SME

Je trojprúdová diaľnica hrozbou? Polícia nevie

Premávka na diaľnici D1 je po provizórnom rozšírení na tri pruhy očividne plynulejšia. Jej bezpečnosť polícia nekomentuje.

Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku.Prvá smrteľná nehoda na rozšírenej diaľnici primala ministra dopravy k úvahe, že v pravom pruhu treba povoliť len osemdesiatku. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. Zdá sa, že nikto z kompetentných netuší, čo spravilo vlaňajšie rozšírenie diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou na tri pruhy s bezpečnosťou premávky.

Minister dopravy Ján Figeľ z KDH upozorňuje na riziká, ktoré vznikli zrušením odstavných pruhov, a navrhuje znížiť rýchlosť v pravom pruhu na 80 kilometrov za hodinu. Jeho predchodca Robert Kaliňák zo Smeru oponuje, že diaľnica nebola nikdy bezpečnejšia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Polícia a štatistiky nehôd

Polícia na otázku, koľko nehôd sa od zavedenia troch pruhov stalo, nevie odpovedať.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavský policajný hovorca František Peczár dokázal včera zistiť iba to, ku koľkým nehodám došlo od začiatku roka 2009. Bolo ich 236, ale len v Bratislavskom kraji. Trojprúdová diaľnica však funguje až od októbra.

Trnavská polícia má vlastné štatistiky, jej hovorca dokázal spočítať aj nehody od zavedenia troch pruhov. Na oveľa kratšom úseku v Trnavskom kraji sa stalo 24 nehôd.

A ako hodnotí polícia bezpečnosť premávky po rozšírení pruhov? „Nebudeme sa vyjadrovať," povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

Tragická nehoda vyvolala snahy o zmeny na D1

Jasné je tak iba to, že odkedy jazdia autá v troch pruhoch, zahynul na diaľnici jeden človek. Pred dvomi týždňami kamión, pred ktorým náhle odbočil iný kamión, narazil do pomalej dodávky. S defektom sa snažila dôjsť k odpočívadlu.

SkryťVypnúť reklamu

Práve táto nehoda podnietila Figeľa, aby uvažoval o znížení rýchlosti. Zároveň by rád videl popri diaľnici viac ostrovčekov, kde by mohli vodiči odstaviť pokazené autá.

Ako minimalizovať riziká na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou

Dopravný expert Jozef Drahovský súhlasí, že medzi Bratislavou a Trnavou je ich málo, sú iba zhruba na každom piatom kilometri. „Optimálna by bola odstavná plocha na každom kilometri. Na takto extrémne vyťaženom úseku diaľnice by to však malo byť len dočasné riešenie a mali by sa dobudovať odstavné pruhy po celej dĺžke."

Pri rozšírení počtu pruhov sa toho podľa Drahovského zanedbalo viac. „Diaľnica s troma pruhmi bez krajnice nie je slovenská rarita, rozdiel je však v tom, že napríklad v Nemecku veľmi dbajú na bezpečný odstup medzi vozidlami."

SkryťVypnúť reklamu

Na úseku chýba aj inteligentný informačný systém, ktorý by vodičov upozorňoval na hrozby. S jeho vybudovaním diaľničná spoločnosť ráta pri rozširovaní diaľnice, ktoré má dokončiť v lete 2015.

Pomôcť ostatným lepšie predvídať riziká môžu aj vodiči. „Všetci by mali zapnúť výstražné svetlá, keď ich zbadajú zapnuté pred sebou. Diaľnicou tak prejde výstražná vlna a vodiči stihnú na nečakanú situáciu zareagovať," vraví Drahovský.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 155
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 555
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 369
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 014
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 755
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 754
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 825
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 014
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 23 774
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 448
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 854
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 512
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 161
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 867
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 7 624
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu