SME

Ako poznať, že ste vodičom v zóne, keď ste do nej ako vodič nevošli?

Zóna s dopravným obmedzením prináša problém - ako dodržať jej nariadenie, ak o nej neviem? A ďalej, čo s plnou dvojitou čiarou na križovatke?

Teória a prax. Aj keď by mali tieto dve veci na seba nadväzovať, skutočnosť je mnohokrát iná. Niekedy to platí u šoférov, niekedy sa takýto popis hodí na cesty alebo dopravné pravidlá.

Ako zistiť, že ste v zóne s dopravnými obmedzeniami?

Prvá sa týka značky označujúcej zónu. Poznáme rôzne druhy tejto značky, ktoré označujú zónu s dopravným obmedzením, pešiu, školskú, zónu s regulovaným státím a únikovú zónu. Ich úlohou je buď informovať, alebo zakazovať, prikazovať, alebo obmedzovať. Ich účinnosť ruší značka, ktorá sa výzorom odlišuje len tým, že je preškrtnutá a sivá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Erik: "Ak si sadnem na miesto vodiča niekde uprostred tejto zóny, som povinný vedieť, že sa nachádzam v nejakej zóne, napriek tomu, že som dopravnú značku označujúcu začiatok tejto zóny nemohol vidieť? Prípadne, je predchádzajúci vodič daného auta (ktorý do tejto zóny vošiel, a teda danú značku videl), po ktorom preberám miesto vodiča, povinný ma na takúto zónu upozorniť?"

Nik nie je vševediaci, avšak v takejto zóne sa človek len tak z ničoho nič nevyskytne. To znamená, že do priestoru zóny každý musel nejakým spôsobom vojsť, ak je už v nej. Áno, môže sa stať, že vás do zóny prevezú v spánku.

Zóna s dopravným obmedzením

Značky Zóna s dopravným obmedzením (č. IP 24a) a Koniec zóny s dopravným obmedzením (č. IP 24b) vyznačujú oblasť (časť obce a podobne), kde platí zákaz alebo obmedzenie vyplývajúce z použitých symbolov značky alebo značiek.

Značky č. IP 24a sa umiestňujú na všetkých cestách ústiacich do určenej zóny.

SkryťVypnúť reklamu

Od vodiča sa však očakáva, že bude dodržiavať dopravné predpisy. Aj tie, ktoré určuje zóna. Hoci sa to zdá byť nespravodlivé, v tomto prípade sa berie do úvahy pravidlo "neznalosť zákona neospravedlňuje". Zóna jednoducho vyznačuje oblasť, kde platí významový symbol na tabuli zóny a vodič sa podľa toho musí správať.

Ani keď nastúpite do auta ako šofér v obci, napríklad v nezastavanej časti, tiež vám nikto nemusí hovoriť, že ste v nej. Napriek tomu musíte dodržiavať najvyššiu povolenú rýchlosť v obci, v opačnom prípade vám hrozí pokuta. A ak by ste chceli použiť argument, že ste o zóne nevedeli, asi by vám ho neakceptovali. Takúto výhovorku by totiž čoskoro začali používať všetci, ktorí by porušili dopravné pravidlá určené zónou.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa vám niekedy stane, že do cieľa vás odvezú a z tohto bodu budete šoférovať vy, je vhodné sa predchádzajúceho vodiča spýtať, či sa náhodou nenachádzate v zóne. Predídete tak prípadným problémom.

Križovatka, ktorá vás navedie na dvojitú plnú čiaru

Tretí prípad, na ktorý sa pýtal náš čitateľ Rajmund, sa týka nepresnosti v značení križovatky Šancovej ulice so Žabotovou v Bratislave. Počas odbočovania zo Žabotovej doľava je vodič nútený prejsť cez dvojitú plnú čiaru, a to aj napriek tomu, že má v danej lokalite vyhradený pruh na odbočenie.

Cez dvojitú plnú čiaru vodič nesmie prechádzať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu. Tu však zahradila možnosť odbočenia v pruhu vyhradenom konkrétne na tento účel. Pôvodne bola dvojitá čiara na Šancovej v mieste, kde do nej ústi Žabotova, prerušovaná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V tomto prípade je značenie plnej čiary chybné a v rozpore s vodorovným dopravným značením, ktoré vodičovi v ľavom jazdnom pruhu na Žabotovej prikazuje odbočiť vľavo. Preto by mal vodič túto situáciu riešiť tak, že v tomto mieste bude dvojitú plnú čiaru ignorovať. Ak by tak neurobil, dostal by sa do neriešiteľnej a nebezpečnej dopravnej situácie.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 366
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 355
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 799
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 496
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 425
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 117
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Slovensko - Titanic
  2. Zuzana Valachovičová: Ach to upratovanie, nielen Veľkonočné
  3. Juraj Jevin: Spojené voľby sme ešte nemali
  4. Marek Brenčič: Nasledovanie Krista až na šibenicu. Moje stretnutia s mučeníkom nacizmu
  5. Tomáš Susko: VLNY: Konflikt záujmov vo filmovej akadémii?
  6. Ján Valchár: 450 rokov odšľachťovania národa
  7. Alojz Baránik: Vedúca úloha Združenia sudcov v súdnictve potvrdená
  8. Vladimír Čuchran: Parlamentný permanentný superalkoholizmus - obraz dekadentnej doby, spoločnosti, vládnutia
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 642
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 188
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 096
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 810
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 257
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu