SME
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Volvo napísalo stanovisko k testu SME

Švédska automobilka Volvo zaujala prostredníctvom importéra svojich vozidiel na Slovensku stanovisko k testu realizovanému motoristickou redakciou SME.

Redakcia auto.sme.sk podrobila testu dve vozidlá.Redakcia auto.sme.sk podrobila testu dve vozidlá. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Nech žijú chodci!

Reakcie švédskeho výrobcu a importéra na test Volvo S60 v SME

Test Volvo S60 uverejnený na vašej stránke zamestnal na niekoľko dní viacerých odborníkov spoločnosti Volvo Cars Corporation vo Švédsku. Video, ktoré patrilo minulý týždeň v sledovanosti na www.auto.sme.sk medzi top 10, vyvolalo dlhú diskusiu a tiež potrebu spresniť a doplniť informácie o fungovaní systému na ochranu chodcov - Pedestrian detection, ktorý je súčasťou adaptívneho radarového tempomatu v novom Volve S60.

Hlavným dôvodom toho, prečo Volvo S60 vo vašom teste niekoľkokrát nezabrzdilo, bola príliš nízka rýchlosť vozidla. Systém na ochranu chodcov sa v takomto prípade totiž neaktivuje.

Pedestrian detection dokáže v rozpätí rýchlosti 4 - 80 km/h zabrániť kolízii s chodcom, resp. znížiť riziko vážnych zranení. Ak by systém fungoval aj pri rýchlostiach nižších ako 4km/h, život vodičovi by skôr komplikoval ako uľahčoval a to najmä v situáciách akými sú parkovanie na verejných parkoviskách, v podzemných garážach, prípadne pri prejazde pešou zónou alebo inou zónou so zvýšeným pohybom chodcov.

Budeme radi, ak v blízkej budúcnosti prijmete našu ponuku na opätovné testovanie spomínaného bezpečnostného prvku. Sme si istí, že systém funguje, keďže sme ho včera vyskúšali na obetavých kolegoch.

T.O.P. AUTO Slovakia, a.s., autorizovaný importér značky Volvo.

Pohľad autorov testu:

Myslím, že vo videu sme ani samotné Volvo alebo systém neoznačili za zlý, iba sme poukázali na to, že funguje iba za istých okolností a s istými obmedzeniami, čo je celkom pochopiteľné (napokon rýchlosť 4 km/h je už istá podmienka fungovania a tých je veľa). Posolstvo testu bolo ukázať, že bezpečnostné prvky sú fajn, ale človek je za volantom prvoradý. Po ďalšie, TV reklama Volva ukazuje, ako auto zabrzdí samé, keď mu sotva dva metre pred auto skočí žena spoza dodávky do cesty. A to sme simulovali.

Mimochodom, mali sme dve verzie, naftovú a benzínovú. Vystupovali sme z auta pri zaradenom D režime a diesel išiel vzhľadom na iný stály prevod podstatne rýchlejšie ako benzín a pritom pomalšie idúci benzín reagoval podstatne častejšie. Pokus sme opakovali a pri tej istej rýchlosti sa v závislosti od polohy systém aktivoval. Prečo teda systém raz funguje a inokedy nie, keď je konštantná rýchlosť zaručená? Asi to závisí od polohy chodca... ...najmä vtedy, ak za volantom nesedí nikto a nemá možnosť korekcie.

Keď sme sa zoznamovali so systémom na začiatku, sedel za volantom šofér. Počkal, kým sa v istej vzdialenosti pripravím, potom sa rozbehol s autom a ja som skočil do dráhy. Vtedy auto zastavilo takmer vždy. Keď sme vbehli do dráhy tesne, čo je pri tejto rýchlosti rizikové (postaviť sa 20m pri cca 6 km/h je veľa času pre chodca aj vodiča), vtedy systém nereagoval.

Z toho, čo viem o elektronických systémoch alebo automaticky regulovanej sústave mi je jasné, že údaje zo senzorov majú vstupné podmienky: ak platí toto, tak potom toto. Ak nie je splnené niečo, systém robí inú reakciu. Čiže existuje stav a podmienky, kedy to zastaví vždy v laboratóriu. Život prináša nekonečné množstvo kombinácií vstupných podmienok, čo má za následok nereagovanie systému, a to sa dalo čakať, a test to potvrdil. Napokon, keď pri teste pred novinármi, nabúralo Volvo do návesu, tiež nebola splnená vstupná podmienka - potrebná úroveň napätia v systéme. Je to asi podobné ako s nárazovými testmi Euro NCAP.

Dnes automobilky vedia postaviť auto presne na parametre toho testu. Je fantastické, že Euro NCAP testuje, ale auto s 5 hviezdami môže pri istom type nárazu v reálnych podmienkach skončiť horšie, ako to so 4 hviezdami. Myslím, že náš test by malo pochopiť práve Volvo, ktoré odmieta len laboratórne podmienky pri vývoji bezpečnosti a analyzuje reálne nehody a skúša vozidlá pri náhodných crash testoch.

Pekný deň všetkým,

Rasťo Chvála

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  2. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  8. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  2. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  5. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  6. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  9. Kreatívne učenie
  10. Teraz je čas hýbať sa s VENU® SQ
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 29 802
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 19 634
  3. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 14 117
  4. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 11 989
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 695
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 080
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 950
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 355
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 180
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 8 173
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana

BMW M3 vzbudzuje rešpekt napriek kontroverznej maske

Pod kapotou drieme radový šesťvalec s výkonom až 510 koní.

BMW M3 Competition
Opel Mokka-e