SME

Dopravné značenie nemôže byť nezmyselné, jeho umiestnenie áno

Viacerí z vás ste nás informovali o dopravných značkách. Niektoré nás prinútili čudovať sa nad spôsobom ich umiestnenia, iné sa stali námetom na nové vtipy.

Dopravné značky dokážu nielen pomáhať. Občas nás prinútia krútiť hlavou od úžasu. Napríklad preto, ako sú umiestnené.

Jeden z vás nás upozornil na dopravnú značku Zákaz vjazdu, ktorá sa nachádza v Nitre. Podľa fotografií je umiestnená tak, že vodič prichádzajúci z jedného smeru môže mať problém všimnúť si ju skôr, než sa pokúsi dostať do areálu, do ktorého je zákaz vjazdu. O to horšie je, keď za jej nerešpektovanie tam policajti udeľujú pokutu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tomáš: "Jedná sa o parkovisko pri Baumaxe, keď naň prichádzate od Zlatých Moraviec. Odbočka sa nachádza na dvojprúdovej, ale jednosmernej ceste. Keď tu nechodíte často, ani si pri odbočení nemusíte všimnúť, že po pravej ruke máte zákaz vjazdu všetkých motorových vozidiel okrem zásobovania.

SkryťVypnúť reklamu

Táto značka je umiestnená tak, že ju vlastne máte počas celého odbočovania vedľa seba. A keďže ju nevidíte, myslíte si, že je to jedno, ktorým smerom vojdete na parkovisko. Že idete správne, vás uistí ešte aj prikázaný smer pred vami, ktorý je už viditeľný perfektne. Takže si myslím, že je to neoprávnené vyberanie pokuty (najmä keď tadiaľ vždy prichádzajú aj policajti, aby tam vyberali pokuty alebo aby išli na obed do reštaurácie, ktorá je hneď za tými stromami v pozadí).

Ja osobne nie som proti pokutám, ale vyberať peniaze za zle umiestnené značky len preto, že je to pohodlné a rýchle, lebo tam odbočí každý druhý, mi nepríde správne. Je to arogantné voči vodičom, hlavne keď tam po odbočení o 180° ani nemôžte ísť rýchlejšie ako 20 km/h."

SkryťVypnúť reklamu

Problém danej situácie je v tom, že vodič prichádzajúci od Zlatých Moraviec má príliš málo času na to, aby si všimol dopravnú značku. V lepšom prípade zruší odbočovací manéver vpravo ešte pred značkou, v horšom značku vôbec nezbadá a vojde do areálu.

Je hlúposť platiť za neviditeľnú značku

§ 8, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(8) Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

Odfotená zákazová značka je príkladom porušenia ustanovenie zo Zákona o cestnej premávke, podľa ktorého má byť dopravná značka umiestnená tak, aby ju účastník cestnej premávky mohol včas spozorovať. Vyhláška k zákonu k tomu ustanovuje, že dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad.

SkryťVypnúť reklamu

Z tohto dôvodu nie je vôbec dôvod na vyberanie pokút za vjazd do zákazu vjazdu. Je pravdou, že sa pre zákazovú značku asi nedalo nájsť lepšie miesto, napriek tomu je to zvolené veľmi nevhodné.

Ak by na ceste od Zlatých Moraviec bola umiestnená značka, ktorá by vodiča upozorňovala na to, že vjazd do odfoteného areálu je z jedného smeru zakázaný, potom by nebol žiadny problém, pretože vodiči by boli včas informovaní o blížiacom sa zákaze.

Zbytočná značka pri ceste nemusí byť mätúca

Miloš: "Cestou do Nitry som sa stretol so zaujímavým rozložením značiek. Pred Beladicami je úprava dopravného značenia kvôli výstavbe diaľnice. Uvádzam značky tak, ako sú v poradí za sebou (dúfam, že si poradie pamätám dobre): 80, 60, zákaz predchádzania + plná čiara, potom je križovatka, kde je plná čiara na kúsku prerušovaná (kvôli výjazdu a vjazdu vozidiel smerom na Choču, ďalej pokračuje plná čiara, koniec všetkých zákazov, koniec zákazu predchádzania (túto značku od predchádzajúcej značky nevidieť) + prerušovaná čiara.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kým nebolo značenie upravené, boli len značky o zákaze predchádzania, koniec zákazu predchádzania a plná čiara medzi značkami prerušená len v mieste križovatky. Počas výstavby pribudli značky 80, 60, koniec všetkých zákazov.

Problémom je, že križovatka ruší obmedzenie rýchlosti a značka koniec všetkých zákazov je mätúca, nakoľko za touto značkou pokračuje plná čiara. Keďže zvislé dopravné značenie má prednosť pred vodorovným, tak táto značka vlastne ruší zákaz predchádzania, hoci plná čiara pokračuje za touto značkou. Ako som vyššie uviedol, obmedzenie rýchlosti s touto značkou už podľa zákona nemá nič spoločné.

Cestári by sa mali uvedomiť, aké značky umiestňujú, lebo takto spôsobujú zbytočný chaos. Pokiaľ sa dobre pamätám, uvedené značky nie sú ani len prenosné, takže pre toho čo tadiaľ ide prvýkrát dá uvedená značka úplne iný význam, než bolo pôvodne myslené."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skutočne, prenosná dopravná značka Koniec viacerých zákazov (B 39) je na spomínanom úseku úplne zbytočná. Križovatka totiž ruší zákaz vyplývajúci nielen z trvalej dopravnej značky ale aj z prenosnej.

To, že je dopravná značka zbytočná, však ešte neznamená, že je zároveň mätúca. Je to len dopravná značka, ktorá nič neruší a pre vodiča neznamená nijaké obmedzenie.

A aj vodič, ktorý prechádza úsekom prvýkrát, vie, že cez plnú čiaru smie prejsť len ako obchádza prekážku alebo odbočuje na miesto mimo cesty. To, že zákaz predchádzania v danom úseku už neplatí, neznamená, že je tam dovolené predchádzanie.

Kuriózne dopravné značenie

Stano nás upozornil na nezvyčajné dočasné dopravné značenie, ktoré odfotil v Leviciach. Na jednom mieste určuje najvyššiu dovolenú rýchlosť, v tom istom mieste ju aj ruší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobný nezmysel, ale v trvalom prevedení sa podarilo odfotiť Stanislavovi.

Stanislav: "Mám len fotografiu z mobilu a kamarát mi to prisvetľoval svetlami reflektorov, ale na takúto nezmyselnú nadväznosť značiek som narazil v dedinke Predmier za Bytčou v smere od Žiliny. Pre predstavu, značky sú od seba vzdialené asi 5 metrov. "

Aj keď dopravné značenie treba dodržiavať, toto je vyzerá byť, že je viac obmedzujúce ako užitočné. Mohlo by mať opodstatnenie iba vtedy, ak by bola cesta dlhodobo vo veľmi zlom stave na veľmi krátkom úseku a cestári by s tým nemali v pláne nič robiť.

Na záver si pozrite to, čo sa podarilo zachytiť Stanovi:

Stano: "Pred pár dňami som išiel cez Bešeňovú. Veľmi milo ma pobavila táto značka. Všetky cesty vedú do Mikuláša."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu, že sa to zdá byť zvláštne, z Bešeňovej sa do Liptovského Mikuláša dostanete dvomi rôznymi cestami, ktoré sú približne rovnako dlhé. Jedna vedie okolo severnej časti Liptovskej Mary a druhá smeruje v začiatku na juh.

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 592
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 317
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 132
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 344
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 892
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 875
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 767
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 808
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 244
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 988
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 965
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 038
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 874
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu