SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Volvo napísalo stanovisko k testu SME

Švédska automobilka Volvo zaujala prostredníctvom importéra svojich vozidiel na Slovensku stanovisko k testu realizovanému motoristickou redakciou SME.

Redakcia auto.sme.sk podrobila testu dve vozidlá.Redakcia auto.sme.sk podrobila testu dve vozidlá. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Nech žijú chodci!

Reakcie švédskeho výrobcu a importéra na test Volvo S60 v SME

Test Volvo S60 uverejnený na vašej stránke zamestnal na niekoľko dní viacerých odborníkov spoločnosti Volvo Cars Corporation vo Švédsku. Video, ktoré patrilo minulý týždeň v sledovanosti na www.auto.sme.sk medzi top 10, vyvolalo dlhú diskusiu a tiež potrebu spresniť a doplniť informácie o fungovaní systému na ochranu chodcov - Pedestrian detection, ktorý je súčasťou adaptívneho radarového tempomatu v novom Volve S60.

Hlavným dôvodom toho, prečo Volvo S60 vo vašom teste niekoľkokrát nezabrzdilo, bola príliš nízka rýchlosť vozidla. Systém na ochranu chodcov sa v takomto prípade totiž neaktivuje.

Pedestrian detection dokáže v rozpätí rýchlosti 4 - 80 km/h zabrániť kolízii s chodcom, resp. znížiť riziko vážnych zranení. Ak by systém fungoval aj pri rýchlostiach nižších ako 4km/h, život vodičovi by skôr komplikoval ako uľahčoval a to najmä v situáciách akými sú parkovanie na verejných parkoviskách, v podzemných garážach, prípadne pri prejazde pešou zónou alebo inou zónou so zvýšeným pohybom chodcov.

Budeme radi, ak v blízkej budúcnosti prijmete našu ponuku na opätovné testovanie spomínaného bezpečnostného prvku. Sme si istí, že systém funguje, keďže sme ho včera vyskúšali na obetavých kolegoch.

T.O.P. AUTO Slovakia, a.s., autorizovaný importér značky Volvo.

Pohľad autorov testu:

Myslím, že vo videu sme ani samotné Volvo alebo systém neoznačili za zlý, iba sme poukázali na to, že funguje iba za istých okolností a s istými obmedzeniami, čo je celkom pochopiteľné (napokon rýchlosť 4 km/h je už istá podmienka fungovania a tých je veľa). Posolstvo testu bolo ukázať, že bezpečnostné prvky sú fajn, ale človek je za volantom prvoradý. Po ďalšie, TV reklama Volva ukazuje, ako auto zabrzdí samé, keď mu sotva dva metre pred auto skočí žena spoza dodávky do cesty. A to sme simulovali.

Mimochodom, mali sme dve verzie, naftovú a benzínovú. Vystupovali sme z auta pri zaradenom D režime a diesel išiel vzhľadom na iný stály prevod podstatne rýchlejšie ako benzín a pritom pomalšie idúci benzín reagoval podstatne častejšie. Pokus sme opakovali a pri tej istej rýchlosti sa v závislosti od polohy systém aktivoval. Prečo teda systém raz funguje a inokedy nie, keď je konštantná rýchlosť zaručená? Asi to závisí od polohy chodca... ...najmä vtedy, ak za volantom nesedí nikto a nemá možnosť korekcie.

Keď sme sa zoznamovali so systémom na začiatku, sedel za volantom šofér. Počkal, kým sa v istej vzdialenosti pripravím, potom sa rozbehol s autom a ja som skočil do dráhy. Vtedy auto zastavilo takmer vždy. Keď sme vbehli do dráhy tesne, čo je pri tejto rýchlosti rizikové (postaviť sa 20m pri cca 6 km/h je veľa času pre chodca aj vodiča), vtedy systém nereagoval.

Z toho, čo viem o elektronických systémoch alebo automaticky regulovanej sústave mi je jasné, že údaje zo senzorov majú vstupné podmienky: ak platí toto, tak potom toto. Ak nie je splnené niečo, systém robí inú reakciu. Čiže existuje stav a podmienky, kedy to zastaví vždy v laboratóriu. Život prináša nekonečné množstvo kombinácií vstupných podmienok, čo má za následok nereagovanie systému, a to sa dalo čakať, a test to potvrdil. Napokon, keď pri teste pred novinármi, nabúralo Volvo do návesu, tiež nebola splnená vstupná podmienka - potrebná úroveň napätia v systéme. Je to asi podobné ako s nárazovými testmi Euro NCAP.

Dnes automobilky vedia postaviť auto presne na parametre toho testu. Je fantastické, že Euro NCAP testuje, ale auto s 5 hviezdami môže pri istom type nárazu v reálnych podmienkach skončiť horšie, ako to so 4 hviezdami. Myslím, že náš test by malo pochopiť práve Volvo, ktoré odmieta len laboratórne podmienky pri vývoji bezpečnosti a analyzuje reálne nehody a skúša vozidlá pri náhodných crash testoch.

Pekný deň všetkým,

Rasťo Chvála

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 892
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 323
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 749
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 303
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 615
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 155
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 903
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 812
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 679
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Kollár leží po autonehode s obručou okolo hlavy v Nemocnici sv. Michala v Bratislave.

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Dobré ráno

Dobré ráno: Zvoliť generálneho prokurátora je len prvý krok

Vypočutia trvali 36 hodín, voľba mala byť už v tieto dni.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Kam až siaha rodina Borisa Kollára?

Predseda parlamentu zase raz nevyužil možnosť vyskúšať si, ako štát funguje pre jeho voličov a voličky.

Zuzana Kepplová

Neprehliadnite tiež

Hyundai chystá nový mestský crossover. Bude lacnejší než Kona?

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG
Mercedes-Benz triedy S Maybach