BRATISLAVA. Všade sa znižujú náklady, firmy obmedzujú nákupy nových vozidiel a vy by ste konečne radi presadli do niečo reprezentačnejšieho, než je Škoda Octavia alebo VW Passat. Ste presvedčený, že za odvedenú prácu si to zaslúžite, ale škrt cez rozpočet vám urobila finančná kríza.
Každá firma chce mať autá s nízkymi prevádzkovými nákladmi, malou spotrebou a nízkymi emisiami. BMW 316d to všetko spĺňa a naviac pridáva tradičné know-how značky - nadšenie z jazdy. Presnejšie povedané, mníchovskí inžinieri robia všetko preto, aby ich autá vplyvom zvyšujúceho sa tlaku na spotrebu a emisie neprišli o svoju povestnú charizmu.
Najúspornejší a najlacnejší BMW 316d je najúspornejší, najčistejší a najlacnejší model trojkového radu. Dostať ho už za 29.600 eur. Za tieto peniaze ponúka kompletnú bezpečnostnú výbavu, osem airbagov, ABS, ESP, manuálnu klimatizáciu, rádio s CD a elektrické ovládanie predných a zadných okien, ale nič viac. V podstate holé auto so škaredým plastovým volantom. Vzadu nemá delené sedadlá, lakťovú opierku, nápojové držiaky ani žiadne odkladacie priestory.
Takéto nízkonákladové BMW, v takmer základnej výbave sme ešte nemali v rukách a chvíľu sme boli z neho šokovaní. Neskôr šok vystriedali pozitívne emócie a z testovaného kusu sme sa začali tešiť. Uvedomili sme si totiž, že zo spotrebiteľského hľadiska mu vlastne nič nechýba a bežný manažér viac k životu ani nepotrebuje.
Zvonka vyzerá reprezentatívne a ľudia sa za ním obzerajú ako za každým BMW. Svoju cenu ničím nedáva najavo. Pokiaľ teda nejazdí na štandardných oceľových diskoch s ozdobnými plastovými krytmi kolies... Naše testovacie vozidlo malo 16-palcové hliníkové disky za 760 eur.
Vzadu manažér väčšinou nikoho nevozí, preto odkladacie priestory v oblasti zadných sedadiel nepotrebuje. Pokiaľ má deti, plastové zadné steny predných operadiel skôr ocení (namiesto vreciek na časopisy). Ak mu ich deti okopú, ľahšie a rýchlejšie ich vyčistí.
A takto by sme mohli pokračovať, až by sme sa dopracovali k názoru, že všetky autá preplnené elektronickou a inou výbavou sú vlastne marketingovým výtvorom výrobcov, ktorý sme sa naučili hltať a živiť. Dokonale nám vsugerovali, že BMW bez koženého trojramenného volantu vlastne ani nie je BMW, a keď už si priplatíme za volant, tak už tam dajme aj ovládanie rádia na volante a ďalšie drobnosti.
Priznávam, že plastový volant nie je vzhľadovo atraktívny, ale funkčne mu nič nechýba. Dobre sa drží, má optimálne hrubý veniec a ideálne umiestnené výrezy na palce. Treba však priznať, že hlavný konkurent Audi A4 kožený volant ponúka už v základe.
Kabíne na pohľad dominuje priveľa plastu, ale aj napriek tomu z nej máte hodnotnejší dojem než z Octavie alebo Passata. Aj z toho najlacnejšieho prevedenia dýcha na posádku povestný prémiový duch BMW. Každé tlačidlo kladie rovnaký odpor, ovládanie kľučiek a páčiek si vyžaduje rovnakú silu ako v modeloch drahších o 50.000eur.
V noci sa o príjemnú atmosféru stará charakteristické oranžové podsvietenie interiéru, každé zatvorenie dverí aj spustenie motora je pohladením pre ucho. Posed za volantom s rozsiahlymi možnosťami nastavenia robí Trojkové BMW aj v základnom prevedení fantasticky komfortným. Sedí sa nižšie, v sedačkách, ktorým niet čo vytknúť. Sú pohodlné na dlhé cesty, ale zároveň im nechýba športový feeling pre stabilizovanie tela v zákrutách.
Nedajte sa pomýliť číslom Typové označenie 316d mnohých pletie. Vozidlo nepoháňa 1,6 l turbodiesel, ale rovnaký motor ako BMW 318d a 320d, teda dvojlitrový nafťák zníženého výkonu. Preto tá zostupnosť a 316d. Najslabšia verzia dáva výkon 85 kW (115 k) a krútiaci moment 260 Nm odvádza pri otáčkach 1750 - 2500 1/min. Optimalizovaná riadiaca jednotka sa okrem nižšieho výkonu postarala aj o menší apetít poháňacej jednotky.
Znižovať spotrebu i emisie pomáha tiež štandardne dodávaný systém stop/štart s rekuperátorom brzdnej energie a šesťstupňová manuálna prevodovka s dlhými prevodmi, vďaka ktorej motor pri rýchlosti 130 km/h točí necelých 2500 1/min. Kedy preradiť vyššie a kedy nižšie vodiča usmerňuje indikátor na prístrojovom paneli.
Energiu šetrí aj elektrický posilňovač riadenia. Výsledkom vplyvu všetkých spomínaných komponentov je kombinovaná spotreba paliva 4,5 l/100 km a emisie 118 g CO2 na 1 km. Pri objeme palivovej nádrže 61 litrov to predstavuje teoretický dojazd na jednu nádrž 1300 km a v rámci triedy jednu z najlepších hodnôt.
My sme s testovaným autom absolvovali vyše 3.000 km, ale prevzali sme ho úplne surové. Najazdených malo sotva 40 km, takže dá sa povedať, že sme ho zabiehali. Prvých 700 km sme najazdili prevažne po meste pri priemernej spotrebe 5,5 až 7,1 l/100 km. Apetít motora závisel od toho, či sme v daný deň jazdili len krátke trasy alebo sme vybavovali viac vecí a jazda po meste nám zabrala viac času. Čím dlhšie sme brázdili mestom, tým bola spotreba nižšia.
Spolužitie so systémom štart/stop Systém štart/stop fungoval na križovatkách bezchybne. Batérie len málokedy neutiahli energetické nároky auta pri státí na svetlách s vypnutým motorom. Motor nezhasínal iba počas horúcich dní, zvlášť po nasadnutí do vyhriateho auta, kedy riadiaca jednotka prostredníctvom senzorov vyhodnotila, že ešte je v interiéri dosť teplo na to, aby mohla pri státí na križovatke odpojiť motor a tým pádom aj klimatizáciu.
Vypínanie motora môže vodič regulovať aj sám, prácou so spojkou. Ak sme videli, že sa blížime ku križovatke, vyradili sme rýchlosť a už pri brzdení systém v predstihu motor vypol. Keď sme ale prichádzali ku križovatke, v ktorej sa autá pomerne rýchlo hýbali a vypínanie motora na tak krátky čas sa zdalo byť zbytočné, preventívne sme pri dobrzďovaní vytlačili spojku, čím systém dostal signál, že motor má nechať bežať. V priebehu niekoľkých dní sme sa so systémom stop/štart zžili natoľko, že v iných autách nám chýbal.
Pokojný hltač kilometrov Druhá časť testu spotreby sa odohrala na diaľnici medzi Bratislavou a Turínom. Na cestu sme sa vybrali štyria dospelí s kufrom zaplneným do posledného centimetra. Naftový dvojliter v najslabšom výkonovom prevedení nie je žiaden šprintér. Motor pekne zaberá už od otáčok 1700 1/min, ale akcelerácia a teda aj predbiehanie si vyžadujú väčšiu trpezlivosť a časovú rezervu. Zvlášť pri plnom obsadení vozidla.
Nie je raritou, ak pri obiehaní pomalšieho auta budete musieť podradiť až o dva rýchlostné stupne namiesto jedného. Dynamika vozidla pritom nie je zlá, čo potvrdzuje akcelerácia z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Aj najvyššia rýchlosť 202 km/h predstavuje na úsporné auto solídnu hodnotu.
Daň v podobe dlhých prevodov sa pozitívne odráža na spotrebe paliva. Po ceste do Turína so surovým motorom sme dosiahli priemer 5,6 l/100 km a do cieľa sme došli na jednu nádrž (asi 1.000 km). Naspäť sme sa viac ponáhľali, napriek tomu sa spotreba stále pohybovala na výborných 6,1 l/100 km. Motor je pomerne kultivovaný, aj keď nie najtichší v tejto objemovej triede. Vďaka dôkladne odhlučnenému interiéru však nepôsobí počas jazdy ako rušivý element.
Hltanie kilometrov s týmto autom je veľmi príjemným zážitkom až relaxom. Podvozok je po dynamickej stránke rovnako skvelý ako vo výkonnejších verziách – s rýchlym a citlivým riadením, brilantným rozložením hmotnosti, držaním stopy a nadpriemerne agilným správaním sa v zákrutách. Ovláda sa ľahko ako malý kompakt, ale jazdí komfortne a isto ako sa na prémiovú limuzínu strednej triedy patrí. Pre nás je toto najvyváženejšie, ale zároveň najzábavnejšie úsporné manažérske auto na trhu.
Kupujem-nekupujem
Keď som sa prvýkrát pozrel na cenu testovaného modelu s príplatkovým balíkom Comfort za 1.413 eur, na chvíľu som onemel. Dostala sa tesne pod 33.000 eur, pritom vnútri nemá nič nadštandardné. Kvalita a vysoká technologická úroveň mníchovských modelov má evidentne svoju cenu.
Nie je to však iba otázka znaku na prednej kapote. Aj v základnej verzii trojkového BMW sa budete cítiť lepšie, než v ktoromkoľvek lacnejšom konkurenčnom vozidle, pretože toto auto je výnimočné každým detailom premysleným do dokonalosti. A detaily robia rozdiely. Preto by som ako manažér radšej jazdil s týmto BMW 316d, než s lepšie vybaveným Passatom alebo Octaviou v plnej výbave.
Technické parametre Zdvihový objem [cm3] 1995
Výkon [kW/k] 85/115
pri otáčkach [1/min] 4000
Krútiaci moment [Nm] 260
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
Prevodovka 6MT
Palivová spotreba podľa výrobcu [l/100 km] 4,5
Spotreba počas testu [l/100 km] 5,5 – 6,1
Emisie CO2 [g/km] 118
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,9
Maximálna rýchlosť [km/h] 202
Cena testovaného vozidla od [eur] 29.600