BRATISLAVA. Nech predaj športovo-úžitkových vozidiel a crossoverov akokoľvek stúpa či klesá, o malé autá majú Európania stále veľký záujem. Pre bežného Slováka predstavuje slušne vybavené vozidlo segmentu B nezriedka finančný strop. Preto ho používa ako plnohodnotné rodinné auto. Do porovnávacieho testu sme vybrali tri európske bestsellery s modernými zážihovými motormi.
Zoznamka Začíname pohľadom na karosérie. Všetky modely už dobre poznáme, keďže ani jeden z nich nie je novinkou. Punto i Clio debutovali v roku 2005, Fabia o dva roky neskôr. Odvtedy mali výrobcovia dostatok času na vychytanie múch svojich ťažiskových modelov. Autá nedávno zmodernizovali.
Facelift sa najvýraznejšie podpísal na Punte, ktoré dostalo aj nový názov. Grande Punto sa zmenilo na Punto Evo. Už na prvý pohľad je to typický Talian - manekýn. Mandľovité svetlomety dopĺňa veľký otvor pre prívod vzduchu k motoru, horizontálne rozdelený širokou nelakovanou lištou. Detailnejší pohľad odhalí výrazný klinovitý profil a v zadných stĺpikoch uložené koncové svetlá s novou grafikou. Punto je z našej trojice najdlhšie, meria 4065 mm.
Miláčik Francúzov - Clio - bol pred omladzovacou kúrou sympaťák. Jeho nová fazóna, prispôsobená čo najmenším následkom pri strete s chodcom (najmä tvar predného nárazníka), však vyvolala skôr negatívne ohlasy. V kombinácii so zeleným metalickým lakom a striebornými detailmi mu to podľa nášho názoru svedčí. Renault meria 4027 mm a len nepatrne zaostáva za Puntom. Rázvor náprav (2575 mm) a šírku (1707 mm) má však najväčšie.
Nebudeme si nič nahovárať, Fabia potrebovala dizajnérsky zásah najviac. V modifikovanej prednej časti nájdete väčšie svetlomety, širšiu masku chladiča a veľký otvor v nárazníku, ktoré auto opticky rozšírili a vzhľadovo mu veľmi pomohli. Škoda, že v zadnej časti sa veľa nezmenilo. Fabia je najkratšia, najužšia a má aj najkratší rázvor. Tesné prvenstvo si pripisuje iba vo výške 1498 mm, o jediný milimeter predstihla Clio.
Prekvapenia vo vnútri Vedomí si jeho veľkých vonkajších rozmerov, ako prvé skúšame Punto. Vzdušný interiér nás nesklamal. Vpredu sa niet na čo sťažovať, veľká vnútorná šírka pripomína o triedu väčšie auto. Predné sedadlá so skromným bočným vedením majú dostatočne dlhé sedáky.
Široká kabína vyvoláva pocit vzdušnosti. Punto má z testovanej trojice najdlhšie zadné sedáky.
Osoba s výškou 1,82 metra si dokáže sadnúť za seba, ale kolenami sa jemne dotýka predných operadiel. Dozadu sa zmestia aj dvaja objemnejší dospelí. Dobrý dojem z kabíny kazí najmenší batožinový priestor (275 litrov) a vysoká nakladacia hrana.
Do Clia nastupujeme s veľkými očakávaniami. Sediac na predných sedadlách sme spokojní. Vodičovi ani spolujazdcovi nič neprekáža, menšiu vnútornú šírku necítime. Naopak, veľké presklenné plochy príjemne presvetľujú interiér. Cez rozmerné okná majú dobrý výhľad z auta aj vzadu sediace deti. Výhrady máme k predným sedadlám. Slabé bočné vedenie až tak neprekáža, krátke sedáky áno.
Clio má najdlhší rázvor náprav, ale vzadu ponúka najmenej miesta. Nepotešia ani krátke sedáky.
Vzadu sme natrafili na prvé prekvapenie. Najdlhší rázvor sa kdesi stratil. 1,82 m vysoký pasažier sa vzadu cíti stiesnene. Na nohy má medzi porovnávanými autami najmenej miesta. Obmedzený priestor pociťuje aj v oblasti hlavy, hoci jedným dychom dodávame, že skúšaný exemplár mal presklennú strechu, ktorá uberá z miesta v kabíne. Suma sumárum: pohodlne sa na zadných sedadlách Clia odvezú deti a pasažieri nižšieho vzrastu. Kufor s objemom 288 litrov patrí v rámci segmentu malých áut k lepším. V teste mu to stačí na druhé miesto.
Od Fabie sme veľa nečakali. Vnútornou šírkou zaostáva za konkurenciou. Výsledok? Dvaja cestujúci vpredu alebo vzadu nemusia byť zvlášť ramenatí, aby nadobudli stiesnený pocit. Je to veľká škoda, lebo českým konštruktérom inak nemožno uprieť kúzelnícke vlohy.
V teste najkratšia Fabia ponúka v pozdĺžnom smere najviac priestoru. Kameňom úrazu je malá šírka.
Najkratšie auto v teste s najkratším rázvorom ponúka totiž na zadných sedadlách v pozdĺžnom i zvislom smere najviac miesta aj najväčší kufor (315 litrov). Spokojní sme aj s dobre tvarovanými a dostatočne veľkými prednými sedadlami (auto na snímkach má sedačky dodávané iba k výbavám Active a RS, v teste sme hodnotili štandardné sedadlá).
Očami vodiča Po obhliadke priestorov sa vraciame na sedadlo vodiča. Začíname modelom, ktorý sa nám najviac páčil - Renault. Žiadne racionálne vysvetlenie pre to nemáme, ale v Cliu sme sa od prvých minút cítili ako doma. Možno je za tým presvetlený interiér a jemné oblé tvary palubnej dosky.
Fiat: Palubná doska pripomína Bravo. Jej farebné zladenie závisí od výbavy a odtieňa karosérie.
Francúzi použili svetlé a z veľkej časti kvalitné mäkké plasty. Kontrastujú s nimi niektoré menej vydarené a lacno pôsobiace ovládače. Za všetky spomeňme krátke páčky pod volantom a rádio s malými tlačidlami. Volant má príjemný tvar, ale nastavovať sa dá iba výškovo. Punto i Fabia dovoľujú meniť jeho polohu aj v pozdĺžnom smere.
Škodu charakterizujú strohé tvary a takmer ergonomická dokonalosť. Všetky ovládače sú presne tam, kde ich intuitívne hľadáte. Výhradu máme voči širokej stredovej konzole, do ktorej vodičovo koleno často naráža. Použité materiály sú vzhľadom na segment príjemné.
Renault: Palubná doska pôsobí stroho, ale prehľadne. Chýbali nám väčšie ovládače autorádia.
Niektorí vodiči môžu mať z interiéru Fabie kvôli malej presklennej ploche mierne klaustrofobické pocity. Nízke čelné sklo niekedy obmedzuje výhľad na semafor. Pocit vzdušnosti nenavodzuje ani vysoká palubná doska. Fabia nás však najviac uspokojila počtom, rozmiestnením i veľkosťou odkladacích priestorov.
Nakoniec to najzaujímavejšie. Fiat je prešpikovaný emóciami presne tak, ako krajina jeho pôvodu. Tmavé, hodnotne vyzerajúce tvrdé plasty oživuje červený pás z perforovaného plastu. Pri pohľade na elegantné podsvietenie palubnej dosky pred spolujazdcom a osvetlenie vnútorných kľučiek dverí sa vraciame k označeniu manekýn.
Škoda: Interiér je konzervatívny, ale ergonomicky a kvalitatívne na vysokej úrovni.
Dobrou správou je, že dizajnéri brali na zreteľ aj ergonómiu. Tlačidlá na autorádiu sú také malé ako v Renaulte, veľké vzájomné medzery medzi nimi ale uľahčujú orientáciu.
Výhľad dozadu vo všetkých troch modeloch komplikujú hrubé zadné stĺpiky. Clio má navyše pomerne malé vonkajšie spätné zrkadlá. Puntu ani Fabii v tomto ohľade niet čo vyčítať.
Turbo verzus atmosféra Zmienka o tom, že testované autá poháňajú moderné zážihové motory nebola myslená len tak. Pod ich kapotami nájdete to najlepšie, čo v súčasnosti tento segment ponúka. Renault a Škoda použili rovnakú techniku. Ich 1,2-litrové štvorvalce prepĺňa turbodúchadlo.
Keď ide o praktickosť, Punto zaostáva. Kufor má skromný objem 275 litrov a vysokú nakladaciu hranu.
Fiat stavil na motor s objemom 1,4 litra, vybavený atmosférickým nasávaním a inovatívnym nezávislým elektrohydraulickým ovládaním sacích ventilov MultiAir. Výkonové rozpätie agregátov siaha od 74 kW (101 k) do 77 kW (105 k). Testovali sme na diaľnici, okresných cestách aj v meste.
Najostrejšie reakcie a najlepšiu dynamiku pripisujeme agregátu 1,2 TSI (77 kW/ 105 k) v Škode. Na akcelerátor reaguje síce s veľkým oneskorením, ale to je skôr vplyv automatickej prevodovky DSG. Motor energicky ťahá už od otáčok 1500 ot./min a s Fabiou sa doslova pohráva. Subjektívny dojem z dynamiky do rýchlosti 100 km/h pripomína skôr motor 1,4 TSI. Medzi 1550 a 4100 ot./min je k dispozícii najväčší krútiaci moment 175 Nm.
Batožinový priestor Clia má objem 288 litrov a prakticky využiteľný tvar.
Priemernú spotrebu paliva ovplyvnila sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka DSG. Hoci výrobca udáva pre verzie s manuálom i automatom rovnakú hodnotu 5,3 l/100 km, my sme namerali 6,6 l/100 km. V tomto hodnotení aj v jazdných vlastnostiach patrí Škode prvenstvo. Napriek staršej platforme bez problémov drží krok s modernejšími súpermi a neraz ich aj prekonáva. Vysoká Fabia sa v zákrutách síce nakláňa, ale stopu drží spoľahlivo. Nekvalitnú vozovku posádka pocíti, ale komfort je na uspokojivej úrovni.
Renault prišiel s malým prepĺňaným štvorvalcom ako prvý. Na rozdiel od konkurenčného motora TSI nemá priame vstrekovanie paliva, jeho prednosťou má byť štvorventilová technika. Pri jazde prácu turbodúchadla takmer necítiť. Tento pocit zvlášť umocní presadnutie z auta do auta. Ťah motora stúpa so zvyšujúcimi sa otáčkami veľmi pozvoľne. Vrchol krútiaceho momentu 152 Nm dosahuje pri 3500 ot./min. Motor 1,2 TCe (74 kW/101 k) nás svojou dynamikou neočaril tak ako agregát TSI.
Kufor Fabie je veľký a praktický. Má objem 315 litrov.
Clio však utiahne bez najmenších problémov a dovolí aj pohodlne a bezpečne predbiehať. V priemere spotreboval 6,4 l/100 km. Výrobca tento motor kombinuje iba s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka dlhému poslednému stupňu motor pri rýchlosti 130 km/h točí znesiteľných 3500 ot./min. Chýbal nám však presnejší chod radiacej páky v kulise. Clio nie je typický Francúz. Jeho tuhší podvozok na kvalitnej ceste udrží krok s Fabiou. Väčší počet nerovností ho však vyvedie z miery - auto nervózne poskakuje a posádke uštedrí zopár tvrdých úderov.
Atmosférický štvorvalec Fiat 1,4 MultiAir (77 kW/105 k) sa po dynamickej stránke vyrovná turbomotoru Renault. Vyžaduje si však vyššie otáčky než konkurenti. Chýbajúce turbo prezradí malý krútiaci moment 130 Nm odvádzaný pri 4000 ot./min. Punto sa ukázalo ako najúspornejšie, v priemere si vypýtalo 6 l/100 km.
K nízkej spotrebe mu pomohol štandardne dodávaný systém štart/stop a 6-stupňová prevodovka. Vyčítame jej málo presný pohyb páky v kulise. Motor pri 130 km/h točí 3.400 1/ min. Punto z testovanej trojice najlepšie tlmí nerovnosti vozovky a v zákrutách sa zbytočne príliš nenakláňa. Radosť z jazdy uberá preposilované riadenie.
Dobojované. Kupujem-nekupujem... Konečné hodnotenie do značnej miery ovplyvnili ceny s výbavou, ktorá dnes podľa nás patrí k bežnému štandardu. Jej presný zoznam nájdete v tabuľke. Konečná cena podlomila kolená čiernemu koňovi testu - modelu Fiat Punto Evo. Motor 1,4 MultiAir totiž možno kombinovať iba s výbavou Racing, ktorá môže byť pre niekoho príliš bohatá. Veľa komfortu znamená vysokú cenu: 13.570 eur.
Chválime, že Fiat využíva šesťstupňovú prevodovku. Chýba nám precíznejší chod páky v kulise.
Tá výrazne prevyšuje oboch konkurentov. Lacnejšie verzie sú k dispozícii iba so starými 1,2 a 1,4-litrovými zážihovými motormi. Kto sa rozhodne pre Fiat, dostane neokukané a dostatočne priestranné auto s pohodlným podvozkom, šesťstupňovou prevodovkou a pružným motorom. Benefitom navyše je kolenný airbag spolujazdca, ktorý neponúka nik z konkurentov ani za príplatok. V našom teste patrí Puntu tretie miesto.
Radenie Clia nepatrí medzi najpresnejšie, je ale lepšie ako v Punte.
Druhé obsadil Renault. Je síce najlacnejší, ale ponúka na zadných sedadlách najmenej miesta a občas nervózny podvozok. Ku cti mu slúži príjemný a úsporný motor i presvetlený a vpredu dostatočne priestranný interiér.
Keď v akomkoľvek porovnávacom teste zvíťazí model koncernu VW, na dané médium sa väčšinou znesie spŕška kritiky a krivých obvinení. Zrejme nebudeme výnimkou. Napriek tomu udeľujeme Fabii prvenstvo. Zďaleka nie je dokonalá: má úzku karosériu, stále diskutabilný dizajn a je z nej horší výhľad...
DSG pri rozjazde s autom cukne, potom už radí hladko.
Má však najlepší motor a podvozok, ergonomicky dobre vyriešený interiér, v pozdĺžnom smere ponúka najviac miesta a má aj najväčší batožinový priestor. V porovnaní s Cliom je drahšia o akceptovateľných 320 eur. Fabiu by sme si z tejto trojice kúpili najradšej.
Technické údaje
Model Fiat Punto Evo Renault Clio Škoda Fabia
Motor 1.4 MultiAir 1.2 TCe 1.2 TSI 77 kW
Zdvihový objem valcov [cm3] 1368 1149 1197
Výkon [kW/k] 77/105 74/101 77/105
pri otáčkach [1/min] 6500 5500 5000
Krútiaci moment [Nm] 130 152 175
pri otáčkach [1/min] 4000 3500 1550-4100
Maximálna rýchlosť [km/h] 185 184 189
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 10,8 11,0 10,2
Nameraná spotreba [l/100 km] 6,0 6,4 6,6
Emisie CO2 [g/km] 134 129 124
Dĺžka/ [mm] 4065 4027 4000
Šírka [mm] 1687 1707 1642
Výška [mm] 1490 1497 1498
Rázvor náprav [mm] 2510 2575 2451
Objem batožinového priestoru [l] 275-1030 288-? 315-1180
Objem palivovej nádrže [l] 45 55 45
Ceny a výbavy
Model Fiat Punto Evo Renault Clio Škoda Fabia
Motor 1,4 MultiAir Racing 1,2 TCe Expression 1,2 TSI 77 kW Classic
5 dverí áno 500 € áno
4 airbagy áno áno áno
Vypínateľný airbag spolujazdca áno áno 43 €
ABS áno áno áno
Centrálne zamykanie áno áno Paket Classic Plus XL*
Manuálna klimatizácia áno áno Paket Classic Plus XL*
Rádio s CD a MP3 áno áno áno
Isofix áno áno áno
Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant áno áno - iba výškovo áno
Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča áno áno áno
Elektricky ovládané okná vpredu áno áno Paket Classic Plus XL*
Predné hmlovky áno áno 199 €
Delené zadné sedadlá áno áno áno
Metalický lak 430 € 400 € 354 €
Cena 13.570 10.890 11.212
*Paket Classic Plus XL (590 €) obsahuje poloautomatickú klimatizáciu Climatic,
centrálne zamykanie a elektricky ovládané okná vpredu.
Výbava navyše Punto: kolenný a hlavové airbagy, systém štart/stop, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie
spätné zrkadlá, kožený volant a hlavica radiacej páky, zliatinové disky 16 palcov
Clio: kožený volant a hlavica radiacej páky, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania tempomat, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá
Plusy Punto Clio Fabia
kolenný airbag slušný motor
výborný motor
komfort pruženia dobrý výhľad z auta jazdné vlastnosti
spotreba paliva cena priestor v pozdĺžnom smere
Minusy Punto Clio Fabia
cena málo miesta vzadu úzky interiér
malý kufor občas nervózny podvozok najvyššia spotreba v teste