SME

Z Bulharska sme šli autom domov cez Srbsko

Ak si sťažujete na deravé slovenské cesty, mali by ste si vyskúšať šoférovanie v Bulharsku. V Srbsku zas vyberajú mýto za nedokončené diaľnice.

V piatok ste si mali možnosť prečítať, čo sme zažili na ceste z Bratislavy do Bulharska po rumunsko-bulharské hranice. Dnes budeme pokračovať Bulharskom zo severu od mesta Ruse do Burgasu.

Prečítajte si, ako sa jazdí cez Maďarsko a Rumunsko na ceste do Bulharska

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Ruse sme si na prvej čerpacej stanici za hranicou kúpili diaľničnú známku. Podobne, ako v Rumunsku, aj tu ju musíte mať nielen pre diaľnice, ale aj pre obyčajné cesty. Zaplatili sme v prepočte približne 12,80 € za mesačnú nálepku "Vineta", ktorá sa lepí na pravý spodný okraj čelného skla a šli sme ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Kým sme boli v Ruse, cesty boli v jednom smere dvojprúdové. Hneď za hranicou mesta sme však vyšli na obyčajnú cestu, ktorá svojou kvalitou povrchu príliš neoslnila. Keďže však svitalo, premávka bola riedka a my sme plynulo pokračovalo smerom k mestu Šumen.

Spoliehať sa na GPS sa nie vždy vyplatí

Tam máte dve možnosti, ako pokračovať. Buď cez Varnu po diaľnici a potom po pobreží do Burgasu po relatívne normálnych cestách, alebo sa spoľahnúť na GPS navigáciu, ktorá vás nasmeruje na cestu krížom cez hory do mesta Karnobat, pri ktorom sa začína úsek diaľnice do Burgasu. Cesta cez Varnu bola dlhšia nielen v kilometroch, ale podľa navigácie aj v čase. Keďže sme boli obaja šoféri unavení, logicky sme sa rozhodli dať na odporúčanie navigačného prístroja.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšia časť cesty od mesta Šumen po Karnobat by sa dala chrakterizovať známym "samá jama". Mnohé úseky tejto cesty boli deravé ako ementál. Často boli diery hlboké až po podložie cesty. Jazda po cestách na Slovensku po zime je rozprávková v porovnaní s tým, čo sme zažili v Bulharsku.

Inak ako kľučkovaním sa cesta prejsť nedala. Zaujímavá situácia nastala, keď sa oproti približovalo iné auto, ktoré takisto kľučkovalo. Neraz sa nám stalo, že sme sa protiidúcim autám museli vyhýbať cez protismer.

To, čo malo trvať podľa navigácie niečo vyše dvoch hodín, sme prešli za dvojnásobok času, pretože sa tam viac ako 30-kou ísť nedá. Prekvapením pre nás bolo najmä to, že táto cesta mala na svojom okraji celkom často umiestnenú tabuľu, ktorá upozorňovala na to, že cesta je spoplatnená.

SkryťVypnúť reklamu

V jednej obci na trase sme prechádzali križovatkou, ktorej povrch bol taký zvlnený a deravý, že pri jednom rohu križovatky bol asi 30 centimetrov vysoký hrboľ. Pripomínal svojím výzorom sopku. Nakoniec sme však bez poškodenia, no s nedôverou v navigačné schopnosti GPS-ka dorazili do cieľa k Čiernemu moru. Približne o 10. hodine tamojšieho času (cca 9. hodina stredoeurópskeho času).

Zväčšiť mapu

Jazda v protismere v Bulharsku nie je neobvyklá

Počas pobytu v Bulharsku sme si všimli, že bulharského policajta najčastejšie stretnete pri cestách na vjazdoch a výjazdoch z miest, dôležitých mostov a tunelov. Ich obľúbenou činnosťou tam je oddychovanie respektíve meranie rýchlosti.

Nie je problém zažiť na diaľnici alebo na viacprúdovej ceste v mestách cyklistov idúcich v protismere. Takisto sa nám neraz stalo, že auto v opačnom smere zrazu prešlo bez smeroviek do nášho pruhu a zastalo v ňom pred nami, aby mohol vodič vystúpiť von. Či už to bolo zásobovacie vozidlo alebo osobné auto. Keďže bola cesta úzka, museli sme počkať, kým prejdú ďalšie autá v opačnom smere, aby sme to pred nami mohli obísť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred väčšinou križovatiek je na hlavnej ceste znížená rýchlosť na 60 km/h.

Neďaleko Burgasu sme však na hlavnom ťahu videli zníženie rýchlosti pred dvojitou zákrutou

na 20 km/h.

Diaľnice v Bulharsku sú zároveň núdzové pristávacie plochy

Pre cestu späť sme sa rozhodli vyskúšať prejazd Srbskom. Naše rozhodnutie ovplyvnila najmä nekvalita bulharských ciest a nedostatok diaľnic v Rumunsku v kombinácii s hustou premávkou. Tentoraz pre Srbsko rozhodlo to, že cez túto krajinu prechádza jeden z hlavných európskych ťahov, ktorý je do veľkej miery pokrytý diaľnicami. Tiež sme sa rozhodli ignorovať možné zdržanie na hraniciach s Bulharskom a Maďarskom.

Od Burgasu až po Sofiu sa jazdí prevažne po diaľniciach s výnimkou úseku od mesta Karnobat po Staru Zagoru. Cesty sú tam v slušnom stave, no niektoré úseky diaľnic sú tak trochu "nerovnomerné". Stále to však nie je také zlé ako diaľnica v Česku v okolí Brna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavosťou diaľnice pri meste Plovdiv je to, že dopravnou značkou je zrazu ukončená - napriek tomu, že jazdné pruhy pokračujú bez zmeny ďalej. Na asi 3-kilometrovom úseku chýbajú stredové zvodidlá a pribudla aj štrková krajnica. Pravdepodobne sa tento úsek cesty používa ako núdzová pristávacia plocha pre lietadlá.

Obchvat Sofie je deravý

Tranzitná doprava je odklonená na asi 40-kilometrový severný obchvat Sofie. Ten je však taký zničený a plný dier, že ani tam sa bez kľučkovania nezaobídete. Okrem toho sa nám tam stalo, že sme niekoľko kilometrov museli ísť za traktorom, ktorý bol schovaný pred starým nákladným vozidlom držiacim sa pri stredovej čiare. Vôbec, bulharských vodičov baví viac jazdiť pri strede cesty viac ako pri jej okraji, čo komplikuje snahu ostatných áut predbiehať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až po hranice so Srbskom sa prechádza cestou, ktorá sa kvalitou vyrovná ktorejkoľvek ceste prvej triedy na Slovensku.

Cez Srbsko sa jazdí najmä diaľnicami s mýtnicami

Na hraniciach so Srbskom sme si počkali približne hodinu a to aj napriek tomu, že na srbskej strane otvorili pre náš smer ďalšie dve kontrolné búdky z protismernej premávky. Veľa Turkov sa totiž vracalo do Nemecka a ďalších západoeurópskych krajín. Bulhari aj Srbi nám len skontrolovali doklady a šli sme v smere do mesta Niš.

Od hraníc až po Niš má cesta jeden pruh pre každý smer. V jednom úseku sme prechádzali cez nádherný kaňon plný tunelov. Chvíľu, asi 15 minút, sme sa tam zdržali, pretože od Nišu až po hranice kládli pri ceste do zeme optické káble. V úseku tunelov to vyriešili tak, že tam premávku zjednosmernili a prejazd riadil semafor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V meste Niš sme sa napojili na diaľnicu a kúsok za hranicou mesta sme prešli mýtnou bránou, kde sme dostali lístok. Na základe neho sme pred Belehradom zaplatili prostredníctvom platobnej karty 730 dinárov (cca 6,87 €) za prejazd diaľnicou mýto.

V Belehrade sme sa potom zdržali asi hodinu, no nebol to žiadny odpočinok. Most na hlavnom ťahu cez mesto sčasti uzavreli a tak sa tam tvorili zápchy. Najrýchlejšie ňou prešli autá, ktoré šli odstavným pruhom. Väčšinou to boli domáci. Tranzitujúci turisti, medzi ktorými sme boli aj my, šli poctivo krokom.

Za Belehradom pokračuje diaľnica na Nový Sad. V Srbsku je najvyššia povolená rýchlosť na diaľniciach určená na 120 km/h. Všimli sme si, že policajti v civile tam zvyknú merať pár kilometrov pred mýtnymi bránami, kde dopravná polícia odchytáva všetkých, ktorí prekročili rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Ďalšiu hodinu sme sa zdržali pred mýtnou bránou uprostred cesty medzi Belehradom a Novým Sadom. Znovu sa tam potvrdilo, že najrýchlejšie prechádzajú vozidlá odstavným pruhom. Najmä preto, že každý diaľničný pruh mal k dispozícii jednu mýtnu bránu, odstavný ich mal dve. Okrem toho, v týchto mýtnych bránach sa rovno platilo za nasledujúce úseky, čo zdržovalo prejazd. Tam sme nechali 240 dinárov (cca 2,26 €).

Vyzerá to tak, že diaľnice budujú z mýtneho, čo vyberú na nedostavaných úsekoch

Od tohto miesta až po hranice s Maďarskom sú mnohé úseky diaľnice vo výstavbe, napriek tomu sa tam jazdí relatívne rýchlo, pretože až po hranice sa v podstate ide po rovine. Pri Novom Sade sme zažili ešte jednu mýtnu bránu, kde sme zaplatili 330 dinárov (cca 3,11 €) za prejazd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najväčšie zdržanie sme zažili v na hraniciach s Maďarskom. Bolo približne 8 hodín večer, keď sme tam prišli. Dve hodiny trvalo, kým nám srbský pohraničník skontroloval doklady a pustil nás ďalej. Maďari potom ešte pozreli batožinu a o 2. hodine ráno nášho času sme boli v Bratislave.

Cesta z Bulharska na Slovensko nám so všetkými zdržaniami trvala približne 22 hodín. Toľko, čo bez zdržaní do Bulharska cez Rumunsko. Z Bratislavy do Burgasu cez Rumunsko sme šli asi o 100 kilometrov viac ako cestou späť cez Srbsko, celkovo sme prešli asi 3800 km.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 520
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 569
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 440
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 121
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 482
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 539
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 249
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu