NICE. Malé autá sú čoraz viac žiadané a reagujú na to aj automobilky svojou ponukou. Niet sa preto čo čudovať, že Renault, ktorý posledné roky vedie veľmi silnú ofenzívu v rámci ponuky modelov, rozšíril ponuku o ďalší model. Kupé-roadster, ako svoj Wind nazýva, má zasiahnuť všetkých, ktorí si chcú za volantom užiť slobodu.
Kupé alebo roadster?
Automobilka sa právom pýši rýchlosťou aj systémom sklápania strechy. Táto sa dokáže odklopiť aj odložiť nad úložný priestor v priebehu 12 sekúnd. Veľkou výhodou je, že strecha sa ukladá nad batožinový priestor, a preto nijako neovplyvňuje jeho 270 litrový objem, či je zložená alebo nie.
Otázkou zostáva, prečo sa Wind označuje kupé-roadster. Podľa automobilky kupé vraj preto, lebo karoséria sa vpredu predlžuje a klesá, a roadster vraj pre svoj športový kokpit. Kupé totiž obyčajne definuje celkový bočný profil s natiahnutou zadnou časťou a štyry miesta na sedenie. Roadster síce býva dvojmiestny, ale vo svojej podstate by mal mať plátenú strechu, pričom Wind má preklápaciu pevnú strechu. Takže je to karosársky hybrid.
Modrooký športovec
Pri navrhovaní tvarov Windu si dizajnéri pravdepodobne predstavili niekdajší idol žien, ktorý mal byť modrooký s vypracovaným telom. Kabriolet spredu zvádza modrým lemovaním denných svetiel a zároveň športovou maskou, pripomínajúcou modely z dielne Renault Sport. Zboku už vyzerá ako poriadny nadutý svalovec a zadné partie zdobia svetlá v tvare bumerangu, čo dynamiku zdôrazňuje.
Na prezentácii odznelo, že predné sklo je posunuté viac dopredu ako u konkurencie a dokonca má mať Wind najnižší posed vo svojej kategórii. Šofér si môže vychutnávať športové sedačky s integrovanými hlavovými opierkami. Dojem športovosti umocňujú aj výrazné prístroje umiestnené v tuneloch pod modrým alebo červeným priesvitným krytom.
Jazdili SME... |
Malý Wind dokáže naozaj upútať. Je milý, malý a spratný. Počas našich testovacích jázd po pobreží Francúzska, či pri parkovaní v prehustenom Cannes, vždy sa našlo pár zvedavcov, ktorí si ho so záujmom obzerali. Práve pri pozdĺžnom parkovaní v preľudnenej destinácii sme ocenili jeho ľahkú manévrovateľnosť a spratnú dĺžku, 3830 mm. Predstavitelia automobilky tvrdia, že posed je síce najnižší od zeme v triede, napriek tomu by som potrebovala mať ešte nižsie sedadlo a nebyť tak blízko nad volantom. Čelné sklo je možno posunuté ďalej dopredu, ale pri mojej výške 172 cm mi vrch hlavy vytŕčal z auta, takže síce ďaleko, ale pre vysokých nie dosť vysoko. Oceňujem veľmi pekné a prehľadné umiestnenie ovládacích prvkov a pístrojov, rovnako ako decentne povkladané rôzne pochrómované prvky v celom interiéri auta. Hliníkové pedále a športový volant potešia aj fajnšmektrov a ak sa niekomu nepáci kožená radiaca páka, môže si doobjednať športovú. Výhľadu dozadu bráni jednak veľmi úzke zadné okienko, hrubý zadný rám a tiež deflektor, ale s tým asi každý, kto chce vlastniť takéto auto, počíta. Nepraktický nám pripadal deficit odkladacích priestorov. Malú fľašu a niečo drobné môžete odložiť do dverí, ale nehľadajte miesto na slnečné okuliare, kľúče, či drobné mince. Nič také nenájdete. Naopak, otváranie strechy je veľmi praktické a zábavné, stačí manuálne otočiť hlavný otvárač na strope, stlačiť tlačidlo na ovládacom paneli a za dvanásť sekúnd máte nebo nad hlavou. Popritom nemusíte rozmýšľať nad tým, či máte v kufri batožinu alebo nie, lebo mechanizmus vám do tohto priestoru nijako nazasahuje. |
S Cliom sa delí o podvozok
Pod športovosť Windu sa podpísali odborníci z Renault Sport Technologies a za základ mu dali podvozok z Clia 2 RS. Na vystuženie vozidla použili pomocné hliníkové ramená pod karosériou a v batožinovom priestore. Pribudla tiež prepážka medzi kabínou a kufrom a posilnené prahy.
Renault Wind ťaží zo skúseností divízie Renault Sport v oblasti brzdných systémov. Brzdenie vpredu zabezpečujú chladené disky s priemerom 280 mm a strmene s priemerom 57 mm, vzadu disky s priemerom 240 mm a strmene s priemerom 34 mm.
Brzdná vzdialenosť |
- z 50 km/h na 0: 10,5 m |
- zo 100 km/h na 0: 39 m |
- zo 130 km/h na 0: 65 m |
Wind dostal dva motory. Prepĺňaný 1,2 TCe s výkonom 74 kW/100k, ktorý sa vraj vyrovná výkonu jednaštvorky. Turbodúchadlo s funkciou „over-boost" dokáže na druhom, treťom a štvrtom rýchlostnom stupni dočasne zvýšiť výkon o päť koní a krútiaci moment o šesť Nm. Silnejšia verzia 1,6 16V s výkonom 98kW/133 k pochádza z dielne Renault Sport. Tento vysokootáčkový motor môže potešiť aj dynamickejšie typy. Svoj výkonnostný vrchol dosahuje pri 6750 otáčkach.
Jazdili SME... |
Prečesávať husté a strmé uličky miest na azúrovom pobreží je s Windom skutočná zábava. Ako osoba náchylná na prievany si dokážem vychutnať radosť z jazdy s otvorenou strechou viac v meste ako na diaľnici. Pri vyššej rýchlosti už deflektor nestíhal a nebolo to príjemné. Slabší agregát potreboval viac vytočiť, aby v strmých uličkách vládal, ale jednašestka priam nabádala k súťaživosti. V hustej premávke, kde sa cesty križujú všetkými smermi sa to môže zdat nereálne, ale ak jazdíte medzi Francúzmi, zistíte, že práve to je ten najväčší zážitok. Renault Wind je nesmierne príjemné a zábavné auto, stvorené na ukazovanie sa na promenáde, ale nezabudnite popri emóciách na opaľovací krém. Inak si odkrytá strecha vyberie svoju daň. |