SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Ako vplýva svietenie na bezpečnosť a spotrebu

Svietenie áut cez deň nie je na Slovensku novinkou. Stále sa však nájdu ľudia, ktorí túto povinnosť spochybňujú. Pozrime sa na javy spojené s denným svietením.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Povinné denné svietenie je v cestnej premávke na Slovensku realitou už niekoľko rokov. Na podnet jedného z čitateľov sa skúsime pozrieť na javy s ním spojené.

Pomáha svietenie bezpečnosti premávky?

Pán Daniel tvrdí, že pri dennom používaní jeho vozidla sa mu zvýšila spotreba denným svietením o deciliter na 100 km. V poslednej dobe tiež vymenil niekoľko kusov žiaroviek do stretávacích svetiel.

Jeho otázku, kto denné svietenie vymyslel a či mu skutočne šlo o bezpečnosť premávky alebo o zvýšenie spotreby, si zodpovedať netrúfame. Žiadna relevantná štúdia vzťah medzi denným svietením a počtom nehôd na cestách totiž nedokazuje.

V Nemecku je svietenie cez deň pre osobné automobily iba odporúčané a v Rakúsku povinné bolo, no zákonodarci nakoniec od neho upustili. Svietiť musia v týchto krajinách za nezníženej viditeľnosti motocyklisti. V Chorvátsku sa napríklad musí svietiť len od konca októbra do konca marca. Nehodovosť v týchto krajinách pritom nie je vyššia než u nás. Je teda pravdepodobné, že na ňu viac vplývajú iné faktory.

Ako veľmi vplývajú zapnuté svetlá na spotrebu?

Čo sa týka vplyvu svietenia stretávacími svetlami na spotrebu, dá sa tu istá relevancia predpokladať, pretože na výrobu elektriny pre žiarovky odoberá alternátor časť energie motora. U vozidiel so slabšími motormi, aké sa v meste prevažne používajú, zvýšený odpor alternátora predstavuje väčší podiel z výkonu a môže sa tak teoreticky prejaviť aj spomenutými decilitrami na sto kilometrov.

Súhrnný príkon žiaroviek pri rozsvietených stretávačkách sa podľa vozidla pohybuje zhruba okolo 200-300 W a treba počítať aj so stratami v účinnosti alternátora. Je teda možné, že štátu sa pri súčasnom počte automobilov vďaka dennému svieteniu podarí vybrať na spotrebnej dani z PHM o niečo viac peňazí.

Treba však mať na pamäti, že na svietení pri zníženej viditeľnosti táto povinnosť nič nemení, čo robí výsledný efekt pre štátnu kasu ťažko kvantifikovateľným. Na druhej strane sa však treba zamyslieť, že podobne na spotrebu vplýva každý výkonnejší spotrebič, napríklad silnejšia audiosústava alebo servo.

02.jpg
foto: ILUSTRAČNÉ - TASR

Častejšie svetlo môže znamenať častejšiu výmenu žiaroviek

Zvýšená spotreba halogénových žiaroviek tiež vodiča nepoteší. Obzvlášť pri drahších modeloch, kde býva zvýšená svietivosť zväčša dosahovaná práve na úkor životnosti.

Ich výmena, najmä v novších vozidlách so stiesneným motorovým priestorom, tiež nebýva vždy triviálna. Operácia môže trvať v niektorých prípadoch (z vlastnej skúsenosti na Fiate Stilo) aj viac ako pol hodiny a vyžadovať dokonca demontáž akumulátora.

Napriek tomu, ak vás policajti zastavia a nesvieti vám žiarovka, musíte si ju vymeniť, inak vám hrozí pokuta. Náhradné žiarovky síce už nie sú súčasťou povinnej výbavy, ale to na povinnosti mať funkčné svetlá nič nemení a preto ich odporúčame vo vozidle mať.

Niektoré z týchto negatívnych sprievodných javov povinného denného svietenia sa dajú obmedziť alebo odstrániť inštaláciou denných prevádzkových svetiel DRL.

Denné prevádzkové svetlá

Módnym hitom poslednej doby sa na osobných automobiloch stali denné prevádzkové svetlá (DRL), zväčša pracujúce na báze LED diód. Ide o zaujímavý a pre niekoho možno aj vizuálne príťažlivý spôsob, ako na prevádzke motorového vozidla ušetriť niečo z nákladov. Je však podmienené dodržaním platnej legislatívy.

Problémy spojené s denným svietením umožnil čiastočne riešiť zákon o cestnej premávke, ktorý umožňuje okrem stretávacích svetiel používať im na roveň postavené osvetlenie, ktorým sa budeme zaoberať. Myslia sa tým predovšetkým tzv. denné prevádzkové svetlá (DRL), ktoré sa v poslednej dobe tešia čoraz väčšej obľube. Zákon umožňuje ich inštaláciu a použitie pri splnení stanovených podmienok.

Podmienky na umiestnenie denných prevádzkových svetiel

Vyhláška umožňuje použitie DLR svetiel iba vozidlám kategórie M a N. Svetlá musia byť nainštalované a používané vpredu vo dvojici a mať rovnaké fotometrické vlastnosti.

Výška ich umiestnenia od povrchu vozovky pri nezaťaženom vozidle sa musí pohybovať od 250 do 1 500 mm a vzdialenosť od bočného obrysu vozidla (spätné zrkadlo sa nezarátava) nesmie prekročiť 400 mm. Svetlá pritom musia byť umiestnené v rovnakej výške a vzdialené od seba minimálne 600mm. Na vozidlách užších ako 1 300 mm musia byť umiestnené najmenej 400 mm od seba.

V praxi to znamená, že sa DLR svetlá inštalujú do okolia hlavných predných svetlometov, zväčša pod ne, občas aj nad ne, prípadne do nárazníka namiesto predných hmloviek. Samozrejme, svetlá musia byť umiestnené tak, aby ich žiarenie nerušilo ostatných účastníkov premávky priamo a ani v spätných zrkadlách.

03.jpg
foto: ILUSTRAČNÉ - TASR

Zákon upravuje aj elektrické zapojenie svetiel. Tie sa musia zapínať otočením kľúčika do polohy umožňujúcej chod motora (zapnuté zapaľovanie alebo žeravenie). Zároveň je nutné, aby DRL svietidlá zhasli, keď sa zapnú stretávacie svetlá (alebo hmlové a diaľkové, tie však svietia len so zapnutými stretávačkami).

Samozrejme, inštalovať sa smú len schválené typy DRL svetiel. Schválenie musí byť označené kódom (písmeno E s číslom štátu a označením svietidla písmenami RL). Ak je DRL svietidlo súčasťou združeného svetelného zariadenia, môže byť schvaľovacie označenie spoločné, avšak svietidlo musí byť opäť označené písmenami RL.

Pravidlá používania denných prevádzkových svetiel

Denné prevádzkové svetlá sa môžu namiesto stretávacích svetiel používať len za nezníženej viditeľnosti. V cestnej premávke sa často nájdu jedinci, ktorí toto ustanovenie ignorujú, hoci je v rámci zákona ešte jedným z tých rozumnejších.

DRL svetlá sú pre prevádzku za zníženej viditeľnosti svojím charakterom nevhodné a často rušia ostatných účastníkov premávky. Takisto ich svietivosť nebýva pre tieto podmienky dostatočná. Nie sú teda plnohodnotnou náhradou stretávačiek, skôr prostriedkom pre ich šetrenie za dobrej viditeľnosti.

Nákup DRL svetiel predstavuje investíciu zhruba od 60 euro v závislosti od zvoleného typu. Pokiaľ si ich netrúfate podľa horeuvedených zásad namontovať svojpomocne, suma sa ešte môže zvýšiť. Preto stojí za zváženie, či sa ich oplatí s ohľadom na ušetrené náklady zaobstarávať, teda pokiaľ v tom nevidíte istý druh optického tuningu a módnu záležitosť.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spánok – základ pevných vzťahov
  2. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 050
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 869
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 981
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 535
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 126
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 182
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 933
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 704
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 549
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 429
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Tretia vlna má prvé čierne okresy.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  4. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  5. Irena Šimuneková: Morské oko
  6. Štefan Vidlár: 1989 - 2021
  7. Jozef Drahovský: Bočný odstup 1,5 metra od cyklistov, návrh je už v parlamente, ale má nedostatky
  8. Jozef Sitko: Nedá sa mi zverejniť článok: Deštrukčný Smer (I. a II.) a Kollár rozkladajú štát
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 175
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 984
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 086
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 132
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 496
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 095
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 570
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 399
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu