SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Tretina žiakov v autoškolách prepadne. Musia opakovať

Približne tretina žiadateľov o vodičské oprávnenie na Slovensku neuspeje na skúške. Autoškoly sa zhodujú, že najväčšie problémy majú kurzisti počas jázd, veľa spraví stres.

Teoretická časť záverečných skúšok nerobí uchádzačom o vodičský preukaz problémy. Chyby robia na jazdách.Teoretická časť záverečných skúšok nerobí uchádzačom o vodičský preukaz problémy. Chyby robia na jazdách. (Zdroj: JANA NÉMETHOVÁ)

LEVICE. Podľa policajných štatistík bola v posledných rokoch najväčšia prepadovosť žiakov v autoškolách v Nitrianskom kraji. Majitelia a inštruktori sa zhodujú, že teória a testy nie sú pre kurzistov problémom. Horšie je to sedieť počas skúšok za volantom auta na cvičisku a v premávke v meste. Myslia si, že stres spraví veľa.

Polícia sa prikláňa k ich názoru, prízvukuje ale, že žiaci musia mať požadované zručnosti. Či ich získajú, záleží od autoškoly a aj od prístupu samotného kurzistu.

Tretina skúšky opakuje

Približne každý tretí žiak autoškoly odíde zo záverečnej skúšky so zveseným nosom. Policajné štatistiky hovoria, že 30,17 percenta žiadateľov o vodičské oprávnenie neuspeje na skúške. Najväčšia prepadovosť žiadateľov o vodičské oprávnenie bola vlani a aj v roku 2008 zaznamenaná v Nitrianskom kraji, kde z celkového počtu 13 323 vyskúšaných žiadateľov o vodičské oprávnenie neprospelo 6 174.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Na silné motorky nové „vodičáky"

V Levickom okrese pôsobí približne 15 autoškôl. Vodičské oprávnenie každoročne získajú stovky úspešných absolventov. Najpočetnejšia je skupina 18 a 19-ročných, ktorí sa uchádzajú o preukaz skupiny B a chcú jazdiť na autách. Šestnásťroční si „robia" papiere na malú motorku.

V ostatnom čase sa s módou motoriek vracajú do lavíc autoškôl štyridsiatnici a päťdesiatnici, majitelia silných strojov. Na motorky nad 25 kilowattov je potrebné spraviť si samostatný vodičský preukaz.

Psychika robí veľa

Najväčším dôvodom nezvládnutia záverečnej skúšky je podľa Michaely Gašperíkovej psychika žiakov. „Počas kurzu jazdia krásne, príde skúška a všetko sa mení. Je to pre nich niečo životné, a tak sa stresujú. Potom si napríklad popletú odbočenie doľava a doprava," vysvetľuje spolumajiteľka levickej autoškoly. Od začiatku tohto roka majú 218 žiakov, z nich päť neuspelo v testoch, deviati na cvičisku a ôsmi na jazdách.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdy sú na skúškach pre kurzistov najstresujúcejšie, preto žiakom radí, aby jazdili pomalšie a počúvali, čo hovorí prísediaci policajt. „Ak sa stane na ceste niečo nepredvídané, nevedia zareagovať. Najčastejšie im potom robí problém zaradiť sa do jazdných pruhov. Čo si pamätám, na stopke nezastavil asi len jeden žiak," spomína. Ako hovorí, aby žiaci boli dobre pripravení na jazdy, dbajú, aby prejazdili všetky predpísané kilometre: „Sú autoškoly, ktoré nedajú dostatočný výcvik. Naši žiaci majú kartičky, v ktorých majú zaznačené, koľko kilometrov už odjazdili a vedia si to skontrolovať."

Cvičisko býva taktiež problémom

Stres a psychika ovplyvňuje skúšky aj podľa Ambróza Maťóa, ktorý vedie kurzy v Leviciach, Šahách aj Želiezovciach. Ročne odučí v priemere dvesto žiakov. Čoho sa kurzisti najviac boja, je vraj jazda na cvičisku.

Skryť Vypnúť reklamu

„V živote nebudú cúvať medzi kužele. Mali by si to skúšať hlavne medzi autami," myslí si majiteľ autoškoly a súčasne inštruktor s 10-ročnou praxou. Podľa neho cúvanie robí problém aj skúseným vodičom. Jeho bývalí žiaci mu často povedia, že radšej prejdú aj päťsto metrov navyše a nájdu si väčšie parkovacie miesto, akoby mali cúvať medzi dve autá.

Najčastejšie chýbajú zručnosti

Branislav Bálint, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Leviciach a zároveň skúšobný komisár sa prikláňa k názoru, že teória býva problémom neúspechu kurzistov len v menšom percente.

„Problematické sú jazdy, to, že uchádzač nemá dostatok zručností, aby sa dokázal orientovať a pohybovať v premávke." Najčastejšie je dôvodom na neúspech nesprávny spôsob jazdy - nesprávne radenie sa v križovatke, predchádzanie, odbočovanie. „Ak uchádzač poruší pravidlá cestnej premávky alebo inštruktor zasiahne do riadenia, dostáva známku neprospel," hovorí o kritériách.

Skryť Vypnúť reklamu

Policajný riaditeľ pripúšťa, že aj stres môže mať vplyv: „Určite áno. U každého, kto je vystavený skúške, má stres svoje zastúpenie. Napriek tomu musí preukázať schopnosti v riadení vozidla."

To, že kurzista neuspeje, nemusí byť podľa neho len vizitkou autoškoly, ale aj prístupu samotného uchádzača. Napriek tomu pripúšťa, že kvalita výcviku nie je vo všetkých autoškolách rovnaká.

A čo by žiakom autoškôl odkázal? „Sebakriticky sa pozrieť, na čo mám a na čo sa mám viac sústrediť - či na teóriu alebo prax."

Neúspešní uchádzači majú dva opravné pokusy. Ak ich nezvládnu a vodičský preukaz napriek tomu chcú získať, musia si zaplatiť a odznova absolvovať celý kurz. Michaela Gašperíková si od roku 2006 spomína na dva takéto prípady.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 247
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 745
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 124
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 765
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 397
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h