BRATISLAVA, MNÍCHOV.
Prednosť v ostatnom čase mali menšie a najmä lacnejšie MPV: Golf Plus, Caddy Life a Touran. Sharan za svoj dlhý život podstúpil dve omladzovacie kúry. Po vzniku 600.000 exemplárov sa pobral na zaslúžený odpočinok. Novinka bude o priazeň zákazníka bojovať s bestsellermi, ako Ford Galaxy alebo Renault Espace.
Účinnou zbraňou Sharanu môžu byť bočné posuvné dvere, ktoré ponúka len málo konkurentov. Ich praktickosť je neodškriepiteľná. Navyše z vnútornej strany obsahujú všetko, čo aj klasické dvere - vrátane lakťovej opierky a možnosti spúšťať okno. Otváranie i zatváranie dverí prebieha ľahko, za príplatok môžu silu človeka pri manipulácii nahradiť elektromotory.
Palubná doska obsahuje ovládače a ukazovatele známe z rôznych modelov Volkswagen. Sklon volantu pripomína bežné osobné auto.
Nový „známy“ dizajn Jednoduché tvary karosérie sú dielom Waltera de Silvu a rešpektujú aktuálny štylistický jazyk značky Volkswagen. Najmä pri pohľade spredu si nový Sharan ľahko popletiete s menším MPV Touran. Hladké plochy na boku auta narušujú iba vodiace lišty posuvných dverí. Napríklad Chrysler Voyager ich má elegantne ukryté pod bočnými oknami.
Bočné posuvné dvere ukrývajú veľký vstupný otvor pre cestujúcich v 2. a 3. rade sedadiel. Za príplatok ich môžu ovládať elektromotory.
Viac ako nové, ale zároveň známe krivky karosérie, zaujmú jej rozmery: dĺžka 4854, šírka 1904 a výška 1720 mm. Sharan medzigeneračne narástol vo všetkých smeroch. Rázvor osí kolies má hodnotu 2919 mm.
Jazdili SME...
Kabína môže byť päť, šesť alebo sedemmiestna. Po nastúpení na miesto vodiča prekvapí príjemný sklon volantu, ktorý pripomína skôr bežné osobné auto, než van. Palubnú dosku tvorí mozaika ukazovateľov a ovládačov pochádzajúcich z rôznych modelov Volkswagen. Poteší tradične dobrá ergonómia a kvalitné spracovanie všetkých dielov. Chválime aj tvar bočných výplní dverí navrhnutý tak, aby čo najmenej obmedzovali priestor pre posádku. Oko estéta vo vnútri zaručene urazí lacná imitácia dreva. Vyššie ukotvenie sedadiel znamená pohodlné nastupovanie. Dobrý výhľad z auta kazia masívne predné stĺpiky. Pri pohybe v meste by sme prijali aj väčšie vonkajšie spätné zrkadlá.
Celkom dozadu sa nastupuje ľahko. Jedným ťahom si odklopíte sedák i operadlo.
Potešili by väčšie sedadlá v druhom rade Sharan má v druhom rade dve alebo tri samostatné sedadlá. Každé z nich obsahuje úchyty na ukotvenie detskej sedačky Isofix a dá sa posúvať v rozsahu 160 mm. Po prvých jazdách s novým Sharanom konštatujeme, že by im pristali väčšie rozmery. Systém EasyFold dovolí sedačky sklopiť jediným pohybom ruky tak, že vytvoria rovnú plochu s dnom kufra.
Zadné sedadlá netreba vyberať ako v predchodcovi. Dajú sa sklopiť do podlahy, čím vznikne rovná plocha.
Priestorová ponuka v treťom rade vyhovie najmä deťom, ale obsedí tam aj priemerne urastený dospelý. Nastupovanie celkom dozadu nerobí problém, lebo krajné sedadlá v druhom rade je možné vyklopiť spolu so sedákmi, čím vznikne veľký vstupný otvor. Ani sedačky v treťom rade netreba - v prípade, že nie sú využité - demontovať. Dajú sa ľahko sklopiť do podlahy.
Systém, ktorý dokáže automaticky zaparkovať auto pozdĺžne poznáme aj zo starších modelov Volkswagen. V Sharane debutuje jeho nová generácia, ktorá vie vozidlo sama zaparkovať aj priečne.
Kapacita batožinového priestoru závisí od usporiadania interiéru. Dvojmiestna verzia pojme 2297 litrov nákladu, päťmiestna 711 l a sedemmiestna 300 litrov. Výrobca tvrdí, že po kabíne je roztrúsených 33 odkladacích priestorov. Na hľadanie všetkých nebol čas. Väčšina z tých, ktoré sme objavili, sú dostatočne veľké a praktické. Jazdili SME...
Volkswagen montuje do modelu Sharan tri poháňacie jednotky - dve zážihové a jednu vznetovú. Vyskúšali sme pravdepodobne najlacnejší variant (slovenské ceny zatiaľ nie sú známe) vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 TSI (110 kW/150 k), skombinovaným so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Objemom malý motor dokáže vanu obsadenému dvojicou pasažierov udeliť uspokojivú dynamiku. Otázne je, ako si poradí s plne naloženým autom. Dych mu citeľne dochádza v stúpaniach. Testovacia trasa pozostávala z jazdy po diaľnici a pomalého posúvania sa v mestských zápchach. Spotreba paliva atakovala desaťlitrovú hranicu.
Rodinný ideál predstavuje turbodiesel 2.0 TDI CR (103 kW/140 k) spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. V ponuke figuruje aj výkonnejšia verzia rovnakého agregátu (125 kW/170 k), dodávaná výlučne so šesťstupňovým manuálom a prepĺňaný zážihový dvojliter TSI (147 kW/200 k), ktorý spolupracuje iba so šesťstupňovým automatom DSG. Podvozok odvodený od VW Passat je typicky nemecky tuhší, o bezpečnosť sa stará štandardne dodávaný stabilizačný systém (ESP). K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva aj fakt, že Sharan je napriek zväčšeniu vonkajších rozmerov o 30 kg ľahší než predchodca. Pohotovostná hmotnosť základnej verzie dosahuje 1723 kg. Volkswagen plánuje rozšíriť ponuku o verziu s pohonom všetkých kolies.
Technické parametre Motor 1.4 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI
103 kW 2.0 TDI
125 kW
Zdvihový objem [cm3] 1390 1984 1968 1968
Výkon [kW/k] 110/150 147/200 103/140 125/170
pri otáčkach [1/min] 5800 5100-6000 4200 4200
Krútiaci moment [Nm] 240 280 320 350
pri otáčkach [1/min] 1750-4000 1750-5000 1750-2500 1750
Prevodovka 6 MT 6 AT 6 MT/6 AT 6 MT
Palivová spotreba [l/100 km] 7,2 8,6 5,5/5,7 5,7
Emisie CO2 [g/km] 167 201 143 151
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,7 - 10,9 -
Maximálna rýchlosť [km/h] 197 218 194 207
Rozmery:
dĺžka 4854 mm
šírka 1904 mm
výška 1720 mm
rázvor náprav 2919 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1507/1617 mm
objem batožinového priestoru 300-2297 l
objem palivovej nádrže 70 l/ *73 l
*diesel