SME

Má Toyota Auris Hybrid šancu uspieť?

Tretia generácia modelu Prius je prvý sériový hybrid, ktorý dáva zmysel v meste aj na diaľnici. Teraz treba vložiť túto technológiu do ďalších modelov, aby klesla jej cena. Prvým adeptom je reprezentant najpredávanejšieho segmentu – Auris.

Výrobca tvrdí, že z celkového počtu 1753 dielcov hybridného Aurisa je až 395 jedinečných. Z nich vidieť aerodynamickejší predný nárazník s LED dennými svetlami integrovanými nad hmlovky a novú masku chladiča s logom s modrým pozadím (nová identita hybridoVýrobca tvrdí, že z celkového počtu 1753 dielcov hybridného Aurisa je až 395 jedinečných. Z nich vidieť aerodynamickejší predný nárazník s LED dennými svetlami integrovanými nad hmlovky a novú masku chladiča s logom s modrým pozadím (nová identita hybrido (Zdroj: Toyota)

S príchodom tretej generácie modelu Prius uviedla Toyota do života prvý sériový hybrid, ktorý dáva zmysel v meste aj na diaľnici. Teraz prichádza druhý krok, nasúkať túto technológiu do ďalších modelov, aby klesla jej cena. Prvým adeptom je reprezentant najpredávanejšieho segmentu – Auris.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Útok na firemných klientov Sľub Toyoty, že do roku 2020 bude mať hybridný model v každom významnejšom segmente sa začína napĺňať. Ak zákazník hľadal doposiaľ od Toyoty auto s hybridným pohonom, vybrať si mohol len z luxusného segmentu (Lexus) alebo pojazdných laboratórnych príšer. S výnimkou nového Priusa, ktorý už vyzerá celkom k svetu.

SkryťVypnúť reklamu

Nový Prius ale rozmermi a cenou patrí do strednej triedy, kde sa mu voči tradičným hltačom firemných vozových parkov presadzuje stále dosť ťažko. Preto sa Toyota rozhodla zapôsobiť na firemných klientov o segment nižšie.

O firemných klientoch hovorím zámerne, pretože so svojou cenou má Auris Hybrid šancu preraziť len na dvoch frontoch. U súkromných zákazníkov, ktorí sú ekologickí alebo technologickí nadšenci, prípadne v krajinách, kde štátne orgány podporujú zelené autá. Oveľa väčšie šance má vo firemných flotilách, najlepšie nadnárodných spoločností, ktoré stále viac tlačia na nižšie emisie CO₂ a pri budovaní svojho „čistého“ imidžu nemôžu obísť ani automobilový park.

Klasickú radiacu páku nahradil volič automatickej prevodovky. Z Priusu si Auris zobral aj tri režimy jazdy – EV (čisto elektrický pohon – dojazd 2 km), ECO (eliminuje tlak na akcelerátor a tým prispieva k ekonomike prevádzky – 80% stlačenia odpovedá 50% sily hybridného systému) a POWER (50% stlačenia akcelerátora odpovedá 80% potenciálu hybridného systému).

SkryťVypnúť reklamu

Preoblečený Prius Auris využíva rovnakú techniku ako Prius. Poháňaciu sústavu tvorí spaľovací motor, elektromotor, prevodovka CVT, výkonná batéria a riadiaca jednotka. Benzínový štvorvalec 1.8 VVT-i (73 kW/99 k) pracuje podľa Atkinsonovho cyklu (sacie ventily sa zatvárajú neskôr a tým sa oneskoruje kompresia), ktorý ho síce oberá o časť výkonu, ale zároveň mu umožňuje pracovať efektívnejšie - hospodárnejšie a ekologickejšie. Vďaka nemu sa motor v zime rýchlejšie ohrieva a dosahuje vyšší krútiaci moment v nízkych a stredných otáčkach, čím pomáha znižovať emisie a spotrebu paliva.

Samotné papierové údaje benzínového motora sú tragické, ale môže si to dovoliť, pretože ešte tu je elektromotor s výkonom 60 kW/82 k, ktorý prilieva od nulových otáčok 207 Nm krútiaceho momentu. Dokopy tak dávajú výkon 100 kW/136 k a krútiaci moment 142 Nm, čo sa už počíta.

SkryťVypnúť reklamu

Silnou stránkou interiéru je výborný výhľad do strán. Medzi prednými sedadlami púta pozornosť mechanická ručná brzda, ktorá je najmä z dôvodu hmotnosti netradičným riešením u hybridov.

Ich spolupráca funguje rovnako ako v Priuse. Oba motory môžu pracovať samostatne aj spolu. Keď sú batérie dostatočne nabité, auto sa pohýna výhradne na elektrinu. Podľa potreby sa potom k nemu pridáva benzínový motor, najneskôr po dvoch kilometroch alebo po prekročení rýchlosti 50 km/h. Na diaľnici už ťahá iba benzínový motor, s občasnou asistenciou elektromotora pri zrýchlení.

Elektromotor čerpá energiu z batérie uloženej pod podlahou batožinového priestoru (je vraj až na 95% recyklovateľná). Toyota zatiaľ stále ostáva pri Ni-MH batériách, ktoré sú lacnejšie než Li-Ion alebo Li-Pol akumulátory. Medzičasom však pracuje na vývoji modernejších batérií a keď nastane pravý čas, určite ich nasadí. Batéria sa dobíja buď motorom alebo rekuperáciou brzdnej energie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Doplna sa batérie dobíjajú veľmi dlho. Na 80% im to však ide pomerne rýchlo, podobne ako Plug-in hybridom a elektromotorom. Intenzite a rýchlosti dobíjania sa dá manuálne pomôcť. Kedykoľvek budete potrebovať spomaliť alebo zabrzdiť, volič automatickej prevodovky treba podržať v polohe B (Brake).

Jazdili SME...

A teraz to najpodstatnejšie. Čo vám Auris s hybridným pohonom prinesie? V prvom rade dostanete tiché a kultivované auto, vďaka automatickej prevodovke pohodlné pre život v meste. Navyše s nižšou normovanou spotrebou o jeden liter (3,8 l/100 km) než dosahuje Auris s naftovým motorom 1.4 D-4D (66 kW/90 k) a o zanedbateľných 0,1 l úspornejšie než Prius (3,9 l/100 km).

Auris s hybridom zrýchli z 0 na 100 km/h o 0,6 s skôr než so slabším z dvojice naftových motorov (1.4 D-4D), ale o sekundu zaostáva za Priusom s tým istým pohonom aj za Aurisom 2.0 D-4D (93 kW/125 k). S ohľadom na danú spotrebu dostanete teda relatívne dynamické auto, aj keď spoza volantu budete mať iný pocit.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pod dojem slabšej dynamiky sa podpisuje bezstupňová automatická prevodovka, ktorá pri akcelerácii motor kontinuálne drží v otáčkach a vodič si menej intenzívne uvedomuje skutočnú rýchlosť. Stačí však aktivovať režim POWER, kedy pri vytlačení akcelerátora na 50% pohonná sústava odovzdáva až 80% svojho potenciálu a dojem z dynamiky sa razom zlepší.

Pod slabšie zrýchlenie v porovnaní s Priusom (ktoré nemá šancu nikto postrehnúť) sa podpisuje rovnaká hmotnosť, ale aj horší aerodynamický odpor vzduchu (0,26 oproti 0,28 Auris). Napriek tomu, že Auris je menší, váži až 1380 kg (Prius 1375 kg). Po prvej jazde mám dojem, že za vyššou hmotnosťou Aurisu bude poctivejšie odhlučnená kabína v porovnaní s Priusom, hlavne od hluku spod kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Batériami uloženými pod podlahou batožinového priestoru prídete o 75 l objemu kufra a zmenšila sa aj palivová nádrž z 55 na 45 l. Aj s batériami je Auris hybrid o 25 kg ľahší než naftová verzia, hoci v porovnaní s klasickým benzínovým Aurisom 1.8 VVT-i pribral 105 kg. Navyše tieto kilogramy výrobca rovnomerne rozhodil medzi prednú a zadnú nápravu (55 kg dopredu a 50 dozadu), čo je fajn, pretože stále je agilnejší a v krajných situáciách menej nedotáčavý než naftová verzia.

Záťaž na zadnej náprave pomohla stabilite auta v tiahlych zákrutách, ale cítiť, že auto je celkovo ťažšie než iné benzínové verzie a pri dynamickejšom štýle jazdy s tým treba počítať. To najpodstatnejšie – cenu hybridného Aurisa na Slovensku zatiaľ nevieme, preto k zmysluplnosti investície do tohto auta sa vyjadríme až v redakčnom teste, keď budeme môcť porovnať vstupnú investíciu a celkové prevádzkové náklady s naftovou konkurenciou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre - Toyota Auris HSD

(Hybrid Synergy Drive)

Motor 1.8 VVT-i

Zdvihový objem (cm³) 1798

Výkon (kW/k) 77/93

pri otáčkach (1/min) 5200

Krútiaci moment (Nm) 142

pri otáčkach (1/min) 4000

Výkon elektromotor (kW/k) 60/80

Krútiaci moment elektromotor (Nm) 207

Celkový výkon poháňacej sústavy (kW/k) 100/136

Emisie CO₂ (g/km) 89

Spotreba (l/100 km) 3,8

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,4

Maximálna rýchlosť (km/h) 180

Rozmery dĺžka 4245 mm

šírka 1760 mm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

výška 1510 mm

rázvor náprav 2600 mm

objem batožinového priestoru 279 l

objem palivovej nádrže 45 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 812
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 826
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 395
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 111
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 343
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu