SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Čínska zápcha bude trvať 2 roky pri rýchlosti 5 km/h

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Toto pravidelne zažívajú Číňania. A budú vraj ešte dva roky.

(Zdroj: TASR/AP)

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Nebojte sa, hladom a smädom nezomriete. Dedinčania vám predajú vodu a jedlo: fľašu vody za 3 eurá, bagetu za 10 eur. Portál idnes.cz napísal, že približne takto to funguje v najväčšej zápche sveta, v Číne.

Čínske úrady oznámili koniec časovo najdlhšej dopravnej zápchy v ľudských dejinách, počas ktorej museli vodiči žiť desať dní na diaľnici z autonómnej oblasti Vnútorné Mongolsko do Pekingu v kolóne dlhej sto kilometrov. Bola by to skvelá správa, keby nemala dve chyby:

  1. tie autá tam stále stoja,
  2. zápchy sa tam neskončia až do konca roka 2012.

Prečo? A ako taká zápcha vzniká? Ako sa v nej žije a hladuje?

Rekordné kolóny
  • 176 km
  • 18 miliónov áut
Francúzsko

Najväčšia dopravná zápcha sa stala vo Francúzsku. Nájdete ju dokonca aj v Guinessovej knihe rekordov.

Bola dlhá 176 km, tiahla sa smerom z Lyonnu do Paríža a Francúzi v nej trpeli 16. februára 1980. Nestalo sa nič zvláštne, len sa množstvo ľudí vracalo z hôr a bolo zlé počasie. Husto snežilo, premávka sa spomaľovala, autá sa šmýkali, zrážali sa, až sa nakoniec kolóna zastavila úplne. Trvalo deň a noc, než sa znovu rozbehla.

Brazília

Dá sa nájsť aj dlhšia zápcha. Bola vraj dlhá 250 km a udiala sa 9. mája 2008 v brazílskom Sao Paule. Znie to dosť neuveriteľne - a neoveriteľne.

Nemecko

Oficiálne je preto druhá najväčšia dopravná zápcha všetkých čias dlhá "len" 150 km. Postihla v roku 1993 vodičov na diaľnici smerom do Hamburgu.

Nemecko však dosiahlo aj jedno prvenstvo: zažilo zápchu, v ktorej uviazlo zďaleka najviac áut. Bolo ich 18 miliónov. Nesmiete to však brať doslovne ako zápchu, pretože tieto vozidlá stáli nárazník na nárazníku z oboch strán nemecko-nemeckých hraníc od Baltského mora až po Aš počas prvých Veľkonočných sviatkov po páde Berlínskeho múru. Bola polovica apríla 1990 a zdalo sa, že všetci západní Nemci sa chcú pozrieť do bývalej ríše Ericha Honeckera a všetci východní Nemci do ríše Kaufhausov a Neckermannov.

Na hraničných priechodoch boli smerom od západu bežné 50-kilometrové rady. Východným Nemcom sa to nepáčilo, a tak dokonca v Berlíne na protest proti kolónam áut zablokovali most.

Čo tam vodiči jedia? Smrť hladom im nehrozí. Dedinčania z okolia jazdia vo vnútri kolóny na bicykloch a motorkách a predávajú im instantné slíže a vodu. Problém je v tom, že fľaša vody, ktorá obyčajne stojí jeden jüan (približne 10 centov), je dostupná za desaťnásobok ceny. Zrejme kalamitná prirážka. Rovnako predražené je aj jedlo. A keď chcú horúcu vodu, aby si pripravili jedlo, zistia, že stojí skoro rovnako ako predražené instantné rezance.

Čo im hrozí? Vodiči sa sťažujú, že policajti ich nechránia, hoci ich tam bolo rozmiestnených 400. V noci sú vystavení prepadom lúpežných bánd z okolia. Noviny Beijing Morning Post napísali, že skupina asi ôsmich mužov prepadla v noci šesť kamiónov a odniesla si lup vo výške skoro 8.100 €. Násilím vodičom napodiv hrozia i predavači jedla. Ak predražený tovar nekúpia, pokojne im za trest rozbijú tehlou predné sklo.

Čo robia pri čakaní v kolóne? Kolóna sa obyčajne pohybuje rýchlosťou jeden až tri kilometre za deň. Keď vozidlá stoja, vodiči ležia v tieni pod podvozkami, pretože panujú letné horúčavy. Prípadne hrajú karty, šach alebo iné hry, aby zabili nekonečný čas. Niektorí sa pokúšajú i vyjsť. Dedinčania im za poplatok vo výške asi 40 € ukážu, ako vyjsť z diaľnice na inú komunikáciu.

Ako sú na tom s hygienou? Téma, ktorú nie je práve dobré rozoberať. Vody je naozaj málo, takže s umývaním to nie je vôbec slávne. A záchody? Vodiči si musia odskakovať do priekop vedľa diaľnice. Kritizujú úrady, že nedokázali ani rozmiestniť mobilné toalety.

Ako zápcha vznikla? Bezprostrednou príčinou je rozbitá vozovka. Diaľnica, kde sa zápcha stala, je pomerne nová, ale vzhľadom k tomu, že po nej jazdia predovšetkým ťažko naložené nákladné vozidlá, je povrch plný dier. Automobily musia spomaľovať. Skazu dokonalo niekoľko drobných havárií, ktoré sa pritom stali. A súčasne i fakt, že práve v dobe, kedy bola cesta najviac zaťažená, začali úrady s opravami a teda obmedzením premávky.

02.jpg

Prečo bývajú v Číne často zápchy? Problém je omnoho širší. Po prvé je zrejmé, že v bohatnúcej Číne jazdí príliš mnoho nových áut a cesty a diaľnice, hoci do ich výstavby štát veľa investuje, ich nedokážu pojať. Autá jednoducho pribúdajú rýchlejšie ako kilometre vozoviek, takže vozidlá sa na cestách tlačia v nekonečných húfoch ako makrely. Po druhé sa v tomto konkrétnom prípade pridáva závislosť čínskej ekonomiky na uhlí. Väčšina áut, ktoré v zápche uviazli, sú kamióny vezúce uhlie do Pekingu, aby tam bolo pripravené na zimu. Obrovské mesto spotrebuje nekonečné rady nákladiakov s uhlím.

Prekáža to vodičom? Už ich to nerozhádže. Sú zvyknutí na dlhé čakanie, aj keď toto je trochu nad normu. Práve tento zvyk je však niekedy na obtiaž: spravodajca britského denníka The Guardian napísal, že akonáhle sa vytvorí zápcha, vodiči sa prepnú na "zápchovú náladu", vypnú motory a idú napríklad spať. Keď sa cesta uvoľní, zápcha nekončí, pretože veľmi dlho trvá, než sa kolóna zase rozbehne.

Aké sú vyhliadky do budúcnosti? Zápcha bude trvať približne do polovice septembra, kedy skončia opravy a takisto doba nutná pre prepravu uhlia na zimu do Pekingu. Trasu dlhú 500 km jazdia vodiči nákladiakov bežne aj štyri dni. Historická stokilometrová zápcha sa scvrkla na asi dvadsať kilometrov, pretože polícia odviedla časť vozidiel na obchádzku dlhú cez 350 km. Mnoho áut však na diaľnici radšej zostalo, aby ich vodiči na obchádzke nemuseli platiť dodatočné mýtne, ktoré by dopravu predražilo. Všetko má zmeniť železničná trať, ktorá má byť dokončená v roku 2012.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 702
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 757
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 290
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 763
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 029
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 571
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 361
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 356
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 019
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Killington.

Sledujte s nami online prenos z 1. kola obrovského slalomu v Killingtone.


Sportnet 6 h
Očkovanie proti koronavírusu.

Povinné očkovanie zvažujú viaceré strany.


25. nov
Alexander Dubček ako prvý tajomník v čestnej lóži v budove SND v spoločnosti prezidenta Ludvíka Svobodu i podpredsedu vlády Gustáva Husáka v Bratislave pri príležitosti osláv 50. výročia vzniku Československa - 29. október 1968. Počas ďalších mesiacov ho čakal postupný odchod z politických i straníckych štruktúr.

Tvár Pražskej jari pod dohľadom ŠtB


6 h
Na školy prišli začiatkom školského roka  samotesty, nebolo ich však dosť a čakajú na ďalšie.

Od pondelka čaká školy niekoľko zmien.


22 h

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  3. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  4. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  8. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 158
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 793
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 881
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 423
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 829
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 000
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 049
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 820
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu