V médiách sa v čase prázdnin objavila zmienka o tom, že v Nemecku a v Česku by možno v blízkej budúcnosti mohli žiadať o vydanie vodičského preukazu na osobné auto aj mladí ľudia vo veku 17 rokov.
V Nemecku chcú povoliť vedenie auta od 17 rokov
Vodičák na auto od 17 roku
v krajinách EU
Veľká Británia
Vodič musí najazdiť minimálne 15 hodín pod dohľadom skúsenejšieho šoféra.
Rakúsko
Vodič musí najazdiť minimálne 3 tisíc kilometrov pod dohľadom skúsenejšieho vodiča.V televíznej ankete sa väčšina tínedžerov vyjadrila, že za volantom auta by si ešte asi netrúfli do premávky. Niektorí ešte tak pod dohľadom skúseného šoféra. Len minimum dobrodružne naladených v tom nevidí problém. Ale asi len dovtedy, kým by sa neocitli v krízovej (kolíznej) situácii.
Talentov, ktorí by takúto zodpovednú - pre nich náročnú - činnosť zvládli, je len zopár.
Na každé vodičské oprávnenie to isté školenie z teórie
Vyspelosť na vedenie malého motocykla však naša spoločnosť mladým ľuďom nad 15 rokov neupiera. V tejto súvislosti je čoraz aktuálnejšia otázka: prečo tí, ktorí už absolvovali teoretickú výučbu v autoškole, musia opätovne navštevovať hodiny teórie? Veď už raz urobili skúšky a získali VP na malý motocykel. Či azda pre nich platia iné pravidlá?
§ 77, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodičské oprávnenie sa udelí žiadateľovi, ktorý k dátumu udelenia vodičského oprávnenia
f) podrobil sa príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole, ak tento zákon neustanovuje inak
§ 13, vyhláška č. 395/2005 Z.z.:
Ak títo účastníci premávky chcú získať aj oprávnenie na vedenie osobného auta, mali by absolvovať už len praktické jazdy v autoškole za volantom auta a urobiť skúšky z pravidiel cestnej premávky i praktickú jazdu pred skúšajúcim. Veď teóriu už raz zvládali a dokážu ju s motocyklom aplikovať aj v premávke. Možno lepšie ako niektorí sviatoční šoféri s "dlhoročnou" praxou.
Samozrejme, zarábať peniaze chce každý, aj autoškoly. No celé je to postavené z hľadiska súčasnej vyspelej spoločnosti na hlavu. Za teóriu by sa malo platiť len raz, za záverečnú skúšku vždy, ak ide o zmenu oprávnenia. Napokon, ak by budúci šoféri absolvovali viac praktických jázd v autoškole, určite by to osožilo z hľadiska bezpečnosti premávky.
Aj v Česku diskutujú o pravidlách pre 17-ročných vodičov áut
V sedemnástich by uchádzač o vodičák urobil teoretické skúšky a absolvoval niekoľko skúšobných jázd. Do osemnástych narodenín by však musel jazdiť len pod dohľadom staršieho, skúseného šoféra. Ak by nenazbieral veľa pokút, vodičák by mu bol na začiatku dospelosti potvrdený.
Záujemcovia o vodičský preukaz by ho získavali v dvoch fázach. "Najskôr by absolvovali niekoľko lekcií s inštruktorom, naučili by sa značky, rozbiehať, odbočovať. Potom by deväť mesiacov sami zbierali skúsenosti. A v druhej fáze by absolvovali lekcie jazdy v krízových situáciách," povedal o návrhu poslanec českého parlamentu Stanislav Huml.
Na nedospelého vodiča by zo sedadla spolujazdca musel vždy dohliadať skúsený šofér. Sprievod by musel mať viac ako 30 rokov a musí mať vodičák najmenej päť rokov. Zároveň nesmie mať viac ako tri trestné body v registri priestupkov.
Autor: Ivan Václavík