SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Čínska zápcha bude trvať 2 roky pri rýchlosti 5 km/h

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Toto pravidelne zažívajú Číňania. A budú vraj ešte dva roky.

(Zdroj: TASR/AP)

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Nebojte sa, hladom a smädom nezomriete. Dedinčania vám predajú vodu a jedlo: fľašu vody za 3 eurá, bagetu za 10 eur. Portál idnes.cz napísal, že približne takto to funguje v najväčšej zápche sveta, v Číne.

Čínske úrady oznámili koniec časovo najdlhšej dopravnej zápchy v ľudských dejinách, počas ktorej museli vodiči žiť desať dní na diaľnici z autonómnej oblasti Vnútorné Mongolsko do Pekingu v kolóne dlhej sto kilometrov. Bola by to skvelá správa, keby nemala dve chyby:

  1. tie autá tam stále stoja,
  2. zápchy sa tam neskončia až do konca roka 2012.

Prečo? A ako taká zápcha vzniká? Ako sa v nej žije a hladuje?

Rekordné kolóny
  • 176 km
  • 18 miliónov áut
Francúzsko

Najväčšia dopravná zápcha sa stala vo Francúzsku. Nájdete ju dokonca aj v Guinessovej knihe rekordov.

Bola dlhá 176 km, tiahla sa smerom z Lyonnu do Paríža a Francúzi v nej trpeli 16. februára 1980. Nestalo sa nič zvláštne, len sa množstvo ľudí vracalo z hôr a bolo zlé počasie. Husto snežilo, premávka sa spomaľovala, autá sa šmýkali, zrážali sa, až sa nakoniec kolóna zastavila úplne. Trvalo deň a noc, než sa znovu rozbehla.

Brazília

Dá sa nájsť aj dlhšia zápcha. Bola vraj dlhá 250 km a udiala sa 9. mája 2008 v brazílskom Sao Paule. Znie to dosť neuveriteľne - a neoveriteľne.

Nemecko

Oficiálne je preto druhá najväčšia dopravná zápcha všetkých čias dlhá "len" 150 km. Postihla v roku 1993 vodičov na diaľnici smerom do Hamburgu.

Nemecko však dosiahlo aj jedno prvenstvo: zažilo zápchu, v ktorej uviazlo zďaleka najviac áut. Bolo ich 18 miliónov. Nesmiete to však brať doslovne ako zápchu, pretože tieto vozidlá stáli nárazník na nárazníku z oboch strán nemecko-nemeckých hraníc od Baltského mora až po Aš počas prvých Veľkonočných sviatkov po páde Berlínskeho múru. Bola polovica apríla 1990 a zdalo sa, že všetci západní Nemci sa chcú pozrieť do bývalej ríše Ericha Honeckera a všetci východní Nemci do ríše Kaufhausov a Neckermannov.

Na hraničných priechodoch boli smerom od západu bežné 50-kilometrové rady. Východným Nemcom sa to nepáčilo, a tak dokonca v Berlíne na protest proti kolónam áut zablokovali most.

Čo tam vodiči jedia? Smrť hladom im nehrozí. Dedinčania z okolia jazdia vo vnútri kolóny na bicykloch a motorkách a predávajú im instantné slíže a vodu. Problém je v tom, že fľaša vody, ktorá obyčajne stojí jeden jüan (približne 10 centov), je dostupná za desaťnásobok ceny. Zrejme kalamitná prirážka. Rovnako predražené je aj jedlo. A keď chcú horúcu vodu, aby si pripravili jedlo, zistia, že stojí skoro rovnako ako predražené instantné rezance.

Čo im hrozí? Vodiči sa sťažujú, že policajti ich nechránia, hoci ich tam bolo rozmiestnených 400. V noci sú vystavení prepadom lúpežných bánd z okolia. Noviny Beijing Morning Post napísali, že skupina asi ôsmich mužov prepadla v noci šesť kamiónov a odniesla si lup vo výške skoro 8.100 €. Násilím vodičom napodiv hrozia i predavači jedla. Ak predražený tovar nekúpia, pokojne im za trest rozbijú tehlou predné sklo.

Čo robia pri čakaní v kolóne? Kolóna sa obyčajne pohybuje rýchlosťou jeden až tri kilometre za deň. Keď vozidlá stoja, vodiči ležia v tieni pod podvozkami, pretože panujú letné horúčavy. Prípadne hrajú karty, šach alebo iné hry, aby zabili nekonečný čas. Niektorí sa pokúšajú i vyjsť. Dedinčania im za poplatok vo výške asi 40 € ukážu, ako vyjsť z diaľnice na inú komunikáciu.

Ako sú na tom s hygienou? Téma, ktorú nie je práve dobré rozoberať. Vody je naozaj málo, takže s umývaním to nie je vôbec slávne. A záchody? Vodiči si musia odskakovať do priekop vedľa diaľnice. Kritizujú úrady, že nedokázali ani rozmiestniť mobilné toalety.

Ako zápcha vznikla? Bezprostrednou príčinou je rozbitá vozovka. Diaľnica, kde sa zápcha stala, je pomerne nová, ale vzhľadom k tomu, že po nej jazdia predovšetkým ťažko naložené nákladné vozidlá, je povrch plný dier. Automobily musia spomaľovať. Skazu dokonalo niekoľko drobných havárií, ktoré sa pritom stali. A súčasne i fakt, že práve v dobe, kedy bola cesta najviac zaťažená, začali úrady s opravami a teda obmedzením premávky.

02.jpg

Prečo bývajú v Číne často zápchy? Problém je omnoho širší. Po prvé je zrejmé, že v bohatnúcej Číne jazdí príliš mnoho nových áut a cesty a diaľnice, hoci do ich výstavby štát veľa investuje, ich nedokážu pojať. Autá jednoducho pribúdajú rýchlejšie ako kilometre vozoviek, takže vozidlá sa na cestách tlačia v nekonečných húfoch ako makrely. Po druhé sa v tomto konkrétnom prípade pridáva závislosť čínskej ekonomiky na uhlí. Väčšina áut, ktoré v zápche uviazli, sú kamióny vezúce uhlie do Pekingu, aby tam bolo pripravené na zimu. Obrovské mesto spotrebuje nekonečné rady nákladiakov s uhlím.

Prekáža to vodičom? Už ich to nerozhádže. Sú zvyknutí na dlhé čakanie, aj keď toto je trochu nad normu. Práve tento zvyk je však niekedy na obtiaž: spravodajca britského denníka The Guardian napísal, že akonáhle sa vytvorí zápcha, vodiči sa prepnú na "zápchovú náladu", vypnú motory a idú napríklad spať. Keď sa cesta uvoľní, zápcha nekončí, pretože veľmi dlho trvá, než sa kolóna zase rozbehne.

Aké sú vyhliadky do budúcnosti? Zápcha bude trvať približne do polovice septembra, kedy skončia opravy a takisto doba nutná pre prepravu uhlia na zimu do Pekingu. Trasu dlhú 500 km jazdia vodiči nákladiakov bežne aj štyri dni. Historická stokilometrová zápcha sa scvrkla na asi dvadsať kilometrov, pretože polícia odviedla časť vozidiel na obchádzku dlhú cez 350 km. Mnoho áut však na diaľnici radšej zostalo, aby ich vodiči na obchádzke nemuseli platiť dodatočné mýtne, ktoré by dopravu predražilo. Všetko má zmeniť železničná trať, ktorá má byť dokončená v roku 2012.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 28 014
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 336
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 474
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 11 283
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 950
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 669
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 569
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 427
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 413
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 340
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kedy sa dostanete na rad? Zverejnili podrobnosti očkovacej stratégie

Mladší ako 45 rokov sa dostanú na rad ako poslední.

Očkovanie v UNLP.

Koronavírus: Pribudlo 2 484 nových prípadov. Potvrdili aj ďalších sto úmrtí na covid (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 228-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 737 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

Ilustračné foto.

Vlhovej brat: Aj v lyžovaní je politika. Každý chce s nami vybabrať

Vlha hovorí, prečo posledné preteky nedopadli podľa očakávaní.

Petra Vlhová, Boris Vlha
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.