BRATISLAVA. Vplyv šéfdizajnéra Petra Schreyera na vývoj posledných modelov značky Kia je evidentný od chvíle ako podpísal zmluvu. Doposiaľ bol v úlohe garanta a známej tváre pri práci dizajnérov značky Kia. Jeho prvým kompletne navrhnutým modelom je až nový Sportage. Preto až po štyroch rokoch môžeme hovoriť o tom, že Schreyer začína meniť vizuál kórejskej značky podľa vlastných predstáv. Inak povedané, modelom Sportage začína nová, ešte dôležitejšia epocha v dejinách Kie, než akú odštartoval cee´d.
Mal voľné ruky
Dalo by sa veľa napísať o tom, ako Sportage pokročil v porovnaní s predchodcom minimálne o dve generácie, ako nadväzuje na progres posledných modelov a podobne, pretože to vidí aj laik. Navyše Kia graduje vývoj každého svojho modelu a povedzme si úprimne, ak by to tak nebolo, na európsky trh môže zabudnúť.
Na druhej strane, podobne ako Sorento, ani Sportage neprináša do svojho segmentu nič revolučné, prevratné, čo by nám malo vyraziť dych. Len dobieha štandardy triedy, aby podobne ako cee´d mohol hrať vyrovnanú partiu s najlepšími zástupcami triedy. A na rozdiel od predchodcu na to rozhodne má. Sportage je skôr zaujímavý z iného pohľadu.
Originálnym stvárnením karosérie a interiéru. A tu sa opäť dostávame k menu Peter Schreyer, ktorý má oveľa voľnejšie ruky než mnoho jeho kolegov u konkurenčných značiek a vďaka tomu sa mu podarilo novému Sportage vštepiť dostatok dynamiky, ale aj štipku exhibicionizmu. Ako keby chcel dať týmto autom najavo - toto je moje prvé kompletné dielo v Kii.
Svetlá pútajú pozornosť
Zaujímavou myšlienkou je rozdelenie predných aj zadných svetiel do dvoch úrovní – vrchnej a spodnej. Skupinu predných spodných svetiel tvoria veľké hmlovky doplnené statickými svetlami pre dosvecovanie do zákruty. Podlhovasté, ázijsky zúžené predné reflektory na „vrchnom poschodí“ môžu byť od druhého stupňa výbavy EX doplnené LED svetlami pre denné svietenie a za príplatok 750 € nahradíte klasické H7 výbojky xenónami. Zadné skupinové svetlá pekne ladia so štýlom karosérie. Zvyknúť si ale budeme musieť na skupinu svetiel v zadnom nárazníku (odrazové, hmlové a smerové svetlá), ktoré pôsobia príliš americky.
Jazdili sme |
Po usadnutí za volant trochu zarazia až extrémne mohutné predné A stĺpiky. Počas jazdy nám však neprekážali vo výhľade o nič viac než v konkurenčných autách. Horší výhľad sme si uvedomovali len cez zadné okno. Už samotné okno je dosť nízke, no z pozície vodiča znižuje priezor cez neho ešte čalúnenie stropu. Výhľad pre deti cez zadné bočné okná by mohol byť tiež lepší. Ich malá výška je daná celkovým tvarom bočnej línie, najmä vysokými bočnými dverami s efektnými prelismi v spodnej časti. |
Sportage sa u nás momentálne predáva v dvoch stupňoch výbavy LX a EX. Od základu (2.0 CVVT 2WD 20.190 €, 2.0 CVVT 4WD 21.590, 2.0 CRDi 2WD 21.990 €, 2.0 CRDi 4WD 23.390 €) s bezpečnostnou výbavou, ktorá zahŕňa ABS, ESC a VSM (systém ovládanie stability vozidla), spolu s DBC (asistent pri zjazde z kopca) a HAD (asistent pre rozjazd do kopca), airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy predných sedadiel, hlavové airbagy, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, imobilizér a alarm.
Do štandardu patrí posilňovač riadenia, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, predná lakťová opierka, manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných a zadných okien, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, tempomat, palubný počítač, rádio s CD a MP3, 6 reproduktorov, USB a AUX vstup s i-Pod káblom, delené a sklopné operadlá zadných sedadiel v pomere 60:40 vrátane lakťovej opierky a plnohodnotné rezervné koleso s diskom z ľahkej zliatiny.
Väčší než predchodca, ale zároveň ľahší
Nový Sportage je v porovnaní s predchodcom o 90 mm dlhší, 60 mm širší a 25 m nižší. Svetlá výška podvozka 172 mm, ktorá patrí medzi nižšie v segmente, ale tiež predný a zadný nájazdový uhol (22,7°, resp. 17,7°) jasne naznačujú, že dnešné SUV sú stále viac orientované na asfaltovú cestu, kde majitelia s nimi strávia prevažnú časť ich života. Ak by ste predsa plánovali ísť s novou Kiou Sportage do terénu, pridávame ešte údaje o prejazdovom uhle (28,2°), uhle stúpania (44°) a bočného náklonu (45°). Vďaka použitiu vysokopevných a pružnejších ocelí v rozsiahlej miere (71,9%), dokázali konštruktéri pri zväčšení rozmerov znížiť pohotovostnú hmotnosť až o 91 kg.
Jazdili sme |
Priestorové podmienky v novinke sú naozaj veľkorysé. Aj vysokí pasažieri budú mať pri nastupovaní dostatok miesta na „upratanie“ svojich nôh, bez toho, aby si obili kolená o palubnú dosku. Celkovo pôsobí interiér nielen priestranným ale aj nadmieru vzdušným dojmom. Na svedomí to má najmä vnútorná šírka, vďaka ktorej sa prední aj zadní pasažieri budú cítiť ako v aute o kategóriu vyššie. Sedadlá sú americky veľké a široké, tvarované skôr pre pohodlie nastupovania a komfort na dlhých cestách, než na vykrajovanie serpentín. Na predných sedadlách s výškou nie je problém ani s panoramatickou strechou nad hlavou. Vzadu jej prítomnosť cítiť viac. |
Na displej nevidieť
Predná časť dvojdielnej panoramatickej strechy sa dá vyklápať aj zasúvať, zadná je statická. Miesta pre nohy je vzadu veľa. Na rozdiel od predných sedadiel môže byť však nižšie sedenie na zadných sedadlách menej príjemné pre dlhých pasažierov, ktorí sedia s dvihnutejšími kolenami, čo nie každému na dlhých trasách vyhovuje. Kokpit je rovnako originálne stvárnený ako exteriér. Horizontálne delená palubná doska svojou tvarovou a farebnou nápaditosťou umne maskuje niektoré lacné plasty. K dobrému dojmu z interiéru prispieva tiež kvalitné spracovanie.
Volant z modernizovného cee´d-a má príjemný tvar na pohľad a rovnako sa aj drží. K ergonómii nemáme žiadne zásadné výhrady, ale neodpustíme si poznámku k umiestneniu tlačidla ovládania palubného počítača. Toto je tretí nový model značky, kde ho nájdete zase na inom mieste. Tvorcovia interiérov by si v tom konečne mohli urobiť poriadok. Jedinú kritiku smerujeme na 7-palcovú obrazovku príplatkového navigačného systému (1300 €), ktorá má tak nešťastný sklon, že počas slnečného dňa na ňom neuvidíte takmer nič. Skúsili sme si manuálne nastaviť maximálny možný kontrast displeja. Pomohlo to len dovtedy, kým sme si nenasadili na nos slnečné okuliare. Škoda, pretože inak naviguje veľmi slušne a má aj veľmi peknú grafiku.
Mysleli na kufor
Vďaka priestorovo kompaktnému zaveseniu zadných kolies zväčšil sa pôdorys batožinového priestoru o 80 mm na dĺžku a 110 mm na šírku. V základnom usporiadaní ponúka objem 465 l, sklopením zadných operadiel jednoduchým zatiahnutím za putká cez kufor sa dá jeho prepravná kapacita zväčšiť na 1353 l. Podobne ako pri nastupovaní aj tu chválime nízky nakladací prah a vzhľadom na stále nedostatočne rozvinutú službu non-stop pneuservisov aj plnohodnotnú rezervu.
Na začiatok sa Sportage dodáva s dvomi motormi a dvomi prevodovkami, rozdiel je len v tom, že 2.0 CVVT sa štandardne montuje s 5-stupňovým manuálom a 2.0 CRDi so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Nový 6-stupňový automat je v prípade benzínového dvojlitra kombinovateľný s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies. V prípade naftového motora len s pohonom 4x4 Dynamax od rakúskej firmy Magna. Ešte do konca tohto roka by mal pribudnúť aj základný prepĺňaný 1,6-litrový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu GDI (103 kW/140 k) a menší turbodiesel 1.7 CRDi (85 kW/115 k).
dĺžka | 4440 mm |
šírka | 1855 mm |
výška | 1645 mm |
rázvor náprav | 2640 mm |
rozchod vpredu/vzadu | 1614/1615 mm |
nájazdový uhol (predný/zadný/prechodový) | 22,7/28,2/17,7° |
minimálna svetlá výška | 172 mm |
objem batožinového priestoru | 465-1353 l |
objem palivovej nádrže | 58 l |
Jazdili sme |
Potencionálne najžiadanejší motor 2.0 CRDi sme skúsili v najdrahšej verzii – v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom 4x4 Dynamax. Naftové motory sú už dlhodobejšie silnou stránkou Kie a tento agregát to iba potvrdzuje. V podstate mu niet čo vyčítať. Pracuje ticho, posádku vibráciami neotravuje a sily má porovnateľné s rovnako výkonnou konkurenciou. Radi by sme si ho ale ešte vyskúšali s manuálom, pretože 6-stupňový automat ho citeľne dusí. Napriek tomu nelámeme nad ním palicu, pretože ani najnovšie japonské a niektoré európske automaty nereagujú pohotovejšie. Výrazne lepšia od neho je len prevodovka DSG, ale bežného motoristu, ktorý neplánuje pravidelne súťažiť v zrýchlení z križovatky, určite uspokojí. Na každodenné presuny po meste a hltanie diaľničných kilometrov je určite dostačujúca. Pozitívne je, že sa snaží využívať krútiaci moment motora a zbytočne často nepodraďuje, čím šetrí palivo. |
Kia Sportage je prvým modelom značky, ktorý využíva nový pohon 4x4 Dynamax s elektro-hydraulicko-mechanickou spojkou, ktorá sa sofistikovanejším riadením zadných kolies podieľa na lepšej trakcii. Podľa výrobcu zvyšuje bočnú stabilitu vozidla pri prejazde zákrutou, potláča nedotáčavé a pretáčavé správanie a mala by byť odolnejšia voči prehrievaniu v ťažkých adhéznych podmienkach ako je blato alebo sneh. Okrem toho vraj dokáže citlivejšie reagovať na adhézne podmienky a mala by sa zvýšiť životnosť rozvodovky. Krásne napísané, ale na preverenie pravdivosti týchto slov potrebujeme viac času a hlavne, ideálne by bolo vyskúšať si tento systém v zimných podmienkach na snehu. Preto sa určite budeme snažiť požičať si nový Sportage aj počas zimy.
Motor | 2,0 CVVT 2WD | 2,0 CVVT 4WD | 2,0 CRDi 2WD | 2,0 CRDi 4WD |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | 1995 | 1995 |
Výkon [kW/k] | 120/163 | 120/163 | 100/136 | 100/136 |
pri otáčkach [1/min] | 6200 | 6200 | 4000 | 4000 |
Krútiaci moment [Nm] | 194 | 194 | 319 | 375 |
pri otáčkach [1/min] | 4600 | 4600 | 1800-2500 | 1800-2500 |
Prevodovka | 5M/6A | 5 M/6A | 6M | 6M/6A |
Pohotovostná hmotnosť [kg] | 1455-1583 | 1525-1655 | 1533-1685 | 1600-1787 |
Palivová spotreba [l/100 km] | 7,5/7,9 | 7,6/8,2 | 5,5 | 5,7/6,9 |
Emisie CO2 [g/km | ] 177/187 | 181/195 | 147 | 149-179 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 10,4/10,6 | 10,7/11,2 | 10,8 | 11,3/12,1 |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 184/182 | 182/180 | 182 | 181 |
Pôsobí isto a zábavne
Najviac nás zaujímalo správanie podvozka v porovnaní s Hyudaiom ix35, ktorý nás prekvapil priveľmi americkým naladením pruženia. Bol mäkký, ľahko rozhojdateľný a na nerovnostiach trochu buchotavý. Dôvodom môžu byť mäkké tlmiče, ktoré skôr chytajú doraz. Podvozok Sportage má športovejšie naladenú geometriu, tlmiče aj pružiny. Hoci v porovnaní s konkurenciou ako Škoda Yeti alebo Ford Kuga ho stále nemožno nazvať športovým, skôr príjemne komfortným.
Tvrdšie tlmiče a pružiny v tomto prípade zohrali dôležitú úlohu. Podvozok je vďaka nim na nerovnostiach kultivovanejší, lepšie filtruje defekty našich ciest. V zákrutách sa nakláňa primerane. So zapnutým systémom ESP sa šmyk nedostane len tak ľahko ku slovu ani vo vyhýbacom manévri. S vypnutým ESP sme ocenili veľmi dobrú ovládateľnosť, hlavne ľahkosť a rýchlosť dobre vyváženého riadenia. V naladení riadenia a posilňovača sa Kia malými krokmi postupne zlepšuje.
Pokrok bez revolúcie
Kia vyrobila vydarený model, ktorý nemusí byť ničím revolučný, aby uspel. Stačí, že štýlovo vyzerá zvonka aj zvnútra, ponúka priestranný interiér s pohodlným prístupom dnu aj von, má komfortný podvozok, výborný naftový motor a k tomu bohatú výbavu za dobrú cenu. A zabudnúť nesmieme ani na 7-ročnú záruku, ktorá sa tiež počíta. Hoci nie je sedem ako sedem... V podstate má a spĺňa všetko, čo by bežný zákazník od SUV mohol požadovať .