SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Je trojprúdová diaľnica hrozbou? Polícia nevie

Premávka na diaľnici D1 je po provizórnom rozšírení na tri pruhy očividne plynulejšia. Jej bezpečnosť polícia nekomentuje.

Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku.Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Zdá sa, že nikto z kompetentných netuší, čo spravilo vlaňajšie rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na tri pruhy s bezpečnosťou premávky.

Minister dopravy Ján Figeľ z KDH upozorňuje na riziká, ktoré vznikli zrušením odstavných pruhov, a navrhuje znížiť rýchlosť v pravom pruhu na 80 kilometrov za hodinu. Jeho predchodca Robert Kaliňák zo Smeru oponuje, že diaľnica nebola nikdy bezpečnejšia.

Polícia a štatistiky nehôd

Polícia na otázku, koľko nehôd sa od zavedenia troch pruhov stalo, nevie odpovedať.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Bratislavský policajný hovorca František Peczár dokázal včera zistiť iba to, ku koľkým nehodám došlo od začiatku roka 2009. Bolo ich 236, ale len v Bratislavskom kraji. Trojprúdová diaľnica však funguje až od októbra.

Trnavská polícia má vlastné štatistiky, jej hovorca dokázal spočítať aj nehody od zavedenia troch pruhov. Na oveľa kratšom úseku v Trnavskom kraji sa stalo 24 nehôd.

A ako hodnotí polícia bezpečnosť premávky po rozšírení pruhov? „Nebudeme sa vyjadrovať," povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

Tragická nehoda vyvolala snahy o zmeny na D1

Jasné je tak iba to, že odkedy jazdia autá v troch pruhoch, zahynul na diaľnici jeden človek. Pred dvomi týždňami kamión, pred ktorým náhle odbočil iný kamión, narazil do pomalej dodávky. S defektom sa snažila dôjsť k odpočívadlu.

Skryť Vypnúť reklamu

Práve táto nehoda podnietila Figeľa, aby uvažoval o znížení rýchlosti. Zároveň by rád videl popri diaľnici viac ostrovčekov, kde by mohli vodiči odstaviť pokazené autá.

Ako minimalizovať riziká na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou

Dopravný expert Jozef Drahovský súhlasí, že medzi Bratislavou a Trnavou je ich málo, sú iba zhruba na každom piatom kilometri. „Optimálna by bola odstavná plocha na každom kilometri. Na takto extrémne vyťaženom úseku diaľnice by to však malo byť len dočasné riešenie a mali by sa dobudovať odstavné pruhy po celej dĺžke."

Pri rozšírení počtu pruhov sa toho podľa Drahovského zanedbalo viac. „Diaľnica s troma pruhmi bez krajnice nie je slovenská rarita, rozdiel je však v tom, že napríklad v Nemecku veľmi dbajú na bezpečný odstup medzi vozidlami."

Skryť Vypnúť reklamu

Na úseku chýba aj inteligentný informačný systém, ktorý by vodičov upozorňoval na hrozby. S jeho vybudovaním diaľničná spoločnosť ráta pri rozširovaní diaľnice, ktoré má dokončiť v lete 2015.

Pomôcť ostatným lepšie predvídať riziká môžu aj vodiči. „Všetci by mali zapnúť výstražné svetlá, keď ich zbadajú zapnuté pred sebou. Diaľnicou tak prejde výstražná vlna a vodiči stihnú na nečakanú situáciu zareagovať," vraví Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 702
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 272
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 927
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 381
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 483
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 248
  7. Aká je chémia vôní 9 216
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 636
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 480
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021