BRATISLAVA, KOŠICE. Alto je tak trochu legenda, veď vlani debutovala už jeho siedma generácia. Prvá uzrela svetlo sveta v roku 1979. Najnovší model dĺžkou 3500 mm a rázvorom náprav 2360 mm presne zapadá medzi svojich najväčších konkurentov - Chevrolet Spark, Fiat Panda a kolínske trojčatá (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo).
Ešte doplňme, že Alto je o 215 mm kratšie ako Splash. Rázvor majú obe Suzuki zhodný, Splash vyniká vyššou stavbou karosérie.
Učaruje (asi) najmä ženám
Alto navrhli v japonských ateliéroch, dizajnéri sa však údajne inšpirovali európskou kultúrou. Autíčko vyrábajú pre všetky trhy v Indii. Milý výraz v podobe oblých predných svetlometov (očí) a veľkej masky chladiča (úst) napovedajú, že čaru Alta najskôr prepadnú zástupkyne nežnejšieho pohlavia.
Oblé krivky dominujú aj na zvyšku auta. Krátke previsy a prehľadná karoséria uľahčujú manévrovanie v stiesnenom priestore. Alto sa otočí na kružnici s polomerom 4,5 metra. Na nárazníkoch a dverách nám chýbali ochranné lišty, ktoré sa v meste vždy hodia. Údajne ich je možné na prianie dolepiť.
Typický japonec
V interiéri prevláda jednoduchosť všade, kam sa oko pozrie, no výsledok nepôsobí sparťansky. Vodič má pred sebou malý združený ukazovateľ zložený z rýchlomera a malého displeja s palivomerom a počítadlom kilometrov. Chýbajúci otáčkomer v aute tohto charakteru nemrzí, aj palubný počítač bude vzhľadom na cenovú kategóriu požadovať málokto. U nás sa Alto predáva v jednej výbavovej verzii bez možnosti doobjednania ďalších prvkov.
|
Zdalo by sa, že v miniaute bude mať vodič všetko po ruke. V Alte sa ale musí naťahovať za ovládačom elektrického spúšťania okna na strane spolujazdca. Konštruktéri ho totiž umiestnili iba na pravé dvere. Inak k ergonómii nemáme výhrady. |
Vpredu veľa, vzadu málo
Svetlé plasty v spodnej časti palubnej dosky navodzujú pocit vzdušnosti. Cestujúci sediaci vpredu sa rozhodne nebudú cítiť stiesnene. Sedáky ani opierky hláv sa síce nedajú výškovo nastaviť, ale vďaka dostatočným rozmerom sa v nich bude pohodlne cítiť takmer každý. Sedí sa vyššie, takže vodič má z auta dobrý výhľad.
| Zadné sedadlá sú vyhradené pre deti. |
| Cez vyklopené okná do vnútra nefúka. Auto sa však vetrá. |
|
Kufor patrí medzi najmenšie na trhu. Piate dvere treba odomknúť kľúčom alebo páčkou umiestnenou pri vodičovom sedadle. |
Hlučný, ale skromný
Suzuki pre Alto na Slovensku ponúka jediný motor - litrový zážihový trojvalec (50 kW/68 k) s variabilným časovaním ventilov VVT. Ide o jeden z najekologickejších agregátov na trhu, keď do ovzdušia v priemere vypustí 103 gramov emisií CO2 na kilometer. Bežného motoristu však viac zaujímajú jeho vlastnosti.
Pri chode na voľnobeh sa prejavuje typický neduh trojvalcov - vibrácie. Cítiť ich vo volante aj radiacej páke. Pri jazde sa motor chová kultivovanejšie a do rýchlosti 90 km/h udeľuje vozidlu dôstojnú dynamiku. Potom mu dochádzajú sily, zvukový prejav sa ale nedramatizuje. Pri 130 km/h počuť viac aerodynamický šum než hluk spod kapoty.
Výrobca uvádza, že trojvalec je veľmi úsporný, v priemere vraj spotrebuje 4,4 l/100 km. My sme auto nešetrili a napriek tomu sme s ním jazdili v priemere za 4,9 l/100 km.
Karoséria sa síce v zákrutách nakláňa, na oplátku však pruženie ponúka solídny komfort. Tvrdé rázy do kabíny preniknú až po prejazde väčších nerovností. Veľmi účinný posilňovač riadenia oceníte v meste, na okreskách vodičovi veľa sebadôvery nedodá.
Kupujem-nekupujem |
Definitívnu odpoveď mi dal pohľad do štatistiky EuroNCAP. Alto získalo v bariérových skúškach iba tri hviezdičky, čo je dnes aj medzi miniautami trochu málo. Preto by som sa rozhodol pre bezpečnejší, väčší, pohodlnejší a o málo drahší Splash. (Filip Garaj) |
Technické parametre - Suzuki Alto
Motor | 1,0 12V VVT |
zdvihový objem [cm3] | 996 |
výkon [kW/k] | 50/68 |
pri otáčkach [1/min] | 6000 |
krútiaci moment [Nm] | 90 |
pri otáčkach [1/min] | 3400 |
maximálna rýchlosť [km/h] | 155 |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 14,0 |
nameraná spotreba [l/100 km] | 4,9 |
emisie CO2 [g/km] | 103 |
batožinový priestor [l] | 129-367 |
cena modelu od [eur] | 7990 |