SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Aj vás by nahnevalo, ak by do vás niekto narazil, no z vás by spravili vinníka?

Niekedy sa všetko zomelie tak, že aj keď sa akokoľvek snažíte, skončí sa to nehodou. Je to o to nepríjemnejšie, keď ste nič zlé nespravili a napriek tomu vás určia za vinníka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dodo: "Pred pár týždňami som šiel autom po Edisonovej ul. v Bratislave smerom na Galvaniho. Je to časť s rodinnými domčekmi po oboch stranách. Obyvatelia tam parkujú pozdĺžne pri chodníku na pravej strane cesty (z môjho pohľadu). Na Edisonovu ul. som prišiel z Rádiovej, prešiel som križovatku s Lidickou ul. aj s ulicou Pri zvonici, a bol som asi v polovici posledného úseku ku Galvaniho.

Oproti mne však z Galvaniho odbočilo iné auto a rútilo sa na mňa. Keďže vzhľadom na zaparkované autá v celej dĺžke ulice bola komunikácia zúžená, zastal som a čakal som na protiidúce auto, nech sa v kľude vyhneme. Takto som na danej trase stretol niekoľko áut a v pohode sme sa zmestili na komunikáciu. Protiidúce auto však ani nespomalilo, prefrčalo okolo mňa a oškrelo mi celú zadnú bočnú časť auta."

Vina padla na Doda

"Vystúpil som z auta, že idem riešiť nehodu, no vodič z miesta utiekol. Stihol som si poznačiť EČV a že to bola biela Fabia. Zavolal som políciu, nahlásil, čo sa stalo, EČV auta a čakal na nehodovku. Nemal som nič rozbité, škoda nebola veľká, ale poriadne ma naštvalo, že ušiel z nehody.

Policajti prišli už po 15 minútach. Vyhlásili pátranie po aute a začali ma "riešiť". Povedali mi, že mi bohužiaľ musia dať pokutu, lebo ja som vinníkom nehody, keďže v mojom jazdnom pruhu je prekážka (zaparkované autá) a teda zasahujem do druhého jazdného pruhu. Oponoval som, že nebolo kam sa uhnúť, iba keby som cúval niekoľko desiatok metrov späť do bočnej uličky, čo by som však pri rýchlosti protiidúceho auta aj tak nestihol. A uviedol som, že autá tu parkujú po celej dĺžke ulice, takže nie je kam uhnúť a doteraz som, s protiidúcimi autami, nemal problém v nižšej rýchlosti zmestiť sa na ostávajúcu šírku komunikácie."

Presvedčili ho, aby to celé nechal tak

"Stredová čiara tam nie je, tak som sa ho ironicky opýtal, či som teda celý čas išiel v protismere. Povedal, že áno, musí mi dať pokutu a keď nájdu druhého šoféra, môže si škodu na svojom aute vymáhať cez moju poisťovňu. Že to nie je asi moc logické a spravodlivé, ale taká je vyhláška.

Ostal som ako obarený, ešte pár minút sme sa dohadovali, lebo som trval na mojej nevine. Policajt mi potom poradil, aby som to nechal tak, zrušil telefonicky pátranie, že kvôli malej výške škody netrvám na prešetrení.

Urobil som teda tak, lebo som nechcel platiť pokutu a ešte aj tomu chrapúňovi jeho škodu. Teraz však pochybujem, či som spravil dobre. Stále si myslím, že som nehodu nezapríčinil a policajtom sa len nechcelo "papierovať" kvôli takej blbosti. Ešte podotýkam, že oprava laku ma vyšla na 200 €."


Zväčšiť mapu

Situácia na Edisonovej ulici

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. ...

Na ulici, ktorou prechádzal Dodo, parkujú vozidlá na pravej strane v smere ku Galvaniho ulici. Vidno to dokonca aj na mape, ak si ju dostatočne priblížite. Vozovka, ktorá má šírku približne 6 metrov, sa parkujúcimi autami zúži tak, že protiidúce autá sa dokážu vyhnúť len s problémami.

Vozidlá, ktoré parkujú na Edisonovej ulici, porušujú dopravné predpisy o státí. Pri parkovaní totiž musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy.

Dodov jazdný pruh bol pre zaparkované autá výrazne užší než 3 metre. Jedinou zákonnou možnosťou, ako autá obísť, bolo obísť ich ako prekážku cestnej premávky.

Niekedy ulicou v súlade s dopravnými predpismi neprejdete

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Z toho, čo nám Dodo napísal, pri prejazde ulicou zle vyhodnotil situáciu. Nepovažoval miesta pod zaparkovanými autami za vozovku a za časť svojho jazdného pruhu. Namiesto toho voľnú šírku vozovky si v duchu rozdelil na dve polovice a správal sa akoby prechádzal cestou so zúženými jazdnými pruhmi v oboch smeroch.

Policajti mu správne pripomenuli, že na Edisonovej ulici mal obchádzať zaparkované vozidlá ako prekážku cestnej premávky. To znamená, mal zapnúť smerovku, dať prednosť protiidúcim vozidlám a až keby nikoho v protismere neohrozil, mal vyraziť. V niektorých hodinách dňa je však nemožné takýmto spôsobom prejsť ulicu. A to bol pravdepodobne aj Dodov prípad.

Keď sú po celom kraji vozovky odparkované vozidlá, pri vjazde na Edisonovu ju prejdete v súlade s predpismi len obtiažne. Ak dáte prednosť tak, ako sa má a rozbehnete sa po Edisonovej, nie je problém, aby sa zrazu z inej ulice vynorilo iné auto idúce opačným smerom ako vy. Vtedy sa jednoducho nemáte kam vyhnúť. Jediná možnosť je spomaliť auto a dúfať, že to isté spraví aj protiidúce auto.

Dodo sa tak vo vzťahu k bielej Fabii ocitol v nezávideniahodnej situácii.

Za nezastavenie sú aj dva roky

§ 66, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Účastník škodovej udalosti je povinný bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, ...

§ 64, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť podľa odseku 3, ak
a) nie je splnená niektorá z povinností podľa § 66 ods. 6,

§ 66, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Účastník dopravnej nehody je povinný
a) ohlásiť dopravnú nehodu policajtovi,

Pre zaparkované autá sa Dodo dostal do situácie, kedy obmedzil a aj ohrozil protiidúce vozidlá.

Dodo mohol trvať na pátraní po bielej Fabii. Svojím konaním v zásade neporušil dopravné predpisy a ani nemohol zabrániť tomu, aby ho protiidúce vozidlo "neoznačkovalo". To platí, ak skutočne nemohol efektívne cúvať pre vysokú rýchlosť Fabie, uhol sa vpravo najviac ako sa dalo a Fabii ostalo dosť miesta na obídenie.

Príčinou nehody tak bol nielen vodič Fabie, ale aj spôsob parkovania vozidiel na ulici.

Nehovoriac o tom, že vodič bielej Fabie z miesta činu odišiel, čím sa zo škodovej udalosti stala dopravná nehoda. A k nej treba vždy volať políciu. Vodič bielej Fabie mohol byť obvinený z nesplnenia si povinností účastníka škodovej udalosti, za čo už hrozí aj zákaz činnosti do dvoch rokov.

Konanie policajtov

Podľa nášho názoru sa v tomto prípade mohli policajti posnažiť aj viac. Mohli vypátrať vodiča Fabie a predvolať majiteľov nesprávne zaparkovaných áut, čo by im umožnilo riadne zhodnotiť situáciu. Dodo tak mohol obísť lepšie, nielen bez pokuty, ako to vyzerá z jeho opisu.

Vždy si pri prejazde ulicami, o akej písal Dodo, dávajte pozor a ak môžete, radšej sa im vyhnite. Niektorí vodiči si totiž neuvedomujú, že nesprávnym parkovaním môžu iných priviesť do problémov. A keď sa k tomu pridá vodič (viď vodiča bielej Fabie), ktorý neváha ohroziť svojou jazdou iných účastníkov cestnej premávky, nemusí sa to skončiť len oškretými plechmi.

Policajti si tiež mohli uvedomiť nebezpečenstvo toho, ako parkovali autá na kraji cesty, a aj napriek problémom v statickej doprave, mohli sa zamerať na sprejazdnenie ulice.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 111
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 316
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 257
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 136
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 228
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 107
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 999
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 532
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 433
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 025
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hygienici prispôsobujú opatrenia Matovičovi, rozhodovať majú odborne

Ani predseda vlády nemôže hygienikom nariadiť, aké opatrenia majú zaviesť

Marek Krajčí a Igor Matovič počas tlačovej konferencie po zasadnutí konzília odborníkov o opatreniach proti šíreniu ochorenia COVID-19 v apríli 2020.
Publicista Michal Havran.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR