SME
reklama

Odbočovanie môže byť problém

Keď vodič vchádza na križovatku s dvoma jazdnými pruhmi a vychádza z nej s možnosťou odbočiť aj do tretieho pruhu, je čas začať panikáriť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Križovatka s dvoma pruhmi sa dá celkom pokojne zvládnuť. Tá s troma, dá zabrať.

Prvá myšlienka šoféra vtedy znie: "Do ktorého pruhu sa zaradiť?" Podobnú otázku má aj náš čitateľ, ktorý sa spýtal na konkrétnu križovatku v Bratislave.

Miro: "Pri odbočovaní vľavo z Trnavskej cesty zo smeru od Kauflandu, na Bajkalskú, smerom do Petržalky idem z dvojprúdovej do trojprúdovej cesty. Podľa môjho, možno už neaktuálneho, názoru sa odbočuje z pomalého, teda pravého, do najpomalšieho, z rýchleho do stredného a najrýchlejší zostáva prázdny. Pri poslednom prekresľovaní vodorovného dopravného značenia pribudla čiara, ktorá vás vedie do najrýchlejšieho pruhu. Zvislé značenie o spôsobe radenia do jazdných pruhov samozrejme absentuje. V podstate to len zhoršuje bezpečnosť prejazdu touto križovatkou. Zaujímalo by ma, či sa niečo zmenilo v pravidlách hry pri odbočovaní?"


Zväčšiť mapu

V obci sa jazdí v ktoromkoľvek pruhu

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh; ...

Pruhy sa na pomalé a rýchle delia len počas jazdy mimo obce. Tam sa podľa zákona jazda v dvoch alebo viacerých pruhoch vyznačuje pravidlom, že "v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu.

V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie". Teda, ľavý pruh je vždy rýchlejší, pretože sa používa na "predbiehanie".

V obci sa pruhy nedelia na pomalé a rýchle, keďže vodič tam smie na jazdu použiť ktorýkoľvek jazdný pruh (s výnimkou niektorých situácií napríklad pri použití vyhradených pruhov).

Pri jazde cez križovatku, kde sa zvyšuje počet pruhov, je najpraktickejšie a najľahšie, ak je na ceste namaľované vodorovné značenie. Užitočné sú najmä vodiace čiary, ktoré vám v križovatke napovedia, kadiaľ ísť. Potom nie je nevyhnutné zvislým dopravným značením zdôrazňovať prejazd križovatkou.

Riaďte sa značením

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...

Miro píše, že po poslednom prekresľovaní dopravného značenia pribudla čiara, ktorá vodičov vedie z ľavého pruhu do najrýchlejšieho. Čiže nie do stredného ale do toho najviac vľavo. Podľa neho tento krok zhoršuje premávku.

Nepriamo by sme tento krok mohli odvodiť z jedného ustanovenia zákona o cestnej premávke, v ktorom sa píše, že "na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu".

To znamená, že pri odbočovaní do stredného pruhu majú prednosť autá z pravého pruhu a nie z ľavého.

V každom prípade, v spomínanej križovatke sú čiary, ktoré vás navedú do správnych jazdných pruhov. A ak je vodič jazdiaci v ľavom pruhu pred križovatkou zvyknutý zaradiť sa do stredného pruhu za križovatkou, mal by si čo najskôr zvyknúť, pretože by tak mohol spôsobiť kolíziu.

Bez značenia je to komplikovanejšie

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(11) Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.

Ako však prejsť cez križovatku bez vodorovného značenia, keď sa menia dva jazdné pruhy na tri? Do ktorého pruhu sa má vodič zaradiť? Ak si nie ste istí, držte sa vozidla pre vami.

Jednoducho sa zaraďte do toho istého pruhu, ako vozidlo, ktoré ide pre vami a nasledujte ho. Ďalším zo spôsobov je ísť stále vo svojom pruhu, čiže z pravého do pravého jazdného pruhu, z ľavého do ľavého a strednému pruhu sa počas odbočovania v križovatke vyhýbať.

Najdôležitejšia zásada pri odbočovaní, či v križovatke s vodorovným značením alebo bez neho, je dávať si pozor a nezabúdať aj na tie najbanálnejšie cestné pravidlá.

Napríklad, že vodič pri odbočovaní do iného jazdného pruhu musí dať "prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza". Dôležité je taktiež stále dávať smerovky, sledovať pohyb áut v spätnom zrkadielku a neriskovať.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 973
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 142
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 976
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 520
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 454
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 965
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 463
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 537
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 661
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 463
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 594
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 381
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 357
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu