SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Odbočovanie môže byť problém

Keď vodič vchádza na križovatku s dvoma jazdnými pruhmi a vychádza z nej s možnosťou odbočiť aj do tretieho pruhu, je čas začať panikáriť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Križovatka s dvoma pruhmi sa dá celkom pokojne zvládnuť. Tá s troma, dá zabrať.

Prvá myšlienka šoféra vtedy znie: "Do ktorého pruhu sa zaradiť?" Podobnú otázku má aj náš čitateľ, ktorý sa spýtal na konkrétnu križovatku v Bratislave.

Miro: "Pri odbočovaní vľavo z Trnavskej cesty zo smeru od Kauflandu, na Bajkalskú, smerom do Petržalky idem z dvojprúdovej do trojprúdovej cesty. Podľa môjho, možno už neaktuálneho, názoru sa odbočuje z pomalého, teda pravého, do najpomalšieho, z rýchleho do stredného a najrýchlejší zostáva prázdny. Pri poslednom prekresľovaní vodorovného dopravného značenia pribudla čiara, ktorá vás vedie do najrýchlejšieho pruhu. Zvislé značenie o spôsobe radenia do jazdných pruhov samozrejme absentuje. V podstate to len zhoršuje bezpečnosť prejazdu touto križovatkou. Zaujímalo by ma, či sa niečo zmenilo v pravidlách hry pri odbočovaní?"


Zväčšiť mapu

V obci sa jazdí v ktoromkoľvek pruhu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; ...

Pruhy sa na pomalé a rýchle delia len počas jazdy mimo obce. Tam sa podľa zákona jazda v dvoch alebo viacerých pruhoch vyznačuje pravidlom, že "v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu.

V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie". Teda, ľavý pruh je vždy rýchlejší, pretože sa používa na "predbiehanie".

V obci sa pruhy nedelia na pomalé a rýchle, keďže vodič tam smie na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh (s výnimkou niektorých situácií napríklad pri použití vyhradených pruhov).

Pri jazde cez križovatku, kde sa zvyšuje počet pruhov, je najpraktickejšie a najľahšie, ak je na ceste namaľované vodorovné značenie. Užitočné sú najmä vodiace čiary, ktoré vám v križovatke napovedia, kadiaľ ísť. Potom nie je nevyhnutné zvislým dopravným značením zdôrazňovať prejazd križovatkou.

Riaďte sa značením

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Miro píše, že po poslednom prekresľovaní dopravného značenia pribudla čiara, ktorá vodičov vedie z ľavého pruhu do najrýchlejšieho. Čiže nie do stredného ale do toho najviac vľavo. Podľa neho tento krok zhoršuje premávku.

Nepriamo by sme tento krok mohli odvodiť z jedného ustanovenia zákona o cestnej premávke, v ktorom sa píše, že "na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu".

To znamená, že pri odbočovaní do stredného pruhu majú prednosť autá z pravého pruhu a nie z ľavého.

V každom prípade, v spomínanej križovatke sú čiary, ktoré vás navedú do správnych jazdných pruhov. A ak je vodič jazdiaci v ľavom pruhu pred križovatkou zvyknutý zaradiť sa do stredného pruhu za križovatkou, mal by si čo najskôr zvyknúť, pretože by tak mohol spôsobiť kolíziu.

Bez značenia je to komplikovanejšie

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Ako však prejsť cez križovatku bez vodorovného značenia, keď sa menia dva jazdné pruhy na tri? Do ktorého pruhu sa má vodič zaradiť? Ak si nie ste istí, držte sa vozidla pre vami.

Jednoducho sa zaraďte do toho istého pruhu, ako vozidlo, ktoré ide pre vami a nasledujte ho. Ďalším zo spôsobov je ísť stále vo svojom pruhu, čiže z pravého do pravého jazdného pruhu, z ľavého do ľavého a strednému pruhu sa počas odbočovania v križovatke vyhýbať.

Najdôležitejšia zásada pri odbočovaní, či v križovatke s vodorovným značením alebo bez neho, je dávať si pozor a nezabúdať aj na tie najbanálnejšie cestné pravidlá.

Napríklad, že vodič pri odbočovaní do iného jazdného pruhu musí dať "prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza". Dôležité je taktiež stále dávať smerovky, sledovať pohyb áut v spätnom zrkadielku a neriskovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 667
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 716
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 394
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 729
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 026
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 575
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 412
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 355
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 002
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  3. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  4. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  8. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 151
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 752
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 844
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 421
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 823
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 997
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 028
  8. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 3 900
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu