Nový Citroen C3 v kombinácii so základnou motorizáciou 1.1 začína na sume 9.290 €. Testovaný najvýkonnejší motor sa dodáva len v kombinácii s najvyšším stupňom výbavy Exclusive, ktorý dostanete už od 13.690 €. Rozdiel 4.400 € na prvý pohľad kole oči, ale keď si pozrite v cenníku, čo všetko v tom aute je, krvný tlak vám klesne.
Netvrdíme, že bez týchto prvkov výbavy sa nedá žiť, ale rozhodne sú príjemné. Dlhý zoznam obsahuje napríklad šesť airbagov, ABS a úpevnenia Isofix. Trochu prekvapí len systém ESP, za ktorý sa aj v najvyššej výbave pripláca (490 €). Žijeme však na Slovensku, kde elektronického strážcu stability mnohí ešte považujú za zbytočný luxus.
Stvorený pre ženy - pekný a praktický C3 bola odjakživa ženským autom a novinka svojimi oblinami a ozdobnou bižutériou v interiéri si chce jasne naďalej udržať túto klientelu. Hlavne dámy v meste ocenia balík City, ktorý zahŕňa elektrické sklápanie bočných spätných zrkadiel, parkovacie senzory a pre matky-vodičky dôležité elektrické ovládanie zadných okien s detskou poistkou zadných dverí.
Koncern PSA prišiel ako prvý s nápadom ovládania detskej poistky tlačidlom, za čo mu patrí pochvala. Zadné okná ovládateľné pomocou „švihadiel" by si deti hocikedy nekontrolovateľne otvorili. Preto do elektrických zadných okien sa z bezpečnostného hľadiska oplatí zainvestovať.
Ako na mieru ženám, ktoré sú emotívnejšie a väčšie romantičky než muži, dizajnéri navrhli unikátne panoramatické čelné sklo Zenith. Vďaka veľkým bočným oknám je interiér aj bez neho dostatočne presvetlený. S ním sa ale za volantom C3 budete cítiť ako v kabriolete. Veď siaha až do polovice strechy. V meste tak budete lepšie vidieť na semafóry, v cudzom prostredí zase na značky a iné orientačné body.
Čelné sklo umožňuje výhľad po okolí.
Pri parkovaní pred domom budete mať vždy skvelý prehľad o tom, či na vás čumí nejaký sused z balkóna, aby ste si nevyrobili trapas, napríklad kontaktom o jeho auto. Budete mať tiež lepší prehľad o tom, či vám nehrozí nebezpečenstvo zo vzduchu. Napríklad padajúca škridla, sneh zo strechy, či iné prekvapenia. Neopísateľným zážitkom je jazda so sklom Zenith cez historické centrá s úzkymi uličkami, kde vďaka nemu precítite dych histórie oveľa intenzínejšie. Romantici si zase nebudú vedieť vynachváliť jazdu alejou a nočné túlanie vidiekom s hviezdami nad hlavou. Toto všetko sú príjemné zážitky spojené so sklom Zenith.
Žiaľ, nenosíme ružové okuliare, preto považujem za dôležité spomenúť aj negatíva. Jedným z nich je citeľne väčšie prehrievanie interiéru a praženie priamo na hlavu. V hornej časti skla je síce 250 mm široký tónovaný pás, ale ani ten nedokáže zabrániť skleníkovému efektu. Nie náhodou výrobca v najvyššej výbave spojil toto sklo s automatickou klimatizáciou, ktorá vie počas horúcich dní účinne pomôcť. Ale len vtedy, ak sa horná časť čelného okna zatiahne posuvným stropným panelom, aby predným pasažierom nesvietilo na hlavu.
Všetko má svoje "pre" aj "proti".
Ďalšou štrbinkou štýlového skla je nepríjemný odraz svetiel protiidúcich vozidiel a pouličného osvetlenia pri jazde v noci. A do tretice je tu ešte problém so slnečnými clonami, vyklápateľnými z pohyblivej časti stropu. Z priestorových dôvodov sú na vonkajšej strane zašpicatené, kvôli čomu nevedia zakryť celú šírku potrebnej plochy. Na krajoch medzi clonou a predným stĺpikom potom vzniká medzera, cez ktorú slnko občas svieti vodičovi rovno do očí. Navyše, dámy prichádzajú o kozmetické zrkadielka v clonách, na ktoré ich výrobcovia áut navykli. Pasažier na sedadle spolujazdca zase o rukoväť nad hlavou. Pozitívne je, že pohyblivá časť stropu sa ovláda zatiaľ úplne bez problémov, nebúcha a nevydáva žiadne pazvuky. Nami testovaný model obsahuje v podstate len tri príplatkové prvky - 16-palcové hliníkové disky kolies, príjemnú svetlo modrú farbu karosérie Botticelli a Hifi systém s USB Boxom a Bluetooth.
Dôraz na estetiku Nie je tajomstvom, že na ženy vždy viac zaberala estetická stránka auta než jazdné vlastnosti, alebo presnosť riadenia či radenia. Hoci riadeniu chýba cit, podvozok na nerovnostiach stále buchoce a radenie manuálnej prevodovky naďalej nemožno nazvať presným, auto sa ľahko ovláda, dobre sa s ním parkuje, pruženie je príjemne mäkké a kabína vyzerá ako vystrihnutá z módneho katalógu.
V porovnaní s predchodcom poskočila kvalita materiálov a dielenského spracovania na prémiovú úroveň. Palubná doska kompletne prevzatá zo štýlového modelu DS3 vyzerá originálne a hodnotne, až luxusne. Po štylistickej stránke nemá hluché miesto. Je pestrá, nápaditá a príjemná na pohľad aj dotyk.
Interiér je príjemnejší ako bol v predchodcovi.
Zlepšila sa aj akustika kabíny. Vplyvom viacerých mäkkých materiálov sa vznikajúci vnútorný hluk láme na drobné a príjemne mäkko rozlieva po interiéri. Už to nie je hučiaca plastová škatuľa. Na vyššie ukotvené sedadlá sa pohodlne nastupuje, zásluhou tuhšieho čalúnenia sa v nich príjemne sedí, ale bočné vedenie nijak nedáva najavo, že pod kapotou pracuje najvýkonnejší motor. Napriek tomu sú to najlepšie sedadlá, aké kedy Citroen do nižších segmentov montoval. Ponuka priestoru pre predných dvoch pasažierov je veľkorysá. Vzadu je to slabšie na dĺžku aj šírku, ale vďaka vykrojeniu palubnej dosky môže spolujazdec sedieť o 70mm viac vpredu a za ním tým vznikne aspoň pre jedného pasažiera bohatšia ponuka miesta na nohy.
Batožinový priestor má objem 300 litrov.
Ďalšie body k dobru C3 získava objemom batožinového priestoru. 300 l je už dosť aj na pravidelné návštevy nákupných centier, kde sa bude vďaka zachovaným kompaktným rozmerom s C3 ľahko manévrovať aj parkovať. V budúcom dieli sa bližšie pozrieme na motor, prevádzkové náklady a jazdné vlastnosti. Výbava - Citroen C3 1.6 VTi 16V Exclusive