SME

Prvý test: Opel Meriva otvára dvere deťom a dôchodcom

Slobodní sa budú Merive smiať, rodičia dvoch malých detí ho označia za ideál na každý deň. Marketingový ťah s protismernými dverami má praktický význam.

Ideálne auto pre rodiny s deťmi alebo pre starších ľudí má navonok atraktívne tvary. Šofér má lepší výhľad ako z Astry.Ideálne auto pre rodiny s deťmi alebo pre starších ľudí má navonok atraktívne tvary. Šofér má lepší výhľad ako z Astry. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BOJNICE. Opel svojským spôsobom reaguje na takmer rovnakú technickú aj dizajnovú úroveň dnešných áut. Našiel spôsob, ako byť v spleti podobných vozidiel výnimočný a ešte to svetu predať ako praktickú výhodu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvá Meriva v roku 2003 zaujala svojim konceptom jednopriestorovej karosérie a výnimočnou ponukou vnútorného priestoru na malom podvozku. Napriek nie najnižšej cene svet pohltil vyše milión kusov a malé jednopriestorové auto si v sedemročnom cykle vystačilo iba s jedným faceliftom. Vtedy pribudla v ponuke rýchla Meriva OPC s výkonom 132 kW (180 koní). Druhá generácia zdokonaľuje danosti vnútorného priestoru a prináša takmer zatratené protismerné otváranie dverí. Je to vskutku generačná výmena.

SkryťVypnúť reklamu

Otvára dvere dokorán Klobúk dole pred odvahou značky oprášiť legislatívou donedávna zakázaný systém protismerného otvárania dverí. Tento koncept dnes v rôznych obmenách a s výnimkou používa Mini Clubman, Rolls Royce a Mazda RX8. Medzi modernými autami na každý deň je Meriva prvá.

Okrem snahy zaujať verejnosť a pritiahnuť pozornosť nemožno značke uprieť snahu o praktické riešenie so zaručením bezpečnosti. Dvere majú viacnásobnú ochranu proti otvoreniu počas jazdy, čo sme samozrejme overili. Šofér nemusí použiť centrálne zamykanie ani zapínať špeciálne poistky. Jedine v prípade havárie sa dvere po náraze odomknú.

Meriva sa otvára rodinám s deťmi. Má to svoje výhody.

Prvé pozitívum spočíva v takmer deväťdesiat stupňovom uhle otvorenia predných aj zadných dverí. Vtedy je do auta výborný prístup a interiér je doslova otvorený. Dopredu aj dozadu sa ľahko nastupuje, nehovoriac o prístupe pri čistení interiéru. Na druhej strane, na čistenie je to mimoriadne náročný interiér s množstvom záhybov a úzkych priestorov. Stačí sa pozrieť na stredovú konzolu a technicky zložitý systém zadných sedadiel. Tvorí ostrov bezpečia Vďaka netradične dlhšej prvej jazde s novým modelom sme si na vlastných deťoch overili tvrdenie automobilky o dobrom prístupe k autosedačkám. Protismerne a takmer kolmo otvorené dvere tvoria „košiar“ bezpečia pre dieťa, ale hlavne ich vykladanie do autosedačky. Samotná montáž sedačky je tiež veľmi praktická a ľahká. Dokonca nám do Merivy pohodlne vošli tri detské autosedačky vedľa seba.

SkryťVypnúť reklamu

Príplatkové predné sedadlá sa môžu pochváliť cennými certifikátmi zdravého sedenia. Cítiť to aj v praxi.

Rodičia s dvomi deťmi môžu využiť sklopenie stredného dielu zadných sedačiek FlexSpace a posunutie dvoch krajných dozadu a k sebe. Deti na zadných sedadlách ešte pred prezentáciou objavili výkroj v línii bočných okien, ktorý zlepšuje výhľad. Potvrdili tak zámer automobilky umožniť lepší výhľad a eliminovať kinetózu. Miesto a variabilita vnútorného priestoru boli v podstate nadradené batožinovému priestoru. Na dovolenkové cesty by mohli nejaké litre chýbať, avšak Meriva je ideálne auto pre rodiny s malými deťmi na každodenné používanie. Kto každý deň rozváža deti a pripína ich do sedačiek, ten ocení tento koncept.

SkryťVypnúť reklamu

Hrozí čelná zrážka Dospelá posádka bude na protismerné dvere šomrať. V rade stojacich áut pred hypermarketom určite. Pri bežnom aute môžu dospelí na jednej strane auta vystúpiť naraz, ale ak to urobia v Merive, zrazia sa čelami. Zboku ich limitujú otvorené predné a zadné dvere a zozadu vedľa stojace auto. Potom sa môžu hmýriť v uzavretom priestore a hádať, kto prvý zavrie.

Malé deti totiž v autosedačke počkajú, kým ich odopnete a to je úplne iná situácia. Ideálne je, ak prvý vystúpi šofér, zavrie dvere a potom vystupuje zadný pasažier. Snáď to nebude znieť ako výsmech, ale Meriva je ideálne auto pre starších ľudí prípadne opatrovateľskú službu. Opatrovateľka vystúpi von, zavrie vodičove dvere, otvorí zadné a pomôže staršiemu človeku vstať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S konzolou FlexRail to nevyšlo. Nepáči sa nám a po mechanickej stránke nevyzerá odolne. Zle sa s ňou manipuluje.

Pre vystupovanie zohráva podstatnú úlohu madlo na stredovom stĺpiku. Pre starých ľudí môže byť nasadanie do auta ako dobrý sen v porovnaní s bežným osobným autom. Rovnako predné dvere sa otvárajú doširoka a za volant sa bude dobre nasadať starším šoférom. Odtiaľ majú dobrý rozhľad dopredu a tiež do spätných zrkadiel. Niekomu ulahodí, niekomu nie Oprášený koncept protismerných dverí má pre istých ľudí a za istých okolností úžasné výhody a favorizuje Merivu za najlepšie rodinné auto daných rozmerov. Štyroch mladých alebo kolegov v práci by však z toho trafil šľak. Opel si zaslúžil pochvalu, že postavil praktické auto a navrhol mu relatívne dobrú cenu. Kým prvá Meriva stála vo svojich časoch dosť, až priveľa, novinka začína od 12390 eur. Je to uvádzacia cena, pri ktorej je základ obohatený o klimatizáciu a palubný počítač.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nalievanie pomerne agresívnych kvapalín do ostrekovača vedľa elektrickej svorky a skrine poistiek nám nepríde príliš vhodné.

V základnom vybavení Selection bol stabilizačný systém ESP povýšený nad ostatné prvky vybavenia a dostal sa do štandardnej výbavy. Lákadlom druhého stupňa výbavy Enjoy môžu byť bočné a hlavové airbagy, prípadne manuálna klimatizácia. Určite však nie stredová konzola FlexRail, ktorá je nápaditá, ale nie príliš praktická. Jej mechanizmus nepôsobí trvácne a počas pár sto kilometrov sme najviac využívali priestor dole a hornú skrinku. Ten medzišuflík je nejaký zvláštny a posúvanie nám neprišlo príťažlivé. Čo je najhoršie, FlexRail oberá zadného stredného pasažiera o priestor na nohy. Dá sa s ním žiť, ale nie je to dôvod na kupovanie drahšej výbavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Opel Meriva – zaujímavé riešenia

Protismerné dvere – otvárajú sa takmer do pravého uhla a zlepšujú prístup rodičom k deťom na zadných sedadlách

FlexRail – posuvná stredová konzola s dvomi poschodiami

FlexSpace – pozdĺžne aj priečne posuvné sedadlá s možnosťou usporiadania pre dvoch pasažierov vzadu

FlexFix - nosič bicyklov, ktorý si nosí auto stále so sebou zasunutý v nárazníku

Inšpirácia v Avatare – podobný systém senzorov polohy a pohybu ako mali herci pri tvorbe filmu Avatar použil Opel pri ladení nastupovania do auta

Nový motor – pod kapotou má premiéru nový preplňovaný motor 1,4 Turbo s výkonom 88kW (120 k)

Meriva využila Astru na techniku Z miesta vodiča je zrejmé, že automobilka sa snažila využiť všetko, čo existuje v jej dielňach. Stredová konzola, ovládače, volant, páčky pod volantom a kruhové prístroje pripomínajú Astru. Meriva môže mať za príplatok veľmi intuitívne ovládateľný navigačný systém v slovenskom jazyku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Astru však prekonáva v pozícii za volantom a najmä vo výhľade von. Nestáva sa často, aby bolo z minivanu vidieť šikmo dopredu lepšie ako z hatchbacku.

Spomedzi dobre známych a vylepšených motorov sme vyskúšali diesel 1,7 DTC s výkonom 81 kW a tiež šesťstupňovú prevodovku, ktorá pracovala lepšie než sme od tejto značky čakali. Okrem základnej benzínovej verzie 1,4 16 V sa objavila preplňovaná verzia 1,4 Turbo s výkonom 88 kW.

Plasty v interiéri občas na nerovnostiach počuť, avšak podvozok si aj na zlých cestách dobre poradí. Trochu viac práce si mohli dať konštruktéri na odhlučnení naftových motorov pri diaľničnej rýchlosti. Pozitívne je, že mdlé reakcie motorov na plynový pedál a takmer nulový ťah benzínových motorov v minulej generácii Merivy už preplňované novinky odstránili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SME spokojní SME nespokojní

prístup do auta s deťmi stredová konzola FlexRail

výhľad z miesta šoféra obtiažnejšie čistenie kobercov

podvozok a riadenie menší kufor

šesťstupňový automat -

miesto na detské autosedačky -

Kupujem-nekupujem

Často dostávam otázku, aké auto odporúčam rodinám a kde sa vmestia tri sedačky. Práve s takým autom som jazdil. Mám štyri deti, takže toto nie je môj level, ale na praktický život s dvomi deťmi je to auto ako stvorené. K trom deťom už treba možno väčší kufor, ale interiér nemá chybu. (Rasťo Chvála)

Technické parametre – benzínové motory Motor 1,4 16V 1,4 16V 1,4 16V

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prevodovka 5-st. man. 5-st. man. 6-st. man.

Zdvihový objem (cm3) 1398 1364 1364

Výkon (kw/k) 74/100 88/120 103/140

Pri otáčkach (ot./min.) 6000 4800-6000 4900-6000

Krútiaci moment (Nm) 130 175 200

Pri otáčkach (ot./min) 4000 1750-4800 1850-4900

Emisie CO2 (g/km) 144 143 156

Emisná norma euro5 euro5 euro5

Prevádzkové hodnoty - - -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13,9 11,5 10,3

Maximálna rýchlosť (km/h) 177 188 196

Spotreba mesto(l/100 km) 7,9 8,0 8,8

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,1 5,0 5,4

Kombinovaná spotreba 6,1 6,1 6,7

Technické parametre – dieselové motory Motor 1,3 DTC 1,3 DTE 1,7 DTC 1,7 DTS

Prevodovka 5-st. man. 5-st. man. 6-st. man. 6-st. man.

Zdvihový objem (cm3) 1248 1248 1686 1686

Výkon (kw/k) 55/75 70/95 81/110 95/130

Pri otáčkach (ot./min.) 4000 4000 4000 4000

Krútiaci moment (Nm) 180 180 280 300

Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500 1750-2500 1750-2500 2000-2500

Emisie CO2 (g/km) 129 119 138 138

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Emisná norma euro5 euro5 euro5 euro5

Prevádzkové hodnoty - - - -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 16,9 13,8 11,8 9,9

Maximálna rýchlosť (km/h) 160 168 182 196

Spotreba mesto(l/100 km) 5,9 5,6 6,4 6,4

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,3 3,9 4,5 4,5

Kombinovaná spotreba 4,9 4,5 5,2 5,2

Rozmery

Rázvor náprav (mm) 2644

Dĺžka (mm) 4288

Šírka (mm) 1812/1994

Výška (mm) 1615

Pohotovostná hmot (kg) 1360-1701

Objem batož. priestoru (l) 400/1500

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Akciová cena modelu od (eur) 12 390,-

Opel

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 246
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 150
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 875
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 106
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 243
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 888
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 717
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu