SME

Prvá jazda: Nový Volkswagen Sharan hýčka rodinu

Volkswagen uvedenie nástupcu rodinného vanu Sharan príliš neunáhlil. Druhá generácia prichádza po dlhých pätnástich rokoch. Je výrazne väčšia a technicky založená na modeli Passat.

(Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA, MNÍCHOV.

Prednosť v ostatnom čase mali menšie a najmä lacnejšie MPV: Golf Plus, Caddy Life a Touran. Sharan za svoj dlhý život podstúpil dve omladzovacie kúry. Po vzniku 600.000 exemplárov sa pobral na zaslúžený odpočinok. Novinka bude o priazeň zákazníka bojovať s bestsellermi, ako Ford Galaxy alebo Renault Espace.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Účinnou zbraňou Sharanu môžu byť bočné posuvné dvere, ktoré ponúka len málo konkurentov. Ich praktickosť je neodškriepiteľná. Navyše z vnútornej strany obsahujú všetko, čo aj klasické dvere - vrátane lakťovej opierky a možnosti spúšťať okno. Otváranie i zatváranie dverí prebieha ľahko, za príplatok môžu silu človeka pri manipulácii nahradiť elektromotory.

SkryťVypnúť reklamu

Palubná doska obsahuje ovládače a ukazovatele známe z rôznych modelov Volkswagen. Sklon volantu pripomína bežné osobné auto.

Nový „známy“ dizajn Jednoduché tvary karosérie sú dielom Waltera de Silvu a rešpektujú aktuálny štylistický jazyk značky Volkswagen. Najmä pri pohľade spredu si nový Sharan ľahko popletiete s menším MPV Touran. Hladké plochy na boku auta narušujú iba vodiace lišty posuvných dverí. Napríklad Chrysler Voyager ich má elegantne ukryté pod bočnými oknami.

Bočné posuvné dvere ukrývajú veľký vstupný otvor pre cestujúcich v 2. a 3. rade sedadiel. Za príplatok ich môžu ovládať elektromotory.

Viac ako nové, ale zároveň známe krivky karosérie, zaujmú jej rozmery: dĺžka 4854, šírka 1904 a výška 1720 mm. Sharan medzigeneračne narástol vo všetkých smeroch. Rázvor osí kolies má hodnotu 2919 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdili SME...

Kabína môže byť päť, šesť alebo sedemmiestna. Po nastúpení na miesto vodiča prekvapí príjemný sklon volantu, ktorý pripomína skôr bežné osobné auto, než van. Palubnú dosku tvorí mozaika ukazovateľov a ovládačov pochádzajúcich z rôznych modelov Volkswagen. Poteší tradične dobrá ergonómia a kvalitné spracovanie všetkých dielov. Chválime aj tvar bočných výplní dverí navrhnutý tak, aby čo najmenej obmedzovali priestor pre posádku. Oko estéta vo vnútri zaručene urazí lacná imitácia dreva. Vyššie ukotvenie sedadiel znamená pohodlné nastupovanie. Dobrý výhľad z auta kazia masívne predné stĺpiky. Pri pohybe v meste by sme prijali aj väčšie vonkajšie spätné zrkadlá.

Celkom dozadu sa nastupuje ľahko. Jedným ťahom si odklopíte sedák i operadlo.

SkryťVypnúť reklamu

Potešili by väčšie sedadlá v druhom rade Sharan má v druhom rade dve alebo tri samostatné sedadlá. Každé z nich obsahuje úchyty na ukotvenie detskej sedačky Isofix a dá sa posúvať v rozsahu 160 mm. Po prvých jazdách s novým Sharanom konštatujeme, že by im pristali väčšie rozmery. Systém EasyFold dovolí sedačky sklopiť jediným pohybom ruky tak, že vytvoria rovnú plochu s dnom kufra.

Zadné sedadlá netreba vyberať ako v predchodcovi. Dajú sa sklopiť do podlahy, čím vznikne rovná plocha.

Priestorová ponuka v treťom rade vyhovie najmä deťom, ale obsedí tam aj priemerne urastený dospelý. Nastupovanie celkom dozadu nerobí problém, lebo krajné sedadlá v druhom rade je možné vyklopiť spolu so sedákmi, čím vznikne veľký vstupný otvor. Ani sedačky v treťom rade netreba - v prípade, že nie sú využité - demontovať. Dajú sa ľahko sklopiť do podlahy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém, ktorý dokáže automaticky zaparkovať auto pozdĺžne poznáme aj zo starších modelov Volkswagen. V Sharane debutuje jeho nová generácia, ktorá vie vozidlo sama zaparkovať aj priečne.

Kapacita batožinového priestoru závisí od usporiadania interiéru. Dvojmiestna verzia pojme 2297 litrov nákladu, päťmiestna 711 l a sedemmiestna 300 litrov. Výrobca tvrdí, že po kabíne je roztrúsených 33 odkladacích priestorov. Na hľadanie všetkých nebol čas. Väčšina z tých, ktoré sme objavili, sú dostatočne veľké a praktické. Jazdili SME...

Volkswagen montuje do modelu Sharan tri poháňacie jednotky - dve zážihové a jednu vznetovú. Vyskúšali sme pravdepodobne najlacnejší variant (slovenské ceny zatiaľ nie sú známe) vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 TSI (110 kW/150 k), skombinovaným so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Objemom malý motor dokáže vanu obsadenému dvojicou pasažierov udeliť uspokojivú dynamiku. Otázne je, ako si poradí s plne naloženým autom. Dych mu citeľne dochádza v stúpaniach. Testovacia trasa pozostávala z jazdy po diaľnici a pomalého posúvania sa v mestských zápchach. Spotreba paliva atakovala desaťlitrovú hranicu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rodinný ideál predstavuje turbodiesel 2.0 TDI CR (103 kW/140 k) spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. V ponuke figuruje aj výkonnejšia verzia rovnakého agregátu (125 kW/170 k), dodávaná výlučne so šesťstupňovým manuálom a prepĺňaný zážihový dvojliter TSI (147 kW/200 k), ktorý spolupracuje iba so šesťstupňovým automatom DSG. Podvozok odvodený od VW Passat je typicky nemecky tuhší, o bezpečnosť sa stará štandardne dodávaný stabilizačný systém (ESP). K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva aj fakt, že Sharan je napriek zväčšeniu vonkajších rozmerov o 30 kg ľahší než predchodca. Pohotovostná hmotnosť základnej verzie dosahuje 1723 kg. Volkswagen plánuje rozšíriť ponuku o verziu s pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre Motor 1.4 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI

103 kW 2.0 TDI

125 kW

Zdvihový objem [cm3] 1390 1984 1968 1968

Výkon [kW/k] 110/150 147/200 103/140 125/170

pri otáčkach [1/min] 5800 5100-6000 4200 4200

Krútiaci moment [Nm] 240 280 320 350

pri otáčkach [1/min] 1750-4000 1750-5000 1750-2500 1750

Prevodovka 6 MT 6 AT 6 MT/6 AT 6 MT

Palivová spotreba [l/100 km] 7,2 8,6 5,5/5,7 5,7

Emisie CO2 [g/km] 167 201 143 151

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,7 - 10,9 -

Maximálna rýchlosť [km/h] 197 218 194 207

Rozmery:

dĺžka 4854 mm

šírka 1904 mm

výška 1720 mm

rázvor náprav 2919 mm

rozchod kolies vpredu/vzadu 1507/1617 mm

objem batožinového priestoru 300-2297 l

objem palivovej nádrže 70 l/ *73 l

*diesel

Autá Volkswagen

Výroba elektrického modelu Volkswagen ID.3 v závode v Drážďanoch.

Ide o 20-tisíc ľudí z plánovaných 35-tisíc do roku 2030.


TASR 2
Ilustračná snímka.

Volkswagen priznal manipuláciu testov dieselových vozidiel.


SITA
Bývalý šéf Volkswagenu Martin Winterkorn počas súdneho pojednávania v septembri 2024 v Branschweigu.

V naftových autách odhalili softvér na podvádzanie pri emisných testoch.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 058
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 511
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 267
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 3 981
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 715
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 947
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 203
  8. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi 2 095
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  2. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  3. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  4. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  5. Andrii Bashlak: Ako si z AI spraviť užitočného osobného poradcu – krok za krokom
  6. Ondřej Havelka: Unikum arabského křesťanství. Fascinující teologické směry i stanoví biskupové
  7. Martin Pollák: Machalatello
  8. Dagmar Szabó: Prípad krivého obvinenia zo sexuálneho zneužívania: Keď pravda vyjde najavo neskoro
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 43 293
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 20 449
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 636
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 386
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 524
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 9 611
  7. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 6 188
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 780
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu