro5 euro5 euro5

Prevádzkové hodnoty - - - -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 16,9 13,8 11,8 9,9

Maximálna rýchlosť (km/h) 160 168 182 196

Spotreba mesto(l/100 km) 5,9 5,6 6,4 6,4

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,3 3,9 4,5 4,5

Kombinovaná spotreba 4,9 4,5 5,2 5,2

Rozmery

Rázvor náprav (mm) 2644

Dĺžka (mm) 4288

Šírka (mm) 1812/1994

Výška (mm) 1615

Pohotovostná hmot (kg) 1360-1701

Objem batož. priestoru (l) 400/1500

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akciová cena modelu od (eur) 12 390,-

Opel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 313
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 200
  3. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 183
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 643
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 397
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 487
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 709
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 1 908
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria?
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Ivan Čáni: Keď sa Blaha naparuje v Europarlamente pred „vypredaným“ hľadiskom.
  4. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod.
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Štefan Šturdzík: Róbert , novinári sú strážny pes demokracie.
  7. Imunoblog: Suchý vzduch: Ako vplýva vykurovacia sezóna na naše sliznice?
  8. Ľuboš Vodička: Gasometer Viedeň, imperiálna industriálna architektúra
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 14 390
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 568
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 10 029
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 004
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 4 793
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 4 777
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 777
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 310
  1. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  2. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  3. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  4. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  5. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  6. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  7. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  8. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
SkryťZatvoriť reklamu