BRATISLAVA. Najdlhší český diaľničný tunel Panenská, ktorý dovedie vodičov z Ústia nad Labe na nemeckú hranicu, dostal v európskom teste jednotku. Nemecký autoklub ADAC zahrnul do tradičného testu okrem tohto dvojkilometrového, v severných Čechách, ešte ďalších 25 tunelov. Informoval o tom dnes spravodajský server iDnes.cz.
Rozdiely medzi tunelmi spozná každý, kto v lete zamieri na dovolenku k moru na sever Talianska. „Potom, ako pred rakúsko-talianskou hranicou v smere na Udine prejdete niekoľkými dobre osvetlenými, jasne označenými a prehľadnými rakúskymi tunelmi, všetko sa ako mávnutím čarovného prútika zmení po vjazde do Talianska. Tunely sú zrazu zle osvetlené, vodič musí namáhať zrak, aby sa dobre orientoval," popisuje vlastnú skúsenosť Petr Buček, šéfredaktor automagazínu AutemBezpečně.cz.
Panenská obstála na jednotku, v podrobnom hodnotení nedostala žiadne mínus. Z ôsmich disciplín sa jej darilo na výbornú v šiestich.
"Na jedničku funguje jeho osvetlenie, stavbári postavili dostatočné únikové cesty, bezproblémový je komunikačný systém v prípade havárií," popisuje Buček.
Test tunelov: Lohberg (Nemecko)
Na výborné i podpriemerné tunely narazíte v Nemecku a Taliansku. Na jednotku sú tie rakúske. Najhoršie dopadol islandský tunel Hvalfjörður na sever od hlavného mesta Reykjaviku.
Islandský tunel má iba 12 rokov, ale podľa testovacích komisárov by si už teraz zaslúžil prestavbu. Inšpirovať sa na Islande môžu napríklad rakúskym tunelom Katschberg. Stavba z roku 1974 skončila v roku 1999 veľmi zle, po vlaňajšej rekonštrukcii patrí medzi najlepšie.
Test tunelov: Hvaljörður (Island)
Za príklad ostatným dáva ADAC tunel Duplex A86 neďaleko Paríža. "Okrem bezpečnosti je zaujímavý tým, že sú v jeho tubuse dve poschodia. Každé slúži na premávku v jednom smere," dodáva Buček.
Test tunelov: Duplex (Francúzsko)