SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Je trojprúdová diaľnica hrozbou? Polícia nevie

Premávka na diaľnici D1 je po provizórnom rozšírení na tri pruhy očividne plynulejšia. Jej bezpečnosť polícia nekomentuje.

Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku.Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Zdá sa, že nikto z kompetentných netuší, čo spravilo vlaňajšie rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na tri pruhy s bezpečnosťou premávky.

Minister dopravy Ján Figeľ z KDH upozorňuje na riziká, ktoré vznikli zrušením odstavných pruhov, a navrhuje znížiť rýchlosť v pravom pruhu na 80 kilometrov za hodinu. Jeho predchodca Robert Kaliňák zo Smeru oponuje, že diaľnica nebola nikdy bezpečnejšia.

Polícia a štatistiky nehôd

Polícia na otázku, koľko nehôd sa od zavedenia troch pruhov stalo, nevie odpovedať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavský policajný hovorca František Peczár dokázal včera zistiť iba to, ku koľkým nehodám došlo od začiatku roka 2009. Bolo ich 236, ale len v Bratislavskom kraji. Trojprúdová diaľnica však funguje až od októbra.

Trnavská polícia má vlastné štatistiky, jej hovorca dokázal spočítať aj nehody od zavedenia troch pruhov. Na oveľa kratšom úseku v Trnavskom kraji sa stalo 24 nehôd.

A ako hodnotí polícia bezpečnosť premávky po rozšírení pruhov? „Nebudeme sa vyjadrovať," povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

Tragická nehoda vyvolala snahy o zmeny na D1

Jasné je tak iba to, že odkedy jazdia autá v troch pruhoch, zahynul na diaľnici jeden človek. Pred dvomi týždňami kamión, pred ktorým náhle odbočil iný kamión, narazil do pomalej dodávky. S defektom sa snažila dôjsť k odpočívadlu.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve táto nehoda podnietila Figeľa, aby uvažoval o znížení rýchlosti. Zároveň by rád videl popri diaľnici viac ostrovčekov, kde by mohli vodiči odstaviť pokazené autá.

Ako minimalizovať riziká na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou

Dopravný expert Jozef Drahovský súhlasí, že medzi Bratislavou a Trnavou je ich málo, sú iba zhruba na každom piatom kilometri. „Optimálna by bola odstavná plocha na každom kilometri. Na takto extrémne vyťaženom úseku diaľnice by to však malo byť len dočasné riešenie a mali by sa dobudovať odstavné pruhy po celej dĺžke."

Pri rozšírení počtu pruhov sa toho podľa Drahovského zanedbalo viac. „Diaľnica s troma pruhmi bez krajnice nie je slovenská rarita, rozdiel je však v tom, že napríklad v Nemecku veľmi dbajú na bezpečný odstup medzi vozidlami."

Skryť Vypnúť reklamu

Na úseku chýba aj inteligentný informačný systém, ktorý by vodičov upozorňoval na hrozby. S jeho vybudovaním diaľničná spoločnosť ráta pri rozširovaní diaľnice, ktoré má dokončiť v lete 2015.

Pomôcť ostatným lepšie predvídať riziká môžu aj vodiči. „Všetci by mali zapnúť výstražné svetlá, keď ich zbadajú zapnuté pred sebou. Diaľnicou tak prejde výstražná vlna a vodiči stihnú na nečakanú situáciu zareagovať," vraví Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  2. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 040
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 613
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 582
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 570
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 8 945
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 751
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 6 094
  8. Po Slovensku na motorke 5 743
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 238
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na zápase Maďarsko - Portugalsko v Budapešti boli desaťtisíce fanúšikov.

Vláda sprísni podmienky návratu na Slovensko. Ako, rozhodne o týždeň.


36m
Obec Topoľa v Poloninách.

Venované pamiatke Jána Myšľanova.


16. jún
Marek Hamšík počas zápasu Slovensko - Poľsko na EURO 2020 / 2021.

Slovákom dáva vstup do EURO 2020 veľkú šancu na osemfinále.


Marián Szűcs 1 h

Neprehliadnite tiež

Nový emblém Dacia.

Kaki farba odkazuje na schopnosti v teréne, ale aj ekológiu.


42m
Najkrajší výhľad na Tatry ponúka čerpacia stanica Slovnaft na D1 v Štrbe.

Na cestovanie si vyčleňte aspoň štyri hodiny.


14 h
Väčšina ponúka bohatú výbavu už v základe.

Ceny sa pohybujú od 15 do 25-tisíc eur.


16. jún
Krátky film Od hradu k hradu ukazuje krásy Slovenska netradičnou formou, vlastne formulou.

Video propaguje krásy krajiny.


15. jún