SME

Z Bulharska sme šli autom domov cez Srbsko

Ak si sťažujete na deravé slovenské cesty, mali by ste si vyskúšať šoférovanie v Bulharsku. V Srbsku zas vyberajú mýto za nedokončené diaľnice.

V piatok ste si mali možnosť prečítať, čo sme zažili na ceste z Bratislavy do Bulharska po rumunsko-bulharské hranice. Dnes budeme pokračovať Bulharskom zo severu od mesta Ruse do Burgasu.

Prečítajte si, ako sa jazdí cez Maďarsko a Rumunsko na ceste do Bulharska

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Ruse sme si na prvej čerpacej stanici za hranicou kúpili diaľničnú známku. Podobne, ako v Rumunsku, aj tu ju musíte mať nielen pre diaľnice, ale aj pre obyčajné cesty. Zaplatili sme v prepočte približne 12,80 € za mesačnú nálepku "Vineta", ktorá sa lepí na pravý spodný okraj čelného skla a šli sme ďalej.

SkryťVypnúť reklamu

Kým sme boli v Ruse, cesty boli v jednom smere dvojprúdové. Hneď za hranicou mesta sme však vyšli na obyčajnú cestu, ktorá svojou kvalitou povrchu príliš neoslnila. Keďže však svitalo, premávka bola riedka a my sme plynulo pokračovalo smerom k mestu Šumen.

Spoliehať sa na GPS sa nie vždy vyplatí

Tam máte dve možnosti, ako pokračovať. Buď cez Varnu po diaľnici a potom po pobreží do Burgasu po relatívne normálnych cestách, alebo sa spoľahnúť na GPS navigáciu, ktorá vás nasmeruje na cestu krížom cez hory do mesta Karnobat, pri ktorom sa začína úsek diaľnice do Burgasu. Cesta cez Varnu bola dlhšia nielen v kilometroch, ale podľa navigácie aj v čase. Keďže sme boli obaja šoféri unavení, logicky sme sa rozhodli dať na odporúčanie navigačného prístroja.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšia časť cesty od mesta Šumen po Karnobat by sa dala chrakterizovať známym "samá jama". Mnohé úseky tejto cesty boli deravé ako ementál. Často boli diery hlboké až po podložie cesty. Jazda po cestách na Slovensku po zime je rozprávková v porovnaní s tým, čo sme zažili v Bulharsku.

Inak ako kľučkovaním sa cesta prejsť nedala. Zaujímavá situácia nastala, keď sa oproti približovalo iné auto, ktoré takisto kľučkovalo. Neraz sa nám stalo, že sme sa protiidúcim autám museli vyhýbať cez protismer.

To, čo malo trvať podľa navigácie niečo vyše dvoch hodín, sme prešli za dvojnásobok času, pretože sa tam viac ako 30-kou ísť nedá. Prekvapením pre nás bolo najmä to, že táto cesta mala na svojom okraji celkom často umiestnenú tabuľu, ktorá upozorňovala na to, že cesta je spoplatnená.

SkryťVypnúť reklamu

V jednej obci na trase sme prechádzali križovatkou, ktorej povrch bol taký zvlnený a deravý, že pri jednom rohu križovatky bol asi 30 centimetrov vysoký hrboľ. Pripomínal svojím výzorom sopku. Nakoniec sme však bez poškodenia, no s nedôverou v navigačné schopnosti GPS-ka dorazili do cieľa k Čiernemu moru. Približne o 10. hodine tamojšieho času (cca 9. hodina stredoeurópskeho času).

Zväčšiť mapu

Jazda v protismere v Bulharsku nie je neobvyklá

Počas pobytu v Bulharsku sme si všimli, že bulharského policajta najčastejšie stretnete pri cestách na vjazdoch a výjazdoch z miest, dôležitých mostov a tunelov. Ich obľúbenou činnosťou tam je oddychovanie respektíve meranie rýchlosti.

Nie je problém zažiť na diaľnici alebo na viacprúdovej ceste v mestách cyklistov idúcich v protismere. Takisto sa nám neraz stalo, že auto v opačnom smere zrazu prešlo bez smeroviek do nášho pruhu a zastalo v ňom pred nami, aby mohol vodič vystúpiť von. Či už to bolo zásobovacie vozidlo alebo osobné auto. Keďže bola cesta úzka, museli sme počkať, kým prejdú ďalšie autá v opačnom smere, aby sme to pred nami mohli obísť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pred väčšinou križovatiek je na hlavnej ceste znížená rýchlosť na 60 km/h.

Neďaleko Burgasu sme však na hlavnom ťahu videli zníženie rýchlosti pred dvojitou zákrutou

na 20 km/h.

Diaľnice v Bulharsku sú zároveň núdzové pristávacie plochy

Pre cestu späť sme sa rozhodli vyskúšať prejazd Srbskom. Naše rozhodnutie ovplyvnila najmä nekvalita bulharských ciest a nedostatok diaľnic v Rumunsku v kombinácii s hustou premávkou. Tentoraz pre Srbsko rozhodlo to, že cez túto krajinu prechádza jeden z hlavných európskych ťahov, ktorý je do veľkej miery pokrytý diaľnicami. Tiež sme sa rozhodli ignorovať možné zdržanie na hraniciach s Bulharskom a Maďarskom.

Od Burgasu až po Sofiu sa jazdí prevažne po diaľniciach s výnimkou úseku od mesta Karnobat po Staru Zagoru. Cesty sú tam v slušnom stave, no niektoré úseky diaľnic sú tak trochu "nerovnomerné". Stále to však nie je také zlé ako diaľnica v Česku v okolí Brna.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavosťou diaľnice pri meste Plovdiv je to, že dopravnou značkou je zrazu ukončená - napriek tomu, že jazdné pruhy pokračujú bez zmeny ďalej. Na asi 3-kilometrovom úseku chýbajú stredové zvodidlá a pribudla aj štrková krajnica. Pravdepodobne sa tento úsek cesty používa ako núdzová pristávacia plocha pre lietadlá.

Obchvat Sofie je deravý

Tranzitná doprava je odklonená na asi 40-kilometrový severný obchvat Sofie. Ten je však taký zničený a plný dier, že ani tam sa bez kľučkovania nezaobídete. Okrem toho sa nám tam stalo, že sme niekoľko kilometrov museli ísť za traktorom, ktorý bol schovaný pred starým nákladným vozidlom držiacim sa pri stredovej čiare. Vôbec, bulharských vodičov baví viac jazdiť pri strede cesty viac ako pri jej okraji, čo komplikuje snahu ostatných áut predbiehať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až po hranice so Srbskom sa prechádza cestou, ktorá sa kvalitou vyrovná ktorejkoľvek ceste prvej triedy na Slovensku.

Cez Srbsko sa jazdí najmä diaľnicami s mýtnicami

Na hraniciach so Srbskom sme si počkali približne hodinu a to aj napriek tomu, že na srbskej strane otvorili pre náš smer ďalšie dve kontrolné búdky z protismernej premávky. Veľa Turkov sa totiž vracalo do Nemecka a ďalších západoeurópskych krajín. Bulhari aj Srbi nám len skontrolovali doklady a šli sme v smere do mesta Niš.

Od hraníc až po Niš má cesta jeden pruh pre každý smer. V jednom úseku sme prechádzali cez nádherný kaňon plný tunelov. Chvíľu, asi 15 minút, sme sa tam zdržali, pretože od Nišu až po hranice kládli pri ceste do zeme optické káble. V úseku tunelov to vyriešili tak, že tam premávku zjednosmernili a prejazd riadil semafor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V meste Niš sme sa napojili na diaľnicu a kúsok za hranicou mesta sme prešli mýtnou bránou, kde sme dostali lístok. Na základe neho sme pred Belehradom zaplatili prostredníctvom platobnej karty 730 dinárov (cca 6,87 €) za prejazd diaľnicou mýto.

V Belehrade sme sa potom zdržali asi hodinu, no nebol to žiadny odpočinok. Most na hlavnom ťahu cez mesto sčasti uzavreli a tak sa tam tvorili zápchy. Najrýchlejšie ňou prešli autá, ktoré šli odstavným pruhom. Väčšinou to boli domáci. Tranzitujúci turisti, medzi ktorými sme boli aj my, šli poctivo krokom.

Za Belehradom pokračuje diaľnica na Nový Sad. V Srbsku je najvyššia povolená rýchlosť na diaľniciach určená na 120 km/h. Všimli sme si, že policajti v civile tam zvyknú merať pár kilometrov pred mýtnymi bránami, kde dopravná polícia odchytáva všetkých, ktorí prekročili rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zväčšiť mapu

Ďalšiu hodinu sme sa zdržali pred mýtnou bránou uprostred cesty medzi Belehradom a Novým Sadom. Znovu sa tam potvrdilo, že najrýchlejšie prechádzajú vozidlá odstavným pruhom. Najmä preto, že každý diaľničný pruh mal k dispozícii jednu mýtnu bránu, odstavný ich mal dve. Okrem toho, v týchto mýtnych bránach sa rovno platilo za nasledujúce úseky, čo zdržovalo prejazd. Tam sme nechali 240 dinárov (cca 2,26 €).

Vyzerá to tak, že diaľnice budujú z mýtneho, čo vyberú na nedostavaných úsekoch

Od tohto miesta až po hranice s Maďarskom sú mnohé úseky diaľnice vo výstavbe, napriek tomu sa tam jazdí relatívne rýchlo, pretože až po hranice sa v podstate ide po rovine. Pri Novom Sade sme zažili ešte jednu mýtnu bránu, kde sme zaplatili 330 dinárov (cca 3,11 €) za prejazd.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najväčšie zdržanie sme zažili v na hraniciach s Maďarskom. Bolo približne 8 hodín večer, keď sme tam prišli. Dve hodiny trvalo, kým nám srbský pohraničník skontroloval doklady a pustil nás ďalej. Maďari potom ešte pozreli batožinu a o 2. hodine ráno nášho času sme boli v Bratislave.

Cesta z Bulharska na Slovensko nám so všetkými zdržaniami trvala približne 22 hodín. Toľko, čo bez zdržaní do Bulharska cez Rumunsko. Z Bratislavy do Burgasu cez Rumunsko sme šli asi o 100 kilometrov viac ako cestou späť cez Srbsko, celkovo sme prešli asi 3800 km.

Diaľnice

Súvisiace témy: Diaľnica na Kysuciach
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 013
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 513
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 437
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 905
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 466
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 893
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 668
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  2. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  3. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  4. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  5. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  6. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  7. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  8. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 81 636
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 812
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 201
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 185
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 065
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 773
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 091
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 651
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu