BRATISLAVA. Nadštandardné cestné spojenie Bratislavy s Košicami by mohlo byť dobudované v skoršom termíne cez Banskú Bystricu než výlučne po diaľnici D1. Vyplýva to z vyjadrení ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Ministerstvo totiž zamýšľa predĺžiť rýchlostnú cestu R1 až po Ružomberok, kde by sa napojila na D1. Stavba asi 50 kilometrového úseku cez horský priechod Donovaly by sa vraj mohla začať v roku 2012.
Cez Donovaly 50 km, severom 75
"Nevylučujem, že (...) terén a s ním súvisiace tempo výstavby môže byť významne jednoduchšie ako riešenie úsekov, ktoré obchádzajú Žilinu a vedú diaľnicu smerom k Martinu," poznamenal Figeľ. Stavba nadštandardnej cesty medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom prichádza do úvahy aj prostredníctvom projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP projekt), dodal.
Rýchlostná cesta R1 medzi Trnavou a Banskou Bystricou by mala byť dostavaná do dvoch rokov. Súkromné konzorcium Granvia v súčasnosti pracuje na výstavbe chýbajúcich asi 50 kilometrov R1, ako posledná časť má byť dokončený obchvat Banskej Bystrice v júli 2012. Po dotiahnutí cesty do Ružomberka by sa podľa Figeľa výrazne odľahčila doprava okolo Martina a Žiliny.
Severná D1 nebude už cez PPP
Stavbu niekoľko technicky náročných úsekov D1 medzi Žilinou a Martinom vrátane zhruba sedemkilometrového tunelu Višňové-Dubná Skala chcela bývalá vláda expremiéra Roberta Fica (Smer-SD) zveriť súkromnému partnerovi. O podmienkach tohto PPP projektu súčasné vedenie ministerstva ďalej diskutuje. "Nie je to uzavreté," tvrdil dnes Figeľ.
Minister sa však už rozhodol nepokračovať v rokovaniach o ďalšom balíku úsekov severnej D1 (asi 75 kilometrov) za súkromné peniaze.
Vláda premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) sa vo svojom programe zaviazala do roku 2014 dobudovať nadštandardné cestné spojenie slovenskej metropoly a Košíc. Ficov kabinet sa pôvodne hlásil k dostavbe diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc do roku 2010, avšak s výnimkou technicky náročných úsekov s tunelmi v Žilinskom kraji.