SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Aj vás by nahnevalo, ak by do vás niekto narazil, no z vás by spravili vinníka?

Niekedy sa všetko zomelie tak, že aj keď sa akokoľvek snažíte, skončí sa to nehodou. Je to o to nepríjemnejšie, keď ste nič zlé nespravili a napriek tomu vás určia za vinníka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dodo: "Pred pár týždňami som šiel autom po Edisonovej ul. v Bratislave smerom na Galvaniho. Je to časť s rodinnými domčekmi po oboch stranách. Obyvatelia tam parkujú pozdĺžne pri chodníku na pravej strane cesty (z môjho pohľadu). Na Edisonovu ul. som prišiel z Rádiovej, prešiel som križovatku s Lidickou ul. aj s ulicou Pri zvonici, a bol som asi v polovici posledného úseku ku Galvaniho.

Oproti mne však z Galvaniho odbočilo iné auto a rútilo sa na mňa. Keďže vzhľadom na zaparkované autá v celej dĺžke ulice bola komunikácia zúžená, zastal som a čakal som na protiidúce auto, nech sa v kľude vyhneme. Takto som na danej trase stretol niekoľko áut a v pohode sme sa zmestili na komunikáciu. Protiidúce auto však ani nespomalilo, prefrčalo okolo mňa a oškrelo mi celú zadnú bočnú časť auta."

Vina padla na Doda

"Vystúpil som z auta, že idem riešiť nehodu, no vodič z miesta utiekol. Stihol som si poznačiť EČV a že to bola biela Fabia. Zavolal som políciu, nahlásil, čo sa stalo, EČV auta a čakal na nehodovku. Nemal som nič rozbité, škoda nebola veľká, ale poriadne ma naštvalo, že ušiel z nehody.

Policajti prišli už po 15 minútach. Vyhlásili pátranie po aute a začali ma "riešiť". Povedali mi, že mi bohužiaľ musia dať pokutu, lebo ja som vinníkom nehody, keďže v mojom jazdnom pruhu je prekážka (zaparkované autá) a teda zasahujem do druhého jazdného pruhu. Oponoval som, že nebolo kam sa uhnúť, iba keby som cúval niekoľko desiatok metrov späť do bočnej uličky, čo by som však pri rýchlosti protiidúceho auta aj tak nestihol. A uviedol som, že autá tu parkujú po celej dĺžke ulice, takže nie je kam uhnúť a doteraz som, s protiidúcimi autami, nemal problém v nižšej rýchlosti zmestiť sa na ostávajúcu šírku komunikácie."

Presvedčili ho, aby to celé nechal tak

"Stredová čiara tam nie je, tak som sa ho ironicky opýtal, či som teda celý čas išiel v protismere. Povedal, že áno, musí mi dať pokutu a keď nájdu druhého šoféra, môže si škodu na svojom aute vymáhať cez moju poisťovňu. Že to nie je asi moc logické a spravodlivé, ale taká je vyhláška.

Ostal som ako obarený, ešte pár minút sme sa dohadovali, lebo som trval na mojej nevine. Policajt mi potom poradil, aby som to nechal tak, zrušil telefonicky pátranie, že kvôli malej výške škody netrvám na prešetrení.

Urobil som teda tak, lebo som nechcel platiť pokutu a ešte aj tomu chrapúňovi jeho škodu. Teraz však pochybujem, či som spravil dobre. Stále si myslím, že som nehodu nezapríčinil a policajtom sa len nechcelo "papierovať" kvôli takej blbosti. Ešte podotýkam, že oprava laku ma vyšla na 200 €."


Zväčšiť mapu

Situácia na Edisonovej ulici

§ 23, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) ... Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. ...

Na ulici, ktorou prechádzal Dodo, parkujú vozidlá na pravej strane v smere ku Galvaniho ulici. Vidno to dokonca aj na mape, ak si ju dostatočne priblížite. Vozovka, ktorá má šírku približne 6 metrov, sa parkujúcimi autami zúži tak, že protiidúce autá sa dokážu vyhnúť len s problémami.

Vozidlá, ktoré parkujú na Edisonovej ulici, porušujú dopravné predpisy o státí. Pri parkovaní totiž musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 metre pre každý smer jazdy.

Dodov jazdný pruh bol pre zaparkované autá výrazne užší než 3 metre. Jedinou zákonnou možnosťou, ako autá obísť, bolo obísť ich ako prekážku cestnej premávky.

Niekedy ulicou v súlade s dopravnými predpismi neprejdete

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Z toho, čo nám Dodo napísal, pri prejazde ulicou zle vyhodnotil situáciu. Nepovažoval miesta pod zaparkovanými autami za vozovku a za časť svojho jazdného pruhu. Namiesto toho voľnú šírku vozovky si v duchu rozdelil na dve polovice a správal sa akoby prechádzal cestou so zúženými jazdnými pruhmi v oboch smeroch.

Policajti mu správne pripomenuli, že na Edisonovej ulici mal obchádzať zaparkované vozidlá ako prekážku cestnej premávky. To znamená, mal zapnúť smerovku, dať prednosť protiidúcim vozidlám a až keby nikoho v protismere neohrozil, mal vyraziť. V niektorých hodinách dňa je však nemožné takýmto spôsobom prejsť ulicu. A to bol pravdepodobne aj Dodov prípad.

Keď sú po celom kraji vozovky odparkované vozidlá, pri vjazde na Edisonovu ju prejdete v súlade s predpismi len obtiažne. Ak dáte prednosť tak, ako sa má a rozbehnete sa po Edisonovej, nie je problém, aby sa zrazu z inej ulice vynorilo iné auto idúce opačným smerom ako vy. Vtedy sa jednoducho nemáte kam vyhnúť. Jediná možnosť je spomaliť auto a dúfať, že to isté spraví aj protiidúce auto.

Dodo sa tak vo vzťahu k bielej Fabii ocitol v nezávideniahodnej situácii.

Za nezastavenie sú aj dva roky

§ 66, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Účastník škodovej udalosti je povinný bezodkladne zastaviť vozidlo, preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti, ...

§ 64, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Za dopravnú nehodu sa považuje aj škodová udalosť podľa odseku 3, ak
a) nie je splnená niektorá z povinností podľa § 66 ods. 6,

§ 66, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Účastník dopravnej nehody je povinný
a) ohlásiť dopravnú nehodu policajtovi,

Pre zaparkované autá sa Dodo dostal do situácie, kedy obmedzil a aj ohrozil protiidúce vozidlá.

Dodo mohol trvať na pátraní po bielej Fabii. Svojím konaním v zásade neporušil dopravné predpisy a ani nemohol zabrániť tomu, aby ho protiidúce vozidlo "neoznačkovalo". To platí, ak skutočne nemohol efektívne cúvať pre vysokú rýchlosť Fabie, uhol sa vpravo najviac ako sa dalo a Fabii ostalo dosť miesta na obídenie.

Príčinou nehody tak bol nielen vodič Fabie, ale aj spôsob parkovania vozidiel na ulici.

Nehovoriac o tom, že vodič bielej Fabie z miesta činu odišiel, čím sa zo škodovej udalosti stala dopravná nehoda. A k nej treba vždy volať políciu. Vodič bielej Fabie mohol byť obvinený z nesplnenia si povinností účastníka škodovej udalosti, za čo už hrozí aj zákaz činnosti do dvoch rokov.

Konanie policajtov

Podľa nášho názoru sa v tomto prípade mohli policajti posnažiť aj viac. Mohli vypátrať vodiča Fabie a predvolať majiteľov nesprávne zaparkovaných áut, čo by im umožnilo riadne zhodnotiť situáciu. Dodo tak mohol obísť lepšie, nielen bez pokuty, ako to vyzerá z jeho opisu.

Vždy si pri prejazde ulicami, o akej písal Dodo, dávajte pozor a ak môžete, radšej sa im vyhnite. Niektorí vodiči si totiž neuvedomujú, že nesprávnym parkovaním môžu iných priviesť do problémov. A keď sa k tomu pridá vodič (viď vodiča bielej Fabie), ktorý neváha ohroziť svojou jazdou iných účastníkov cestnej premávky, nemusí sa to skončiť len oškretými plechmi.

Policajti si tiež mohli uvedomiť nebezpečenstvo toho, ako parkovali autá na kraji cesty, a aj napriek problémom v statickej doprave, mohli sa zamerať na sprejazdnenie ulice.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 872
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 850
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 507
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 208
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 723
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 661
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 656
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 276
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 159
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 946
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún