SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Autom do zahraničia: Poľsko

Naši severní susedia jazdia dosť razantne a hovorí sa o nich, že dopravné predpisy veľmi nedodržiavajú. Aby ste sa však vyhli pokute, vy ich radšej dodržujte. Preto sa nezabudnite pripútať a stíšte si rádio.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Naši severní susedia jazdia dosť razantne a hovorí sa o nich, že dopravné predpisy veľmi nedodržiavajú. Aby ste sa však vyhli pokute, vy ich radšej dodržiavajte. Preto sa nezabudnite pripútať a stíšte si rádio.

V noci môžete cez obec jazdiť rýchlejšie

V Poľsku sa na cestách pohybujte v obci najviac rýchlosťou 50 km/h. Vláda však u nich schválila zákon, že medzi 23.00 a 5.00 hodinou môžete ísť v mestách a dedinách 60-kou.

Mimo obce platí deväťdesiatka a na diaľnici je povolená rovnaká rýchlosť ako u nás, čiže 130 km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Poliaci však veľa diaľnic nemajú. Okrem toho v Poľsku sa rozlišujú ešte špeciálne rýchlosti pre dvojprúdovú rýchlostnú cestu - 100 km/h a štvorprúdovú rýchlostnú cestu - 110 km/h.

Rýchlosť je však v Poľsku problém. Ako uvádza projekt VOICE (ide o projekt Európskeho koncilu pre cestnú bezpečnosť - ETSC), Poliaci patria medzi najagresívnejších vodičov. Rýchlosť začali ako tak dodržiavať až v poslednej dobe, keď policajti začali využívať viac stacionárnych radarov.

Poľská polícia i úrady majú pri určovaní pokút relatívne široký manévrovací priestor. Podľa stránok euroinfo.gov.sk musia cudzinci spravidla zaplatiť priamo na mieste. Napríklad pokuta za zákaz státia je minimálne 25 EUR, ale ak polícia uváži, môže nedisciplinovaným vodičom nasadiť na koleso „papuču“, ba dokonca nechať odtiahnuť i vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Alkoholu sa pred šoférovaním radšej vyhnite, ale keby ste predsa len neodolali, tak maximálna povolená hranica v krvi je 0,2 promile. V Poľsku tiež nedávno zaviedli veľmi prísne tresty za nehody spôsobené jazdou s alkoholom v krvi.

V Poľsku môže prísť vodič doživotne o vodičák, recidivistov čaká väzenie

Do auta si určite pribaľte hasiaci prístroj a výstražný trojuholník, ktoré sú súčasťou povinnej výbavy. Lekárnička síce povinná nie je, ale nezaškodí ju mať v rámci bezpečnosti so sebou. Ak nešoférujete vlastné auto, nezabudnite na splnomocnenie od majiteľa vozidla.

Zakázané je púšťanie príliš hlasnej hudby. Je to preto, aby vodiči dokázali zaregistrovať zvukové signály zvonku, napríklad sanitky alebo policajného auta.

Pripútať sa treba, tak ako na Slovensku, aj na zadných sedačkách. Deti do 12 rokov alebo do 150 cm musia sedieť v autosedačke. Telefonovať sa smie len za pomoci súpravy handsfree. Zákon porušíte aj vtedy, ak si nezapnete svetlá. Poliaci zaviedli celodenné svietenie.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zahraničných autoklubov vodiči v Poľsku ignorujú červenú

Keď budete v blízkosti križovatky riadenej semaformi, počítajte s tým, že mnoho vodičov v Poľsku zastavuje na červenú len keď pre nich hrozí viditeľné nebezpečenstvo. No a smerovky sú tam údajne viac na okrasu a málokedy ich uvidíte zapnuté.

Ak sa chystáte do Poľska nákladným autom, nezabudnite, že štátne cesty sú pre nákladné vozidlá spoplatnené. Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky odporúča parkovať len na strážených parkoviskách. V Poľsku je "obľúbené" vykrádanie áut, najmä drahších značiek. Táto krajina je známa aj tým, že sa tam veľmi kradnú autá. Preto svoje doklady v aute radšej nenechávajte.

Veľvyslanectvo Slovenskej republiky vo Varšave

  • Litewska 6
    00-581 Warszawa
  • tel:0048/22/5258 110
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 939
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 821
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 290
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 753
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 088
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 316
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 004
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálnym riaditeľom Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VŠZP) je Richard Strapko. Do funkcie ho menoval bývalý minister zdravotníctva Marek Krajčí (OĽaNO).

Dlh poisťovne presahoval ku koncu júna 131 miliónov eur.


10 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


14 h
Hotelový komplex Borová Sihoť posielajú daniari do konkurzu.

Hotelový biznis sa trápi a najbližšie mesiace neprinesú úľavu.


18 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako do bezvýznamnej strany nalákali množstvo ľudí.


a 2 ďalší 57m

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


22 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  2. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  3. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  4. Erik Kriššák: Dotyk rán
  5. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  6. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  7. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  8. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 587
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 5 159
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 838
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 246
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 063
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 883
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 827
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 819
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu