SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

V centre Bratislavy začnú od 1. septembra odťahovať

Vo vyznačených boxoch smú stáť vodiči s parkovacou kartou. Štatistiku o autách nik nevedie.

Do prvej parkovacej oblasti patrí aj Školská ulica. Vzniklo na nej desať parkovacích miest pre rezidentov a osem boxov pre ostatných vodičov.Do prvej parkovacej oblasti patrí aj Školská ulica. Vzniklo na nej desať parkovacích miest pre rezidentov a osem boxov pre ostatných vodičov. (Zdroj: SME - MICHAELA KADVANOVÁ)

Nový systém parkovania v centre rozdeľuje vodičov na Staromešťanov a tých, ktorí autom iba dochádzajú.

STARÉ MESTO. Nový parkovací režim, ktorý Staré Mesto postupne zavádza v troch oblastiach, nabieha od konca júla. Teraz sa vyznačujú niektoré ulice v druhej parkovacej oblasti, napríklad Benediktiho, Belopotockého, Lehotského, Škovránčia, Povraznícka, Anenská, Björnsonova, Leškova, Čajkovského a Kýčerského.

Po novom sa už bude dať stáť len vo vyznačených boxoch, tieto miesta sú rezervované pre držiteľov parkovacej karty.


Kliknutím obrázok zväčšíte

„Len čo budú na uliciach osadené značky na stĺpiku, vodiči ich musia rešpektovať," povedala Alena Kopřivová, hovorkyňa Starého Mesta. Zvislé značky však podľa nej nebudú pri každom boxe, ale napríklad na začiatku a na konci ulice.

Kartu bude potrebovať každý Staromešťan s autom, pri parkovaní musí byť viditeľná, umiestnená vľavo na palubnej doske. Autá parkujúce na mieste vyhradenom pre Staromešťanov bez karty a mimo vyznačených boxov totiž začnú od 1. septembra odťahovať.

Ako vybaviť kartu


  • O vydanie karty môže požiadať len vodič s trvalým pobytom v Starom Meste.
  • Žiadosť sa vybavuje na Miestnom úrade na Vajanského nábreží 3.
  • Záujemca musí vyplniť žiadosť o vydanie karty, predložiť občiansky preukaz, vodičský preukaz, technický preukaz a preukázať svoj vzťah k vozidlu.
  • Vydanie karty stojí 10 eur.
  • Parkovacie karty budú platiť vo všetkých troch parkovacích oblastiach. Tretia má byť hotová na jeseň.
  • Parkovať sa bude dať len na vyznačených miestach.
  • Parkovacie boxy nebudú spoplatnené.
  • Tieto parkovacie karty neplatia v zóne s obmedzeným státím spravovanej spoločnosťou BPS Park.

Ochrana Staromešťanov

Andrej Petrek, starosta Starého Mesta, povedal, že zhruba 70 percent miest je určených pre rezidentov, približne 30 miest bude vyhradených pre hendikepovaných. Zvyšné namaľované boxy sú pre obyvateľov z iných mestských častí, firmy a inštitúcie.

Centrum totiž už roky bojuje s náporom áut, ktoré tu stoja na úkor Staromešťanov, lebo šoféri sem dochádzajú za prácou či na úrady. „Robíme to aj na obranu Staromešťanov proti firmám," tvrdí Petrek.

Podnikateľské firmy by sa mali podľa neho postarať o svojich zamestnancov. „Ak nevybudovali parking garáže v dostatočnom počte, je to ich problém a nie chyba mestskej časti."

Firmy často nemyslia ani na svojich klientov. „Musí sa to zmeniť. V centre mesta sú mnohé dvory prázdne, nevyužité, uvítali by sme, keby si ich vlastníci nehnuteľností upravili na parkovanie. To môžeme poradiť aj firmám," hovorí Kopřivová.

sm-0823-015c-Parking.rw_res.jpg

FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ

Karty ukážu, ako to naozaj je

Napriek tomu, že nový režim funguje len pár týždňov, už teraz má mnohých odporcov. Ľudia sa pýtajú, či miesto obyvateľa Starého Mesta, ktorý s autom odíde do práce, bude celý deň voľné a nevyužiteľné.

„Zatiaľ platí to, že v prekrížených boxoch smú stáť vodiči s parkovacou kartou, ostatní na neprekrížených, alebo môžu využiť ďalšie možnosti - komunikácie v správe hlavného mesta, verejné parkoviská, firemné parkoviská, dvorové priestory," povedala Kopřivová.

Hoci obyvateľov Starého Mesta bude nový systém parkovania zvýhodňovať oproti iným, miest na parkovanie však zrejme bude menej. „To je problém, s ktorým sa stretávame," tvrdí Kopřivová.

Podľa nej totiž neexistuje žiadna štatistika, koľko áut je evidovaných na motoristov s trvalým pobytom v Starom Meste. „V tejto chvíli nevieme, koľko áut majú Staromešťania, a teda ani aká bude reálna potreba ich parkovania," povedala Kopřivová. Počet vydaných parkovacích kariet zhruba naznačí, ako to naozaj je.

Počty boxov

V prvej parkovacej oblasti, ktorá zahŕňa 18 ulíc, vyznačili 1039 parkovacích miest. V druhej ich bude okolo 500, hotová by mala byť do konca prázdnin.

stlpik_res.jpg

FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ

„Počty boxov v tretej oblasti zatiaľ nepoznáme, ešte nie je celá spracovaná," hovorí Kopřivová. Karty si podľa nej už prišlo vybaviť vyše 1600 Staromešťanov.

Obyvateľ Starého Mesta bude môcť parkovať v ktorýchkoľvek prekrížených parkovacích boxoch v troch oblastiach. Tretiu oblasť chcú vyznačiť do jesene. Parkovacia karta však nikomu nezaručuje, že zaparkuje pred svojím domom.

ParkovaciaKarta_res.jpg

FOTO SME - DOROTA KRÁKOVÁ

Zmena legislatívy

Kopřivová povedala, že ak samospráva zistí potrebu Staromešťanov a ukáže sa, že prekrížené boxy ostávajú doobeda prázdne, poslanci budú zvažovať ďalší postup.

„Aby sme ich však dávali k dispozícii ostatným vodičom, potrebovali by sme zmenu legislatívy, aby sme za ich využívanie mohli inkasovať parkovné od abonentov." Terajšie zákony a normy to však podľa nej obciam neumožňujú.

Mestská časť vraj po pol roku celú situáciu vyhodnotí a zváži ďalšie kroky. „Nič nie je nemenné. Ak nás niekto upozorní na lepšie riešenie, nebránime sa mu," hovorí Kopřivová.

Zmeny už urobili napríklad na Lehotského. „Zmenili sme kolmé parkovanie na šikmé, aby sa mohlo pozdĺžne parkovať na tej istej ulici aj na druhej strane." Autá tak parkujú po obidvoch stranách, kapacitne je teda táto ulica na parkovanie využitá absolútne.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  7. Home (ale aj) Office
  8. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 39 126
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 781
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 18 495
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 569
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 590
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 005
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 972
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 599
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 493
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 039
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Trest za marihuanu je vyšší ako za znásilnenie

Za opätovné držanie marihuany hrozí niekoľkoročné väzenie.

Podcast Dobré Ráno.

Azyl majú, čo ďalej? Atény zaplnili utečenci z Blízkeho východu

Uprostred námestia ulíhajú desiatky rodín z Afganistanu, Sýrie či Iránu.

Nie je to prvýkrát, čo utečenci z Blízkeho východu našli dočasné útočisko na Viktóriinom námestí v Aténach.
Michal Havran.

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR