SME
Sobota, 26. september, 2020 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Odbočovanie môže byť problém

Keď vodič vchádza na križovatku s dvoma jazdnými pruhmi a vychádza z nej s možnosťou odbočiť aj do tretieho pruhu, je čas začať panikáriť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Križovatka s dvoma pruhmi sa dá celkom pokojne zvládnuť. Tá s troma, dá zabrať.

Prvá myšlienka šoféra vtedy znie: "Do ktorého pruhu sa zaradiť?" Podobnú otázku má aj náš čitateľ, ktorý sa spýtal na konkrétnu križovatku v Bratislave.

Miro: "Pri odbočovaní vľavo z Trnavskej cesty zo smeru od Kauflandu, na Bajkalskú, smerom do Petržalky idem z dvojprúdovej do trojprúdovej cesty. Podľa môjho, možno už neaktuálneho, názoru sa odbočuje z pomalého, teda pravého, do najpomalšieho, z rýchleho do stredného a najrýchlejší zostáva prázdny. Pri poslednom prekresľovaní vodorovného dopravného značenia pribudla čiara, ktorá vás vedie do najrýchlejšieho pruhu. Zvislé značenie o spôsobe radenia do jazdných pruhov samozrejme absentuje. V podstate to len zhoršuje bezpečnosť prejazdu touto križovatkou. Zaujímalo by ma, či sa niečo zmenilo v pravidlách hry pri odbočovaní?"


Zväčšiť mapu

V obci sa jazdí v ktoromkoľvek pruhu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; ...

Pruhy sa na pomalé a rýchle delia len počas jazdy mimo obce. Tam sa podľa zákona jazda v dvoch alebo viacerých pruhoch vyznačuje pravidlom, že "v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu.

V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie". Teda, ľavý pruh je vždy rýchlejší, pretože sa používa na "predbiehanie".

V obci sa pruhy nedelia na pomalé a rýchle, keďže vodič tam smie na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh (s výnimkou niektorých situácií napríklad pri použití vyhradených pruhov).

Pri jazde cez križovatku, kde sa zvyšuje počet pruhov, je najpraktickejšie a najľahšie, ak je na ceste namaľované vodorovné značenie. Užitočné sú najmä vodiace čiary, ktoré vám v križovatke napovedia, kadiaľ ísť. Potom nie je nevyhnutné zvislým dopravným značením zdôrazňovať prejazd križovatkou.

Riaďte sa značením

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Miro píše, že po poslednom prekresľovaní dopravného značenia pribudla čiara, ktorá vodičov vedie z ľavého pruhu do najrýchlejšieho. Čiže nie do stredného ale do toho najviac vľavo. Podľa neho tento krok zhoršuje premávku.

Nepriamo by sme tento krok mohli odvodiť z jedného ustanovenia zákona o cestnej premávke, v ktorom sa píše, že "na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu".

To znamená, že pri odbočovaní do stredného pruhu majú prednosť autá z pravého pruhu a nie z ľavého.

V každom prípade, v spomínanej križovatke sú čiary, ktoré vás navedú do správnych jazdných pruhov. A ak je vodič jazdiaci v ľavom pruhu pred križovatkou zvyknutý zaradiť sa do stredného pruhu za križovatkou, mal by si čo najskôr zvyknúť, pretože by tak mohol spôsobiť kolíziu.

Bez značenia je to komplikovanejšie

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Ako však prejsť cez križovatku bez vodorovného značenia, keď sa menia dva jazdné pruhy na tri? Do ktorého pruhu sa má vodič zaradiť? Ak si nie ste istí, držte sa vozidla pre vami.

Jednoducho sa zaraďte do toho istého pruhu, ako vozidlo, ktoré ide pre vami a nasledujte ho. Ďalším zo spôsobov je ísť stále vo svojom pruhu, čiže z pravého do pravého jazdného pruhu, z ľavého do ľavého a strednému pruhu sa počas odbočovania v križovatke vyhýbať.

Najdôležitejšia zásada pri odbočovaní, či v križovatke s vodorovným značením alebo bez neho, je dávať si pozor a nezabúdať aj na tie najbanálnejšie cestné pravidlá.

Napríklad, že vodič pri odbočovaní do iného jazdného pruhu musí dať "prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza". Dôležité je taktiež stále dávať smerovky, sledovať pohyb áut v spätnom zrkadielku a neriskovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  8. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  9. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Mobilný zdvihák pre pacienta
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  6. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  7. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  8. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  9. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  10. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 25 254
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 167
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 315
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 12 151
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 407
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 912
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 902
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 475
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 305
  10. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 7 511
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dejiny

Pustý kút Uhorska premenil na kultúrnu krajinu. Kto bol František Štefan Lotrinský?

Manžel Márie Terézie bol nadaný podnikateľ a vizionár.

Podcast Dejiny - historický podcast v spolupráci s magazínom Historická revue.
Minister zdravotníctva SR Marek Krajčí.

Flegr: Slovensko má ešte šancu druhú vlnu zvrátiť

Rozhovor s biológom a parazitológom, profesorom Jaroslavom Flegrom.

Jaroslav Flegr.
Poškodená budova po výbuchu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4
Renault Arkana