SME
Štvrtok, 4. marec, 2021 | Meniny má KazimírKrížovkyKrížovky

Diaľnica: rýchlostný experiment a ako sa dostať na odpočívadlo Červeník

Vyskúšali sme, čo by sa stalo, ak by mal každý pruh na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou inú najvyššiu povolenú rýchlosť. Mimochodom, viete kde odbočiť na odpočívadlo v Červeníku?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Nový minister dopravy na Slovensku je poriadny figliar. Ktovie, ktorý "expert" mu poradil, aby sa na trojprúdovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou jazdilo súbežne troma rôznymi rýchlosťami. Odskúšali sme si to a môžeme spoľahlivo povedať, že ak by sa toto nebodaj zaviedlo do praxe, nastane poriadny chaos.

Experiment na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou

Ideme v pravom pruhu rýchlosťou 80 km/h a čoskoro sa za nami vytvára dlhá kolóna kamiónov. Po 20 km s experimentom končíme a presúvame sa do stredného, pričom rýchlosť zvyšujeme na 110 km/h.

Keď prechádzame popri kolóne šiestich kamionistov, ktorí jazdia štandardnou 90-kou, za nami sa veľmi rýchlo nahromadia osobné autá. Niektorí nervóznejší šoféri si neodpustia ani trúbenie, lebo nás nemôžu predbehnúť, keďže v ľavom (treťom) pruhu je takmer súvislá kolóna rýchlych áut, jazdiacich minimálne rýchlosťou 130 km/h.

Aj experimentovanie v strednom pruhu rýchlo končíme, lebo netúžime po tom, aby do nás niekto zozadu narazil. Škoda, že v tom čase nešla po diaľnici kolóna, vedená policajným majákom. Skutočne by už nebolo kam uhýbať.

Optimálnym riešením by azda mohlo byť obmedzenie rýchlosti v pravom jazdnom pruhu na 110 km/h (pričom pre kamionistov by zostala v platnosti deväťdesiatka). V dvoch pruhoch vľavo by však jednoznačne mala platiť terajšia rýchlosť 130 km/h. Úvahy o 160-ke by tým pádom skončili v prachu zabudnutia.

Ako sa dostať na odpočívadlo v Červeníku?

Avšak chaos na diaľniciach nie je len medzi Trnavou a Bratislavou, ale aj na iných miestach Slovenska. Napríklad hneď za Trnavou, smerom do Piešťan, sa dejú veci, nad ktorými zostáva rozum stáť.

Pre tých, ktorí okolo motorestu Červeník jazdia často, nie je rébusom, ako sa k nemu dostať. Pre ostatných motoristov všetkých tonážnych kategórií je však záhadou, kedy k motorestu odbočiť. A to všetko len preto, lebo tu nie je jednoznačné dopravné značenie. Napísala nám o ňom veľmi erudovane čitateľka Tonka.

Ide o dopravný chaos, ktorý vzniká na diaľnici D1 v mieste výjazdu Madunice - Červeník.

Tonka: "Na žiadosť obecného úradu v Červeníku sa na návestnú smerovú tabuľu D35 označujúcu výjazd z diaľnice na Madunice doplnil aj údaj Červeník.

Problém je v tom, že asi 200 metrov za týmto výjazdom sa nachádza aj motorest Červeník a vodiči, ktorí majú v úmysle urobiť si prestávku v motoreste, sa pomýlia a odbočia už skôr - pri spomínanej návestnej smerovej tabuli D35, ktorá však nevedie do motorestu, ale do dediny. Aké problémy toto riešenie spôsobuje?

Najvážnejší problém je ohrozenie bezpečnosti, pretože na tomto mieste je len výjazd z diaľnice a vodiči nevedia, ako sa dostať späť na diaľnicu. Niektorí to riešia cúvaním na diaľnicu z výjazdového pruhu. Môjho blízkeho kamaráta tam takto prekvapil cúvajúci kamión.

Iní vodiči, väčšinou kamionisti z Poľska, sa dostanú do dediny a pýtajú sa miestnych, ako sa dostanú späť na diaľnicu, pretože tam nie je žiadne značenie, ako sa na diaľnicu opäť dostať (možný vjazd buď cez Hlohovec vzdialený cca 6 km odtiaľ, alebo cez Piešťany, cca 15km). Kto to tam nepozná, tak sa na diaľnicu nedostane.

Ja osobne som bola svedkom, ako sa kamión otáčal na ceste prvej triedy číslo 61 za nadjazdom nad železnicou v smere na Piešťany. Bolo mi jasné, že ide o pomýleného vodiča, ktorý hľadá diaľnicu.

Pýtala som sa na obecnom úrade v Červeníku. Obec to vraj riešila a z Dopravného inšpektorátu prišla alibistická odpoveď, že značenie je v poriadku, vodiči si len mýlia farby - modrú a zelenú. Pritom by možno stačilo pri návestnej smerovej tabuli D35 umiestniť ešte jednu značku, že motorest je rovno o 200m ďalej.

Značenie síce podľa zákona môže byť v poriadku, ale ak sa vodiči mýlia, tak to asi v poriadku nebude. A mýlia sa naozaj často - môj manžel pri výjazde v priebehu niekoľkých minút, čo išiel okolo na bicykli, videl, ako tam zastavili traja bezradní vodiči a pozerali do mapy. Stačí sa tam len na chvíľu zastaviť a rátať. A vidíme to aj v dedine, obrovské kamióny a vodiči pýtajúci sa na "autostradu".

Ešte by som chcela doplniť jednu vec: kamióny možno blúdia aj preto, že v ich navigačných systémoch sa neobjavila zmena dopravnej situácie, ku ktorej došlo v Červeníku pred štyrmi rokmi: pri modernizácii železničnej trate došlo k zrušeniu železničného priecestia. Namiesto neho vznikol podchod, cez ktorý prejde len osobné auto. Neprejde tadiaľ ani dodávka. Ale navigačné systémy navádzajú na diaľnicu práve cez toto miesto."


Zväčšiť mapu

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  5. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  6. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  1. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  2. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  3. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  4. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  5. BILLA má nový vernostný program pre deti – „SuperOsma“
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. WESTech je distribútorom Dell Technologies na Slovensku
  8. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 19 727
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 581
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 7 782
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 7 568
  5. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 479
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 964
  7. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 6 825
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 6 818
  9. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 536
  10. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 6 288
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v Hornooravskej nemocnici.

Doteraz bolo u nás v rámci prvej alebo druhej dávky minutých vyše 475-tisíc vakcín

14 h

Pandémia si vyžiadala 7 560 úmrtí.

5 h

Neprehliadnite tiež

Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

23 h
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

2. mar