SME
Streda, 8. december, 2021 | Meniny má MarínaKrížovkyKrížovky

BMW 316d: Radosť šetriť

BMW nie je prvou prémiovou automobilkou, ktorá pociťuje dopad krízy na svoje predaje, preto začala hľadať spôsoby ako si udržať tradičnú klientelu. Jedným z nich je BMW 316d.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Všade sa znižujú náklady, firmy obmedzujú nákupy nových vozidiel a vy by ste konečne radi presadli do niečo reprezentačnejšieho, než je Škoda Octavia alebo VW Passat. Ste presvedčený, že za odvedenú prácu si to zaslúžite, ale škrt cez rozpočet vám urobila finančná kríza.

Každá firma chce mať autá s nízkymi prevádzkovými nákladmi, malou spotrebou a nízkymi emisiami. BMW 316d to všetko spĺňa a naviac pridáva tradičné know-how značky - nadšenie z jazdy. Presnejšie povedané, mníchovskí inžinieri robia všetko preto, aby ich autá vplyvom zvyšujúceho sa tlaku na spotrebu a emisie neprišli o svoju povestnú charizmu.

Najúspornejší a najlacnejší

BMW 316d je najúspornejší, najčistejší a najlacnejší model trojkového radu. Dostať ho už za 29.600 eur. Za tieto peniaze ponúka kompletnú bezpečnostnú výbavu, osem airbagov, ABS, ESP, manuálnu klimatizáciu, rádio s CD a elektrické ovládanie predných a zadných okien, ale nič viac. V podstate holé auto so škaredým plastovým volantom. Vzadu nemá delené sedadlá, lakťovú opierku, nápojové držiaky ani žiadne odkladacie priestory.

Takéto nízkonákladové BMW, v takmer základnej výbave sme ešte nemali v rukách a chvíľu sme boli z neho šokovaní. Neskôr šok vystriedali pozitívne emócie a z testovaného kusu sme sa začali tešiť. Uvedomili sme si totiž, že zo spotrebiteľského hľadiska mu vlastne nič nechýba a bežný manažér viac k životu ani nepotrebuje.

Zvonka vyzerá reprezentatívne a ľudia sa za ním obzerajú ako za každým BMW. Svoju cenu ničím nedáva najavo. Pokiaľ teda nejazdí na štandardných oceľových diskoch s ozdobnými plastovými krytmi kolies... Naše testovacie vozidlo malo 16-palcové hliníkové disky za 760 eur.

Vzadu manažér väčšinou nikoho nevozí, preto odkladacie priestory v oblasti zadných sedadiel nepotrebuje. Pokiaľ má deti, plastové zadné steny predných operadiel skôr ocení (namiesto vreciek na časopisy). Ak mu ich deti okopú, ľahšie a rýchlejšie ich vyčistí.

A takto by sme mohli pokračovať, až by sme sa dopracovali k názoru, že všetky autá preplnené elektronickou a inou výbavou sú vlastne marketingovým výtvorom výrobcov, ktorý sme sa naučili hltať a živiť. Dokonale nám vsugerovali, že BMW bez koženého trojramenného volantu vlastne ani nie je BMW, a keď už si priplatíme za volant, tak už tam dajme aj ovládanie rádia na volante a ďalšie drobnosti.

Priznávam, že plastový volant nie je vzhľadovo atraktívny, ale funkčne mu nič nechýba. Dobre sa drží, má optimálne hrubý veniec a ideálne umiestnené výrezy na palce. Treba však priznať, že hlavný konkurent Audi A4 kožený volant ponúka už v základe.

Kabíne na pohľad dominuje priveľa plastu, ale aj napriek tomu z nej máte hodnotnejší dojem než z Octavie alebo Passata. Aj z toho najlacnejšieho prevedenia dýcha na posádku povestný prémiový duch BMW. Každé tlačidlo kladie rovnaký odpor, ovládanie kľučiek a páčiek si vyžaduje rovnakú silu ako v modeloch drahších o 50.000eur.

V noci sa o príjemnú atmosféru stará charakteristické oranžové podsvietenie interiéru, každé zatvorenie dverí aj spustenie motora je pohladením pre ucho. Posed za volantom s rozsiahlymi možnosťami nastavenia robí Trojkové BMW aj v základnom prevedení fantasticky komfortným. Sedí sa nižšie, v sedačkách, ktorým niet čo vytknúť. Sú pohodlné na dlhé cesty, ale zároveň im nechýba športový feeling pre stabilizovanie tela v zákrutách.

Nedajte sa pomýliť číslom

Typové označenie 316d mnohých pletie. Vozidlo nepoháňa 1,6 l turbodiesel, ale rovnaký motor ako BMW 318d a 320d, teda dvojlitrový nafťák zníženého výkonu. Preto tá zostupnosť a 316d. Najslabšia verzia dáva výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 260 Nm odvádza pri otáčkach 1750 - 2500 1/min. Optimalizovaná riadiaca jednotka sa okrem nižšieho výkonu postarala aj o menší apetít poháňacej jednotky.

Znižovať spotrebu i emisie pomáha tiež štandardne dodávaný systém stop/štart s rekuperátorom brzdnej energie a šesťstupňová manuálna prevodovka s dlhými prevodmi, vďaka ktorej motor pri rýchlosti 130 km/h točí necelých 2500 1/min. Kedy preradiť vyššie a kedy nižšie vodiča usmerňuje indikátor na prístrojovom paneli.

Energiu šetrí aj elektrický posilňovač riadenia. Výsledkom vplyvu všetkých spomínaných komponentov je kombinovaná spotreba paliva 4,5 l/100 km a emisie 118 g CO2 na 1 km. Pri objeme palivovej nádrže 61 litrov to predstavuje teoretický dojazd na jednu nádrž 1300 km a v rámci triedy jednu z najlepších hodnôt.

My sme s testovaným autom absolvovali vyše 3.000 km, ale prevzali sme ho úplne surové. Najazdených malo sotva 40 km, takže dá sa povedať, že sme ho zabiehali. Prvých 700 km sme najazdili prevažne po meste pri priemernej spotrebe 5,5 až 7,1 l/100 km. Apetít motora závisel od toho, či sme v daný deň jazdili len krátke trasy alebo sme vybavovali viac vecí a jazda po meste nám zabrala viac času. Čím dlhšie sme brázdili mestom, tým bola spotreba nižšia.

Spolužitie so systémom štart/stop

Systém štart/stop fungoval na križovatkách bezchybne. Batérie len málokedy neutiahli energetické nároky auta pri státí na svetlách s vypnutým motorom. Motor nezhasínal iba počas horúcich dní, zvlášť po nasadnutí do vyhriateho auta, kedy riadiaca jednotka prostredníctvom senzorov vyhodnotila, že ešte je v interiéri dosť teplo na to, aby mohla pri státí na križovatke odpojiť motor a tým pádom aj klimatizáciu.

Vypínanie motora môže vodič regulovať aj sám, prácou so spojkou. Ak sme videli, že sa blížime ku križovatke, vyradili sme rýchlosť a už pri brzdení systém v predstihu motor vypol. Keď sme ale prichádzali ku križovatke, v ktorej sa autá pomerne rýchlo hýbali a vypínanie motora na tak krátky čas sa zdalo byť zbytočné, preventívne sme pri dobrzďovaní vytlačili spojku, čím systém dostal signál, že motor má nechať bežať. V priebehu niekoľkých dní sme sa so systémom stop/štart zžili natoľko, že v iných autách nám chýbal.

Pokojný hltač kilometrov

Druhá časť testu spotreby sa odohrala na diaľnici medzi Bratislavou a Turínom. Na cestu sme sa vybrali štyria dospelí s kufrom zaplneným do posledného centimetra. Naftový dvojliter v najslabšom výkonovom prevedení nie je žiaden šprintér. Motor pekne zaberá už od otáčok 1700 1/min, ale akcelerácia a teda aj predbiehanie si vyžadujú väčšiu trpezlivosť a časovú rezervu. Zvlášť pri plnom obsadení vozidla.

Nie je raritou, ak pri obiehaní pomalšieho auta budete musieť podradiť až o dva rýchlostné stupne namiesto jedného. Dynamika vozidla pritom nie je zlá, čo potvrdzuje akcelerácia z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Aj najvyššia rýchlosť 202 km/h predstavuje na úsporné auto solídnu hodnotu.

Daň v podobe dlhých prevodov sa pozitívne odráža na spotrebe paliva. Po ceste do Turína so surovým motorom sme dosiahli priemer 5,6 l/100 km a do cieľa sme došli na jednu nádrž (asi 1.000 km). Naspäť sme sa viac ponáhľali, napriek tomu sa spotreba stále pohybovala na výborných 6,1 l/100 km. Motor je pomerne kultivovaný, aj keď nie najtichší v tejto objemovej triede. Vďaka dôkladne odhlučnenému interiéru však nepôsobí počas jazdy ako rušivý element.

Hltanie kilometrov s týmto autom je veľmi príjemným zážitkom až relaxom. Podvozok je po dynamickej stránke rovnako skvelý ako vo výkonnejších verziách – s rýchlym a citlivým riadením, brilantným rozložením hmotnosti, držaním stopy a nadpriemerne agilným správaním sa v zákrutách. Ovláda sa ľahko ako malý kompakt, ale jazdí komfortne a isto ako sa na prémiovú limuzínu strednej triedy patrí. Pre nás je toto najvyváženejšie, ale zároveň najzábavnejšie úsporné manažérske auto na trhu.

Kupujem-nekupujem

Keď som sa prvýkrát pozrel na cenu testovaného modelu s príplatkovým balíkom Comfort za 1.413 eur, na chvíľu som onemel. Dostala sa tesne pod 33.000 eur, pritom vnútri nemá nič nadštandardné. Kvalita a vysoká technologická úroveň mníchovských modelov má evidentne svoju cenu.
Nie je to však iba otázka znaku na prednej kapote. Aj v základnej verzii trojkového BMW sa budete cítiť lepšie, než v ktoromkoľvek lacnejšom konkurenčnom vozidle, pretože toto auto je výnimočné každým detailom premysleným do dokonalosti. A detaily robia rozdiely. Preto by som ako manažér radšej jazdil s týmto BMW 316d, než s lepšie vybaveným Passatom alebo Octaviou v plnej výbave.
Technické parametre
Zdvihový objem [cm3] 1995
Výkon [kW/k] 85/115
pri otáčkach [1/min] 4000
Krútiaci moment [Nm] 260
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
Prevodovka 6MT
Palivová spotreba podľa výrobcu [l/100 km] 4,5
Spotreba počas testu [l/100 km] 5,5 – 6,1
Emisie CO2 [g/km] 118
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,9
Maximálna rýchlosť [km/h] 202
Cena testovaného vozidla od [eur] 29.600
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  4. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave? Vyberajte lokalitu s potenciálom
  5. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  6. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  7. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  10. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  1. Slávnostné vianočné outfity pre celú rodinu
  2. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  3. Hľadáte dom alebo byt v Bratislave?
  4. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  5. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  6. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  7. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  10. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 118
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 896
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 347
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 334
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 911
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 218
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 146
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 772
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 517
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 176
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger, minister financií Igor Matovič a minister zdravotníctva Vladimír Lengvarský.

Lengvarský do mesiaca preverí ako zaviesť povinné očkovanie.


8 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako zvládajú obchody a obchodníci pandémiu.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


14 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Miroslav Kollár: POLITICI - NEZNEUŽÍVAJTE A NEZAVÁDZAJTE SENIOROV !!!
  2. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  3. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  4. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  5. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  6. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  7. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  8. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 12 112
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 012
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 226
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 988
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 808
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 576
  7. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 772
  8. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 2 730
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu