SME

Porovnávací test: Punto, Clio alebo Fabia?

Porovnávame tri malé autá s modernými zážihovými motormi. Žiadame priestor, výbavu, dynamiku, výkon, nízku spotrebu a atraktívnu cenovku.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA. Nech predaj športovo-úžitkových vozidiel a crossoverov akokoľvek stúpa či klesá, o malé autá majú Európania stále veľký záujem. Pre bežného Slováka predstavuje slušne vybavené vozidlo segmentu B nezriedka finančný strop. Preto ho používa ako plnohodnotné rodinné auto. Do porovnávacieho testu sme vybrali tri európske bestsellery s modernými zážihovými motormi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zoznamka Začíname pohľadom na karosérie. Všetky modely už dobre poznáme, keďže ani jeden z nich nie je novinkou. Punto i Clio debutovali v roku 2005, Fabia o dva roky neskôr. Odvtedy mali výrobcovia dostatok času na vychytanie múch svojich ťažiskových modelov. Autá nedávno zmodernizovali.

SkryťVypnúť reklamu

Facelift sa najvýraznejšie podpísal na Punte, ktoré dostalo aj nový názov. Grande Punto sa zmenilo na Punto Evo. Už na prvý pohľad je to typický Talian - manekýn. Mandľovité svetlomety dopĺňa veľký otvor pre prívod vzduchu k motoru, horizontálne rozdelený širokou nelakovanou lištou. Detailnejší pohľad odhalí výrazný klinovitý profil a v zadných stĺpikoch uložené koncové svetlá s novou grafikou. Punto je z našej trojice najdlhšie, meria 4065 mm.

Miláčik Francúzov - Clio - bol pred omladzovacou kúrou sympaťák. Jeho nová fazóna, prispôsobená čo najmenším následkom pri strete s chodcom (najmä tvar predného nárazníka), však vyvolala skôr negatívne ohlasy. V kombinácii so zeleným metalickým lakom a striebornými detailmi mu to podľa nášho názoru svedčí. Renault meria 4027 mm a len nepatrne zaostáva za Puntom. Rázvor náprav (2575 mm) a šírku (1707 mm) má však najväčšie.

SkryťVypnúť reklamu

Nebudeme si nič nahovárať, Fabia potrebovala dizajnérsky zásah najviac. V modifikovanej prednej časti nájdete väčšie svetlomety, širšiu masku chladiča a veľký otvor v nárazníku, ktoré auto opticky rozšírili a vzhľadovo mu veľmi pomohli. Škoda, že v zadnej časti sa veľa nezmenilo. Fabia je najkratšia, najužšia a má aj najkratší rázvor. Tesné prvenstvo si pripisuje iba vo výške 1498 mm, o jediný milimeter predstihla Clio.

Prekvapenia vo vnútri Vedomí si jeho veľkých vonkajších rozmerov, ako prvé skúšame Punto. Vzdušný interiér nás nesklamal. Vpredu sa niet na čo sťažovať, veľká vnútorná šírka pripomína o triedu väčšie auto. Predné sedadlá so skromným bočným vedením majú dostatočne dlhé sedáky.

Široká kabína vyvoláva pocit vzdušnosti. Punto má z testovanej trojice najdlhšie zadné sedáky.

SkryťVypnúť reklamu

Osoba s výškou 1,82 metra si dokáže sadnúť za seba, ale kolenami sa jemne dotýka predných operadiel. Dozadu sa zmestia aj dvaja objemnejší dospelí. Dobrý dojem z kabíny kazí najmenší batožinový priestor (275 litrov) a vysoká nakladacia hrana.

Do Clia nastupujeme s veľkými očakávaniami. Sediac na predných sedadlách sme spokojní. Vodičovi ani spolujazdcovi nič neprekáža, menšiu vnútornú šírku necítime. Naopak, veľké presklenné plochy príjemne presvetľujú interiér. Cez rozmerné okná majú dobrý výhľad z auta aj vzadu sediace deti. Výhrady máme k predným sedadlám. Slabé bočné vedenie až tak neprekáža, krátke sedáky áno.

Clio má najdlhší rázvor náprav, ale vzadu ponúka najmenej miesta. Nepotešia ani krátke sedáky.

Vzadu sme natrafili na prvé prekvapenie. Najdlhší rázvor sa kdesi stratil. 1,82 m vysoký pasažier sa vzadu cíti stiesnene. Na nohy má medzi porovnávanými autami najmenej miesta. Obmedzený priestor pociťuje aj v oblasti hlavy, hoci jedným dychom dodávame, že skúšaný exemplár mal presklennú strechu, ktorá uberá z miesta v kabíne. Suma sumárum: pohodlne sa na zadných sedadlách Clia odvezú deti a pasažieri nižšieho vzrastu. Kufor s objemom 288 litrov patrí v rámci segmentu malých áut k lepším. V teste mu to stačí na druhé miesto.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od Fabie sme veľa nečakali. Vnútornou šírkou zaostáva za konkurenciou. Výsledok? Dvaja cestujúci vpredu alebo vzadu nemusia byť zvlášť ramenatí, aby nadobudli stiesnený pocit. Je to veľká škoda, lebo českým konštruktérom inak nemožno uprieť kúzelnícke vlohy.

V teste najkratšia Fabia ponúka v pozdĺžnom smere najviac priestoru. Kameňom úrazu je malá šírka.

Najkratšie auto v teste s najkratším rázvorom ponúka totiž na zadných sedadlách v pozdĺžnom i zvislom smere najviac miesta aj najväčší kufor (315 litrov). Spokojní sme aj s dobre tvarovanými a dostatočne veľkými prednými sedadlami (auto na snímkach má sedačky dodávané iba k výbavám Active a RS, v teste sme hodnotili štandardné sedadlá).

Očami vodiča Po obhliadke priestorov sa vraciame na sedadlo vodiča. Začíname modelom, ktorý sa nám najviac páčil - Renault. Žiadne racionálne vysvetlenie pre to nemáme, ale v Cliu sme sa od prvých minút cítili ako doma. Možno je za tým presvetlený interiér a jemné oblé tvary palubnej dosky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fiat: Palubná doska pripomína Bravo. Jej farebné zladenie závisí od výbavy a odtieňa karosérie.

Francúzi použili svetlé a z veľkej časti kvalitné mäkké plasty. Kontrastujú s nimi niektoré menej vydarené a lacno pôsobiace ovládače. Za všetky spomeňme krátke páčky pod volantom a rádio s malými tlačidlami. Volant má príjemný tvar, ale nastavovať sa dá iba výškovo. Punto i Fabia dovoľujú meniť jeho polohu aj v pozdĺžnom smere.

Škodu charakterizujú strohé tvary a takmer ergonomická dokonalosť. Všetky ovládače sú presne tam, kde ich intuitívne hľadáte. Výhradu máme voči širokej stredovej konzole, do ktorej vodičovo koleno často naráža. Použité materiály sú vzhľadom na segment príjemné.

Renault: Palubná doska pôsobí stroho, ale prehľadne. Chýbali nám väčšie ovládače autorádia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektorí vodiči môžu mať z interiéru Fabie kvôli malej presklennej ploche mierne klaustrofobické pocity. Nízke čelné sklo niekedy obmedzuje výhľad na semafor. Pocit vzdušnosti nenavodzuje ani vysoká palubná doska. Fabia nás však najviac uspokojila počtom, rozmiestnením i veľkosťou odkladacích priestorov.

Nakoniec to najzaujímavejšie. Fiat je prešpikovaný emóciami presne tak, ako krajina jeho pôvodu. Tmavé, hodnotne vyzerajúce tvrdé plasty oživuje červený pás z perforovaného plastu. Pri pohľade na elegantné podsvietenie palubnej dosky pred spolujazdcom a osvetlenie vnútorných kľučiek dverí sa vraciame k označeniu manekýn.

Škoda: Interiér je konzervatívny, ale ergonomicky a kvalitatívne na vysokej úrovni.

Dobrou správou je, že dizajnéri brali na zreteľ aj ergonómiu. Tlačidlá na autorádiu sú také malé ako v Renaulte, veľké vzájomné medzery medzi nimi ale uľahčujú orientáciu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výhľad dozadu vo všetkých troch modeloch komplikujú hrubé zadné stĺpiky. Clio má navyše pomerne malé vonkajšie spätné zrkadlá. Puntu ani Fabii v tomto ohľade niet čo vyčítať.

Turbo verzus atmosféra Zmienka o tom, že testované autá poháňajú moderné zážihové motory nebola myslená len tak. Pod ich kapotami nájdete to najlepšie, čo v súčasnosti tento segment ponúka. Renault a Škoda použili rovnakú techniku. Ich 1,2-litrové štvorvalce prepĺňa turbodúchadlo.

Keď ide o praktickosť, Punto zaostáva. Kufor má skromný objem 275 litrov a vysokú nakladaciu hranu.

Fiat stavil na motor s objemom 1,4 litra, vybavený atmosférickým nasávaním a inovatívnym nezávislým elektrohydraulickým ovládaním sacích ventilov MultiAir. Výkonové rozpätie agregátov siaha od 74 kW (101 k) do 77 kW (105 k). Testovali sme na diaľnici, okresných cestách aj v meste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najostrejšie reakcie a najlepšiu dynamiku pripisujeme agregátu 1,2 TSI (77 kW/ 105 k) v Škode. Na akcelerátor reaguje síce s veľkým oneskorením, ale to je skôr vplyv automatickej prevodovky DSG. Motor energicky ťahá už od otáčok 1500 ot./min a s Fabiou sa doslova pohráva. Subjektívny dojem z dynamiky do rýchlosti 100 km/h pripomína skôr motor 1,4 TSI. Medzi 1550 a 4100 ot./min je k dispozícii najväčší krútiaci moment 175 Nm.

Batožinový priestor Clia má objem 288 litrov a prakticky využiteľný tvar.

Priemernú spotrebu paliva ovplyvnila sedemstupňová dvojspojková automatická prevodovka DSG. Hoci výrobca udáva pre verzie s manuálom i automatom rovnakú hodnotu 5,3 l/100 km, my sme namerali 6,6 l/100 km. V tomto hodnotení aj v jazdných vlastnostiach patrí Škode prvenstvo. Napriek staršej platforme bez problémov drží krok s modernejšími súpermi a neraz ich aj prekonáva. Vysoká Fabia sa v zákrutách síce nakláňa, ale stopu drží spoľahlivo. Nekvalitnú vozovku posádka pocíti, ale komfort je na uspokojivej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Renault prišiel s malým prepĺňaným štvorvalcom ako prvý. Na rozdiel od konkurenčného motora TSI nemá priame vstrekovanie paliva, jeho prednosťou má byť štvorventilová technika. Pri jazde prácu turbodúchadla takmer necítiť. Tento pocit zvlášť umocní presadnutie z auta do auta. Ťah motora stúpa so zvyšujúcimi sa otáčkami veľmi pozvoľne. Vrchol krútiaceho momentu 152 Nm dosahuje pri 3500 ot./min. Motor 1,2 TCe (74 kW/101 k) nás svojou dynamikou neočaril tak ako agregát TSI.

Kufor Fabie je veľký a praktický. Má objem 315 litrov.

Clio však utiahne bez najmenších problémov a dovolí aj pohodlne a bezpečne predbiehať. V priemere spotreboval 6,4 l/100 km. Výrobca tento motor kombinuje iba s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka dlhému poslednému stupňu motor pri rýchlosti 130 km/h točí znesiteľných 3500 ot./min. Chýbal nám však presnejší chod radiacej páky v kulise. Clio nie je typický Francúz. Jeho tuhší podvozok na kvalitnej ceste udrží krok s Fabiou. Väčší počet nerovností ho však vyvedie z miery - auto nervózne poskakuje a posádke uštedrí zopár tvrdých úderov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Atmosférický štvorvalec Fiat 1,4 MultiAir (77 kW/105 k) sa po dynamickej stránke vyrovná turbomotoru Renault. Vyžaduje si však vyššie otáčky než konkurenti. Chýbajúce turbo prezradí malý krútiaci moment 130 Nm odvádzaný pri 4000 ot./min. Punto sa ukázalo ako najúspornejšie, v priemere si vypýtalo 6 l/100 km.

K nízkej spotrebe mu pomohol štandardne dodávaný systém štart/stop a 6-stupňová prevodovka. Vyčítame jej málo presný pohyb páky v kulise. Motor pri 130 km/h točí 3.400 1/ min. Punto z testovanej trojice najlepšie tlmí nerovnosti vozovky a v zákrutách sa zbytočne príliš nenakláňa. Radosť z jazdy uberá preposilované riadenie.

Dobojované. Kupujem-nekupujem... Konečné hodnotenie do značnej miery ovplyvnili ceny s výbavou, ktorá dnes podľa nás patrí k bežnému štandardu. Jej presný zoznam nájdete v tabuľke. Konečná cena podlomila kolená čiernemu koňovi testu - modelu Fiat Punto Evo. Motor 1,4 MultiAir totiž možno kombinovať iba s výbavou Racing, ktorá môže byť pre niekoho príliš bohatá. Veľa komfortu znamená vysokú cenu: 13.570 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chválime, že Fiat využíva šesťstupňovú prevodovku. Chýba nám precíznejší chod páky v kulise.

Tá výrazne prevyšuje oboch konkurentov. Lacnejšie verzie sú k dispozícii iba so starými 1,2 a 1,4-litrovými zážihovými motormi. Kto sa rozhodne pre Fiat, dostane neokukané a dostatočne priestranné auto s pohodlným podvozkom, šesťstupňovou prevodovkou a pružným motorom. Benefitom navyše je kolenný airbag spolujazdca, ktorý neponúka nik z konkurentov ani za príplatok. V našom teste patrí Puntu tretie miesto.

Radenie Clia nepatrí medzi najpresnejšie, je ale lepšie ako v Punte.

Druhé obsadil Renault. Je síce najlacnejší, ale ponúka na zadných sedadlách najmenej miesta a občas nervózny podvozok. Ku cti mu slúži príjemný a úsporný motor i presvetlený a vpredu dostatočne priestranný interiér.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď v akomkoľvek porovnávacom teste zvíťazí model koncernu VW, na dané médium sa väčšinou znesie spŕška kritiky a krivých obvinení. Zrejme nebudeme výnimkou. Napriek tomu udeľujeme Fabii prvenstvo. Zďaleka nie je dokonalá: má úzku karosériu, stále diskutabilný dizajn a je z nej horší výhľad...

DSG pri rozjazde s autom cukne, potom už radí hladko.

Má však najlepší motor a podvozok, ergonomicky dobre vyriešený interiér, v pozdĺžnom smere ponúka najviac miesta a má aj najväčší batožinový priestor. V porovnaní s Cliom je drahšia o akceptovateľných 320 eur. Fabiu by sme si z tejto trojice kúpili najradšej.

Technické údaje

Model Fiat Punto Evo Renault Clio Škoda Fabia

Motor 1.4 MultiAir 1.2 TCe 1.2 TSI 77 kW

Zdvihový objem valcov [cm3] 1368 1149 1197

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výkon [kW/k] 77/105 74/101 77/105

pri otáčkach [1/min] 6500 5500 5000

Krútiaci moment [Nm] 130 152 175

pri otáčkach [1/min] 4000 3500 1550-4100

Maximálna rýchlosť [km/h] 185 184 189

Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 10,8 11,0 10,2

Nameraná spotreba [l/100 km] 6,0 6,4 6,6

Emisie CO2 [g/km] 134 129 124

Dĺžka/ [mm] 4065 4027 4000

Šírka [mm] 1687 1707 1642

Výška [mm] 1490 1497 1498

Rázvor náprav [mm] 2510 2575 2451

Objem batožinového priestoru [l] 275-1030 288-? 315-1180

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Objem palivovej nádrže [l] 45 55 45

Ceny a výbavy

Model Fiat Punto Evo Renault Clio Škoda Fabia

Motor 1,4 MultiAir Racing 1,2 TCe Expression 1,2 TSI 77 kW Classic

5 dverí áno 500 € áno

4 airbagy áno áno áno

Vypínateľný airbag spolujazdca áno áno 43 €

ABS áno áno áno

Centrálne zamykanie áno áno Paket Classic Plus XL*

Manuálna klimatizácia áno áno Paket Classic Plus XL*

Rádio s CD a MP3 áno áno áno

Isofix áno áno áno

Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant áno áno - iba výškovo áno

Výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča áno áno áno

Elektricky ovládané okná vpredu áno áno Paket Classic Plus XL*

Predné hmlovky áno áno 199 €

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Delené zadné sedadlá áno áno áno

Metalický lak 430 € 400 € 354 €

Cena 13.570 10.890 11.212

*Paket Classic Plus XL (590 €) obsahuje poloautomatickú klimatizáciu Climatic,

centrálne zamykanie a elektricky ovládané okná vpredu.

Výbava navyše Punto: kolenný a hlavové airbagy, systém štart/stop, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie

spätné zrkadlá, kožený volant a hlavica radiacej páky, zliatinové disky 16 palcov

Clio: kožený volant a hlavica radiacej páky, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania tempomat, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá

Plusy Punto Clio Fabia

kolenný airbag slušný motor

výborný motor

komfort pruženia dobrý výhľad z auta jazdné vlastnosti

spotreba paliva cena priestor v pozdĺžnom smere

Minusy Punto Clio Fabia

cena málo miesta vzadu úzky interiér

malý kufor občas nervózny podvozok najvyššia spotreba v teste

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 399
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 280
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 765
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 852
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 501
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 293
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 218
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  2. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  3. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  4. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  5. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  6. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  7. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  8. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 922
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 233
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 096
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 767
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 118
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 999
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 429
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 561
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu