BRATISLAVA. Zdá sa, že nikto z kompetentných netuší, čo spravilo vlaňajšie rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na tri pruhy s bezpečnosťou premávky.
Minister dopravy Ján Figeľ z KDH upozorňuje na riziká, ktoré vznikli zrušením odstavných pruhov, a navrhuje znížiť rýchlosť v pravom pruhu na 80 kilometrov za hodinu. Jeho predchodca Robert Kaliňák zo Smeru oponuje, že diaľnica nebola nikdy bezpečnejšia.
Polícia a štatistiky nehôd
Polícia na otázku, koľko nehôd sa od zavedenia troch pruhov stalo, nevie odpovedať.
Bratislavský policajný hovorca František Peczár dokázal včera zistiť iba to, ku koľkým nehodám došlo od začiatku roka 2009. Bolo ich 236, ale len v Bratislavskom kraji. Trojprúdová diaľnica však funguje až od októbra.
Trnavská polícia má vlastné štatistiky, jej hovorca dokázal spočítať aj nehody od zavedenia troch pruhov. Na oveľa kratšom úseku v Trnavskom kraji sa stalo 24 nehôd.
A ako hodnotí polícia bezpečnosť premávky po rozšírení pruhov? „Nebudeme sa vyjadrovať," povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.
Tragická nehoda vyvolala snahy o zmeny na D1
Jasné je tak iba to, že odkedy jazdia autá v troch pruhoch, zahynul na diaľnici jeden človek. Pred dvomi týždňami kamión, pred ktorým náhle odbočil iný kamión, narazil do pomalej dodávky. S defektom sa snažila dôjsť k odpočívadlu.
Práve táto nehoda podnietila Figeľa, aby uvažoval o znížení rýchlosti. Zároveň by rád videl popri diaľnici viac ostrovčekov, kde by mohli vodiči odstaviť pokazené autá.
Ako minimalizovať riziká na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou
Dopravný expert Jozef Drahovský súhlasí, že medzi Bratislavou a Trnavou je ich málo, sú iba zhruba na každom piatom kilometri. „Optimálna by bola odstavná plocha na každom kilometri. Na takto extrémne vyťaženom úseku diaľnice by to však malo byť len dočasné riešenie a mali by sa dobudovať odstavné pruhy po celej dĺžke."
Pri rozšírení počtu pruhov sa toho podľa Drahovského zanedbalo viac. „Diaľnica s troma pruhmi bez krajnice nie je slovenská rarita, rozdiel je však v tom, že napríklad v Nemecku veľmi dbajú na bezpečný odstup medzi vozidlami."
Na úseku chýba aj inteligentný informačný systém, ktorý by vodičov upozorňoval na hrozby. S jeho vybudovaním diaľničná spoločnosť ráta pri rozširovaní diaľnice, ktoré má dokončiť v lete 2015.
Pomôcť ostatným lepšie predvídať riziká môžu aj vodiči. „Všetci by mali zapnúť výstražné svetlá, keď ich zbadajú zapnuté pred sebou. Diaľnicou tak prejde výstražná vlna a vodiči stihnú na nečakanú situáciu zareagovať," vraví Drahovský.