SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Keď opatrnosť vymeníte za rýchlosť, stane sa nehoda

Keď sa dve autá zrazia na križovatke, policajti nie vždy prisúdia vinu tomu správnemu.

Jeden z vás, nazvime ho Peter, nám poslal e-mail, v ktorom opísal svoju skúsenosť z jednej križovatky. Zrazil sa tam s iným autom. Zdá sa mu "divné", že policajti prisúdili vinu jemu, keďže sa zrazil s autom, ktoré bolo pôvodne za ním.

Peter: "Vychádzal som z bočnej uličky na hlavnú dvojprúdovú cestu. Chcel som odbočiť doľava, pretože tadiaľ bola moja cesta najlogickejšia - vyhodil som smerovku doľava a čakal. 5 minút som čakal na vhodnú situáciu, kedy bude možné odbočiť, ale taká nenastala. V tom mi priateľka, ktorá išla so mnou vnukla myšlienku - poďme doprava, obídeme to.

Keďže akurát bola tá chvíľka, keď sa dalo odbočiť doprava, tak som prehodil smerovku doprava a veľmi rýchlo vyštartoval (smerovka doprava bola vyhodená tak 2 sekundy)."

Doprava? Doľava? Nehoda!

"Keďže som pôvodne chcel ísť doľava, tak som mal kolesá natočené trošku doľava, takže zabočenie doprava vyzeralo skôr ako taký oblúčik. Problém bol, že auto za mnou, tiež vidiac veľkú frekvenciu dopravy, vyštartovalo za mnou a hneď odbočovalo doprava.

Podľa jeho slov videl, že ja chcem ísť doľava. Nemám mu dôvod neveriť, pochybujem že chcel absolvovať nehodu, ale nechápem, ako si mohol myslieť, že chcem odbočiť doľava, keď videl, že sa fakt nedalo. Auto teda vyštartovalo odbočkou doprava a naše boky sa šuchli."

Policajti to vyriešili hneď

"Keďže sa to stalo bezprostredne pred policajtami, tak sme volali policajtov a tí automaticky chceli prisúdiť vinu mne - nemôžem meniť smer odbočovania a ako problém videli to, že údajne to auto stálo pri odbočovaní už vedľa mňa.

Všetko to mali na kamere, ale nechceli mi ju ukázať, že to nie je pre mňa a aby som zobral vinu na seba, lebo bude správne konanie, veľká pokuta, dokonca odobratie vodičského preukazu až 2 roky.

Ja som to radšej na seba zobral (veď mám aj havarijnú, aj PZP, moja chyba bola aj to, že to bolo ešte v zime a poriadne som si okná nevyčistil od snehu a nemal som dobrú viditeľnosť a tak som nemal správny prehľad o situácii, ale inak mi to príde uletené)."

Peter sa v súvislosti so svojou skúsenosťou spýtal na tri veci:

  1. Môžem pri odbočovaní zmeniť smer?
  2. Môžu prípadne musia mi policajti ukázať záznam z kamery?
  3. Môže pri odbočovaní auto za mnou stojace postaviť sa napravo vedľa mňa?

Ako vyzerala križovatka

Bohužiaľ, Peter nekonkretizoval miesto, kde sa mu stala nehoda. Z jeho popisu sa dá len predpokladať, že vychádzal z cesty, ktorá má pre každý smer jeden jazdný pruh a na rovnaký typ cesty vychádzal.

Okrem toho, výjazd na hlavnú cestu bol pravdepodobne riešený cez odbočovacie pruhy - jeden vľavo, druhý vpravo. V tejto súvislosti Peter spomína odbočku vpravo. Z toho sa dá usudzovať, že tam bola aj odbočka vľavo.

Ak by tam odbočovacie pruhy neboli, asi by k zrážke nemohlo dôjsť. Bočné uličky (ak to nie sú jednosmerky) totiž nie sú zvyčajne dosť široké na to, aby sa vedľa seba zmestili dve autá idúce jedným smerom.

Odbočovanie v križovatke

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.

01.jpgZnačka Smerové šípky (č. V 9a)

vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer
jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; ...

