SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

V Česku zneužívajú na cestách osobu blízku, na Slovensku nie

V Česku po voľbách opäť vyvstala otázka zrušenia takzvanej osoby blízkej. Vodiči totiž často zneužívajú tento inštitút na to, aby nemuseli zaplatiť pokutu za rýchlosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V Českej republike po voľbách opäť vyvstala otázka zrušenia takzvanej osoby blízkej. S týmto návrhom prišiel novozvolený poslanec a dopravný expert strany Veci Verejné Stanislav Huml.

Zmena v legislatíve má zvýšiť efektivitu trestania za priestupky proti pravidlám cestnej premávky. O čo v nej ide a ako je to u nás?

Každý má za istých okolností právo nevypovedať

§ 56, zákon č. 372/1990 Zb.:

(2) Každý je povinný podať orgánom oprávneným objasňovať priestupky nevyhnutné vysvetlenia na preverenie došlého oznámenia o priestupku (§ 67 ods. 2); podanie vysvetlenia je oprávnený odoprieť, ak by jemu alebo blízkej osobe spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania.

Listina základných ľudských práv a slobôd, ktorá je do nášho legislatívneho systému zapracovaná, dáva každému občanovi právo nevypovedať, ak by tým mohol sebe alebo blízkej osobe spôsobiť trestné stíhanie. V prípade, že tak urobí, musí polícia vinníka nájsť a usvedčiť bez jeho výpovede. Toto sa vzťahuje aj na priestupky a umožňuje tak odmietnutie výpovede vodičovi, ktorý bol obvinený za spáchanie priestupku v cestnej premávke.

V Českej republike sa využívanie tejto možnosti podľa serveru autoweb.cz rozšírilo po tom, ako bolo umožnené mestským a obecným policajtom meranie rýchlosti, prípadne umiestňovanie stacionárnych radarov samosprávami za účelom vyberania pokút do mestských pokladníc. Polícia, prevažne mestská, nezastavovala previnilcov na mieste činu, ale rozosielala oznámenia o vykonaní priestupku, čo časom doviedla do takmer priemyselných rozmerov.

Vodiči tak často použili inštitút "osoby blízkej", aby sa vyhli zaplateniu pokuty, čo je tŕňom v oku niektorých českých predstaviteľov.

V Česku riešia problém so zneužívaním nevypovedania

Časom bolo mestským policajtom odobraté právo merať rýchlosť. Mnohí však majú záujem na tomto druhu výberu pokút kvôli novým metódam úsekového merania a podobne. Je to jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti v Čechách pokúšajú zákonodarci vyšachovať "osobu blízku".

Chcú zaviesť "objektívnu zodpovednosť" prevádzkovateľa vozidla, ktorý by v prípade vykonania priestupku jeho vozidlom bol zákonom postihnutý bez ohľadu na to, či riadil vozidlo pri jeho spáchaní. Na Slovensku bolo takéto pravidlo zavedené 1. februára 2009 zákonom o cestnej premávke. Prevádzkovateľ vozidla je povinný prezradiť, kto šoféroval v čase priestupku pod hrozbou pokuty.

V Česku však zrejme aj tento pokus narazí na rozpor s ústavou a ostane bez výsledku.

U nás sa "osoba blízka" nedá použiť na neplatenie pokuty za rýchlosť

§ 6, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Prevádzkovateľ vozidla je povinný v súvislosti s konaním o priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky orgánu oprávnenému objasňovať alebo prejednať priestupok oznámiť osobné údaje osoby, ktorej zveril vedenie vozidla, v rozsahu meno, priezvisko a adresa pobytu.

§ 138, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Orgán Policajného zboru uloží pokutu do 3 500 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorá
i) v súvislosti s konaním o priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky orgánu oprávnenému objasňovať alebo prejednať priestupok neoznámi osobné údaje osoby, ktorej zveril vedenie vozidla, v rozsahu meno, priezvisko a adresa,

Na Slovensku sa s častejším využitím "osoby blízkej" často nestretávame z viacerých dôvodov. Predovšetkým sú naši policajti zvyknutí ihneď po nameraní prekročenej maximálnej rýchlosti vozidlo zastaviť a udeliť pokutu na mieste. Navyše túto činnosť môže vykonávať výhradne štátna polícia, čo vylučuje podiel samospráv na takýchto aktivitách.

Aj u nás však existuje niekoľko stacionárnych radarov a aj miest s úsekovým meraním rýchlosti, tie však zväčša nie sú v prevádzke práve s ohľadom na problematickú vymáhateľnosť sankcií. V súčasnej situácií sa teda u nás, ale aj v Česku najviac osvedčili mobilné radary s "odchytávaním" previnilcov priamo po spáchaní priestupku.

Okrem istoty, že bude potrestaný skutočný vinník, tento postup prináša aj väčší rešpekt vodičov k pravidlám na mieste, kde hliadka stojí, čo by malo byť aj dôvodom, prečo sa meranie uskutočňuje.

V súvislosti s objektívnou zodpovednosťou prevádzkovateľa vodiča je u nás takmer úplne znemožnené zneužitie inštitútu "osoby blízkej". To však neznamená, že neexistujú prípady, kedy sa tak nestalo.

Ak má správny orgán podozrenie na zneužitie, ostáva mu len možnosť zneužitie dokázať. A to nie je vôbec jednoduché.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 095
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 415
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 499
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 239
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 974
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 690
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 558
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 412
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 405
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 330
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.