SME

Najmenšie Suzuki poteší miestom vpredu a malým apetítom

Suzuki v kategórii miniáut zastupuje vydarený Splash. Jeho rozmery ale balansujú na hrane dvoch segmentov. Preto ponuku obohatil menší, jednoduchší a lacnejší model - Suzuki Alto.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, KOŠICE. Alto je tak trochu legenda, veď vlani debutovala už jeho siedma generácia. Prvá uzrela svetlo sveta v roku 1979. Najnovší model dĺžkou 3500 mm a rázvorom náprav 2360 mm presne zapadá medzi svojich najväčších konkurentov - Chevrolet Spark, Fiat Panda a kolínske trojčatá (Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte doplňme, že Alto je o 215 mm kratšie ako Splash. Rázvor majú obe Suzuki zhodný, Splash vyniká vyššou stavbou karosérie.

Učaruje (asi) najmä ženám Alto navrhli v japonských ateliéroch, dizajnéri sa však údajne inšpirovali európskou kultúrou. Autíčko vyrábajú pre všetky trhy v Indii. Milý výraz v podobe oblých predných svetlometov (očí) a veľkej masky chladiča (úst) napovedajú, že čaru Alta najskôr prepadnú zástupkyne nežnejšieho pohlavia.

SkryťVypnúť reklamu

Oblé krivky dominujú aj na zvyšku auta. Krátke previsy a prehľadná karoséria uľahčujú manévrovanie v stiesnenom priestore. Alto sa otočí na kružnici s polomerom 4,5 metra. Na nárazníkoch a dverách nám chýbali ochranné lišty, ktoré sa v meste vždy hodia. Údajne ich je možné na prianie dolepiť.

Typický japonec V interiéri prevláda jednoduchosť všade, kam sa oko pozrie, no výsledok nepôsobí sparťansky. Vodič má pred sebou malý združený ukazovateľ zložený z rýchlomera a malého displeja s palivomerom a počítadlom kilometrov. Chýbajúci otáčkomer v aute tohto charakteru nemrzí, aj palubný počítač bude vzhľadom na cenovú kategóriu požadovať málokto. U nás sa Alto predáva v jednej výbavovej verzii bez možnosti doobjednania ďalších prvkov.

SkryťVypnúť reklamu

Zdalo by sa, že v miniaute bude mať vodič všetko po ruke. V Alte sa ale musí naťahovať za ovládačom elektrického spúšťania okna na strane spolujazdca. Konštruktéri ho totiž umiestnili iba na pravé dvere. Inak k ergonómii nemáme výhrady.

Zoznam základnej výbavy je vzhľadom na cenu 7990 eur pomerne bohatý. Obsahuje manuálnu klimatizáciu, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané predné okná, štyri airbagy i rádio s CD a MP3. Zadné okná sú vyklápacie, čo nie je na škodu, keďže autá tejto veľkosti väčšinou využíva nanajvýš dvojčlenná posádka. Vpredu veľa, vzadu málo Svetlé plasty v spodnej časti palubnej dosky navodzujú pocit vzdušnosti. Cestujúci sediaci vpredu sa rozhodne nebudú cítiť stiesnene. Sedáky ani opierky hláv sa síce nedajú výškovo nastaviť, ale vďaka dostatočným rozmerom sa v nich bude pohodlne cítiť takmer každý. Sedí sa vyššie, takže vodič má z auta dobrý výhľad.

SkryťVypnúť reklamu

Zadné sedadlá sú vyhradené pre deti.

Vzadu panujú podstatne skromnejšie podmienky. Málo miesta na nohy i hlavu a nepohodlná lavica veľa komfortu neponúkajú. Dospelí tam obsedia iba krátky čas. V rámci segmentu poznáme aj priestrannejšie a pohodlnejšie miniautá.

Cez vyklopené okná do vnútra nefúka. Auto sa však vetrá.

Kabína obsahuje dostatok odkladacích priestorov. Tradičnú uzatvárateľnú skrinku pred spolujazdcom kvôli šetreniu nákladov nahradila otvorená úzka štrbina. Asi najviac využívaný bude osvetlený otvor pod rádiom - ako stvorený na doklady a mobilný telefón. Kufor je naozaj minimalistický. V základnom usporiadaní má objem iba 129 litrov. O to viac prekvapí, že zadné operadlo nie je delené. Dá sa sklopiť iba celé, pričom vznikne rovná podlaha s dnom batožinového priestoru a jeho objem narastie na 367 litrov (pri naložení po strechu: 774 l).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kufor patrí medzi najmenšie na trhu. Piate dvere treba odomknúť kľúčom alebo páčkou umiestnenou pri vodičovom sedadle.

Hlučný, ale skromný Suzuki pre Alto na Slovensku ponúka jediný motor - litrový zážihový trojvalec (50 kW/68 k) s variabilným časovaním ventilov VVT. Ide o jeden z najekologickejších agregátov na trhu, keď do ovzdušia v priemere vypustí 103 gramov emisií CO2 na kilometer. Bežného motoristu však viac zaujímajú jeho vlastnosti.

Pri chode na voľnobeh sa prejavuje typický neduh trojvalcov - vibrácie. Cítiť ich vo volante aj radiacej páke. Pri jazde sa motor chová kultivovanejšie a do rýchlosti 90 km/h udeľuje vozidlu dôstojnú dynamiku. Potom mu dochádzajú sily, zvukový prejav sa ale nedramatizuje. Pri 130 km/h počuť viac aerodynamický šum než hluk spod kapoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výrobca uvádza, že trojvalec je veľmi úsporný, v priemere vraj spotrebuje 4,4 l/100 km. My sme auto nešetrili a napriek tomu sme s ním jazdili v priemere za 4,9 l/100 km.

Karoséria sa síce v zákrutách nakláňa, na oplátku však pruženie ponúka solídny komfort. Tvrdé rázy do kabíny preniknú až po prejazde väčších nerovností. Veľmi účinný posilňovač riadenia oceníte v meste, na okreskách vodičovi veľa sebadôvery nedodá.

Kupujem-nekupujem

Definitívnu odpoveď mi dal pohľad do štatistiky EuroNCAP. Alto získalo v bariérových skúškach iba tri hviezdičky, čo je dnes aj medzi miniautami trochu málo. Preto by som sa rozhodol pre bezpečnejší, väčší, pohodlnejší a o málo drahší Splash. (Filip Garaj)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre - Suzuki Alto

Motor 1,0 12V VVT

zdvihový objem [cm3] 996

výkon [kW/k] 50/68

pri otáčkach [1/min] 6000

krútiaci moment [Nm] 90

pri otáčkach [1/min] 3400

maximálna rýchlosť [km/h] 155

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 14,0

nameraná spotreba [l/100 km] 4,9

emisie CO2 [g/km] 103

batožinový priestor [l] 129-367

cena modelu od [eur] 7990

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu