SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky
GARÁŽ

Crash testy: Autá sú bezpečnejšie, ale neohľaduplné k chodcom

Technici nezávislého inštitútu EuroNCAP hodnotili štyri automobilové novinky patriace do rôznych segmentov. Ani jedna z nich neprepadla.

(Zdroj: EuroNCAP)

BRATISLAVA. Technici nezávislého inštitútu EuroNCAP vykonali ďalšie kolo bariérových skúšok. Na paškál si tentokrát vzali štyri automobilové novinky naprieč rôznymi segmentmi. Testy absolvoval typický zástupca malých áut Suzuki Swift, hatchback patriaci do nižšej strednej triedy Citroën C4, malé kupé s hybridným pohonom Honda CR-Z a kompaktné športovo-úžitkové auto Hyundai ix35. Hoci sa vyskytlo niekoľko zaváhaní, ani jedno z vozidiel v skúškach vyslovene nepohorelo.

Strašiakom je stĺp

Citroën C4 exceloval pri čelnom náraze. Priestor pre posádku zostal stabilný; ochrana kolien a stehien vodiča bola vyhodnotená ako dobrá. Žiadna z častí palubnej dosky nepredstavuje riziko vzniku poranenia.

Ochranu posádky pri bočnom náraze technici označili ako dostačujúcu. Pri bočnom náraze do stĺpu však Citroën C4 poskytuje len slabú ochranu hrudníka cestujúceho sediaceho vpredu. Ochrana krčnej chrbtice v prípade nárazu zozadu získala známku „medzná“.

Citroën si celkovo za ochranu dospelých odviezol 32 bodov, čo predstavuje 90 percent z maximálneho možného zisku, za ochranu detí 42 bodov (85 percent) a za bezpečnostné systémy sedem bodov (97 percent). Celkový výsledok: päť hviezdičiek.

Bezpečný hybrid

Honda prešla bariérovými skúškami ako nôž maslom. V prípade čelného nárazu veľmi dobre chráni končatiny oboch cestujúcich vpredu. Kabína vozidla zostáva počas nárazu stabilná a palubná doska nepredstavuje riziko poranenia. Veľmi dobré hodnotenie si kupé s hybridným pohonom odnieslo aj v disciplíne bočný náraz. Pri obávanom bočnom náraze do stĺpu Honda poskytuje posádke primeranú ochranu hrudníka. Ochrana krčnej chrbtice pri náraze zozadu bola vyhodnotená ako dobrá.

Za ochranu dospelých si tak kupé vyslúžilo 34 bodov (93 percent), za ochranu detí 39 bodov (80 percent) a za bezpečnostné systémy na palube šesť bodov (86 percent). Celkový výsledok: päť hviezd.

Problém s airbagom

Čelný náraz nevyviedol kórejské SUV Hyundai ix35 z miery. Priestor pre posádku zostal aj tentoraz stabilný a dolné končatiny oboch cestujúcich vpredu sú veľmi dobre chránené. Kladné hodnotenie auto získalo za bočný náraz. Zaváhanie prišlo pri bočnom náraze do stĺpu. Bočný airbag sa dostatočne sa nenafúkol - zadržala ho časť čalúnenia. Ochrana hrudníka dostala v tomto prípade označenie „medzná“. Ochrana krčnej chrbtice v prípade nárazu zozadu je dobrá.

Hyundai si napriek zaváhaniu odniesol dobré hodnotenie: ochrana dospelých 32 bodov (90 percent), ochrana detí 43 bodov (88 percent), bezpečnostné systémy 5 bodov (71 percent). Výsledok: päť hviezdičiek.

Výrazne lepší ako predchodca

Najmenší a najľahší účastník aktuálneho kola crash testov (pohotovostná hmotnosť 990 kg) - Suzuki Swift - sa s čelným nárazom vysporiadal podobne, ako jeho konkurenti, bez výraznejších zaváhaní. Ochrana pasažierov v prípade bočného nárazu bola vyhodnotená ako dostatočná. Suzuki má rezervy v oblasti ochrany hrudníka pri náraze do stĺpu. Táto dostala známku „medzná“. Ochrana krčnej chrbtice je dobrá.

Celkové hodnotenie: ochrana dospelých 34 bodov (94 percent), ochrana detí 40 bodov (82 percent), bezpečnostné systémy päť bodov (71 percent), čo v konečnom účtovaní predstavuje päť hviezdičiek. Pre zaujímavosť, predchodca testovaného auta - Suzuki Swift z roku 2005 – získal takmer v každom ohľade horšie hodnotenie, napriek tomu, že metodika EuroNCAP bola benevolentnejšia.

Chodci...

Technikmi EuroNCAP vytrvalo najkritizovanejšou oblasťou pri bariérových skúškach je ochrana chodcov. Dizajnéri postupne prichádzajú s prívetivejšími tvarmi predných nárazníkov, ktoré predstavujú menšie riziko vzniku vážnych poranení v prípade stretu auta s chodcom. Výhrady však často smerujú k predným kapotám.

Najhoršiu ochranu chodcom spomedzi štyroch najnovšie testovaných áut poskytuje Citroën (15 bodov/43 percent), nasleduje Hyundai (20 bodov/54 percent), Suzuki (22 bodov/62 percent). Honda má dobre tvarovaný nárazník i hranu kapoty. Výhrady bezpečnostných technikov smerovali k oblasti, kde je predpokladaný náraz hlavy chodca o kapotu. Napriek tomu získala najlepšie hodnotenie medzi štvoricou testovaných áut - 25 bodov, čo predstavuje 71 percent z maximálneho možného bodového zisku.

Ochrana chodcov sa na celkovom hodnotení auta podieľa 20 percentami (50% tvorí ochrana dospelých, 20% ochrana detí a 10% bezpečnostné systémy). V roku 2012 by mala vstúpiť do platnosti prísnejšia metodika, v ktorej ochrana chodcov dostane väčší priestor.

ochrana dospelých

ochrana detí

ochrana chodcov

bezpečnostné systémy

počet získaných hviezdičiek

Citroën C4

90%

85%

43%

97%

5

Honda CR-Z

93%

80%

71%

86%

5

Hyundai ix35

90%

88%

54%

71%

5

Suzuki Swift

94%

82%

62%

71%

5

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Home (ale aj) Office
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Týchto 5 nehôd v domácnosti presvedčí, že poistenie sa oplatí
  2. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  3. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  4. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  5. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  6. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  7. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  8. Poznanie
  9. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 38 230
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 36 365
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 19 169
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 16 180
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 12 271
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 067
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 972
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 517
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 421
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Cigániková: Obchodovať so Záborskou o interrupciách v podstatných veciach nebudem

Rozhovory ZKH s poslankyňou za SaS Jankou Bittó Cigánikovou.

Cigániková

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR