Na križovatkách často vzniká chaos. Netrpezliví šoféri vytrubujú, aj napriek tomu, že si to daná situácia nevyžaduje. Znervózňujú tak ostatných vodičov. Náš čitateľ má podobný problém. Jeho otázka je mierená na situáciu v Bratislave, kde sa podľa jeho slov nachádza stopka v strede križovatky za semaforom.
JS: "Zaujímali by ma presné pravidlá na križovatke Bajkalská - Prievozská. Keď schádzam z diaľnice alebo idem od Slovnaftu a na tejto križovatke sa chcem otočiť smerom späť k PSS alebo Baumaxu, ako mám presne postupovať? Mám stáť na semafore a čakať na zelenú (keď tak urobím vytrubujú na mňa), alebo môžem prejsť pred stopku a tam čakať na vhodnú chvíľu na prejazd križovatkou? Zaujímalo by ma, či len ja si tuto situáciu zle vykladám, alebo tí čo vytrubujú, nepoznajú predpisy a nemám si ich všímať.
V zákone o cestnej premávke je jednoznačne napísané, že "svetelné signály sú nadradené dopravným značkám a ostatným dopravným zariadeniam". To znamená, že ak sa v križovatke na tom istom mieste vyskytuje semafor aj značka, treba si všímať semafor.
Či to platí aj pre konkrétne miesto, o ktorom sa zmieňuje autor otázky, je diskutabilné.
Ako to tam vyzerá
Aj na mape vidno, že križovatka Bajkalskej ulice a Prievozskej je podľa zákona o cestnej premávke nie jednou križovatkou ale súborom niekoľkých križovatiek. Niektorí to nazývajú aj zložitá križovatka.
Zväčšiť mapu
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
j) križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú,
Viedenský dohovor:
Výraz "križovatka" znamená každé úrovňové kríženie, spojenie alebo rozvetvenie ciest, vrátane miest tvorených takým krížením, spojením alebo rozvetvením.
Vodič na Bajkalskej, ktorý odbočuje do opačného smeru tejto ulice (tak, ako to chce autor otázky), je najprv v križovatke, kde sa cesty rozpájajú a kúsok za miestom rozpájania je na ostrovčeku umiestnený ľavý semafor so šípkami vľavo. Následne sa po niekoľkých metroch ocitne v ďalšej križovatke, kde sa spája vjazd z protismernej premávky Bajkalskej a vjazd z Prievozskej (od Vrakune).
Tí, ktorí neplánujú ísť do protismernej premávky Bajkalskej ulice, ale odbočujú vľavo na Prievozskú, majú k dispozícii dva jazdné pruhy a vidia pred sebou dva semafory. Už spomínaný ľavý naľavo od ľavého jazdného pruhu a pravý napravo od pravého jazdného pruhu. Oba semafory sú so smerovými signálmi vľavo a sú synchronizované tak, že keď svieti na jednom červená, svieti aj na druhom. Platí to pre všetky farby.
Pravý semafor je jednoznačne určený pre výjazd z Bajkalskej na Prievozskú vľavo, čo je z pohľadu zákona o cestnej premávke ďalšia križovatka. Problémom je však umiestnenie ľavého semaforu.
Kedy by sa vodič neriadil semaforom
Vodič by sa pri otáčaním do protismeru neriadil semaforom, ak by tam ten ľavý nebol. Za pravý, ktorý by ostal, by nesmeroval a nebol by jeho "príkazmi" viazaný. Semafor totiž riadi vjazd na miesto za ním a nie pred semaforom.
Okrem toho, ak by sme sa v premávke riadili nielen výkladom zákona, ale mali v križovatke čas riešiť význam umiestnenia semaforov a na základe toho rešpektovali svetelné signály, potom by v spomínanej križovatke mohlo platiť nasledovné:
Ľavý semafor nemá význam pre vodiča odbočujúceho do protismernej premávky Bajkalskej ulice, pretože o niekoľko metrov ďalej má pred sebou značku Stop, daj prednosť v jazde, ktorá tak či tak núti vodiča zastaviť a dať prednosť vozidlám idúcim z Prievozskej. Okrem toho to na mieste vyzerá skôr tak, že ľavý semafor je tam najmä preto, ak by napríklad kamión zablokoval výhľad na pravý semafor vozidlám v ľavom odbočovacom pruhu na Prievozskú. Lenže, vodič je povinný rešpektovať dopravné predpisy ustanovené zákonom o cestnej premávke a nesmie sa riadiť tým, čo vyhodnotí ako zbytočnosť.
Ako prejsť do protismernej premávky v súlade s predpismi
Aj keby správca komunikácie nemal v úmysle riadiť ľavým semaforom premávku do opačného smeru ulice, umiestnenie semafora a jeho natočenie nedáva inú možnosť, ako sa ním riadiť. Je totiž určujúci aj pre križovatku vytvorenú z výjazdov z Bajkalskej na cestu vedúcu do protismernej premávky tejto ulice, a ďalšie dve cesty vedúce do oboch smerov Prievozskej.
Vodič teda musí zastaviť na červenú aj vtedy, ak chce ísť do protismernej premávky na Bajkalskej ulici. Následne sa po veľmi krátkej ceste dostane k stopke, kde musí tiež zastaviť, keďže tá sa vzťahuje na inú križovatku ako tá, ktorú určuje ľavý semafor. Preto sa tu nedá použiť pravidlo, podľa ktorého má semafor prednosť pred značkou.
Možno sa to zdá byť zdržujúce, ale podporuje to bezpečnosť cestnej premávky a určite sa vám nestane, že sa zrazíte s autom prichádzajúcim z iného smeru.
Ak nechcete riskovať pokutu, ignorujte tých, ktorí by na vás trúbili len preto, že stojíte na červenú. Mimochodom, vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.