BREZNO, BRATISLAVA. Názor na hybridné BMW menil podobu počas celého testu, napokon hybridná technika tiež ide kľukatými cestami a vývojom. BMW, ktoré desaťročia experimentuje s vodíkom a ukazuje svetu ako efektívne možno využiť kvapku paliva bez dopadu na dynamiku jazdy, vstupuje medzi hybridy. Multimediálna prezentácia modelov ActivHybrid na stránke BMW dokazuje, že príchod hybridu je viac-menej prestížna záležitosť a povinná jazda značky. Tak sa nám totiž javil model X6 ActivHybrid v praxi.
Nie a nie pochopiť Možno samotné označenie hybrid v každom evokuje túžbu po extrémne nízkej spotrebe a nedovoľuje pochopiť spojenie obrovského výkonu a elektrického pohonu, ale každý za hybridom čaká Prius. A to aj vtedy ak sa pri prvých pár rozjazdoch z miesta okamžite aktivuje prepĺňaný osemvalec a za chrbtom vodiča božsky znejú koncovky výfuku.
Počas prvých kilometrov sme čakali viac elektrickej akcie a častejšie zapínanie čisto elektrického pohonu. Napokon chyba nebola iba v aute, ale tiež v spôsobe stláčania akcelerátora.
Nový tvar prednej kapoty naznačuje, že v motorovom priestore je poriadne tesno.
Keď s ním vodič narába extrémne jemne, potom sa pohne z križovatky na elektriku a občas na nej dosiahne 50 kilometrov za hodinu. Tu nastáva otázka, či by pri takomto opatrnom pridávaní nedosiahol rovnakú spotrebu bežný benzínový model X6 35i a možno aj X6 50i. Možno ešte dozrie čas, aby sme hybrid tohto typu vedeli pochopiť. To by však musela byť paleta verzií X6 úzka a cena hybridu nižšia.
Na šetrení paliva majú podiel disky kolies. Komfortu a využitiu v ľahkom teréne by pristali pneumatiky s vyšším profilom.
Žijeme v časoch, kedy každý hybrid displejom ukazuje vodičovi všetky prebiehajúce procesy. Teda kedy zaberajú elektromotory, kedy sa zmenia na generátor a kedy nastupujú všetky sily spoločne. To všetko je tu iba preto, aby sa dostal hybrid ľuďom pod kožu. Veď ktoré auto dnes na displeji ukazuje natočenie lopatiek turbodúchadla?
Podľa nás tieto procesy majú prebiehať tak, aby o nich vodič ani nevedel a výsledok uvidel iba na spotrebe. A presne tak sme sa na X6 Activhybrid pozerali a hľadali, v čom hybridná technika jazdu obmedzuje a čo prináša. Na stratu výkonu vplyvom hybridu sa sťažovať nedá. Skôr naopak, pretože v porovnaní s BMW X6 50i, hybrid ešte pridáva 77 koní a 180 Nm. Avšak hybrid je o 260 kilogramov ťažší a pridaný výkon spotrebuje na nadváhu. Nová technika zo základného objemu kufra neuberá a sposobila efektnú vypuklinu na prednej kapote.
Prekážal nám pocit pri stlačení brzdového pedálu. Kým v hybridnom Lexuse vodič pri brzdení necíti zmenu medzi brzdením generátorom a hydraulikou, v BMW áno.
Hoci by vodič indikátor činností hybridného systému na displeji vypol, v brzdovom pedále jasne pocíti prepínanie brzdného režimu z generátora na hydrauliku. Jednoducho tak neohrabané (samozrejme účinné) brzdenie by v hybridnom Lexuse neprešlo.
Najnegatívnejší dopad ActivHybridu je na financie, pretože X6 ActivHybrid stojí o 42 900 eur viac ako základný naftový model X6 30d s ešte nižšou spotrebou. Napokon cena 103 400 eur takmer dorovnáva o 4600 eur drahšiu verziu X6 M. V náväznosti na to sme si dali otázku, či je rozdiel v spotrebe až taký brutálny. V pvej časti testu a istej radosti z jazdy sa spotreba ustálila na hodnote 16,6 litra. Z praxe nám bolo jasné, že Activ Hybrid je v meste úspornejší ako X6 50i. V druhej časti testu, na ceste z Brezna do Bratislavy, sme dosiahli spotrebu 11,3 litra na 100 kilometrov.
Má svoje čaro Koncepcia modelu X6 dosiahla svoje. Dobre sa predáva a vyvoláva rozruch. Niektorí sa cez BMW X6 predvádzajú, iní sa s ním tešia a ďalší ho považujú za nezmysel. Priznávame, je to zvláštne BMW, ale určite nie hodné opovrhnutia. Batožinový priestor ponúka rozhodne viac než mnohé SUV a šikmá strecha ho príliš neobmedzuje.
Rovná podlaha vzadu bez vysokého tunela a množstvo praktických odkladacích priestorov sú na pomery BMW nezvyčajné.
Dozadu sa posadia dvaja, ale majú rovnú podlahu a slušné miesto na nohy. Namiesto trápneho miesta v strede si majú kde položiť drobnosti na cestu.
V odkladacích pristoroch okolo vodiča je X6 na tom mnohonásobne lepšie ako nové BMW 5 a na pomery výšky a hmotnosti jazdí výborne. Akurát výhody zdolávania ľahkého terénu nevyužije ten, kto si kúpi obrie nízkoprofilové pneumatiky. Model ako taký nám pasuje od chvíle prvej jazdy.
Masívny vzhľad a šírka nie sú iba výsledkom optického efektu. BMW X6 ActivHybrid sa v umývycej linke ledva vmestí do vymedzujúcich koľajničiek.
Efektívna dynamika vyhráva Schopnosť BMW postaviť excelentné a navzdory dynamike úsporné motory zatieňuje prvé hybridné počiny. Vzhľadom na cenu, hmotnosť, naladenie bŕzd a tiež iné prednosti značky BMW nás X6 ActivHybrid neočaril. Navyše výkonové spektrum verzií X6 je také pestré, že si vybere každý aj bez hybridu. Kto chce šetriť palivo, objedná si X6 35i alebo X6 30d. Komu srdce piští po výkone, má k dispozícii X6 50i alebo X6M.
V čase písania testu X6 ActivHybrid však máme za sebou skúsenosť s trochu inak poňatým hybridným pohonom v limuzíne BMW 7. Tam sme nadobudli úplne inú skúsenosť z oveľa efektívnejšieho a nie zbytočne nadneseného riešenia. Video aj dojmy prinesieme čoskoro.
Technické parametre Model X6 ActivHybrid
Cena (eur) 103 400
Usporiadanie/valce/ventily na val.
V/8/4
Zdvihový objem (cm3) 4395
Výkon (kW/k) 357/485*
Krútiaci moment (Nm) 780*
Emisie CO2 (g/km) 231
Rázvor náprav (mm) 2933
Dĺžka (mm) 4877
Šírka (mm) 1983
Výška (mm) 1697
Rozchod kolies vpredu (mm) 1660
Rozchod kolies vzadu (mm) 1672
Priemer otáčania (m) 12,8
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2525
Objem palivovej nádrže (l) 85
Objem batož. priestoru (l) 570
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 5,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 236/250**
Spotreba mesto (l/100 km) 10,8
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 9,4
Kombinovaná spotreba 9,9
*výkon hybridného systému
**len s "high-speed set up"