SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Kadiaľ sa vyberie ropa z Venezuely do Bieloruska?

Bieloruský ropný koncern diverzifikuje dodávky ropy pre svoje rafinérie. Otázkou ostáva, či ropa bude tiecť drahšie cez Ukrajinu alebo kratšou trasou cez pobaltské štáty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Bieloruský ropný koncern diverzifikuje dodávky ropy pre svoje rafinérie. Hýbe tým ekonomikou celého regiónu.

Už šiesty tanker od mája tohto roku priviezol do Odessy venezuelskú ropu pre Bielorusko. Odtiaľto putuje ropa 1 100 km po železnici do Mozirskej rafinérie. Ďalšie dva tankery preliali svoj náklad v estónskom prístave Muuga. Táto dodávka smerovala na sever Bieloruska do novopolockej rafinérie.

Bielorusko chce ropu cez pobaltské štáty

Aby Minsk optimalizoval dodávky ropy a zabránil nedostatku ropných produktov na vnútornom trhu, začal v lete jednania s pobaltskými krajinami, aby s čo najmenšími logistickými nákladmi zorganizoval príjem tankerov v prístavoch Litvy, Lotyšska a Estónska. Oproti ukrajinskej trase je dodávka z estónskeho prístavu Muuga o 200 km kratšia.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ však nie je jasné, či Minsk od dodávok cez Ukajinu upustí. V pobaltských štátoch nemá silnú pozíciu. Navyše bieloruské ropné výrobky priamo konkurujú výrobkom poľského PKN Orlen, pre ktorý je momentálna situácia v Bielorusku výhodná. V Litve, kde vlastní rafinériu v Mazeiku a má vo vláde silné lobby, sa bude snažiť dodávkam cez tieto krajiny zabrániť alebo ich aspoň čo najviac sťažiť.

Cez Ukrajinu je venezuelská ropa drahšia

Ropné tankery od "priateľa Huga" (Chávesa), ako ho nazýva bieloruský prezident Lukašenko, odchádzajú každý týždeň. Ak by sa podarilo Minsku zmeniť logistickú schému, ušetril by značné náklady.

Z litovského prístavu Klaipeda je do Novopolocka zhruba 700 km. Z lotyšského Liepaja je to ešte o stovku menej. Naviac by ušetril aj čas na prepravu. Nuž a ani pre krízou zmietané pobaltské krajiny nie je príjem za dopravu ropy zanedbateľný.

Skryť Vypnúť reklamu

V čí prospech sa vyvinie situácia, ukáže až čas.

Podľa Rusov sa tok ropy z Venezuely do Bieloruska uzavrie

Rusi sa domnievajú, že skôr či neskôr budú dodávky ropy z Venezuely uzavreté. "Ak by mali byť zvýšené dodávky do Bieloruska cez prístav v Klaipede, museli by Bielorusi investovať do rozšírenia prístavu, ktorý je teraz najviac vyťažený ropou pre rafinériu v Mazeiku," upozornil vedúci analytického oddelenia ruského Fondu národnej energetickej bezpečnosti, Alexander Pasečnik. Existujúce inštalované zariadenia neumožňujú zvýšiť prečerpávaný objem tak, aby uspokojoval Orlen a Bielorusov zároveň.

Najviac ale určite profituje Venezuela, ktorá tak môže dopĺňať svoju pokladňu bieloruskými ropnými dolármi.

Zdroj informácií: Regnum, Ekonomičeskije izvestija

Skryť Vypnúť reklamu

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 351
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 489
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 261
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 727
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 400
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 395
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 622
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 260
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 061
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Lekár Laho: Šéf lekárskej komory spôsobil zdravotníctvu problémy

Odmena 500 eur je pre mladých lekárov motivujúca, vraví Laho.

Lekár Ladislav Laho na archívnej fotografii.
Komentár Petra Schutza

Na prahu fiaska

Destabilizácia vládnutia je na vzostupe druhej vlny to posledné, čo si môžeme dovoliť.

Peter Schutz
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L