BRATISLAVA. Koncern PSA Peugeot-Citroën prezentuje svoj hybridný poháňací systém pozostávajúci zo vznetového a elektrického motora už niekoľko rokov. Doteraz však šlo vždy o prototyp. Zdĺhavé testy sú na konci a už začiatkom budúceho roka sa diesel-hybrid objaví v predaji.
Kardan netreba
Revolučnú technológiu ako prvý dostane crossover Peugeot 3008. Pod prednou kapotou hybridnej verzie nesúcej označenie HYbrid4 sa ukrýva dvojlitrový turbodiesel HDi s výkonom 120 kW (163 k). Dopĺňa ho filter pevných častíc FAP a systém štart/stop. Najvyšší krútiaci moment 300 Nm pri 1580 ot./min. prenáša na predné kolesá šesťstupňová robotizovaná prevodovka.
V zadnej časti vozidla je umiestnený elektromotor produkujúci výkon 27 kW (37 k). Jeho 200 Nm roztáča zadné kolesá. Medzi pohonom oboch náprav síce neexistuje mechanické spojenie, vozidlo však disponuje pohonom všetkých kolies.
Štyri jazdné režimy
Oba agregáty nemusia pracovať vždy súčasne. Vodič si prostredníctvom kruhového ovládača na palubnej doske môže vybrať jeden zo štyroch jazdných režimov. V základnom - automatickom - móde rozhoduje o zapínaní a vypínaní dvoch poháňacích jednotiek elektronika. Prioritou je primeraná dynamika jazdy a čo najnižšia spotreba nafty.
Režim ZEV vodičovi umožní jazdiť bez toho, aby auto produkovalo emisie. 3008-čku vtedy poháňa výlučne eletromotor napájaný z NiMH článkov. Turbodiesel sa naštartuje iba v prípade potreby prudšej akcelerácie alebo pri hroziacom vybití batérií. Dojazd v elektrickom režime zatiaľ nepoznáme.
Pre použitie auta v ľahšom teréne je určený mód 4WD, kedy pracujú oba agregáty súčasne. Výrobca udáva, že jazdné vlastnosti modelu 3008 HYbrid4 pri nízkych rýchlostiach v teréne sú porovnateľné s bežnými športovo-úžitkovými autami (SUV), vybavenými pripojiteľným pohonom zadnej nápravy. Pre Peugeot však bude limitom kapacita akumulátorov.
K dispozícii je aj športový režim, kedy elektromotor pomáha vznetovému agregátu napríklad pri výjazdoch zo zákrut.
Spotreba pod štyri litre
Priemerná spotreba Peugeotu 3008 HYbrid4 podľa výrobcu dosahuje 3,8 l/100 km. Emisie CO2 základnej verzie majú priemernú hodnotu len 99 g/km.
Hybrid sa od ostatných crossoverov radu 3008 líši aj zovňajškom. V predných svetlometoch pribudli diódy určené pre denné svietenie, nová je maska chladiča i spoiler na piatych dverách.
Napriek tomu, že je vzadu umiestnený elektromotor, batérie i ďalšia elektronika, zostal priestor aj na batožinu. Základný objem kufra má hodnotu 362 litrov (podľa metodiky VDA), ďalších 66 l sa ukrýva pod podlahou batožinového priestoru.
Autor: fg