MNÍCHOV. Do metropoly Bavorska chodíme obyčajne skúšať limuzíny BMW alebo Audi. Mesto snov, ktoré si onedlho pripomenie 200 rokov od prvého Oktoberfestu privítalo značku Suzuki a tá zasa novinárov s cieľom predstaviť nový Swift. Hoci to na prvý pohľad na fotografiách tak nevyzerá, je to úplne nová, štvrtá generácia úspešného modelu.
V poldruha miliónovom meste malé auto nezanikne a dokonca veľmi príťažlivo vyzerá v spleti pomerne drahého automobilového parku Mníchova. Skôr, ako sme sa stihli opýtať, prečo nedošlo k výraznejšej zmene dizajnu, šéfdizajnér Swiftu Tetsuya
Ozasa pripomína: „Nešli sme cestou revolúcie, ale evolúcie očakávaní zákazníkov, ktorí od nás čakajú Swift“. Vydarený a výrazne európsky dizajn Swiftu bol jedným zo základných pilierov predaja vyše 1,8 milióna kusov tretej generácie. Mimochodom, Swift v súčasnej podobe sa stal Autom roka v 19 krajinách sveta.
K pôvodným farbám karosérie teraz pribudli dve nové (Ablaze Red Pearl, Smoky Green Metalic), ale hlavne narástli rozmery. Swift štvrtej generácie je až o deväť centimetrov dlhší, pol centimetra širší a má o päť centimetrov dlhší rázvor náprav. Vďaka zvýrazneným líniám a oblinám vidieť nárast na prvý pohľad.
Naživo pôsobí auto podstatne robustnejším dojmom. Napokon, s rozmermi vzrástla bezpečnosť. Ocenenie v testoch EuroNCAP má vraj na svedomí vysokopevná oceľ v nosníkoch a ESP v štandardnom vybavení. Mimochodom, každý Swift bude mať okrem ESP aj sedem airbagov.
Jazdili SME...
Generačnú výmenu vidieť na prvý pohľad v interiéri. Prístrojový panel nemá v podstate nič spoločné s predchodcom. Za volantom je viac miesta na kolená a ovládanie na volante má konečne dobrý tvar tlačidiel s podsvietením v tme. Podľa prvých subjektívnych pocitov je Swift tichší s lepšie odhlučneným motorom. Hluk sa v podstate začal prejavovať iba pri diaľničných rýchlostiach. Príkladné bolo tiež správanie pri rýchlosti okolo 160 kilometrov za hodinu. Vzadu sa zdá byť viac miesta iba v oblasti nôh a ramien. S batožinovým priestorom sa veľa neudialo a nakladacia hrana je dosť vysoko. Celkovo sa nám Swift zvnútra páči a ponúka viac než predchodca.
Neschudol, ale je ľahší Jednotný dizajn môže vyvolať pocit, že Swift ostal po technickej stránke nezmenený. Hlavný inžinier vývoja Naoyuki Takeuchi však horlivo vysvetlil, čo všetko zmenili. V prvom rade základný benzínový motor dostal nižší objem a mierne vyšší výkon ako mal predchodca.
Nahradením kovového krytu rozvodov a variabilného časovania ventilov za plastový klesla hmotnosť o 1,1 kilogramu. Podobne, nástupom plastov v oblasti chladiča a iných dieloch došlo k významnému odľahčeniu. Predná náprava má masívnejší stabilizátor a zadná náprava zasa prepracovanú štruktúru.
Kým predtým prechádzal priečnou rúrou zadnej nápravy stabilizátor, teraz je v podstate nahradený zmeneným profilom nosnej časti. Pri zavedení siedmych airbagov do štandardnej výbavy a zosilení karosérie sa podarilo ušetriť dvadsať kilogramov z celkovej pohotovostnej hmotnosti.
Jazdili SME...
Stačí prejsť pár zákrut a urobiť niekoľko manévrov s autom na to, aby šofér cítil pozitívum nízkej hmotnosti. Nie je veľa áut, ktorým sa dnes podarí udržať pod hranicou 1000 kilogramov, čo sa samozrejme prejavuje aj na spotrebe. Na trase medzi obcami a v riedkej premávke jazdil benzínový motor bez problémov za 4,7 litra na sto kilometrov. Oproti predchodcovi je kultivovanejší a zrejme vďaka variabilnému časovaniu, ktoré dokáže zmeniť uhol natočenia vačky o 50 stupňov sa zdá byť lepší v nízkych otáčkach. Reakcia na plyn a povestná ostrosť chýba vplyvom plnenia emisnej normy Euro 5. Preto sú dynamické vlastnosti trochu horšie pri vyššom výkone a nižšej hmotnosti. Systém Štart stop dokáže naštartovať motor pomerne rýchlo a s benzínovým motorom sa bude dodávať štandardne v závislosti od krajiny.
Suzuki prichádza so sloganom „More Swift“ a v podstate iba posilňuje to, čo bolo na Swifte dobré doposiaľ. Batožinový priestor nebol nikdy oslnivý a nie je ani teraz. Swift má byť natoľko dobrý, že automobilka si trúfa nastúpiť na trhy iba s dvomi motormi. Dokonca na náš trh príde iba benzínová verzia, pretože o diesel bol minimálny záujem. Napokon, podľa nás benzín bol počas prvého kontaktu tichší a lepší. Zámerne uvádzame v tabuľke údajov iba benzínovú verziu.
Technické parametre Motor 1,2 VVT
Zdvihový objem (cm3) 1242
Výkon (kw/k) 69/94
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 118
Pri otáčkach (ot./min) 4800
Emisná norma Euro 5
Rozmery
Počet dverí 3-dv 5-dv.
Rázvor náprav (mm) 2430 2430
Dĺžka (mm) 3850 3850
Šírka (mm) 1695 1695
Výška (mm) 1510 1510
Pohotovostná hmot (kg) 945/975* 960/990*
Objem palivovej nádrže (l) 42 42
Objem batož. priestoru (l) 211/512 211/528
**Objem batož. priestoru (l) 892 902
* s automatickou prevodovkou
**oprava: v riadku je uvedená maximálna kapacita udávaná automobilkou,
reálny objem kufra a so sklopenými zadnými sedadlami sme doplnili o riadok vyššie (redakcia)
Prevádzkové hodnoty: 3-dverová karoséria
Prevodovka 5MT 4AT
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,3 13,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 165 160
Spotreba mesto(l/100 km) 6,1/5,8* 6,6
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4/4,4* 4,8
Kombinovaná spotreba 5,0/4,9* 5,5
Emisie CO2 (g/km) 116/113* 126
* so systémom Stop Start
Prevádzkové hodnoty: 5-dverová karoséria Prevodovka 5MT 4AT
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,3 13,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 165 160
Spotreba mesto(l/100 km) 6,1/5,8* 6,8
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4/4,4* 4,9
Kombinovaná spotreba 5,0/4,9* 5,6
Emisie CO2 (g/km) 116/113* 129
* so systémom Stop Start