BRATISLAVA, BREZNO. Ford osviežil po štyroch rokoch výroby veľmi úspešný model S-Max. Športovejšia dvojička od väčšieho modelu Galaxy má údajne vyše tisíc nových súčiastok, avšak na povrchu a v interiéri vidieť iba niektoré. Aby sme na povesť rodinného športovo ladeného rýchlika ani po modernizácii nezabudli, importér vybavil testovací kus vtedy najsilnejším naftovým motorom 2,2 TDCi s výkonom 129 kW (Tento motor bude však nahradený 200-koňovým (147 kW) motorom s rovnakým objemom (EURO V), ktorý je v ponuke s príchodom nového Mondea), výbavou Titanium X a bezkľúčovým štartovaním.
Ryby zrejme inšpirovali Ďalší stupeň kinetického dizajnu ešte zvýrazňuje predchádzajúce črty a utvrdzuje nás o inšpirácií vo svete rýb. Pre S-Max typické kruhové hmlové svetlá teraz pripomínajú otvory nad ústami kapra, nehovoriac o novej a väčšej mriežke chladiča. Nie je to posmešok, pretože S-Max do značnej miery kopíruje ušľachtilé tvary rýb.
Napokon za prednými blatníkmi môžu byť s kúskom fantázie žiabre, nové LED pásiky nápadne pripomínajú fúzy kapra a svetlá tiež zasahujú viac na boky, než do prednej masky. Čo je však najpodstatnejšie, S-Max je po dizajnovej stránke harmonický celok s veľmi prijateľnou a nízkou úrovňou aerodynamického hluku. Ford svetu ukázal, ako nádherne možno zabaliť rodinný minivan. Páčia sa nám modifikované zadné svetlá a potešilo „bezzátkové“ hrdlo nádrže.
LED pásik je dnes nutný detail, avšak podľa nás
mohol S-Max ostať bez neho. Šťastné BMW,
ktoré má vlastné „angel eyes“.
Držte a štartujte Marketingoví odborníci a štylisti zrejme vedia, prečo implantovali do nárazníka LED diódy, ale nám sa nepáčia. Dokonca je to detail, ktorý by dokázal odradiť ako tri pásiky na teplákovej súprave. Ford S-Max v podstate navonok nepotreboval veľa, aby po štyroch rokoch vyzeral veľmi príťažlivo a umocnil dojem rodinnej rakety na štyroch kolesách.
V rámci doplnkovej výbavy sme mali k dispozícii bezkľúčový vstup a štartovanie. Tento prvok by stál zato, keby sa auto po vzdialení osoby s kľúčom samočinne zamklo. Aj štartovacie tlačidlo treba držať dovtedy, kým motor nenaskočí.
Ford vie ako navrhnúť pekné disky a neopakovať minulý motív. Sedemnásťpalcová novinka má päť zdvojených lúčov.
Šofér potrebuje sedadlo nižšie Ford dokázal zvonku premeniť proporcie rodinného vanu na vskutku štýlovo vyzerajúce auto. Športový nádych sa vo vnútri mení na klasiku. Dlhá a masívna prístrojová doska, vysoký posed vodiča a dvojité predné stĺpiky. Výhľad šikmo von vodiča nepoteší a na veľké trojuholníkové okno si treba zvykať. Tiež nám nepasovalo, že elektricky ovládané a veľmi komfortné sedadlo vodiča nešlo spustiť nižšie.
Prístroje sú utopené dosť hlboko v nízkej prístrojovej doske, takže vodič musí priveľmi sklápať oči od pohľadu na cestu. Ak by sedel nižšie, odpútanie pohľadu od cesty by bolo menšie. Alebo by mohla mať budúca generácia prístroje bližšie pri hrane čelného skla.
Zladenie posedu a polohy vodiča s proporciami kokpitu a výbornými jazdnými vlastnosťami by mohlo byť lepšie. Šofér by si potom inak dokázal užiť famózny podvozok.
Naftová verzia s dvomi výfukmi je spomienkou. Testovaný motor 2,2 TDCi spĺňal emisnú normu Euro 4 a preto ho Ford z ponuky stiahol. Posledné kusy sa v tejto kombinácii dopredávajú a jeden bol testovací. V ponuke sa však objavil dvojliter s výkonom 120 kW (163k), ktorý ho po výkonovej stránke nahradí. Za 2,2 TDCi nám bude smutno, pretože výborne ťahal od nízkych otáčok a nemal problém jazdiť okolo sedem litrov. Nová informácia
Testovaný motor bude nahradený 200-koňovým (147 kW) motorom s rovnakým objemom (EURO V), ktorý je v ponuke s príchodom nového Mondea.
Prekypuje miestom Rodinný Ford doslova obdaroval priestorom a dobrou využiteľnosťou trojicu zadných sedadiel. Dá sa s nimi ľahko manipulovať a hlavne pripínať detské autosedačky bez obmedzenia. V treťom rade sedadiel je viac miesta ako v kompaktných vanoch a to isté platí aj o nastupovaní dozadu.
Na zvýšenie efektivity batožinového priestoru v sedemmiestnom usporiadaní sedadiel existuje doplnková sieť na konci batožinového priestoru. Vytvorí na nakladacej hrane stenu a po otvorení piatych dverí veci nevypadnú na zem. Tento doplnok by sme si určite objednali.
V interiéri pribudli LED lampy a tiež prídavné zrkadlo na sledovanie detí na zadných sedadlách. Hoci je niekedy lepšie sa doň nepozerať a nevidieť, čo sa deje vzadu, Ford ho umiestnil tak, že vo funkčnej polohe prekáža pohľadu do spätného zrkadla.
Spomienka na Euro4 Škoda, že si už nemôžeme objednať testovaný motor 2,2 TDCi. Nepatril medzi najnovšie a plnil iba emisnú normu Euro 4. V testovanom aute zapôsobil ťahom odspodu a kultivovaným prejavom. Krútiaci moment 400 Nm bolo cítiť najmä na diaľnici a vo vysokej rýchlosti, kedy S-Max plynulo zrýchľoval.
Mimo mesta mal famóznu spotrebu cez päť litrov, avšak v meste nemal problém ísť cez deväť litrov. Bola to ideálna verzia na dlhé cesty, ktorú má suplovať motor 2,0 TDCi s výkonom 120 kW.
Ford S-max je presvedčivý rodinný van, na ktorom by sme zmenili iba pozíciu sedenia za volantom a veľmi masívnu prístrojovú dosku. Aj s predným dvojitým stĺpikom by bolo do budúcnosti treba niečo urobiť. Ostatok hrá prvé husle a kto chce auto tejto triedy, má už len jedinú starosť, hrať sa s cenníkmi Ford a vybrať vhodný akciový model. V čase testu bolo možné kombinovať motor 2,2 TDCi s akciovým balíkom Titanium X. Dnes sú k dispozícii iné kombinácie balíka X.
Tak ako v prípade iných áut aj tu čoraz viac platí, že cena sa dohoduje priamo na mieste. Na základe testu môžeme odporučiť doplnkovú sieťku do batožinového priestoru a tú istú farbu karosérie. Zoberte tiež verziu s elektronickou ručnou brzdou.
SME spokojní SME nespokojní
vlastnosti motora vysoký posed vodiča
podvozok a jazdné výkony obmedzený výhľad šikmo dopredu
vnútorný priestor hlboko a nízko umiestnené prístroje
Kupujem-nekupujem
Nesadla mi pozícia za volantom. Inak rodičia s viac ako dvomi deťmi by nemali rozmýšľať na strednou triedou, ale nad modelom S-Max. Toto auto jazdí a vyzerá lepšie ako niektoré autá strednej triedy. (Rastislav Chvála)
Technické parametre Motor 2,2 Duratorq TDCi
Prevodovka M6
Zdvihový objem (cm3) 2179
Výkon (kw/k) 129/175
Pri otáčkach (ot./min.) 3500
Krútiaci moment (Nm) 400
Pri otáčkach (ot./min) 1750-2750
Emisie CO2 (g/km) 174
Emisná norma Euro IV
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2850
Dĺžka (mm) 4801
Šírka (mm) 2154
Výška (mm) 1660
Objem palivovej nádrže (l) 70
Objem batož. priestoru (l) 285-2000
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 212
Spotreba mesto(l/100 km) 8,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,2
Kombinovaná spotreba 6,6
Spotreba v teste (l/100 km) 7,7
Cena modelu od (eur) 26 550,-