BRATISLAVA, MNÍCHOV.
Prednosť v ostatnom čase mali menšie a najmä lacnejšie MPV: Golf Plus, Caddy Life a Touran. Sharan za svoj dlhý život podstúpil dve omladzovacie kúry. Po vzniku 600.000 exemplárov sa pobral na zaslúžený odpočinok. Novinka bude o priazeň zákazníka bojovať s bestsellermi, ako Ford Galaxy alebo Renault Espace.
Účinnou zbraňou Sharanu môžu byť bočné posuvné dvere, ktoré ponúka len málo konkurentov. Ich praktickosť je neodškriepiteľná. Navyše z vnútornej strany obsahujú všetko, čo aj klasické dvere - vrátane lakťovej opierky a možnosti spúšťať okno. Otváranie i zatváranie dverí prebieha ľahko, za príplatok môžu silu človeka pri manipulácii nahradiť elektromotory.
|
Palubná doska obsahuje ovládače a ukazovatele známe z rôznych modelov Volkswagen. Sklon volantu pripomína bežné osobné auto. |
Nový „známy“ dizajn
Jednoduché tvary karosérie sú dielom Waltera de Silvu a rešpektujú aktuálny štylistický jazyk značky Volkswagen. Najmä pri pohľade spredu si nový Sharan ľahko popletiete s menším MPV Touran. Hladké plochy na boku auta narušujú iba vodiace lišty posuvných dverí. Napríklad Chrysler Voyager ich má elegantne ukryté pod bočnými oknami.
|
Bočné posuvné dvere ukrývajú veľký vstupný otvor pre cestujúcich v 2. a 3. rade sedadiel. Za príplatok ich môžu ovládať elektromotory. |
Jazdili SME... |
Kabína môže byť päť, šesť alebo sedemmiestna. Po nastúpení na miesto vodiča prekvapí príjemný sklon volantu, ktorý pripomína skôr bežné osobné auto, než van. Palubnú dosku tvorí mozaika ukazovateľov a ovládačov pochádzajúcich z rôznych modelov Volkswagen. Poteší tradične dobrá ergonómia a kvalitné spracovanie všetkých dielov. Chválime aj tvar bočných výplní dverí navrhnutý tak, aby čo najmenej obmedzovali priestor pre posádku. Oko estéta vo vnútri zaručene urazí lacná imitácia dreva. Vyššie ukotvenie sedadiel znamená pohodlné nastupovanie. Dobrý výhľad z auta kazia masívne predné stĺpiky. Pri pohybe v meste by sme prijali aj väčšie vonkajšie spätné zrkadlá. |
|
Celkom dozadu sa nastupuje ľahko. Jedným ťahom si odklopíte sedák i operadlo. |
Potešili by väčšie sedadlá v druhom rade
Sharan má v druhom rade dve alebo tri samostatné sedadlá. Každé z nich obsahuje úchyty na ukotvenie detskej sedačky Isofix a dá sa posúvať v rozsahu 160 mm. Po prvých jazdách s novým Sharanom konštatujeme, že by im pristali väčšie rozmery. Systém EasyFold dovolí sedačky sklopiť jediným pohybom ruky tak, že vytvoria rovnú plochu s dnom kufra.
|
Zadné sedadlá netreba vyberať ako v predchodcovi. Dajú sa sklopiť do podlahy, čím vznikne rovná plocha. |
Priestorová ponuka v treťom rade vyhovie najmä deťom, ale obsedí tam aj priemerne urastený dospelý. Nastupovanie celkom dozadu nerobí problém, lebo krajné sedadlá v druhom rade je možné vyklopiť spolu so sedákmi, čím vznikne veľký vstupný otvor. Ani sedačky v treťom rade netreba - v prípade, že nie sú využité - demontovať. Dajú sa ľahko sklopiť do podlahy.
|
Systém, ktorý dokáže automaticky zaparkovať auto pozdĺžne poznáme aj zo starších modelov Volkswagen. V Sharane debutuje jeho nová generácia, ktorá vie vozidlo sama zaparkovať aj priečne. |
Jazdili SME... |
Volkswagen montuje do modelu Sharan tri poháňacie jednotky - dve zážihové a jednu vznetovú. Vyskúšali sme pravdepodobne najlacnejší variant (slovenské ceny zatiaľ nie sú známe) vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 TSI (110 kW/150 k), skombinovaným so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Objemom malý motor dokáže vanu obsadenému dvojicou pasažierov udeliť uspokojivú dynamiku. Otázne je, ako si poradí s plne naloženým autom. Dych mu citeľne dochádza v stúpaniach. Testovacia trasa pozostávala z jazdy po diaľnici a pomalého posúvania sa v mestských zápchach. Spotreba paliva atakovala desaťlitrovú hranicu. Rodinný ideál predstavuje turbodiesel 2.0 TDI CR (103 kW/140 k) spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. V ponuke figuruje aj výkonnejšia verzia rovnakého agregátu (125 kW/170 k), dodávaná výlučne so šesťstupňovým manuálom a prepĺňaný zážihový dvojliter TSI (147 kW/200 k), ktorý spolupracuje iba so šesťstupňovým automatom DSG. Podvozok odvodený od VW Passat je typicky nemecky tuhší, o bezpečnosť sa stará štandardne dodávaný stabilizačný systém (ESP). K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva aj fakt, že Sharan je napriek zväčšeniu vonkajších rozmerov o 30 kg ľahší než predchodca. Pohotovostná hmotnosť základnej verzie dosahuje 1723 kg. Volkswagen plánuje rozšíriť ponuku o verziu s pohonom všetkých kolies. |
Technické parametre
Motor | 1.4 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TDI 103 kW | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1390 | 1984 | 1968 | 1968 |
Výkon [kW/k] | 110/150 | 147/200 | 103/140 | 125/170 |
pri otáčkach [1/min] | 5800 | 5100-6000 | 4200 | 4200 |
Krútiaci moment [Nm] | 240 | 280 | 320 | 350 |
pri otáčkach [1/min] | 1750-4000 | 1750-5000 | 1750-2500 | 1750 |
Prevodovka | 6 MT | 6 AT | 6 MT/6 AT | 6 MT |
Palivová spotreba [l/100 km] | 7,2 | 8,6 | 5,5/5,7 | 5,7 |
Emisie CO2 [g/km] | 167 | 201 | 143 | 151 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 10,7 | - | 10,9 | - |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 197 | 218 | 194 | 207 |
Rozmery:
dĺžka | 4854 mm |
šírka | 1904 mm |
výška | 1720 mm |
rázvor náprav | 2919 mm |
rozchod kolies vpredu/vzadu | 1507/1617 mm |
objem batožinového priestoru | 300-2297 l |
objem palivovej nádrže | 70 l/ *73 l |
*diesel