SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

V autoškolách vás musia učiť rovnakú teóriu, čo vás raz už učili

17-roční vodiči áut sa asi budú objavovať v Európe častejšie. U nás však máme aj vodičov motoriek, ktorí sú mladší.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V médiách sa v čase prázdnin objavila zmienka o tom, že v Nemecku a v Česku by možno v blízkej budúcnosti mohli žiadať o vydanie vodičského preukazu na osobné auto aj mladí ľudia vo veku 17 rokov.

V Nemecku chcú povoliť vedenie auta od 17 rokov

Vodičák na auto od 17 roku
v krajinách EU

Veľká Británia

Vodič musí najazdiť minimálne 15 hodín pod dohľadom skúsenejšieho šoféra.

Rakúsko
Vodič musí najazdiť minimálne 3 tisíc kilometrov pod dohľadom skúsenejšieho vodiča.

V televíznej ankete sa väčšina tínedžerov vyjadrila, že za volantom auta by si ešte asi netrúfli do premávky. Niektorí ešte tak pod dohľadom skúseného šoféra. Len minimum dobrodružne naladených v tom nevidí problém. Ale asi len dovtedy, kým by sa neocitli v krízovej (kolíznej) situácii.

Talentov, ktorí by takúto zodpovednú - pre nich náročnú - činnosť zvládli, je len zopár.

Na každé vodičské oprávnenie to isté školenie z teórie

Vyspelosť na vedenie malého motocykla však naša spoločnosť mladým ľuďom nad 15 rokov neupiera. V tejto súvislosti je čoraz aktuálnejšia otázka: prečo tí, ktorí už absolvovali teoretickú výučbu v autoškole, musia opätovne navštevovať hodiny teórie? Veď už raz urobili skúšky a získali VP na malý motocykel. Či azda pre nich platia iné pravidlá?

§ 77, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodičské oprávnenie sa udelí žiadateľovi, ktorý k dátumu udelenia vodičského oprávnenia
f) podrobil sa príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole, ak tento zákon neustanovuje inak

§ 13, vyhláška č. 395/2005 Z.z.:
(1) Výcvik v cestnej premávke možno začať až po ... najmenej polovice výučby pravidiel cestnej premávky ...

Ak títo účastníci premávky chcú získať aj oprávnenie na vedenie osobného auta, mali by absolvovať už len praktické jazdy v autoškole za volantom auta a urobiť skúšky z pravidiel cestnej premávky i praktickú jazdu pred skúšajúcim. Veď teóriu už raz zvládali a dokážu ju s motocyklom aplikovať aj v premávke. Možno lepšie ako niektorí sviatoční šoféri s "dlhoročnou" praxou.

Samozrejme, zarábať peniaze chce každý, aj autoškoly. No celé je to postavené z hľadiska súčasnej vyspelej spoločnosti na hlavu. Za teóriu by sa malo platiť len raz, za záverečnú skúšku vždy, ak ide o zmenu oprávnenia. Napokon, ak by budúci šoféri absolvovali viac praktických jázd v autoškole, určite by to osožilo z hľadiska bezpečnosti premávky.

Aj v Česku diskutujú o pravidlách pre 17-ročných vodičov áut

V sedemnástich by uchádzač o vodičák urobil teoretické skúšky a absolvoval niekoľko skúšobných jázd. Do osemnástych narodenín by však musel jazdiť len pod dohľadom staršieho, skúseného šoféra. Ak by nenazbieral veľa pokút, vodičák by mu bol na začiatku dospelosti potvrdený.

Záujemcovia o vodičský preukaz by ho získavali v dvoch fázach. "Najskôr by absolvovali niekoľko lekcií s inštruktorom, naučili by sa značky, rozbiehať, odbočovať. Potom by deväť mesiacov sami zbierali skúsenosti. A v druhej fáze by absolvovali lekcie jazdy v krízových situáciách," povedal o návrhu poslanec českého parlamentu Stanislav Huml.

Na nedospelého vodiča by zo sedadla spolujazdca musel vždy dohliadať skúsený šofér. Sprievod by musel mať viac ako 30 rokov a musí mať vodičák najmenej päť rokov. Zároveň nesmie mať viac ako tri trestné body v registri priestupkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 250
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 450
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 227
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 861
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 128
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 622
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 405
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 337
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 804
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


8 h
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov

Blogy SME

  1. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #26 - Pol roka a prvý kilometer
  2. Jaroslav Polaček: Pamätáte si ešte na modré tabuľky? Ja už ani nie!
  3. Jiří Ščobák: Trading: Když už chcete rychle a spekulativně obchodovat, věnujte se oblasti, které rozumíte
  4. Ján Marton: Progresívna vízia ministerstva pôdohospodárstva je skôr halucináciou diletantov.
  5. Adam Sedláček: Bravčové ucho pod stromčekom a sukňa nad kolenami
  6. Tomáš Sedliačik: Obeťami konšpirácií sme všetci
  7. Jozef Rybár: Už aj samozvaný "Posledný križiak", minister Krajniak stratil pamäť?
  8. František Lefler: Vianočné trhy v Nemecku
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 305
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 306
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 490
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 461
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 068
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 137
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 603
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 018
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu