BRATISLAVA. Rumunská automobilka Aro (Auto Romania) bola špecialistom na výrobu áut určených predovšetkým pre jazdu v teréne. Vznikla v roku 1957 a v časoch najväčšej slávy svoje výrobky exportovala do asi 110 krajín sveta.
V roku 2003 rumunská vláda predala 68,7-percentný podiel v značke firme Cross Lander. Tá mala do Ara investovať dva milióny amerických dolárov, k čomu ale nedošlo. Namiesto toho bola produkcia utlmená a výrobné zariadenia rozpredané. Štát síce následne vyhral súd a získal Aro späť pevne do svojich rúk, na obnovenie výroby mu ale chýbali peniaze. Namiesto áut dnes v rumunskom meste Campulung zhotovujú komponenty pre Dacie.
Zatiaľ nie je nič potvrdené
Situácia by sa však mohla zmeniť. V Rumunsku sa stále hlasnejšie hovorí o vzkriesení domácich terénnych áut. Údajne by k nemu mohlo dôjsť počas najbližších šiestich až dvanástich mesiacov. Spoločnosť Landmark Management získala práva na značku Aro i všetky jej doteraz vyrábané modely, a oznámila, že zvažuje obnovenie automobilky. Pomôcť jej majú zatiaľ nekonkretizovaní zahraniční partneri.
Ako uviedol Nicolae Ratiu z Landmark Management, chcú vyrábať autá, ktoré budú charakterom podobné pôvodným Arám. Zároveň upozorňuje, že zatiaľ nie je nič isté. Údajne prebehli rokovania s investormi, ale nebola podpísaná žiadna zmluva. „Do úvahy prichádza aj fakt, že budeme vyrábať iba diely pre staré modely Aro,“ povedal rumunskému listu Ziarul Financiar.