V Českej republike po voľbách opäť vyvstala otázka zrušenia takzvanej osoby blízkej. S týmto návrhom prišiel novozvolený poslanec a dopravný expert strany Veci Verejné Stanislav Huml. (1) Orgán Policajného zboru uloží pokutu do 3 500 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi, ktorái) v súvislosti s konaním o priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky orgánu oprávnenému objasňovať alebo prejednať priestupok neoznámi osobné údaje osoby, ktorej zveril vedenie vozidla, v rozsahu meno, priezvisko a adresa,
Zmena v legislatíve má zvýšiť efektivitu trestania za priestupky proti pravidlám cestnej premávky. O čo v nej ide a ako je to u nás?
Každý má za istých okolností právo nevypovedať
§ 56, zákon č. 372/1990 Zb.:
(2) Každý je povinný podať orgánom oprávneným objasňovať priestupky nevyhnutné vysvetlenia na preverenie došlého oznámenia o priestupku (§ 67 ods. 2); podanie vysvetlenia je oprávnený odoprieť, ak by jemu alebo blízkej osobe spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania.
Listina základných ľudských práv a slobôd, ktorá je do nášho legislatívneho systému zapracovaná, dáva každému občanovi právo nevypovedať, ak by tým mohol sebe alebo blízkej osobe spôsobiť trestné stíhanie. V prípade, že tak urobí, musí polícia vinníka nájsť a usvedčiť bez jeho výpovede. Toto sa vzťahuje aj na priestupky a umožňuje tak odmietnutie výpovede vodičovi, ktorý bol obvinený za spáchanie priestupku v cestnej premávke.
V Českej republike sa využívanie tejto možnosti podľa serveru autoweb.cz rozšírilo po tom, ako bolo umožnené mestským a obecným policajtom meranie rýchlosti, prípadne umiestňovanie stacionárnych radarov samosprávami za účelom vyberania pokút do mestských pokladníc. Polícia, prevažne mestská, nezastavovala previnilcov na mieste činu, ale rozosielala oznámenia o vykonaní priestupku, čo časom doviedla do takmer priemyselných rozmerov.
Vodiči tak často použili inštitút "osoby blízkej", aby sa vyhli zaplateniu pokuty, čo je tŕňom v oku niektorých českých predstaviteľov.
V Česku riešia problém so zneužívaním nevypovedania
Časom bolo mestským policajtom odobraté právo merať rýchlosť. Mnohí však majú záujem na tomto druhu výberu pokút kvôli novým metódam úsekového merania a podobne. Je to jeden z dôvodov, prečo sa v súčasnosti v Čechách pokúšajú zákonodarci vyšachovať "osobu blízku".
Chcú zaviesť "objektívnu zodpovednosť" prevádzkovateľa vozidla, ktorý by v prípade vykonania priestupku jeho vozidlom bol zákonom postihnutý bez ohľadu na to, či riadil vozidlo pri jeho spáchaní. Na Slovensku bolo takéto pravidlo zavedené 1. februára 2009 zákonom o cestnej premávke. Prevádzkovateľ vozidla je povinný prezradiť, kto šoféroval v čase priestupku pod hrozbou pokuty.
V Česku však zrejme aj tento pokus narazí na rozpor s ústavou a ostane bez výsledku.
U nás sa "osoba blízka" nedá použiť na neplatenie pokuty za rýchlosť
§ 6, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(5) Prevádzkovateľ vozidla je povinný v súvislosti s konaním o priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky orgánu oprávnenému objasňovať alebo prejednať priestupok oznámiť osobné údaje osoby, ktorej zveril vedenie vozidla, v rozsahu meno, priezvisko a adresa pobytu.
§ 138, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Na Slovensku sa s častejším využitím "osoby blízkej" často nestretávame z viacerých dôvodov. Predovšetkým sú naši policajti zvyknutí ihneď po nameraní prekročenej maximálnej rýchlosti vozidlo zastaviť a udeliť pokutu na mieste. Navyše túto činnosť môže vykonávať výhradne štátna polícia, čo vylučuje podiel samospráv na takýchto aktivitách.
Aj u nás však existuje niekoľko stacionárnych radarov a aj miest s úsekovým meraním rýchlosti, tie však zväčša nie sú v prevádzke práve s ohľadom na problematickú vymáhateľnosť sankcií. V súčasnej situácií sa teda u nás, ale aj v Česku najviac osvedčili mobilné radary s "odchytávaním" previnilcov priamo po spáchaní priestupku.
Okrem istoty, že bude potrestaný skutočný vinník, tento postup prináša aj väčší rešpekt vodičov k pravidlám na mieste, kde hliadka stojí, čo by malo byť aj dôvodom, prečo sa meranie uskutočňuje.
V súvislosti s objektívnou zodpovednosťou prevádzkovateľa vodiča je u nás takmer úplne znemožnené zneužitie inštitútu "osoby blízkej". To však neznamená, že neexistujú prípady, kedy sa tak nestalo.
Ak má správny orgán podozrenie na zneužitie, ostáva mu len možnosť zneužitie dokázať. A to nie je vôbec jednoduché.
Autor: Jozef Lednický