SME

Jazdili sme na Kii Sportage. Schreyer ukázal, čo vie

Kia vyrobila vydarený model, ktorý nemusí byť ničím revolučný, aby uspel. Stačí, že štýlovo vyzerá zvonka aj zvnútra a ponúka priestranný interiér s pohodlným nastupovaním.

Kia Sportage je prvým modelom značky, ktorý využíva nový pohon 4x4 Dynamax s elektro-hydraulicko-mechanickou spojkou.Kia Sportage je prvým modelom značky, ktorý využíva nový pohon 4x4 Dynamax s elektro-hydraulicko-mechanickou spojkou. (Zdroj: Kia)

BRATISLAVA. Vplyv šéfdizajnéra Petra Schreyera na vývoj posledných modelov značky Kia je evidentný od chvíle ako podpísal zmluvu. Doposiaľ bol v úlohe garanta a známej tváre pri práci dizajnérov značky Kia. Jeho prvým kompletne navrhnutým modelom je až nový Sportage. Preto až po štyroch rokoch môžeme hovoriť o tom, že Schreyer začína meniť vizuál kórejskej značky podľa vlastných predstáv. Inak povedané, modelom Sportage začína nová, ešte dôležitejšia epocha v dejinách Kie, než akú odštartoval cee´d.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mal voľné ruky

Dalo by sa veľa napísať o tom, ako Sportage pokročil v porovnaní s predchodcom minimálne o dve generácie, ako nadväzuje na progres posledných modelov a podobne, pretože to vidí aj laik. Navyše Kia graduje vývoj každého svojho modelu a povedzme si úprimne, ak by to tak nebolo, na európsky trh môže zabudnúť.
Na druhej strane, podobne ako Sorento, ani Sportage neprináša do svojho segmentu nič revolučné, prevratné, čo by nám malo vyraziť dych. Len dobieha štandardy triedy, aby podobne ako cee´d mohol hrať vyrovnanú partiu s najlepšími zástupcami triedy. A na rozdiel od predchodcu na to rozhodne má. Sportage je skôr zaujímavý z iného pohľadu.

Originálnym stvárnením karosérie a interiéru. A tu sa opäť dostávame k menu Peter Schreyer, ktorý má oveľa voľnejšie ruky než mnoho jeho kolegov u konkurenčných značiek a vďaka tomu sa mu podarilo novému Sportage vštepiť dostatok dynamiky, ale aj štipku exhibicionizmu. Ako keby chcel dať týmto autom najavo - toto je moje prvé kompletné dielo v Kii.

SkryťVypnúť reklamu

Svetlá pútajú pozornosť

Zaujímavou myšlienkou je rozdelenie predných aj zadných svetiel do dvoch úrovní – vrchnej a spodnej. Skupinu predných spodných svetiel tvoria veľké hmlovky doplnené statickými svetlami pre dosvecovanie do zákruty. Podlhovasté, ázijsky zúžené predné reflektory na „vrchnom poschodí“ môžu byť od druhého stupňa výbavy EX doplnené LED svetlami pre denné svietenie a za príplatok 750 € nahradíte klasické H7 výbojky xenónami. Zadné skupinové svetlá pekne ladia so štýlom karosérie. Zvyknúť si ale budeme musieť na skupinu svetiel v zadnom nárazníku (odrazové, hmlové a smerové svetlá), ktoré pôsobia príliš americky.

Jazdili sme

Po usadnutí za volant trochu zarazia až extrémne mohutné predné A stĺpiky. Počas jazdy nám však neprekážali vo výhľade o nič viac než v konkurenčných autách.

Horší výhľad sme si uvedomovali len cez zadné okno. Už samotné okno je dosť nízke, no z pozície vodiča znižuje priezor cez neho ešte čalúnenie stropu. Výhľad pre deti cez zadné bočné okná by mohol byť tiež lepší.

Ich malá výška je daná celkovým tvarom bočnej línie, najmä vysokými bočnými dverami s efektnými prelismi v spodnej časti.



Sportage sa u nás momentálne predáva v dvoch stupňoch výbavy LX a EX. Od základu (2.0 CVVT 2WD 20.190 €, 2.0 CVVT 4WD 21.590, 2.0 CRDi 2WD 21.990 €, 2.0 CRDi 4WD 23.390 €) s bezpečnostnou výbavou, ktorá zahŕňa ABS, ESC a VSM (systém ovládanie stability vozidla), spolu s DBC (asistent pri zjazde z kopca) a HAD (asistent pre rozjazd do kopca), airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy predných sedadiel, hlavové airbagy, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, imobilizér a alarm.

SkryťVypnúť reklamu

Do štandardu patrí posilňovač riadenia, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, predná lakťová opierka, manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných a zadných okien, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, tempomat, palubný počítač, rádio s CD a MP3, 6 reproduktorov, USB a AUX vstup s i-Pod káblom, delené a sklopné operadlá zadných sedadiel v pomere 60:40 vrátane lakťovej opierky a plnohodnotné rezervné koleso s diskom z ľahkej zliatiny.

Väčší než predchodca, ale zároveň ľahší

Nový Sportage je v porovnaní s predchodcom o 90 mm dlhší, 60 mm širší a 25 m nižší. Svetlá výška podvozka 172 mm, ktorá patrí medzi nižšie v segmente, ale tiež predný a zadný nájazdový uhol (22,7°, resp. 17,7°) jasne naznačujú, že dnešné SUV sú stále viac orientované na asfaltovú cestu, kde majitelia s nimi strávia prevažnú časť ich života. Ak by ste predsa plánovali ísť s novou Kiou Sportage do terénu, pridávame ešte údaje o prejazdovom uhle (28,2°), uhle stúpania (44°) a bočného náklonu (45°). Vďaka použitiu vysokopevných a pružnejších ocelí v rozsiahlej miere (71,9%), dokázali konštruktéri pri zväčšení rozmerov znížiť pohotovostnú hmotnosť až o 91 kg.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdili sme
Priestorové podmienky v novinke sú naozaj veľkorysé. Aj vysokí pasažieri budú mať pri nastupovaní dostatok miesta na „upratanie“ svojich nôh, bez toho, aby si obili kolená o palubnú dosku. Celkovo pôsobí interiér nielen priestranným ale aj nadmieru vzdušným dojmom. Na svedomí to má najmä vnútorná šírka, vďaka ktorej sa prední aj zadní pasažieri budú cítiť ako v aute o kategóriu vyššie. Sedadlá sú americky veľké a široké, tvarované skôr pre pohodlie nastupovania a komfort na dlhých cestách, než na vykrajovanie serpentín. Na predných sedadlách s výškou nie je problém ani s panoramatickou strechou nad hlavou. Vzadu jej prítomnosť cítiť viac.

Na displej nevidieť

Predná časť dvojdielnej panoramatickej strechy sa dá vyklápať aj zasúvať, zadná je statická. Miesta pre nohy je vzadu veľa. Na rozdiel od predných sedadiel môže byť však nižšie sedenie na zadných sedadlách menej príjemné pre dlhých pasažierov, ktorí sedia s dvihnutejšími kolenami, čo nie každému na dlhých trasách vyhovuje. Kokpit je rovnako originálne stvárnený ako exteriér. Horizontálne delená palubná doska svojou tvarovou a farebnou nápaditosťou umne maskuje niektoré lacné plasty. K dobrému dojmu z interiéru prispieva tiež kvalitné spracovanie.

Volant z modernizovného cee´d-a má príjemný tvar na pohľad a rovnako sa aj drží. K ergonómii nemáme žiadne zásadné výhrady, ale neodpustíme si poznámku k umiestneniu tlačidla ovládania palubného počítača. Toto je tretí nový model značky, kde ho nájdete zase na inom mieste. Tvorcovia interiérov by si v tom konečne mohli urobiť poriadok. Jedinú kritiku smerujeme na 7-palcovú obrazovku príplatkového navigačného systému (1300 €), ktorá má tak nešťastný sklon, že počas slnečného dňa na ňom neuvidíte takmer nič. Skúsili sme si manuálne nastaviť maximálny možný kontrast displeja. Pomohlo to len dovtedy, kým sme si nenasadili na nos slnečné okuliare. Škoda, pretože inak naviguje veľmi slušne a má aj veľmi peknú grafiku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mysleli na kufor

Vďaka priestorovo kompaktnému zaveseniu zadných kolies zväčšil sa pôdorys batožinového priestoru o 80 mm na dĺžku a 110 mm na šírku. V základnom usporiadaní ponúka objem 465 l, sklopením zadných operadiel jednoduchým zatiahnutím za putká cez kufor sa dá jeho prepravná kapacita zväčšiť na 1353 l. Podobne ako pri nastupovaní aj tu chválime nízky nakladací prah a vzhľadom na stále nedostatočne rozvinutú službu non-stop pneuservisov aj plnohodnotnú rezervu.
Na začiatok sa Sportage dodáva s dvomi motormi a dvomi prevodovkami, rozdiel je len v tom, že 2.0 CVVT sa štandardne montuje s 5-stupňovým manuálom a 2.0 CRDi so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Nový 6-stupňový automat je v prípade benzínového dvojlitra kombinovateľný s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies. V prípade naftového motora len s pohonom 4x4 Dynamax od rakúskej firmy Magna. Ešte do konca tohto roka by mal pribudnúť aj základný prepĺňaný 1,6-litrový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu GDI (103 kW/140 k) a menší turbodiesel 1.7 CRDi (85 kW/115 k).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

dĺžka 4440 mm
šírka 1855 mm
výška 1645 mm
rázvor náprav 2640 mm
rozchod vpredu/vzadu 1614/1615 mm
nájazdový uhol (predný/zadný/prechodový) 22,7/28,2/17,7°
minimálna svetlá výška 172 mm
objem batožinového priestoru 465-1353 l
objem palivovej nádrže 58 l

Jazdili sme
Potencionálne najžiadanejší motor 2.0 CRDi sme skúsili v najdrahšej verzii – v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom 4x4 Dynamax. Naftové motory sú už dlhodobejšie silnou stránkou Kie a tento agregát to iba potvrdzuje. V podstate mu niet čo vyčítať.
Pracuje ticho, posádku vibráciami neotravuje a sily má porovnateľné s rovnako výkonnou konkurenciou. Radi by sme si ho ale ešte vyskúšali s manuálom, pretože 6-stupňový automat ho citeľne dusí.
Napriek tomu nelámeme nad ním palicu, pretože ani najnovšie japonské a niektoré európske automaty nereagujú pohotovejšie. Výrazne lepšia od neho je len prevodovka DSG, ale bežného motoristu, ktorý neplánuje pravidelne súťažiť v zrýchlení z križovatky, určite uspokojí. Na každodenné presuny po meste a hltanie diaľničných kilometrov je určite dostačujúca. Pozitívne je, že sa snaží využívať krútiaci moment motora a zbytočne často nepodraďuje, čím šetrí palivo.


Kia Sportage je prvým modelom značky, ktorý využíva nový pohon 4x4 Dynamax s elektro-hydraulicko-mechanickou spojkou, ktorá sa sofistikovanejším riadením zadných kolies podieľa na lepšej trakcii. Podľa výrobcu zvyšuje bočnú stabilitu vozidla pri prejazde zákrutou, potláča nedotáčavé a pretáčavé správanie a mala by byť odolnejšia voči prehrievaniu v ťažkých adhéznych podmienkach ako je blato alebo sneh. Okrem toho vraj dokáže citlivejšie reagovať na adhézne podmienky a mala by sa zvýšiť životnosť rozvodovky. Krásne napísané, ale na preverenie pravdivosti týchto slov potrebujeme viac času a hlavne, ideálne by bolo vyskúšať si tento systém v zimných podmienkach na snehu. Preto sa určite budeme snažiť požičať si nový Sportage aj počas zimy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor 2,0 CVVT 2WD 2,0 CVVT 4WD 2,0 CRDi 2WD 2,0 CRDi 4WD
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998 1995 1995
Výkon [kW/k] 120/163 120/163 100/136 100/136
pri otáčkach [1/min] 6200 6200 4000 4000
Krútiaci moment [Nm] 194 194 319 375
pri otáčkach [1/min] 4600 4600 1800-2500 1800-2500
Prevodovka 5M/6A 5 M/6A 6M 6M/6A
Pohotovostná hmotnosť [kg] 1455-1583 1525-1655 1533-1685 1600-1787
Palivová spotreba [l/100 km] 7,5/7,9 7,6/8,2 5,5 5,7/6,9
Emisie CO2 [g/km ] 177/187 181/195 147 149-179
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 10,4/10,6 10,7/11,2 10,8 11,3/12,1
Maximálna rýchlosť [km/h] 184/182 182/180 182 181

Pôsobí isto a zábavne

Najviac nás zaujímalo správanie podvozka v porovnaní s Hyudaiom ix35, ktorý nás prekvapil priveľmi americkým naladením pruženia. Bol mäkký, ľahko rozhojdateľný a na nerovnostiach trochu buchotavý. Dôvodom môžu byť mäkké tlmiče, ktoré skôr chytajú doraz. Podvozok Sportage má športovejšie naladenú geometriu, tlmiče aj pružiny. Hoci v porovnaní s konkurenciou ako Škoda Yeti alebo Ford Kuga ho stále nemožno nazvať športovým, skôr príjemne komfortným.
Tvrdšie tlmiče a pružiny v tomto prípade zohrali dôležitú úlohu. Podvozok je vďaka nim na nerovnostiach kultivovanejší, lepšie filtruje defekty našich ciest. V zákrutách sa nakláňa primerane. So zapnutým systémom ESP sa šmyk nedostane len tak ľahko ku slovu ani vo vyhýbacom manévri. S vypnutým ESP sme ocenili veľmi dobrú ovládateľnosť, hlavne ľahkosť a rýchlosť dobre vyváženého riadenia. V naladení riadenia a posilňovača sa Kia malými krokmi postupne zlepšuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokrok bez revolúcie

Kia vyrobila vydarený model, ktorý nemusí byť ničím revolučný, aby uspel. Stačí, že štýlovo vyzerá zvonka aj zvnútra, ponúka priestranný interiér s pohodlným prístupom dnu aj von, má komfortný podvozok, výborný naftový motor a k tomu bohatú výbavu za dobrú cenu. A zabudnúť nesmieme ani na 7-ročnú záruku, ktorá sa tiež počíta. Hoci nie je sedem ako sedem... V podstate má a spĺňa všetko, čo by bežný zákazník od SUV mohol požadovať .

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 12 142
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 435
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 933
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 620
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 430
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 382
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 030
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 024
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Gröhling odpovedal Ficovi, mne a nám – občanom nie.
  2. Dušan Koniar: Brucho zašiješ, dušu nie
  3. Koloman Gore: Kto viac zarába: MMA alebo Clash of the Stars?
  4. Ján Valchár: Dve blbé správy od Putina
  5. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  7. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  8. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 28 445
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 13 870
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 705
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 758
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 218
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 974
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 655
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 940
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu