Nový minister dopravy na Slovensku je poriadny figliar. Ktovie, ktorý "expert" mu poradil, aby sa na trojprúdovej diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou jazdilo súbežne troma rôznymi rýchlosťami. Odskúšali sme si to a môžeme spoľahlivo povedať, že ak by sa toto nebodaj zaviedlo do praxe, nastane poriadny chaos.
Experiment na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou
Ideme v pravom pruhu rýchlosťou 80 km/h a čoskoro sa za nami vytvára dlhá kolóna kamiónov. Po 20 km s experimentom končíme a presúvame sa do stredného, pričom rýchlosť zvyšujeme na 110 km/h.
Keď prechádzame popri kolóne šiestich kamionistov, ktorí jazdia štandardnou 90-kou, za nami sa veľmi rýchlo nahromadia osobné autá. Niektorí nervóznejší šoféri si neodpustia ani trúbenie, lebo nás nemôžu predbehnúť, keďže v ľavom (treťom) pruhu je takmer súvislá kolóna rýchlych áut, jazdiacich minimálne rýchlosťou 130 km/h.
Aj experimentovanie v strednom pruhu rýchlo končíme, lebo netúžime po tom, aby do nás niekto zozadu narazil. Škoda, že v tom čase nešla po diaľnici kolóna, vedená policajným majákom. Skutočne by už nebolo kam uhýbať.
Optimálnym riešením by azda mohlo byť obmedzenie rýchlosti v pravom jazdnom pruhu na 110 km/h (pričom pre kamionistov by zostala v platnosti deväťdesiatka). V dvoch pruhoch vľavo by však jednoznačne mala platiť terajšia rýchlosť 130 km/h. Úvahy o 160-ke by tým pádom skončili v prachu zabudnutia.
Ako sa dostať na odpočívadlo v Červeníku?
Avšak chaos na diaľniciach nie je len medzi Trnavou a Bratislavou, ale aj na iných miestach Slovenska. Napríklad hneď za Trnavou, smerom do Piešťan, sa dejú veci, nad ktorými zostáva rozum stáť.
Pre tých, ktorí okolo motorestu Červeník jazdia často, nie je rébusom, ako sa k nemu dostať. Pre ostatných motoristov všetkých tonážnych kategórií je však záhadou, kedy k motorestu odbočiť. A to všetko len preto, lebo tu nie je jednoznačné dopravné značenie. Napísala nám o ňom veľmi erudovane čitateľka Tonka.
Ide o dopravný chaos, ktorý vzniká na diaľnici D1 v mieste výjazdu Madunice - Červeník.
Tonka: "Na žiadosť obecného úradu v Červeníku sa na návestnú smerovú tabuľu D35 označujúcu výjazd z diaľnice na Madunice doplnil aj údaj Červeník.
Problém je v tom, že asi 200 metrov za týmto výjazdom sa nachádza aj motorest Červeník a vodiči, ktorí majú v úmysle urobiť si prestávku v motoreste, sa pomýlia a odbočia už skôr - pri spomínanej návestnej smerovej tabuli D35, ktorá však nevedie do motorestu, ale do dediny. Aké problémy toto riešenie spôsobuje?
Najvážnejší problém je ohrozenie bezpečnosti, pretože na tomto mieste je len výjazd z diaľnice a vodiči nevedia, ako sa dostať späť na diaľnicu. Niektorí to riešia cúvaním na diaľnicu z výjazdového pruhu. Môjho blízkeho kamaráta tam takto prekvapil cúvajúci kamión.
Iní vodiči, väčšinou kamionisti z Poľska, sa dostanú do dediny a pýtajú sa miestnych, ako sa dostanú späť na diaľnicu, pretože tam nie je žiadne značenie, ako sa na diaľnicu opäť dostať (možný vjazd buď cez Hlohovec vzdialený cca 6 km odtiaľ, alebo cez Piešťany, cca 15km). Kto to tam nepozná, tak sa na diaľnicu nedostane.
Ja osobne som bola svedkom, ako sa kamión otáčal na ceste prvej triedy číslo 61 za nadjazdom nad železnicou v smere na Piešťany. Bolo mi jasné, že ide o pomýleného vodiča, ktorý hľadá diaľnicu.
Pýtala som sa na obecnom úrade v Červeníku. Obec to vraj riešila a z Dopravného inšpektorátu prišla alibistická odpoveď, že značenie je v poriadku, vodiči si len mýlia farby - modrú a zelenú. Pritom by možno stačilo pri návestnej smerovej tabuli D35 umiestniť ešte jednu značku, že motorest je rovno o 200m ďalej.
Značenie síce podľa zákona môže byť v poriadku, ale ak sa vodiči mýlia, tak to asi v poriadku nebude. A mýlia sa naozaj často - môj manžel pri výjazde v priebehu niekoľkých minút, čo išiel okolo na bicykli, videl, ako tam zastavili traja bezradní vodiči a pozerali do mapy. Stačí sa tam len na chvíľu zastaviť a rátať. A vidíme to aj v dedine, obrovské kamióny a vodiči pýtajúci sa na "autostradu".
Ešte by som chcela doplniť jednu vec: kamióny možno blúdia aj preto, že v ich navigačných systémoch sa neobjavila zmena dopravnej situácie, ku ktorej došlo v Červeníku pred štyrmi rokmi: pri modernizácii železničnej trate došlo k zrušeniu železničného priecestia. Namiesto neho vznikol podchod, cez ktorý prejde len osobné auto. Neprejde tadiaľ ani dodávka. Ale navigačné systémy navádzajú na diaľnicu práve cez toto miesto."
Zväčšiť mapu
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ivan Václavík