BRATISLAVA, KOŠICE. Alto je tak trochu legenda, veď vlani debutovala už jeho siedma generácia. Prvá uzrela svetlo sveta v roku 1979. Najnovší model dĺžkou 3500 mm a rázvorom náprav 2360 mm presne zapadá medzi svojich najväčších konkurentov - Chevrolet Spark, Fiat Panda a kolínske trojčatá (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo).
Ešte doplňme, že Alto je o 215 mm kratšie ako Splash. Rázvor majú obe Suzuki zhodný, Splash vyniká vyššou stavbou karosérie.
Učaruje (asi) najmä ženám Alto navrhli v japonských ateliéroch, dizajnéri sa však údajne inšpirovali európskou kultúrou. Autíčko vyrábajú pre všetky trhy v Indii. Milý výraz v podobe oblých predných svetlometov (očí) a veľkej masky chladiča (úst) napovedajú, že čaru Alta najskôr prepadnú zástupkyne nežnejšieho pohlavia.
Oblé krivky dominujú aj na zvyšku auta. Krátke previsy a prehľadná karoséria uľahčujú manévrovanie v stiesnenom priestore. Alto sa otočí na kružnici s polomerom 4,5 metra. Na nárazníkoch a dverách nám chýbali ochranné lišty, ktoré sa v meste vždy hodia. Údajne ich je možné na prianie dolepiť.
Typický japonec V interiéri prevláda jednoduchosť všade, kam sa oko pozrie, no výsledok nepôsobí sparťansky. Vodič má pred sebou malý združený ukazovateľ zložený z rýchlomera a malého displeja s palivomerom a počítadlom kilometrov. Chýbajúci otáčkomer v aute tohto charakteru nemrzí, aj palubný počítač bude vzhľadom na cenovú kategóriu požadovať málokto. U nás sa Alto predáva v jednej výbavovej verzii bez možnosti doobjednania ďalších prvkov.
Zdalo by sa, že v miniaute bude mať vodič všetko po ruke. V Alte sa ale musí naťahovať za ovládačom elektrického spúšťania okna na strane spolujazdca. Konštruktéri ho totiž umiestnili iba na pravé dvere. Inak k ergonómii nemáme výhrady.
Zoznam základnej výbavy je vzhľadom na cenu 7990 eur pomerne bohatý. Obsahuje manuálnu klimatizáciu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané predné okná, štyri airbagy i rádio s CD a MP3. Zadné okná sú vyklápacie, čo nie je na škodu, keďže autá tejto veľkosti väčšinou využíva nanajvýš dvojčlenná posádka. Vpredu veľa, vzadu málo Svetlé plasty v spodnej časti palubnej dosky navodzujú pocit vzdušnosti. Cestujúci sediaci vpredu sa rozhodne nebudú cítiť stiesnene. Sedáky ani opierky hláv sa síce nedajú výškovo nastaviť, ale vďaka dostatočným rozmerom sa v nich bude pohodlne cítiť takmer každý. Sedí sa vyššie, takže vodič má z auta dobrý výhľad.
Zadné sedadlá sú vyhradené pre deti.
Vzadu panujú podstatne skromnejšie podmienky. Málo miesta na nohy i hlavu a nepohodlná lavica veľa komfortu neponúkajú. Dospelí tam obsedia iba krátky čas. V rámci segmentu poznáme aj priestrannejšie a pohodlnejšie miniautá.
Cez vyklopené okná do vnútra nefúka. Auto sa však vetrá.
Kabína obsahuje dostatok odkladacích priestorov. Tradičnú uzatvárateľnú skrinku pred spolujazdcom kvôli šetreniu nákladov nahradila otvorená úzka štrbina. Asi najviac využívaný bude osvetlený otvor pod rádiom - ako stvorený na doklady a mobilný telefón. Kufor je naozaj minimalistický. V základnom usporiadaní má objem iba 129 litrov. O to viac prekvapí, že zadné operadlo nie je delené. Dá sa sklopiť iba celé, pričom vznikne rovná podlaha s dnom batožinového priestoru a jeho objem narastie na 367 litrov (pri naložení po strechu: 774 l).
Kufor patrí medzi najmenšie na trhu. Piate dvere treba odomknúť kľúčom alebo páčkou umiestnenou pri vodičovom sedadle.
Hlučný, ale skromný Suzuki pre Alto na Slovensku ponúka jediný motor - litrový zážihový trojvalec (50 kW/68 k) s variabilným časovaním ventilov VVT. Ide o jeden z najekologickejších agregátov na trhu, keď do ovzdušia v priemere vypustí 103 gramov emisií CO2 na kilometer. Bežného motoristu však viac zaujímajú jeho vlastnosti.
Pri chode na voľnobeh sa prejavuje typický neduh trojvalcov - vibrácie. Cítiť ich vo volante aj radiacej páke. Pri jazde sa motor chová kultivovanejšie a do rýchlosti 90 km/h udeľuje vozidlu dôstojnú dynamiku. Potom mu dochádzajú sily, zvukový prejav sa ale nedramatizuje. Pri 130 km/h počuť viac aerodynamický šum než hluk spod kapoty.
Výrobca uvádza, že trojvalec je veľmi úsporný, v priemere vraj spotrebuje 4,4 l/100 km. My sme auto nešetrili a napriek tomu sme s ním jazdili v priemere za 4,9 l/100 km.
Karoséria sa síce v zákrutách nakláňa, na oplátku však pruženie ponúka solídny komfort. Tvrdé rázy do kabíny preniknú až po prejazde väčších nerovností. Veľmi účinný posilňovač riadenia oceníte v meste, na okreskách vodičovi veľa sebadôvery nedodá.
Kupujem-nekupujem
Definitívnu odpoveď mi dal pohľad do štatistiky EuroNCAP. Alto získalo v bariérových skúškach iba tri hviezdičky, čo je dnes aj medzi miniautami trochu málo. Preto by som sa rozhodol pre bezpečnejší, väčší, pohodlnejší a o málo drahší Splash. (Filip Garaj)
Technické parametre - Suzuki Alto
Motor 1,0 12V VVT
zdvihový objem [cm3] 996
výkon [kW/k] 50/68
pri otáčkach [1/min] 6000
krútiaci moment [Nm] 90
pri otáčkach [1/min] 3400
maximálna rýchlosť [km/h] 155
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,0
nameraná spotreba [l/100 km] 4,9
emisie CO2 [g/km] 103
batožinový priestor [l] 129-367
cena modelu od [eur] 7990