BRATISLAVA. Pribudnúť by mohli hustejšie rozložené miesta na zastavenie vozidiel, uvažuje sa aj o odstupňovaní najvyššej povolenej rýchlosti v jednotlivých pruhoch. Novinárom to dnes povedal minister dopravy Ján Figeľ (KDH).
Bezpečnosť musí byť
Zhruba 40-kilometrový úsek diaľnice medzi hlavným mestom a Trnavou patrí k najvyťaženejším v rámci slovenskej cestnej siete, denne ním prejdú desiatky tisíc vozidiel.
"Bezpečnosť musí byť a zostať prvotným kritériom. Z tohto pohľadu si trojprúdovka vyžaduje ďalšie investície a ďalšie opatrenia," poznamenal Figeľ. Rozšírenú cestu odovzdala štátom kontrolovaná Národná diaľničná spoločnosť (NDS) do užívania vlani v novembri, v súčasnosti úsek opravujú cestári pre poškodenie vozovky.
Na trojpruhovej diaľnici by podľa Figeľa mali pribudnúť hustejšie rozmiestnené miesta pre zastavenie vozidiel. "Nateraz skôr diskutujeme a uvažujeme o ostrovčekoch, o krátkych úsekoch s vyššou hustotou popri najpomalšom pruhu," priblížil minister. Bývalé vedenie ministerstva plánovalo do budúcnosti viesť paralelne popri diaľnici cesty pre pomalšie vozidlá v oboch smeroch. Nákladné autá v súčasnosti môžu na D1 medzi Bratislavou a Trnavou jazdiť výlučne v pravom krajnom pruhu.
Ministerstvo uvažuje tiež o odstupňovaní rýchlosti v jednotlivých pruhoch. Zámer chce prerokovať aj s políciou. V súčasnosti je rýchlosť na diaľniciach obmedzená na 130 kilometrov za hodinu. Bývalé vedenie úradu na čele s ministrom Ľubomírom Vážnym (Smer-SD) posudzovala možnosť jej zvýšenia na vybraných úsekoch diaľničnej siete v krajine.
Smrteľná nehoda zablokovala diaľnicu
Figeľ informoval o úvahách na zvýšenie bezpečnosti trojprúdovej diaľnice po nedávnej smrteľnej nehode na tomto úseku. Do auta s technickým problémom, ktoré pomalou jazdou smerovalo k odpočívadlu, zozadu narazil kamión. Nehoda zablokovala cestu, na ktorej sa vytvorili niekoľkokilometrové kolóny.
Rozšírenú diaľnicu D1 minulý rok odovzdali do užívania s niekoľkomesačným predstihom. Náklady na úpravu 38-kilometrového úseku dosiahli 33,06 milióna eur. Práce na ceste mali pokračovať najneskôr v roku 2013, počítalo pri nich aj s rozšírením diaľnice o odstavný pruh. Do roku 2014 mala byť trasa hotová vrátane opravených nadjazdov či mostov.