Meniť v križovatke smerovanie auta nie je veľmi vhodné, keď si to dobre nepremyslíte mysliac na všetky možné okolnosti a potenciálne následky.

Kým sa zmena smeru deje na úrovni prepínania smeroviek, nie je to dôvod na dopravnú nehodu. Nie je však v súlade so zákonom, ak vodič nerešpektuje šípku namaľovanú v odbočovacom jazdnom pruhu. Tá totiž znamená pre vodiča prikázaný smer jazdy. Takisto nie je v poriadku, ak vodič nedáva dostatočne dlho znamenie o zmene smeru jazdy - to platí pre prípady, keď na ceste nie sú určené prikázané smery na prejazd križovatkou.

To, či Peter dával smerovku doľava dostatočne dlho, sa nedá určiť jednoznačne. Za normálnych okolností môže byť dostatočné, ak zapnete smerovku na dve sekundy. Lenže Peter dával pôvodne niekoľko minút znamenie o zmene smeru jazdy opačným smerom.

Situácii tiež nepomohlo, keď sa Petrove auto vybralo pri odbočení vpravo najprv opačným smerom. Keď si totiž rozmyslíte, že nechcete ísť vľavo ale vpravo, nikdy nezabudnite pred rozbehnutím auta otočiť správne aj kolesá, aby ste nezmiatli vodiča za vami. Vodič za Petrom si totiž mohol oprávnene myslieť, že vozidlo pred ním sa vybralo vľavo.

Keď opatrnosť vymeníte za rýchlosť

K zrážke dvoch áut do veľkej miery prispelo to, že obaja vodiči sa v rovnakom čase rozhodli zmeniť smer jazdy. Ak už bol Peter odhodlaný porušiť prikázaný smer jazdy, mal nielen dostatočne dlho dávať znamenie o zmene smeru jazdy, ale aj kontrolovať situáciu za ním v spätných zrkadlách. Veď odbočoval vpravo z miesta, kde sa má odbočovať vľavo.

V tomto prípade je nepodstatné, či bola objektívna možnosť odbočiť vľavo. Peter mal dať prednosť vozidlám, ktoré odbočovali vpravo. A tým bolo aj vozidlo, ktoré sa preradilo do pravého pruhu v čase, keď sa rozbehol Peter.

Vodič druhého vozidla bol podľa popisu takisto neopatrný. Taktiež menil smer jazdy, no namiesto opatrnosti zvolil rýchlosť. A tá sa v takýchto situáciách nevypláca. Keď už v križovatke čakal niekoľko minút, tých pár sekúnd, ktoré by stratil opatrnejšou jazdou, by mu neublížilo. Pritom stačí tak málo - nezamieňať si cesty za pretekársku dráhu.

Policajti rozhodli o vine správne

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
i) nedanie prednosti v jazde,

Je pochopiteľné, že policajti priznali vinu Petrovi. Nielenže porušil prikázaný smer jazdy určený odbočovacím pruhom, ale nedal ani prednosť vozidlu jazdiacemu v inom jazdnom pruhu (v odbočke vpravo).

No a to, že policajti odmietli ukázať záznam z kamery Petrovi, nie je problém. Policajti sú síce povinní predkladať dôkazy, no nikde nie je napísané, že tak musia urobiť na mieste nehody. Zvyčajne sa dôkazy preberajú na konaní o priestupku na dopravnom inšpektoráte, kde sa k nim môžu vyjadriť všetky zúčastnené strany. Peter však konanie o priestupku odmietol a rozhodol sa vysporiadať problém v blokovom konaní.

Policajti tiež správne upozornili Petra na to, že môže prísť až na dva roky o vodičák. Nedanie prednosti v jazde je závažným porušením dopravných predpisov. Pokuta na dopravnom inšpektoráte sa v takomto prípade pohybuje do výšky 300 €.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  7. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  8. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 471
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 298
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 229
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 727
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 340
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 619
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 468
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  2. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  3. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  4. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  5. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  6. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  8. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 508
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 968
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 082
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 595
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 583
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 483
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 287
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 087
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu