SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Volvo napísalo stanovisko k testu SME

Švédska automobilka Volvo zaujala prostredníctvom importéra svojich vozidiel na Slovensku stanovisko k testu realizovanému motoristickou redakciou SME.

Redakcia auto.sme.sk podrobila testu dve vozidlá.Redakcia auto.sme.sk podrobila testu dve vozidlá. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Nech žijú chodci!

Reakcie švédskeho výrobcu a importéra na test Volvo S60 v SME

Test Volvo S60 uverejnený na vašej stránke zamestnal na niekoľko dní viacerých odborníkov spoločnosti Volvo Cars Corporation vo Švédsku. Video, ktoré patrilo minulý týždeň v sledovanosti na www.auto.sme.sk medzi top 10, vyvolalo dlhú diskusiu a tiež potrebu spresniť a doplniť informácie o fungovaní systému na ochranu chodcov - Pedestrian detection, ktorý je súčasťou adaptívneho radarového tempomatu v novom Volve S60.

Hlavným dôvodom toho, prečo Volvo S60 vo vašom teste niekoľkokrát nezabrzdilo, bola príliš nízka rýchlosť vozidla. Systém na ochranu chodcov sa v takomto prípade totiž neaktivuje.

Pedestrian detection dokáže v rozpätí rýchlosti 4 - 80 km/h zabrániť kolízii s chodcom, resp. znížiť riziko vážnych zranení. Ak by systém fungoval aj pri rýchlostiach nižších ako 4km/h, život vodičovi by skôr komplikoval ako uľahčoval a to najmä v situáciách akými sú parkovanie na verejných parkoviskách, v podzemných garážach, prípadne pri prejazde pešou zónou alebo inou zónou so zvýšeným pohybom chodcov.

Budeme radi, ak v blízkej budúcnosti prijmete našu ponuku na opätovné testovanie spomínaného bezpečnostného prvku. Sme si istí, že systém funguje, keďže sme ho včera vyskúšali na obetavých kolegoch.

T.O.P. AUTO Slovakia, a.s., autorizovaný importér značky Volvo.

Pohľad autorov testu:

Myslím, že vo videu sme ani samotné Volvo alebo systém neoznačili za zlý, iba sme poukázali na to, že funguje iba za istých okolností a s istými obmedzeniami, čo je celkom pochopiteľné (napokon rýchlosť 4 km/h je už istá podmienka fungovania a tých je veľa). Posolstvo testu bolo ukázať, že bezpečnostné prvky sú fajn, ale človek je za volantom prvoradý. Po ďalšie, TV reklama Volva ukazuje, ako auto zabrzdí samé, keď mu sotva dva metre pred auto skočí žena spoza dodávky do cesty. A to sme simulovali.

Mimochodom, mali sme dve verzie, naftovú a benzínovú. Vystupovali sme z auta pri zaradenom D režime a diesel išiel vzhľadom na iný stály prevod podstatne rýchlejšie ako benzín a pritom pomalšie idúci benzín reagoval podstatne častejšie. Pokus sme opakovali a pri tej istej rýchlosti sa v závislosti od polohy systém aktivoval. Prečo teda systém raz funguje a inokedy nie, keď je konštantná rýchlosť zaručená? Asi to závisí od polohy chodca... ...najmä vtedy, ak za volantom nesedí nikto a nemá možnosť korekcie.

Keď sme sa zoznamovali so systémom na začiatku, sedel za volantom šofér. Počkal, kým sa v istej vzdialenosti pripravím, potom sa rozbehol s autom a ja som skočil do dráhy. Vtedy auto zastavilo takmer vždy. Keď sme vbehli do dráhy tesne, čo je pri tejto rýchlosti rizikové (postaviť sa 20m pri cca 6 km/h je veľa času pre chodca aj vodiča), vtedy systém nereagoval.

Z toho, čo viem o elektronických systémoch alebo automaticky regulovanej sústave mi je jasné, že údaje zo senzorov majú vstupné podmienky: ak platí toto, tak potom toto. Ak nie je splnené niečo, systém robí inú reakciu. Čiže existuje stav a podmienky, kedy to zastaví vždy v laboratóriu. Život prináša nekonečné množstvo kombinácií vstupných podmienok, čo má za následok nereagovanie systému, a to sa dalo čakať, a test to potvrdil. Napokon, keď pri teste pred novinármi, nabúralo Volvo do návesu, tiež nebola splnená vstupná podmienka - potrebná úroveň napätia v systéme. Je to asi podobné ako s nárazovými testmi Euro NCAP.

Dnes automobilky vedia postaviť auto presne na parametre toho testu. Je fantastické, že Euro NCAP testuje, ale auto s 5 hviezdami môže pri istom type nárazu v reálnych podmienkach skončiť horšie, ako to so 4 hviezdami. Myslím, že náš test by malo pochopiť práve Volvo, ktoré odmieta len laboratórne podmienky pri vývoji bezpečnosti a analyzuje reálne nehody a skúša vozidlá pri náhodných crash testoch.

Pekný deň všetkým,

Rasťo Chvála

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 065
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 837
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 780
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 870
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 9 739
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 570
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 015
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 238
  10. Po Slovensku na motorke 5 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Ilustračné foto

Štát pridal nové možnosti do očkovacieho formulára na webe.


2 h
Zuzana Kepplová.

Nie je jedno, ako sa k výsledku dostaneme, tvrdí Kolíková.


15. jún

Toto by sa za vlády Smeru naozaj nemohlo stať!


Cynická obluda 1 h