S príchodom tretej generácie modelu Prius uviedla Toyota do života prvý sériový hybrid, ktorý dáva zmysel v meste aj na diaľnici. Teraz prichádza druhý krok, nasúkať túto technológiu do ďalších modelov, aby klesla jej cena. Prvým adeptom je reprezentant najpredávanejšieho segmentu – Auris.
Útok na firemných klientov Sľub Toyoty, že do roku 2020 bude mať hybridný model v každom významnejšom segmente sa začína napĺňať. Ak zákazník hľadal doposiaľ od Toyoty auto s hybridným pohonom, vybrať si mohol len z luxusného segmentu (Lexus) alebo pojazdných laboratórnych príšer. S výnimkou nového Priusa, ktorý už vyzerá celkom k svetu.
Nový Prius ale rozmermi a cenou patrí do strednej triedy, kde sa mu voči tradičným hltačom firemných vozových parkov presadzuje stále dosť ťažko. Preto sa Toyota rozhodla zapôsobiť na firemných klientov o segment nižšie.
O firemných klientoch hovorím zámerne, pretože so svojou cenou má Auris Hybrid šancu preraziť len na dvoch frontoch. U súkromných zákazníkov, ktorí sú ekologickí alebo technologickí nadšenci, prípadne v krajinách, kde štátne orgány podporujú zelené autá. Oveľa väčšie šance má vo firemných flotilách, najlepšie nadnárodných spoločností, ktoré stále viac tlačia na nižšie emisie CO₂ a pri budovaní svojho „čistého“ imidžu nemôžu obísť ani automobilový park.
Klasickú radiacu páku nahradil volič automatickej prevodovky. Z Priusu si Auris zobral aj tri režimy jazdy – EV (čisto elektrický pohon – dojazd 2 km), ECO (eliminuje tlak na akcelerátor a tým prispieva k ekonomike prevádzky – 80% stlačenia odpovedá 50% sily hybridného systému) a POWER (50% stlačenia akcelerátora odpovedá 80% potenciálu hybridného systému).
Preoblečený Prius Auris využíva rovnakú techniku ako Prius. Poháňaciu sústavu tvorí spaľovací motor, elektromotor, prevodovka CVT, výkonná batéria a riadiaca jednotka. Benzínový štvorvalec 1.8 VVT-i (73 kW/99 k) pracuje podľa Atkinsonovho cyklu (sacie ventily sa zatvárajú neskôr a tým sa oneskoruje kompresia), ktorý ho síce oberá o časť výkonu, ale zároveň mu umožňuje pracovať efektívnejšie - hospodárnejšie a ekologickejšie. Vďaka nemu sa motor v zime rýchlejšie ohrieva a dosahuje vyšší krútiaci moment v nízkych a stredných otáčkach, čím pomáha znižovať emisie a spotrebu paliva.
Samotné papierové údaje benzínového motora sú tragické, ale môže si to dovoliť, pretože ešte tu je elektromotor s výkonom 60 kW/82 k, ktorý prilieva od nulových otáčok 207 Nm krútiaceho momentu. Dokopy tak dávajú výkon 100 kW/136 k a krútiaci moment 142 Nm, čo sa už počíta.
Silnou stránkou interiéru je výborný výhľad do strán. Medzi prednými sedadlami púta pozornosť mechanická ručná brzda, ktorá je najmä z dôvodu hmotnosti netradičným riešením u hybridov.
Ich spolupráca funguje rovnako ako v Priuse. Oba motory môžu pracovať samostatne aj spolu. Keď sú batérie dostatočne nabité, auto sa pohýna výhradne na elektrinu. Podľa potreby sa potom k nemu pridáva benzínový motor, najneskôr po dvoch kilometroch alebo po prekročení rýchlosti 50 km/h. Na diaľnici už ťahá iba benzínový motor, s občasnou asistenciou elektromotora pri zrýchlení.
Elektromotor čerpá energiu z batérie uloženej pod podlahou batožinového priestoru (je vraj až na 95% recyklovateľná). Toyota zatiaľ stále ostáva pri Ni-MH batériách, ktoré sú lacnejšie než Li-Ion alebo Li-Pol akumulátory. Medzičasom však pracuje na vývoji modernejších batérií a keď nastane pravý čas, určite ich nasadí. Batéria sa dobíja buď motorom alebo rekuperáciou brzdnej energie.
Doplna sa batérie dobíjajú veľmi dlho. Na 80% im to však ide pomerne rýchlo, podobne ako Plug-in hybridom a elektromotorom. Intenzite a rýchlosti dobíjania sa dá manuálne pomôcť. Kedykoľvek budete potrebovať spomaliť alebo zabrzdiť, volič automatickej prevodovky treba podržať v polohe B (Brake).
Jazdili SME...
A teraz to najpodstatnejšie. Čo vám Auris s hybridným pohonom prinesie? V prvom rade dostanete tiché a kultivované auto, vďaka automatickej prevodovke pohodlné pre život v meste. Navyše s nižšou normovanou spotrebou o jeden liter (3,8 l/100 km) než dosahuje Auris s naftovým motorom 1.4 D-4D (66 kW/90 k) a o zanedbateľných 0,1 l úspornejšie než Prius (3,9 l/100 km).
Auris s hybridom zrýchli z 0 na 100 km/h o 0,6 s skôr než so slabším z dvojice naftových motorov (1.4 D-4D), ale o sekundu zaostáva za Priusom s tým istým pohonom aj za Aurisom 2.0 D-4D (93 kW/125 k). S ohľadom na danú spotrebu dostanete teda relatívne dynamické auto, aj keď spoza volantu budete mať iný pocit.
Pod dojem slabšej dynamiky sa podpisuje bezstupňová automatická prevodovka, ktorá pri akcelerácii motor kontinuálne drží v otáčkach a vodič si menej intenzívne uvedomuje skutočnú rýchlosť. Stačí však aktivovať režim POWER, kedy pri vytlačení akcelerátora na 50% pohonná sústava odovzdáva až 80% svojho potenciálu a dojem z dynamiky sa razom zlepší.
Pod slabšie zrýchlenie v porovnaní s Priusom (ktoré nemá šancu nikto postrehnúť) sa podpisuje rovnaká hmotnosť, ale aj horší aerodynamický odpor vzduchu (0,26 oproti 0,28 Auris). Napriek tomu, že Auris je menší, váži až 1380 kg (Prius 1375 kg). Po prvej jazde mám dojem, že za vyššou hmotnosťou Aurisu bude poctivejšie odhlučnená kabína v porovnaní s Priusom, hlavne od hluku spod kolies.
Batériami uloženými pod podlahou batožinového priestoru prídete o 75 l objemu kufra a zmenšila sa aj palivová nádrž z 55 na 45 l. Aj s batériami je Auris hybrid o 25 kg ľahší než naftová verzia, hoci v porovnaní s klasickým benzínovým Aurisom 1.8 VVT-i pribral 105 kg. Navyše tieto kilogramy výrobca rovnomerne rozhodil medzi prednú a zadnú nápravu (55 kg dopredu a 50 dozadu), čo je fajn, pretože stále je agilnejší a v krajných situáciách menej nedotáčavý než naftová verzia.
Záťaž na zadnej náprave pomohla stabilite auta v tiahlych zákrutách, ale cítiť, že auto je celkovo ťažšie než iné benzínové verzie a pri dynamickejšom štýle jazdy s tým treba počítať. To najpodstatnejšie – cenu hybridného Aurisa na Slovensku zatiaľ nevieme, preto k zmysluplnosti investície do tohto auta sa vyjadríme až v redakčnom teste, keď budeme môcť porovnať vstupnú investíciu a celkové prevádzkové náklady s naftovou konkurenciou.
Technické parametre - Toyota Auris HSD
(Hybrid Synergy Drive)
Motor 1.8 VVT-i
Zdvihový objem (cm³) 1798
Výkon (kW/k) 77/93
pri otáčkach (1/min) 5200
Krútiaci moment (Nm) 142
pri otáčkach (1/min) 4000
Výkon elektromotor (kW/k) 60/80
Krútiaci moment elektromotor (Nm) 207
Celkový výkon poháňacej sústavy (kW/k) 100/136
Emisie CO₂ (g/km) 89
Spotreba (l/100 km) 3,8
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Rozmery dĺžka 4245 mm
šírka 1760 mm
výška 1510 mm
rázvor náprav 2600 mm
objem batožinového priestoru 279 l
objem palivovej nádrže 45 l