SME

Čínska zápcha bude trvať 2 roky pri rýchlosti 5 km/h

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Toto pravidelne zažívajú Číňania. A budú vraj ešte dva roky.

(Zdroj: TASR/AP)

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Nebojte sa, hladom a smädom nezomriete. Dedinčania vám predajú vodu a jedlo: fľašu vody za 3 eurá, bagetu za 10 eur. Portál idnes.cz napísal, že približne takto to funguje v najväčšej zápche sveta, v Číne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čínske úrady oznámili koniec časovo najdlhšej dopravnej zápchy v ľudských dejinách, počas ktorej museli vodiči žiť desať dní na diaľnici z autonómnej oblasti Vnútorné Mongolsko do Pekingu v kolóne dlhej sto kilometrov. Bola by to skvelá správa, keby nemala dve chyby:

SkryťVypnúť reklamu

tie autá tam stále stoja, zápchy sa tam neskončia až do konca roka 2012.

Prečo? A ako taká zápcha vzniká? Ako sa v nej žije a hladuje? Rekordné kolóny

176 km 18 miliónov áut Francúzsko

Najväčšia dopravná zápcha sa stala vo Francúzsku. Nájdete ju dokonca aj v Guinessovej knihe rekordov.

Bola dlhá 176 km, tiahla sa smerom z Lyonnu do Paríža a Francúzi v nej trpeli 16. februára 1980. Nestalo sa nič zvláštne, len sa množstvo ľudí vracalo z hôr a bolo zlé počasie. Husto snežilo, premávka sa spomaľovala, autá sa šmýkali, zrážali sa, až sa nakoniec kolóna zastavila úplne. Trvalo deň a noc, než sa znovu rozbehla.

Brazília

Dá sa nájsť aj dlhšia zápcha. Bola vraj dlhá 250 km a udiala sa 9. mája 2008 v brazílskom Sao Paule. Znie to dosť neuveriteľne - a neoveriteľne.

SkryťVypnúť reklamu

Nemecko

Oficiálne je preto druhá najväčšia dopravná zápcha všetkých čias dlhá "len" 150 km. Postihla v roku 1993 vodičov na diaľnici smerom do Hamburgu.

Nemecko však dosiahlo aj jedno prvenstvo: zažilo zápchu, v ktorej uviazlo zďaleka najviac áut. Bolo ich 18 miliónov. Nesmiete to však brať doslovne ako zápchu, pretože tieto vozidlá stáli nárazník na nárazníku z oboch strán nemecko-nemeckých hraníc od Baltského mora až po Aš počas prvých Veľkonočných sviatkov po páde Berlínskeho múru. Bola polovica apríla 1990 a zdalo sa, že všetci západní Nemci sa chcú pozrieť do bývalej ríše Ericha Honeckera a všetci východní Nemci do ríše Kaufhausov a Neckermannov.

Na hraničných priechodoch boli smerom od západu bežné 50-kilometrové rady. Východným Nemcom sa to nepáčilo, a tak dokonca v Berlíne na protest proti kolónam áut zablokovali most.

SkryťVypnúť reklamu

Čo tam vodiči jedia? Smrť hladom im nehrozí. Dedinčania z okolia jazdia vo vnútri kolóny na bicykloch a motorkách a predávajú im instantné slíže a vodu. Problém je v tom, že fľaša vody, ktorá obyčajne stojí jeden jüan (približne 10 centov), je dostupná za desaťnásobok ceny. Zrejme kalamitná prirážka. Rovnako predražené je aj jedlo. A keď chcú horúcu vodu, aby si pripravili jedlo, zistia, že stojí skoro rovnako ako predražené instantné rezance.

Čo im hrozí? Vodiči sa sťažujú, že policajti ich nechránia, hoci ich tam bolo rozmiestnených 400. V noci sú vystavení prepadom lúpežných bánd z okolia. Noviny Beijing Morning Post napísali, že skupina asi ôsmich mužov prepadla v noci šesť kamiónov a odniesla si lup vo výške skoro 8.100 €. Násilím vodičom napodiv hrozia i predavači jedla. Ak predražený tovar nekúpia, pokojne im za trest rozbijú tehlou predné sklo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo robia pri čakaní v kolóne? Kolóna sa obyčajne pohybuje rýchlosťou jeden až tri kilometre za deň. Keď vozidlá stoja, vodiči ležia v tieni pod podvozkami, pretože panujú letné horúčavy. Prípadne hrajú karty, šach alebo iné hry, aby zabili nekonečný čas. Niektorí sa pokúšajú i vyjsť. Dedinčania im za poplatok vo výške asi 40 € ukážu, ako vyjsť z diaľnice na inú komunikáciu.

Ako sú na tom s hygienou? Téma, ktorú nie je práve dobré rozoberať. Vody je naozaj málo, takže s umývaním to nie je vôbec slávne. A záchody? Vodiči si musia odskakovať do priekop vedľa diaľnice. Kritizujú úrady, že nedokázali ani rozmiestniť mobilné toalety.

Ako zápcha vznikla? Bezprostrednou príčinou je rozbitá vozovka. Diaľnica, kde sa zápcha stala, je pomerne nová, ale vzhľadom k tomu, že po nej jazdia predovšetkým ťažko naložené nákladné vozidlá, je povrch plný dier. Automobily musia spomaľovať. Skazu dokonalo niekoľko drobných havárií, ktoré sa pritom stali. A súčasne i fakt, že práve v dobe, kedy bola cesta najviac zaťažená, začali úrady s opravami a teda obmedzením premávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo bývajú v Číne často zápchy? Problém je omnoho širší. Po prvé je zrejmé, že v bohatnúcej Číne jazdí príliš mnoho nových áut a cesty a diaľnice, hoci do ich výstavby štát veľa investuje, ich nedokážu pojať. Autá jednoducho pribúdajú rýchlejšie ako kilometre vozoviek, takže vozidlá sa na cestách tlačia v nekonečných húfoch ako makrely. Po druhé sa v tomto konkrétnom prípade pridáva závislosť čínskej ekonomiky na uhlí. Väčšina áut, ktoré v zápche uviazli, sú kamióny vezúce uhlie do Pekingu, aby tam bolo pripravené na zimu. Obrovské mesto spotrebuje nekonečné rady nákladiakov s uhlím.

Prekáža to vodičom? Už ich to nerozhádže. Sú zvyknutí na dlhé čakanie, aj keď toto je trochu nad normu. Práve tento zvyk je však niekedy na obtiaž: spravodajca britského denníka The Guardian napísal, že akonáhle sa vytvorí zápcha, vodiči sa prepnú na "zápchovú náladu", vypnú motory a idú napríklad spať. Keď sa cesta uvoľní, zápcha nekončí, pretože veľmi dlho trvá, než sa kolóna zase rozbehne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aké sú vyhliadky do budúcnosti? Zápcha bude trvať približne do polovice septembra, kedy skončia opravy a takisto doba nutná pre prepravu uhlia na zimu do Pekingu. Trasu dlhú 500 km jazdia vodiči nákladiakov bežne aj štyri dni. Historická stokilometrová zápcha sa scvrkla na asi dvadsať kilometrov, pretože polícia odviedla časť vozidiel na obchádzku dlhú cez 350 km. Mnoho áut však na diaľnici radšej zostalo, aby ich vodiči na obchádzke nemuseli platiť dodatočné mýtne, ktoré by dopravu predražilo. Všetko má zmeniť železničná trať, ktorá má byť dokončená v roku 2012.

Autor: Milan Vodička, idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 593
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 322
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 136
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 346
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 889
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 876
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 381
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  5. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  6. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  7. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  8. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 28 388
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 811
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 256
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 988
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 983
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 041
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 874
  1. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Tupou Ceruzou: Smerákov
  4. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  5. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  7. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  8. Věra Tepličková: Je čas na kázne
SkryťZatvoriť reklamu