BRATISLAVA, KOŠICE. Súčasná - ôsma generácia - Hondy Civic debutovala v roku 2006. Jej futuristický dizajn ešte aj dnes rozdeľuje priaznivcov japonskej automobilky na dva tábory - verných fanúšikov a tých, ktorí netrpezlivo očakávajú nástupcu.
Ponuku nedávno rozšírila nová výbavová verzia GT. Lemy blatníkov lakované vo farbe karosérie, 17-palcové zliatinové disky a čierna maska chladiča nahradzujúca štandardné „plexisklo“ naznačujú, že inšpiráciou pre GT-čko bola špičková verzia Civic Type-R. Na rozdiel od nej je Civic GT výlučne päťdverový, pričom jeho benefitom má byť popri športovom vzhľade solídny pomer ceny a výbavy.
Honda si zaň pýta 19 560 € a za tieto peniaze ponúka v podstate plne vybavené auto. Štandardne obsahuje šesť airbagov, stabilizačný systém, alarm, automatickú klimatizáciu, polokožené čalúnenie, hmlovky, tempomat, vyhrievané predné sedadlá, palubný počítač, hliníkové pedále, parkovacie senzory,...
Poctivá atmosféra Pre Civic GT je vyhradená jediná poháňacia jednotka - zážihový štvorvalec 1,8 i-VTEC (103 kW/140 k). Honda zatiaľ tvrdohlavo bojkotuje éru malých turbomotorov. Namiesto prepĺňania ponúka poctivú atmosféru. Aby sme dosiahli udávaný výkon, motor treba vytočiť k hranici 6300 ot./min. Pri bežnej jazde ho stačí držať v stredných otáčkach, v nízkych reaguje trochu ospalo.
Volant v niektorých polohách výškového nastavovania zakrýva rýchlomer. Tvary palubnej dosky sa nezmenili. Pribudli však niektoré kvalitnejšie materiály.
Šesťstupňová manuálna prevodovka s presnými a krátkymi dráhami radiacej páky pomáha šetriť palivo na diaľnici. Ak od auta nepožadujete prílišnú dynamiku, priemernú spotrebu paliva je možné udržať na úrovni 7 l/100 km. Využívanie potenciálu agregátu znamená apetít blížiaci sa k hranici 10 l/100 km. K športovej jazde zvádza suverénny podvozok a presné riadenie. Vzhľadom na to, že vzadu nenájdeme viacprvkové zavesenie, konštruktérom sa podarilo namiešať dobrý mix stability a komfortu.
Zvláštny systém štartovania sa nezmenil Netradičné tvary palubnej dosky zostali po nedávnej modernizácii nedotknuté. Zmenili sa však niektoré materiály. Spravidla ide stále o tvrdé plasty, ktoré však pôsobia hodnotnejším dojmom. Malý trojramenný volant padne dobre do ruky. Poteší aj možnosť sedieť príjemne nízko, čo sa nám v moderných autách stáva čoraz sporadickejšie.
Dozadu sa nastupuje cez úzky vstupný otvor. Miesta na rozdávanie tam rozhodne nie je.
Zvláštne je len spúšťanie motora: najprv treba štandardne pootočiť kľúčom v spínacej skrinke a následne stlačiť štartovacie tlačidlo vľavo od volantu. Vypína sa kľúčikom. Trochu komplikované... Dozadu nevidno Kombinácia analógových a digitálnych prístrojov nemá chybu. Prakticky v zornom poli vodiča sa nachádza rýchlomer. Mohutná palubná doska zbytočne zaberá veľa miesta v kabíne. Niekoľko centimetrov navyše v oblasti nôh i hlavy by cestujúci na zadných sedadlách určite privítali. Obmedzujúci je aj malý vstupný otvor. Situáciu čiastočne riešia dvere otvárajúce sa do takmer pravého uhla. Spojler na zadnom okne komplikuje výhľad dozadu. Zároveň je príčinou absencie zadného stierača.
Sivé disky s priemerom 17 palcov majú evokovať tie zo Civicu Type-R.
Športovo ladený Civic nás prekvapil svojou praktickosťou. Jeho batožinový priestor s objemom 415 litrov poteší nízkou nakladacou hranou. V aute prepravíte aj väčšie predmety, lebo zadné sedáky môžete vyklopiť ako v modeli Jazz. Sklopením zadných sedadiel prepravná kapacita auta vzrastie na 1325 litrov.
Kupujem-nekupujem
Honda Civic zrejme neulahodí každému - dizajnom karosérie, netradičnou palubnou doskou alebo motorom bažiacim po vysokých otáčkach. Verzia GT však predstavuje zaujímavú kombináciu ceny a výbavy. Kupujem.
Technické parametre
motor 1,8 i-VTEC
zdvihový objem [cm3] 1799
výkon [kW/k] 103/140
pri otáčkach [1/min] 6300
krútiaci moment [Nm] 174
pri otáčkach [1/min] 4300
maximálna rýchlosť [km/h] 205
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 8,9
nameraná spotreba [l/100 km] 7,4
emisie CO2 [g/km] 155
batožinový priestor [l] 415-1325
cena modelu od [eur] 19 560