SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
GARÁŽ

Crash testy: Autá sú bezpečnejšie, ale neohľaduplné k chodcom

Technici nezávislého inštitútu EuroNCAP hodnotili štyri automobilové novinky patriace do rôznych segmentov. Ani jedna z nich neprepadla.

(Zdroj: EuroNCAP)

BRATISLAVA. Technici nezávislého inštitútu EuroNCAP vykonali ďalšie kolo bariérových skúšok. Na paškál si tentokrát vzali štyri automobilové novinky naprieč rôznymi segmentmi. Testy absolvoval typický zástupca malých áut Suzuki Swift, hatchback patriaci do nižšej strednej triedy Citroën C4, malé kupé s hybridným pohonom Honda CR-Z a kompaktné športovo-úžitkové auto Hyundai ix35. Hoci sa vyskytlo niekoľko zaváhaní, ani jedno z vozidiel v skúškach vyslovene nepohorelo.

Strašiakom je stĺp

Citroën C4 exceloval pri čelnom náraze. Priestor pre posádku zostal stabilný; ochrana kolien a stehien vodiča bola vyhodnotená ako dobrá. Žiadna z častí palubnej dosky nepredstavuje riziko vzniku poranenia.

Ochranu posádky pri bočnom náraze technici označili ako dostačujúcu. Pri bočnom náraze do stĺpu však Citroën C4 poskytuje len slabú ochranu hrudníka cestujúceho sediaceho vpredu. Ochrana krčnej chrbtice v prípade nárazu zozadu získala známku „medzná“.

Citroën si celkovo za ochranu dospelých odviezol 32 bodov, čo predstavuje 90 percent z maximálneho možného zisku, za ochranu detí 42 bodov (85 percent) a za bezpečnostné systémy sedem bodov (97 percent). Celkový výsledok: päť hviezdičiek.

Bezpečný hybrid

Honda prešla bariérovými skúškami ako nôž maslom. V prípade čelného nárazu veľmi dobre chráni končatiny oboch cestujúcich vpredu. Kabína vozidla zostáva počas nárazu stabilná a palubná doska nepredstavuje riziko poranenia. Veľmi dobré hodnotenie si kupé s hybridným pohonom odnieslo aj v disciplíne bočný náraz. Pri obávanom bočnom náraze do stĺpu Honda poskytuje posádke primeranú ochranu hrudníka. Ochrana krčnej chrbtice pri náraze zozadu bola vyhodnotená ako dobrá.

Za ochranu dospelých si tak kupé vyslúžilo 34 bodov (93 percent), za ochranu detí 39 bodov (80 percent) a za bezpečnostné systémy na palube šesť bodov (86 percent). Celkový výsledok: päť hviezd.

Problém s airbagom

Čelný náraz nevyviedol kórejské SUV Hyundai ix35 z miery. Priestor pre posádku zostal aj tentoraz stabilný a dolné končatiny oboch cestujúcich vpredu sú veľmi dobre chránené. Kladné hodnotenie auto získalo za bočný náraz. Zaváhanie prišlo pri bočnom náraze do stĺpu. Bočný airbag sa dostatočne sa nenafúkol - zadržala ho časť čalúnenia. Ochrana hrudníka dostala v tomto prípade označenie „medzná“. Ochrana krčnej chrbtice v prípade nárazu zozadu je dobrá.

Hyundai si napriek zaváhaniu odniesol dobré hodnotenie: ochrana dospelých 32 bodov (90 percent), ochrana detí 43 bodov (88 percent), bezpečnostné systémy 5 bodov (71 percent). Výsledok: päť hviezdičiek.

Výrazne lepší ako predchodca

Najmenší a najľahší účastník aktuálneho kola crash testov (pohotovostná hmotnosť 990 kg) - Suzuki Swift - sa s čelným nárazom vysporiadal podobne, ako jeho konkurenti, bez výraznejších zaváhaní. Ochrana pasažierov v prípade bočného nárazu bola vyhodnotená ako dostatočná. Suzuki má rezervy v oblasti ochrany hrudníka pri náraze do stĺpu. Táto dostala známku „medzná“. Ochrana krčnej chrbtice je dobrá.

Celkové hodnotenie: ochrana dospelých 34 bodov (94 percent), ochrana detí 40 bodov (82 percent), bezpečnostné systémy päť bodov (71 percent), čo v konečnom účtovaní predstavuje päť hviezdičiek. Pre zaujímavosť, predchodca testovaného auta - Suzuki Swift z roku 2005 – získal takmer v každom ohľade horšie hodnotenie, napriek tomu, že metodika EuroNCAP bola benevolentnejšia.

Chodci...

Technikmi EuroNCAP vytrvalo najkritizovanejšou oblasťou pri bariérových skúškach je ochrana chodcov. Dizajnéri postupne prichádzajú s prívetivejšími tvarmi predných nárazníkov, ktoré predstavujú menšie riziko vzniku vážnych poranení v prípade stretu auta s chodcom. Výhrady však často smerujú k predným kapotám.

Najhoršiu ochranu chodcom spomedzi štyroch najnovšie testovaných áut poskytuje Citroën (15 bodov/43 percent), nasleduje Hyundai (20 bodov/54 percent), Suzuki (22 bodov/62 percent). Honda má dobre tvarovaný nárazník i hranu kapoty. Výhrady bezpečnostných technikov smerovali k oblasti, kde je predpokladaný náraz hlavy chodca o kapotu. Napriek tomu získala najlepšie hodnotenie medzi štvoricou testovaných áut - 25 bodov, čo predstavuje 71 percent z maximálneho možného bodového zisku.

Ochrana chodcov sa na celkovom hodnotení auta podieľa 20 percentami (50% tvorí ochrana dospelých, 20% ochrana detí a 10% bezpečnostné systémy). V roku 2012 by mala vstúpiť do platnosti prísnejšia metodika, v ktorej ochrana chodcov dostane väčší priestor.

ochrana dospelých

ochrana detí

ochrana chodcov

bezpečnostné systémy

počet získaných hviezdičiek

Citroën C4

90%

85%

43%

97%

5

Honda CR-Z

93%

80%

71%

86%

5

Hyundai ix35

90%

88%

54%

71%

5

Suzuki Swift

94%

82%

62%

71%

5

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  2. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  7. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  8. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  9. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 556
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 545
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 922
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 234
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 729
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 197
  7. Aká je chémia vôní 9 073
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 630
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 477
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Škoda po dlhom čakaní prezradila, aký osud čaká Fabiu Combi

Novinka dostane podvozkovú platformu MQB A0.

Skica Škody Fabia Combi tretej generácie po facelifte z roku 2018.

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021