Poznáte to. Môžete mať zlý deň, dozviete sa zlú správu, či stretnete niekoho, kto vás vytočí a potom sadáte za volant. Už od prvej chvíle ste nervózny a potom stačí iný šofér na ceste, ktorý vás obmedzí, alebo vám zavadzia a vybuchnete. Vtedy sa môžete stať hrozbou pre ostatných, lebo strácate pozornosť. Čo však, ak sa iný vodič stane hrozbou pre vás?
Henrieta: "Nasledujúca príhoda do značnej miery ovplyvnila moje vnímanie cestnej premávky najmä v Bratislave a jej okolí. Sobota poobede, na diaľnici bolo dosť áut. Vracali sme sa z Rakúska, pričom na diaľnici pri pripájaní pred Novým mostom sa pripojil kamión, vedľa ktorého sme išli autom ja s manželom.
Pripájací pruh dávno skončil a my sme sa čo to dostali pred kamión. Vtedy som videla, ako sa v pravom - odstavnom pruhu rúti čierne BMW a jeho zjavným zámerom bolo všetkých obehnúť. V tom sa mu však vodič kamiónu snažil zabrániť tým, že si do odstavného pruhu vytrčil pravé koleso. Ani toto však nezabránilo tomu, aby sa auto rútilo ďalej a postupne s veľkým trúbením vytlačilo kamión až úplne na nás, keďže sme sa nemali kde posunúť.
Následne sa to trocha pohlo, čo umožnilo čiernemu BMW predísť kamión a zablokovať ho krížom v pruhu. Z auta vyskočili dvaja muži v čiernom a obstúpili kamión s tým, že vodičovi a aj ostatným ukázali zbraň schovanú pod bundou jedného z nich. Začali po ňom revať a mlátiť do okna a dverí kamiónu, nech otvorí. Keďže sa začala vytvárať ešte hustejšia kolóna s týmto slovným "vysvetlením" sa zrejme uspokojili, nasadli späť do auta a znova si to v odstavnom pruhu uháňali ďalej.
Paradoxom bolo to, že napriek tomu, že v diaľke som v zazrela policajtov a potešila sa, že agresívni muži budú potrestaní, nestalo sa. Videla som, ako auto zastavili, ale kým sme sa k nim priblížili, už ich aj pustili a tí si to uháňali ďalej v odstavnom pruhu. Veď prečo by mali stáť v zápche, keď majú "kamošov" na správnych miestach?"
Henrietina príhoda určite nebola príjemná. Je jasné, že dané auto porušovalo predpisy. Henrieta nastolila otázku, či by sa niečo vyriešilo nahlásením danej situácie, na ktorú si aj sama odpovedala negatívne.
Situáciu by samozrejme mohla na polícii nahlásiť. Dobré by bolo, ak by vedela aj to, ktorá hliadka tam vtedy stála. Vtedy by mohla dať podnet na preskúmanie, či policajti postupovali správne. Ďalší postup by bol už na polícii a ten by už naša čitateľka neovplyvnila.
V každom prípade, vodič čierneho auta porušil niekoľko dopravných predpisov:
ohrozil a obmedzil plynulosť cestnej premávky,
nedal prednosť v jazde,
jazdil v odstavnom pruhu,
ignoroval vodorovné dopravné značenie a
pravdepodobne jazdil neprimeranou rýchlosťou.
Okrem porušení predpisov to vyzerá aj na to, že posádka čierneho auta sa dopustila niektorého z trestných činov. Preto, ak je pravda to, čo Henrieta napísala, asi nie je niečo so spoločnosťou v poriadku. Je zvláštne, ak takíto muži nie sú za svoj čin potrestaní najmä, ak bola v blízkosti polícia.
Ani vodič kamiónu však nebol úplne bez viny. Takisto jazdil v odstavnom pruhu, čím ohrozil iného vodiča.
S nepríjemným šoférom sa stretol aj Roman. Taktiež v Bratislave.
Roman: "Dňa 28.6.2010 som išiel zo Záhorskej Bystrice po ceste smerom na Lamač, v tomto úseku je povolená rýchlosť 70 km/h. Ja som išiel troška viac cca 80-85 km/h, keď sa za mnou prirútil čierny VW Passat s tmavými sklami.
Zjavne nervózny vodič sa na mňa nalepil, asi na vzdialenosť 5 cm a pritom ma mohol predbehnúť, ale nespravil tak. Teda som radšej začal brzdiť, nech ma dotyčná osoba predbehne a spomalil som na 40 km/h.
Potom ma tento šofér predbehol a ukazoval mi ešte dáke trápne gestá. Ďalej uháňal preč pričom pokračoval v lepení sa na ďalšie auta predo mnou."
Konanie takýchto šoférov sa vysvetľuje ťažko. Môže ísť o nerozvážnych mladých či arogantných skúsených šoférov. Jedno je isté, ukazovaním vulgárnych gest (ak boli vulgárne, lebo Roman ich označil ako trápne a neupresnil ich) sa šofér dopustil priestupku. Podľa zákona o cestnej premávke vodič nesmie používať hanlivé gestá voči ostatným účastníkom cestnej premávky.
§ 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Vodič nesmie
m) používať hanlivé gestá voči ostatným účastníkom cestnej premávky, ...
Čiže pokiaľ ste nervózny a potrebujete sa vyventilovať, môžete si v aute zanadávať, ale urážať ostatných nesmiete. Ešte lepšie by bolo, ak by ste vôbec nešoférovali. Prípadne niekde zastavte, prejdite sa, predýchajte nervozitu a potom pokračujte v jazde.
Samozrejme, nie vždy sa dá vyhnúť nervozite za volantom. Cesty sú preplnené a najmä keď na ne vyjdú takzvaní "sviatoční šoféri", tak sa stretávame s častým obmedzovaním, spomaľovaním dopravy a podobne. Niekedy nás môže znervózňovať autoškola či začiatočník pred nami, tu však treba brať ohľad na to, že daní šoféri ešte nie sú natoľko skúsení, alebo si za volantom ešte tak neveria a len naberajú prax.
Aj keď sa to niektorým nebude zdať, Roman sa nedopustil žiadneho priestupku. Pribrzdenie auta, ak nie je prudké, nie je dopravným priestupkom. Naopak, natlačenie sa čierneho auta na vozidlo pred ním už priestupkom je, pretože vodič je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť. Vzdialenosť 5 cm však tomu nezodpovedá.
Ešte sa pozrime za akého psychického a fyzického stavu nesmiete podľa zákona šoférovať:
v takom čase po požití alkoholu alebo inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme
po požití lieku v čase, keď liek môže znížiť vašu schopnosť viesť vozidlo
ak je vaša schopnosť viesť vozidlo je znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.