SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Prvá jazda: Nový Volkswagen Sharan hýčka rodinu

Volkswagen uvedenie nástupcu rodinného vanu Sharan príliš neunáhlil. Druhá generácia prichádza po dlhých pätnástich rokoch. Je výrazne väčšia a technicky založená na modeli Passat.

(Zdroj: Volkswagen)

BRATISLAVA, MNÍCHOV.

Prednosť v ostatnom čase mali menšie a najmä lacnejšie MPV: Golf Plus, Caddy Life a Touran. Sharan za svoj dlhý život podstúpil dve omladzovacie kúry. Po vzniku 600.000 exemplárov sa pobral na zaslúžený odpočinok. Novinka bude o priazeň zákazníka bojovať s bestsellermi, ako Ford Galaxy alebo Renault Espace.

Účinnou zbraňou Sharanu môžu byť bočné posuvné dvere, ktoré ponúka len málo konkurentov. Ich praktickosť je neodškriepiteľná. Navyše z vnútornej strany obsahujú všetko, čo aj klasické dvere - vrátane lakťovej opierky a možnosti spúšťať okno. Otváranie i zatváranie dverí prebieha ľahko, za príplatok môžu silu človeka pri manipulácii nahradiť elektromotory.

51_sharan_big.jpg

Palubná doska obsahuje ovládače a ukazovatele známe z rôznych modelov Volkswagen. Sklon volantu pripomína bežné osobné auto.

Nový „známy“ dizajn

Jednoduché tvary karosérie sú dielom Waltera de Silvu a rešpektujú aktuálny štylistický jazyk značky Volkswagen. Najmä pri pohľade spredu si nový Sharan ľahko popletiete s menším MPV Touran. Hladké plochy na boku auta narušujú iba vodiace lišty posuvných dverí. Napríklad Chrysler Voyager ich má elegantne ukryté pod bočnými oknami.

52_sharan_big.jpg

Bočné posuvné dvere ukrývajú veľký vstupný otvor pre cestujúcich v 2. a 3. rade sedadiel. Za príplatok ich môžu ovládať elektromotory.

Viac ako nové, ale zároveň známe krivky karosérie, zaujmú jej rozmery: dĺžka 4854, šírka 1904 a výška 1720 mm. Sharan medzigeneračne narástol vo všetkých smeroch. Rázvor osí kolies má hodnotu 2919 mm.

Jazdili SME...
Kabína môže byť päť, šesť alebo sedemmiestna. Po nastúpení na miesto vodiča prekvapí príjemný sklon volantu, ktorý pripomína skôr bežné osobné auto, než van. Palubnú dosku tvorí mozaika ukazovateľov a ovládačov pochádzajúcich z rôznych modelov Volkswagen. Poteší tradične dobrá ergonómia a kvalitné spracovanie všetkých dielov.

Chválime aj tvar bočných výplní dverí navrhnutý tak, aby čo najmenej obmedzovali priestor pre posádku. Oko estéta vo vnútri zaručene urazí lacná imitácia dreva. Vyššie ukotvenie sedadiel znamená pohodlné nastupovanie. Dobrý výhľad z auta kazia masívne predné stĺpiky. Pri pohybe v meste by sme prijali aj väčšie vonkajšie spätné zrkadlá.


53_sharan_big.jpg

Celkom dozadu sa nastupuje ľahko. Jedným ťahom si odklopíte sedák i operadlo.

Potešili by väčšie sedadlá v druhom rade

Sharan má v druhom rade dve alebo tri samostatné sedadlá. Každé z nich obsahuje úchyty na ukotvenie detskej sedačky Isofix a dá sa posúvať v rozsahu 160 mm. Po prvých jazdách s novým Sharanom konštatujeme, že by im pristali väčšie rozmery. Systém EasyFold dovolí sedačky sklopiť jediným pohybom ruky tak, že vytvoria rovnú plochu s dnom kufra.

54_sharan_big.jpg

Zadné sedadlá netreba vyberať ako v predchodcovi. Dajú sa sklopiť do podlahy, čím vznikne rovná plocha.

Priestorová ponuka v treťom rade vyhovie najmä deťom, ale obsedí tam aj priemerne urastený dospelý. Nastupovanie celkom dozadu nerobí problém, lebo krajné sedadlá v druhom rade je možné vyklopiť spolu so sedákmi, čím vznikne veľký vstupný otvor. Ani sedačky v treťom rade netreba - v prípade, že nie sú využité - demontovať. Dajú sa ľahko sklopiť do podlahy.

55_sharan_big.jpg

Systém, ktorý dokáže automaticky zaparkovať auto pozdĺžne poznáme aj zo starších modelov Volkswagen. V Sharane debutuje jeho nová generácia, ktorá vie vozidlo sama zaparkovať aj priečne.

Kapacita batožinového priestoru závisí od usporiadania interiéru. Dvojmiestna verzia pojme 2297 litrov nákladu, päťmiestna 711 l a sedemmiestna 300 litrov. Výrobca tvrdí, že po kabíne je roztrúsených 33 odkladacích priestorov. Na hľadanie všetkých nebol čas. Väčšina z tých, ktoré sme objavili, sú dostatočne veľké a praktické.
Jazdili SME...
Volkswagen montuje do modelu Sharan tri poháňacie jednotky - dve zážihové a jednu vznetovú. Vyskúšali sme pravdepodobne najlacnejší variant (slovenské ceny zatiaľ nie sú známe) vybavený prepĺňaným štvorvalcom 1.4 TSI (110 kW/150 k), skombinovaným so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Objemom malý motor dokáže vanu obsadenému dvojicou pasažierov udeliť uspokojivú dynamiku. Otázne je, ako si poradí s plne naloženým autom. Dych mu citeľne dochádza v stúpaniach. Testovacia trasa pozostávala z jazdy po diaľnici a pomalého posúvania sa v mestských zápchach. Spotreba paliva atakovala desaťlitrovú hranicu.

Rodinný ideál predstavuje turbodiesel 2.0 TDI CR (103 kW/140 k) spriahnutý so šesťstupňovou automatickou prevodovkou DSG. V ponuke figuruje aj výkonnejšia verzia rovnakého agregátu (125 kW/170 k), dodávaná výlučne so šesťstupňovým manuálom a prepĺňaný zážihový dvojliter TSI (147 kW/200 k), ktorý spolupracuje iba so šesťstupňovým automatom DSG.

Podvozok odvodený od VW Passat je typicky nemecky tuhší, o bezpečnosť sa stará štandardne dodávaný stabilizačný systém (ESP). K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva aj fakt, že Sharan je napriek zväčšeniu vonkajších rozmerov o 30 kg ľahší než predchodca. Pohotovostná hmotnosť základnej verzie dosahuje 1723 kg. Volkswagen plánuje rozšíriť ponuku o verziu s pohonom všetkých kolies.

Technické parametre
Motor 1.4 TSI 2.0 TSI 2.0 TDI
103 kW

2.0 TDI
125 kW

Zdvihový objem [cm3] 1390 1984 1968 1968
Výkon [kW/k] 110/150 147/200 103/140 125/170
pri otáčkach [1/min] 5800 5100-6000 4200 4200
Krútiaci moment [Nm] 240 280 320 350
pri otáčkach [1/min] 1750-4000 1750-5000 1750-2500 1750
Prevodovka 6 MT 6 AT 6 MT/6 AT 6 MT
Palivová spotreba [l/100 km] 7,2 8,6 5,5/5,7 5,7
Emisie CO2 [g/km] 167 201 143 151
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,7 - 10,9 -
Maximálna rýchlosť [km/h] 197 218 194 207
Rozmery:

dĺžka 4854 mm
šírka 1904 mm
výška 1720 mm
rázvor náprav 2919 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1507/1617 mm
objem batožinového priestoru 300-2297 l
objem palivovej nádrže 70 l/ *73 l

*diesel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 939
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 821
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 290
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 753
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 088
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 316
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 004
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


10 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


13 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


17 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako do bezvýznamnej strany nalákali množstvo ľudí.


a 2 ďalší 47m

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


22 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 587
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 127
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 835
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 246
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 883
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 824
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu