LEVICE. Podľa policajných štatistík bola v posledných rokoch najväčšia prepadovosť žiakov v autoškolách v Nitrianskom kraji. Majitelia a inštruktori sa zhodujú, že teória a testy nie sú pre kurzistov problémom. Horšie je to sedieť počas skúšok za volantom auta na cvičisku a v premávke v meste. Myslia si, že stres spraví veľa.
Polícia sa prikláňa k ich názoru, prízvukuje ale, že žiaci musia mať požadované zručnosti. Či ich získajú, záleží od autoškoly a aj od prístupu samotného kurzistu.
Tretina skúšky opakuje
Približne každý tretí žiak autoškoly odíde zo záverečnej skúšky so zveseným nosom. Policajné štatistiky hovoria, že 30,17 percenta žiadateľov o vodičské oprávnenie neuspeje na skúške. Najväčšia prepadovosť žiadateľov o vodičské oprávnenie bola vlani a aj v roku 2008 zaznamenaná v Nitrianskom kraji, kde z celkového počtu 13 323 vyskúšaných žiadateľov o vodičské oprávnenie neprospelo 6 174.
Na silné motorky nové „vodičáky"
V Levickom okrese pôsobí približne 15 autoškôl. Vodičské oprávnenie každoročne získajú stovky úspešných absolventov. Najpočetnejšia je skupina 18 a 19-ročných, ktorí sa uchádzajú o preukaz skupiny B a chcú jazdiť na autách. Šestnásťroční si „robia" papiere na malú motorku.
V ostatnom čase sa s módou motoriek vracajú do lavíc autoškôl štyridsiatnici a päťdesiatnici, majitelia silných strojov. Na motorky nad 25 kilowattov je potrebné spraviť si samostatný vodičský preukaz.
Psychika robí veľa
Najväčším dôvodom nezvládnutia záverečnej skúšky je podľa Michaely Gašperíkovej psychika žiakov. „Počas kurzu jazdia krásne, príde skúška a všetko sa mení. Je to pre nich niečo životné, a tak sa stresujú. Potom si napríklad popletú odbočenie doľava a doprava," vysvetľuje spolumajiteľka levickej autoškoly. Od začiatku tohto roka majú 218 žiakov, z nich päť neuspelo v testoch, deviati na cvičisku a ôsmi na jazdách.
Jazdy sú na skúškach pre kurzistov najstresujúcejšie, preto žiakom radí, aby jazdili pomalšie a počúvali, čo hovorí prísediaci policajt. „Ak sa stane na ceste niečo nepredvídané, nevedia zareagovať. Najčastejšie im potom robí problém zaradiť sa do jazdných pruhov. Čo si pamätám, na stopke nezastavil asi len jeden žiak," spomína. Ako hovorí, aby žiaci boli dobre pripravení na jazdy, dbajú, aby prejazdili všetky predpísané kilometre: „Sú autoškoly, ktoré nedajú dostatočný výcvik. Naši žiaci majú kartičky, v ktorých majú zaznačené, koľko kilometrov už odjazdili a vedia si to skontrolovať."
Cvičisko býva taktiež problémom
Stres a psychika ovplyvňuje skúšky aj podľa Ambróza Maťóa, ktorý vedie kurzy v Leviciach, Šahách aj Želiezovciach. Ročne odučí v priemere dvesto žiakov. Čoho sa kurzisti najviac boja, je vraj jazda na cvičisku.
„V živote nebudú cúvať medzi kužele. Mali by si to skúšať hlavne medzi autami," myslí si majiteľ autoškoly a súčasne inštruktor s 10-ročnou praxou. Podľa neho cúvanie robí problém aj skúseným vodičom. Jeho bývalí žiaci mu často povedia, že radšej prejdú aj päťsto metrov navyše a nájdu si väčšie parkovacie miesto, akoby mali cúvať medzi dve autá.
Najčastejšie chýbajú zručnosti
Branislav Bálint, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Leviciach a zároveň skúšobný komisár sa prikláňa k názoru, že teória býva problémom neúspechu kurzistov len v menšom percente.
„Problematické sú jazdy, to, že uchádzač nemá dostatok zručností, aby sa dokázal orientovať a pohybovať v premávke." Najčastejšie je dôvodom na neúspech nesprávny spôsob jazdy - nesprávne radenie sa v križovatke, predchádzanie, odbočovanie. „Ak uchádzač poruší pravidlá cestnej premávky alebo inštruktor zasiahne do riadenia, dostáva známku neprospel," hovorí o kritériách.
Policajný riaditeľ pripúšťa, že aj stres môže mať vplyv: „Určite áno. U každého, kto je vystavený skúške, má stres svoje zastúpenie. Napriek tomu musí preukázať schopnosti v riadení vozidla."
To, že kurzista neuspeje, nemusí byť podľa neho len vizitkou autoškoly, ale aj prístupu samotného uchádzača. Napriek tomu pripúšťa, že kvalita výcviku nie je vo všetkých autoškolách rovnaká.
A čo by žiakom autoškôl odkázal? „Sebakriticky sa pozrieť, na čo mám a na čo sa mám viac sústrediť - či na teóriu alebo prax."
Neúspešní uchádzači majú dva opravné pokusy. Ak ich nezvládnu a vodičský preukaz napriek tomu chcú získať, musia si zaplatiť a odznova absolvovať celý kurz. Michaela Gašperíková si od roku 2006 spomína na dva takéto prípady.