SME

Tretina žiakov v autoškolách prepadne. Musia opakovať

Približne tretina žiadateľov o vodičské oprávnenie na Slovensku neuspeje na skúške. Autoškoly sa zhodujú, že najväčšie problémy majú kurzisti počas jázd, veľa spraví stres.

Teoretická časť záverečných skúšok nerobí uchádzačom o vodičský preukaz problémy. Chyby robia na jazdách.Teoretická časť záverečných skúšok nerobí uchádzačom o vodičský preukaz problémy. Chyby robia na jazdách. (Zdroj: JANA NÉMETHOVÁ)

LEVICE. Podľa policajných štatistík bola v posledných rokoch najväčšia prepadovosť žiakov v autoškolách v Nitrianskom kraji. Majitelia a inštruktori sa zhodujú, že teória a testy nie sú pre kurzistov problémom. Horšie je to sedieť počas skúšok za volantom auta na cvičisku a v premávke v meste. Myslia si, že stres spraví veľa.

Polícia sa prikláňa k ich názoru, prízvukuje ale, že žiaci musia mať požadované zručnosti. Či ich získajú, záleží od autoškoly a aj od prístupu samotného kurzistu.

Tretina skúšky opakuje

Približne každý tretí žiak autoškoly odíde zo záverečnej skúšky so zveseným nosom. Policajné štatistiky hovoria, že 30,17 percenta žiadateľov o vodičské oprávnenie neuspeje na skúške. Najväčšia prepadovosť žiadateľov o vodičské oprávnenie bola vlani a aj v roku 2008 zaznamenaná v Nitrianskom kraji, kde z celkového počtu 13 323 vyskúšaných žiadateľov o vodičské oprávnenie neprospelo 6 174.

SkryťVypnúť reklamu

Na silné motorky nové „vodičáky"

V Levickom okrese pôsobí približne 15 autoškôl. Vodičské oprávnenie každoročne získajú stovky úspešných absolventov. Najpočetnejšia je skupina 18 a 19-ročných, ktorí sa uchádzajú o preukaz skupiny B a chcú jazdiť na autách. Šestnásťroční si „robia" papiere na malú motorku.

V ostatnom čase sa s módou motoriek vracajú do lavíc autoškôl štyridsiatnici a päťdesiatnici, majitelia silných strojov. Na motorky nad 25 kilowattov je potrebné spraviť si samostatný vodičský preukaz.

Psychika robí veľa

Najväčším dôvodom nezvládnutia záverečnej skúšky je podľa Michaely Gašperíkovej psychika žiakov. „Počas kurzu jazdia krásne, príde skúška a všetko sa mení. Je to pre nich niečo životné, a tak sa stresujú. Potom si napríklad popletú odbočenie doľava a doprava," vysvetľuje spolumajiteľka levickej autoškoly. Od začiatku tohto roka majú 218 žiakov, z nich päť neuspelo v testoch, deviati na cvičisku a ôsmi na jazdách.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdy sú na skúškach pre kurzistov najstresujúcejšie, preto žiakom radí, aby jazdili pomalšie a počúvali, čo hovorí prísediaci policajt. „Ak sa stane na ceste niečo nepredvídané, nevedia zareagovať. Najčastejšie im potom robí problém zaradiť sa do jazdných pruhov. Čo si pamätám, na stopke nezastavil asi len jeden žiak," spomína. Ako hovorí, aby žiaci boli dobre pripravení na jazdy, dbajú, aby prejazdili všetky predpísané kilometre: „Sú autoškoly, ktoré nedajú dostatočný výcvik. Naši žiaci majú kartičky, v ktorých majú zaznačené, koľko kilometrov už odjazdili a vedia si to skontrolovať."

Cvičisko býva taktiež problémom

Stres a psychika ovplyvňuje skúšky aj podľa Ambróza Maťóa, ktorý vedie kurzy v Leviciach, Šahách aj Želiezovciach. Ročne odučí v priemere dvesto žiakov. Čoho sa kurzisti najviac boja, je vraj jazda na cvičisku.

SkryťVypnúť reklamu

„V živote nebudú cúvať medzi kužele. Mali by si to skúšať hlavne medzi autami," myslí si majiteľ autoškoly a súčasne inštruktor s 10-ročnou praxou. Podľa neho cúvanie robí problém aj skúseným vodičom. Jeho bývalí žiaci mu často povedia, že radšej prejdú aj päťsto metrov navyše a nájdu si väčšie parkovacie miesto, akoby mali cúvať medzi dve autá.

Najčastejšie chýbajú zručnosti

Branislav Bálint, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Leviciach a zároveň skúšobný komisár sa prikláňa k názoru, že teória býva problémom neúspechu kurzistov len v menšom percente.

„Problematické sú jazdy, to, že uchádzač nemá dostatok zručností, aby sa dokázal orientovať a pohybovať v premávke." Najčastejšie je dôvodom na neúspech nesprávny spôsob jazdy - nesprávne radenie sa v križovatke, predchádzanie, odbočovanie. „Ak uchádzač poruší pravidlá cestnej premávky alebo inštruktor zasiahne do riadenia, dostáva známku neprospel," hovorí o kritériách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Policajný riaditeľ pripúšťa, že aj stres môže mať vplyv: „Určite áno. U každého, kto je vystavený skúške, má stres svoje zastúpenie. Napriek tomu musí preukázať schopnosti v riadení vozidla."

To, že kurzista neuspeje, nemusí byť podľa neho len vizitkou autoškoly, ale aj prístupu samotného uchádzača. Napriek tomu pripúšťa, že kvalita výcviku nie je vo všetkých autoškolách rovnaká.

A čo by žiakom autoškôl odkázal? „Sebakriticky sa pozrieť, na čo mám a na čo sa mám viac sústrediť - či na teóriu alebo prax."

Neúspešní uchádzači majú dva opravné pokusy. Ak ich nezvládnu a vodičský preukaz napriek tomu chcú získať, musia si zaplatiť a odznova absolvovať celý kurz. Michaela Gašperíková si od roku 2006 spomína na dva takéto prípady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 529
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 193
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 874
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 968
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 797
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 472
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  2. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  3. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  4. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  5. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  8. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 426
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 663
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 588
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 857
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 273
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 811
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu