SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Je trojprúdová diaľnica hrozbou? Polícia nevie

Premávka na diaľnici D1 je po provizórnom rozšírení na tri pruhy očividne plynulejšia. Jej bezpečnosť polícia nekomentuje.

Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku.Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Zdá sa, že nikto z kompetentných netuší, čo spravilo vlaňajšie rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na tri pruhy s bezpečnosťou premávky.

Minister dopravy Ján Figeľ z KDH upozorňuje na riziká, ktoré vznikli zrušením odstavných pruhov, a navrhuje znížiť rýchlosť v pravom pruhu na 80 kilometrov za hodinu. Jeho predchodca Robert Kaliňák zo Smeru oponuje, že diaľnica nebola nikdy bezpečnejšia.

Polícia a štatistiky nehôd

Polícia na otázku, koľko nehôd sa od zavedenia troch pruhov stalo, nevie odpovedať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Bratislavský policajný hovorca František Peczár dokázal včera zistiť iba to, ku koľkým nehodám došlo od začiatku roka 2009. Bolo ich 236, ale len v Bratislavskom kraji. Trojprúdová diaľnica však funguje až od októbra.

Trnavská polícia má vlastné štatistiky, jej hovorca dokázal spočítať aj nehody od zavedenia troch pruhov. Na oveľa kratšom úseku v Trnavskom kraji sa stalo 24 nehôd.

A ako hodnotí polícia bezpečnosť premávky po rozšírení pruhov? „Nebudeme sa vyjadrovať," povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

Tragická nehoda vyvolala snahy o zmeny na D1

Jasné je tak iba to, že odkedy jazdia autá v troch pruhoch, zahynul na diaľnici jeden človek. Pred dvomi týždňami kamión, pred ktorým náhle odbočil iný kamión, narazil do pomalej dodávky. S defektom sa snažila dôjsť k odpočívadlu.

SkryťVypnúť reklamu

Práve táto nehoda podnietila Figeľa, aby uvažoval o znížení rýchlosti. Zároveň by rád videl popri diaľnici viac ostrovčekov, kde by mohli vodiči odstaviť pokazené autá.

Ako minimalizovať riziká na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou

Dopravný expert Jozef Drahovský súhlasí, že medzi Bratislavou a Trnavou je ich málo, sú iba zhruba na každom piatom kilometri. „Optimálna by bola odstavná plocha na každom kilometri. Na takto extrémne vyťaženom úseku diaľnice by to však malo byť len dočasné riešenie a mali by sa dobudovať odstavné pruhy po celej dĺžke."

Pri rozšírení počtu pruhov sa toho podľa Drahovského zanedbalo viac. „Diaľnica s troma pruhmi bez krajnice nie je slovenská rarita, rozdiel je však v tom, že napríklad v Nemecku veľmi dbajú na bezpečný odstup medzi vozidlami."

SkryťVypnúť reklamu

Na úseku chýba aj inteligentný informačný systém, ktorý by vodičov upozorňoval na hrozby. S jeho vybudovaním diaľničná spoločnosť ráta pri rozširovaní diaľnice, ktoré má dokončiť v lete 2015.

Pomôcť ostatným lepšie predvídať riziká môžu aj vodiči. „Všetci by mali zapnúť výstražné svetlá, keď ich zbadajú zapnuté pred sebou. Diaľnicou tak prejde výstražná vlna a vodiči stihnú na nečakanú situáciu zareagovať," vraví Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 952
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 824
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 272
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 580
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 088
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 305
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 011
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


22 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 536
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 253
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 840
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 247
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 848
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 835
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu