Cez deň hrajú karty, v noci sa bránia proti zlodejom. Kamionisti stoja na tepne, ktorá pretína Peking zo severu a juhu, už 11 dní.
PEKING, BRATISLAVA. Vodičovi kamiónu Longovi Ťieovi trvá cesta z baníckeho mesta Baotou do Pekingu bežne tri dni. V pondelok pre denník Wall Street Journal povedal, že cestuje už týždeň a stále nie je v cieli.
Long je len jedným z tisícov kamionistov, ktorí zostali zakliesnení v jednej z najhorších zápch na svete.
Ako spôsobiť zápchu
Čínska cesta sa začala meniť na obrovské parkovisko 13. augusta, keď sa na diaľnici Peking Tibet rozbehli rozsiahle stavebné práce. Neskôr úrady uzavreli aj ďalšie okružné cesty okolo hlavného mesta. Odniesla si to jedna z hlavných príjazdových ciest do Pekingu zo severu a z juhu, diaľnica N110.
Zápcha na nej trvá už jedenásť dní a podľa miestnych úradov potrvá až do polovice septembra, keď majú opravy dokončiť. Tiahne sa takmer sto kilometrov až k hraniciam Vnútorného Mongolska, kde je aj mesto Baotou.
Príležitosť pre obchod
Autá a najmä kamióny sa hýbu doslova krokom – rýchlosťou tri až štyri kilometre za deň. Vodiči si čas krátia kartami.
Ich vysoká koncentrácia však dáva prácu miestnym dedinčanov. Predávajú im suché rezance, ovocie či oriešky. Ceny však nie sú ako v obchodoch. „Instantné rezance majú predražené štvornásobne, cigarety päťnásobne,“ citovala agentúra AP jedného z vodičov. „Ale čo máme robiť, keď nič iné nie je?“ dodal kamionista.
Za tmy sa musia vodiči chrániť pred zlodejmi. Miestnemu denníku jeden z nich povedal, že v noci jeho kolegov okradli o 7300 eur a staršiemu z nich pichli do ramena.
Aj keď sa stavebné práce pri Pekingu skončia, rekordných zápch zrejme neubudne. Majú totiž aj iné príčiny. Analytici upozorňujú, že kapacita ciest v Číne nedrží tempo s rastom jej ekonomiky. Mnohé z kamiónov na N110 privážajú do mesta uhlie z novoobjavených ložísk na severe.
Situáciu ešte zhošuje každoročný rast počtu áut v 20miliónovom hlavnom meste. Čína tento rok nahradila Spojené štáty na poste najväčšieho trhu s automobilmi.
Vážni konkurenti
Peking má však vážnych konkurentov. Aspoň podľa firmy IBM, ktorá zostavila zoznam miest s najhoršou dopravou.
Medzi prvých päť patria okrem Pekingu podľa časopisu Foreign Policy aj Moskva, kde sa v zápchach čaká najdlhšie, Mexiko, kde v roku 2006 jeden protest zablokoval pol milióna áut, brazílske Sao Paulo, ktoré drží rekord v najdlhšej zápche (265 kilometrov) a nigérijský Lagos, známy hromadnými haváriami.