SME
Pondelok, 28. september, 2020 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Čínska zápcha bude trvať 2 roky pri rýchlosti 5 km/h

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Toto pravidelne zažívajú Číňania. A budú vraj ešte dva roky.

(Zdroj: TASR/AP)

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Nebojte sa, hladom a smädom nezomriete. Dedinčania vám predajú vodu a jedlo: fľašu vody za 3 eurá, bagetu za 10 eur. Portál idnes.cz napísal, že približne takto to funguje v najväčšej zápche sveta, v Číne.

Čínske úrady oznámili koniec časovo najdlhšej dopravnej zápchy v ľudských dejinách, počas ktorej museli vodiči žiť desať dní na diaľnici z autonómnej oblasti Vnútorné Mongolsko do Pekingu v kolóne dlhej sto kilometrov. Bola by to skvelá správa, keby nemala dve chyby:

  1. tie autá tam stále stoja,
  2. zápchy sa tam neskončia až do konca roka 2012.

Prečo? A ako taká zápcha vzniká? Ako sa v nej žije a hladuje?

Rekordné kolóny
  • 176 km
  • 18 miliónov áut
Francúzsko

Najväčšia dopravná zápcha sa stala vo Francúzsku. Nájdete ju dokonca aj v Guinessovej knihe rekordov.

Bola dlhá 176 km, tiahla sa smerom z Lyonnu do Paríža a Francúzi v nej trpeli 16. februára 1980. Nestalo sa nič zvláštne, len sa množstvo ľudí vracalo z hôr a bolo zlé počasie. Husto snežilo, premávka sa spomaľovala, autá sa šmýkali, zrážali sa, až sa nakoniec kolóna zastavila úplne. Trvalo deň a noc, než sa znovu rozbehla.

Brazília

Dá sa nájsť aj dlhšia zápcha. Bola vraj dlhá 250 km a udiala sa 9. mája 2008 v brazílskom Sao Paule. Znie to dosť neuveriteľne - a neoveriteľne.

Nemecko

Oficiálne je preto druhá najväčšia dopravná zápcha všetkých čias dlhá "len" 150 km. Postihla v roku 1993 vodičov na diaľnici smerom do Hamburgu.

Nemecko však dosiahlo aj jedno prvenstvo: zažilo zápchu, v ktorej uviazlo zďaleka najviac áut. Bolo ich 18 miliónov. Nesmiete to však brať doslovne ako zápchu, pretože tieto vozidlá stáli nárazník na nárazníku z oboch strán nemecko-nemeckých hraníc od Baltského mora až po Aš počas prvých Veľkonočných sviatkov po páde Berlínskeho múru. Bola polovica apríla 1990 a zdalo sa, že všetci západní Nemci sa chcú pozrieť do bývalej ríše Ericha Honeckera a všetci východní Nemci do ríše Kaufhausov a Neckermannov.

Na hraničných priechodoch boli smerom od západu bežné 50-kilometrové rady. Východným Nemcom sa to nepáčilo, a tak dokonca v Berlíne na protest proti kolónam áut zablokovali most.

Čo tam vodiči jedia? Smrť hladom im nehrozí. Dedinčania z okolia jazdia vo vnútri kolóny na bicykloch a motorkách a predávajú im instantné slíže a vodu. Problém je v tom, že fľaša vody, ktorá obyčajne stojí jeden jüan (približne 10 centov), je dostupná za desaťnásobok ceny. Zrejme kalamitná prirážka. Rovnako predražené je aj jedlo. A keď chcú horúcu vodu, aby si pripravili jedlo, zistia, že stojí skoro rovnako ako predražené instantné rezance.

Čo im hrozí? Vodiči sa sťažujú, že policajti ich nechránia, hoci ich tam bolo rozmiestnených 400. V noci sú vystavení prepadom lúpežných bánd z okolia. Noviny Beijing Morning Post napísali, že skupina asi ôsmich mužov prepadla v noci šesť kamiónov a odniesla si lup vo výške skoro 8.100 €. Násilím vodičom napodiv hrozia i predavači jedla. Ak predražený tovar nekúpia, pokojne im za trest rozbijú tehlou predné sklo.

Čo robia pri čakaní v kolóne? Kolóna sa obyčajne pohybuje rýchlosťou jeden až tri kilometre za deň. Keď vozidlá stoja, vodiči ležia v tieni pod podvozkami, pretože panujú letné horúčavy. Prípadne hrajú karty, šach alebo iné hry, aby zabili nekonečný čas. Niektorí sa pokúšajú i vyjsť. Dedinčania im za poplatok vo výške asi 40 € ukážu, ako vyjsť z diaľnice na inú komunikáciu.

Ako sú na tom s hygienou? Téma, ktorú nie je práve dobré rozoberať. Vody je naozaj málo, takže s umývaním to nie je vôbec slávne. A záchody? Vodiči si musia odskakovať do priekop vedľa diaľnice. Kritizujú úrady, že nedokázali ani rozmiestniť mobilné toalety.

Ako zápcha vznikla? Bezprostrednou príčinou je rozbitá vozovka. Diaľnica, kde sa zápcha stala, je pomerne nová, ale vzhľadom k tomu, že po nej jazdia predovšetkým ťažko naložené nákladné vozidlá, je povrch plný dier. Automobily musia spomaľovať. Skazu dokonalo niekoľko drobných havárií, ktoré sa pritom stali. A súčasne i fakt, že práve v dobe, kedy bola cesta najviac zaťažená, začali úrady s opravami a teda obmedzením premávky.

02.jpg

Prečo bývajú v Číne často zápchy? Problém je omnoho širší. Po prvé je zrejmé, že v bohatnúcej Číne jazdí príliš mnoho nových áut a cesty a diaľnice, hoci do ich výstavby štát veľa investuje, ich nedokážu pojať. Autá jednoducho pribúdajú rýchlejšie ako kilometre vozoviek, takže vozidlá sa na cestách tlačia v nekonečných húfoch ako makrely. Po druhé sa v tomto konkrétnom prípade pridáva závislosť čínskej ekonomiky na uhlí. Väčšina áut, ktoré v zápche uviazli, sú kamióny vezúce uhlie do Pekingu, aby tam bolo pripravené na zimu. Obrovské mesto spotrebuje nekonečné rady nákladiakov s uhlím.

Prekáža to vodičom? Už ich to nerozhádže. Sú zvyknutí na dlhé čakanie, aj keď toto je trochu nad normu. Práve tento zvyk je však niekedy na obtiaž: spravodajca britského denníka The Guardian napísal, že akonáhle sa vytvorí zápcha, vodiči sa prepnú na "zápchovú náladu", vypnú motory a idú napríklad spať. Keď sa cesta uvoľní, zápcha nekončí, pretože veľmi dlho trvá, než sa kolóna zase rozbehne.

Aké sú vyhliadky do budúcnosti? Zápcha bude trvať približne do polovice septembra, kedy skončia opravy a takisto doba nutná pre prepravu uhlia na zimu do Pekingu. Trasu dlhú 500 km jazdia vodiči nákladiakov bežne aj štyri dni. Historická stokilometrová zápcha sa scvrkla na asi dvadsať kilometrov, pretože polícia odviedla časť vozidiel na obchádzku dlhú cez 350 km. Mnoho áut však na diaľnici radšej zostalo, aby ich vodiči na obchádzke nemuseli platiť dodatočné mýtne, ktoré by dopravu predražilo. Všetko má zmeniť železničná trať, ktorá má byť dokončená v roku 2012.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  3. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  4. Päť najlepších doplnkov výživy na naberanie svalovej hmoty.
  5. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  6. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 21 824
  2. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 16 464
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 143
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 12 512
  5. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 10 490
  6. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 841
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 369
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 222
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 209
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 074
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra Roman Mikulec a dočasný policajný prezident Peter Kovařík (vzadu).
Podcast Dobré Ráno.

Prieskum Focusu: Matovič stráca dôveru aj u vlastných voličov

Rebríček dôveryhodnosti vedie Čaputová. Na chvoste je Kotleba.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na Pellegriniho sa zasa usmievajú hviezdy

Preferencie OĽaNO a Igora Matoviča utekajú v ústrety Hlasu.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Audi A3 Sportback jazdí výborne, no napriek tomu mu čosi chýba (test)

Auto vodiča nenúti ovládať všetko cez obrazovky.

Audi A3 Sportback
Peugeot 508 PSE
DS3 Crossback E-Tense

Volkswagen ID.4 je nový súrodenec Škody Enyaq

Vyrábať sa bude v Nemecku aj v USA.

Volkswagen ID.4