SME
reklama

Čínska zápcha bude trvať 2 roky pri rýchlosti 5 km/h

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Toto pravidelne zažívajú Číňania. A budú vraj ešte dva roky.

(Zdroj: TASR/AP)

Predstavte si, že uviaznete v zápche na diaľnici D1, trčíte tam už desiaty deň a kolóna sa má rozbehnúť až za niekoľko týždňov. Nebojte sa, hladom a smädom nezomriete. Dedinčania vám predajú vodu a jedlo: fľašu vody za 3 eurá, bagetu za 10 eur. Portál idnes.cz napísal, že približne takto to funguje v najväčšej zápche sveta, v Číne.

Čínske úrady oznámili koniec časovo najdlhšej dopravnej zápchy v ľudských dejinách, počas ktorej museli vodiči žiť desať dní na diaľnici z autonómnej oblasti Vnútorné Mongolsko do Pekingu v kolóne dlhej sto kilometrov. Bola by to skvelá správa, keby nemala dve chyby:

  1. tie autá tam stále stoja,
  2. zápchy sa tam neskončia až do konca roka 2012.

Prečo? A ako taká zápcha vzniká? Ako sa v nej žije a hladuje?

Rekordné kolóny
  • 176 km
  • 18 miliónov áut
Francúzsko

Najväčšia dopravná zápcha sa stala vo Francúzsku. Nájdete ju dokonca aj v Guinessovej knihe rekordov.

Bola dlhá 176 km, tiahla sa smerom z Lyonnu do Paríža a Francúzi v nej trpeli 16. februára 1980. Nestalo sa nič zvláštne, len sa množstvo ľudí vracalo z hôr a bolo zlé počasie. Husto snežilo, premávka sa spomaľovala, autá sa šmýkali, zrážali sa, až sa nakoniec kolóna zastavila úplne. Trvalo deň a noc, než sa znovu rozbehla.

Brazília

Dá sa nájsť aj dlhšia zápcha. Bola vraj dlhá 250 km a udiala sa 9. mája 2008 v brazílskom Sao Paule. Znie to dosť neuveriteľne - a neoveriteľne.

Nemecko

Oficiálne je preto druhá najväčšia dopravná zápcha všetkých čias dlhá "len" 150 km. Postihla v roku 1993 vodičov na diaľnici smerom do Hamburgu.

Nemecko však dosiahlo aj jedno prvenstvo: zažilo zápchu, v ktorej uviazlo zďaleka najviac áut. Bolo ich 18 miliónov. Nesmiete to však brať doslovne ako zápchu, pretože tieto vozidlá stáli nárazník na nárazníku z oboch strán nemecko-nemeckých hraníc od Baltského mora až po Aš počas prvých Veľkonočných sviatkov po páde Berlínskeho múru. Bola polovica apríla 1990 a zdalo sa, že všetci západní Nemci sa chcú pozrieť do bývalej ríše Ericha Honeckera a všetci východní Nemci do ríše Kaufhausov a Neckermannov.

Na hraničných priechodoch boli smerom od západu bežné 50-kilometrové rady. Východným Nemcom sa to nepáčilo, a tak dokonca v Berlíne na protest proti kolónam áut zablokovali most.

Čo tam vodiči jedia? Smrť hladom im nehrozí. Dedinčania z okolia jazdia vo vnútri kolóny na bicykloch a motorkách a predávajú im instantné slíže a vodu. Problém je v tom, že fľaša vody, ktorá obyčajne stojí jeden jüan (približne 10 centov), je dostupná za desaťnásobok ceny. Zrejme kalamitná prirážka. Rovnako predražené je aj jedlo. A keď chcú horúcu vodu, aby si pripravili jedlo, zistia, že stojí skoro rovnako ako predražené instantné rezance.

Čo im hrozí? Vodiči sa sťažujú, že policajti ich nechránia, hoci ich tam bolo rozmiestnených 400. V noci sú vystavení prepadom lúpežných bánd z okolia. Noviny Beijing Morning Post napísali, že skupina asi ôsmich mužov prepadla v noci šesť kamiónov a odniesla si lup vo výške skoro 8.100 €. Násilím vodičom napodiv hrozia i predavači jedla. Ak predražený tovar nekúpia, pokojne im za trest rozbijú tehlou predné sklo.

Čo robia pri čakaní v kolóne? Kolóna sa obyčajne pohybuje rýchlosťou jeden až tri kilometre za deň. Keď vozidlá stoja, vodiči ležia v tieni pod podvozkami, pretože panujú letné horúčavy. Prípadne hrajú karty, šach alebo iné hry, aby zabili nekonečný čas. Niektorí sa pokúšajú i vyjsť. Dedinčania im za poplatok vo výške asi 40 € ukážu, ako vyjsť z diaľnice na inú komunikáciu.

Ako sú na tom s hygienou? Téma, ktorú nie je práve dobré rozoberať. Vody je naozaj málo, takže s umývaním to nie je vôbec slávne. A záchody? Vodiči si musia odskakovať do priekop vedľa diaľnice. Kritizujú úrady, že nedokázali ani rozmiestniť mobilné toalety.

Ako zápcha vznikla? Bezprostrednou príčinou je rozbitá vozovka. Diaľnica, kde sa zápcha stala, je pomerne nová, ale vzhľadom k tomu, že po nej jazdia predovšetkým ťažko naložené nákladné vozidlá, je povrch plný dier. Automobily musia spomaľovať. Skazu dokonalo niekoľko drobných havárií, ktoré sa pritom stali. A súčasne i fakt, že práve v dobe, kedy bola cesta najviac zaťažená, začali úrady s opravami a teda obmedzením premávky.

02.jpg

Prečo bývajú v Číne často zápchy? Problém je omnoho širší. Po prvé je zrejmé, že v bohatnúcej Číne jazdí príliš mnoho nových áut a cesty a diaľnice, hoci do ich výstavby štát veľa investuje, ich nedokážu pojať. Autá jednoducho pribúdajú rýchlejšie ako kilometre vozoviek, takže vozidlá sa na cestách tlačia v nekonečných húfoch ako makrely. Po druhé sa v tomto konkrétnom prípade pridáva závislosť čínskej ekonomiky na uhlí. Väčšina áut, ktoré v zápche uviazli, sú kamióny vezúce uhlie do Pekingu, aby tam bolo pripravené na zimu. Obrovské mesto spotrebuje nekonečné rady nákladiakov s uhlím.

Prekáža to vodičom? Už ich to nerozhádže. Sú zvyknutí na dlhé čakanie, aj keď toto je trochu nad normu. Práve tento zvyk je však niekedy na obtiaž: spravodajca britského denníka The Guardian napísal, že akonáhle sa vytvorí zápcha, vodiči sa prepnú na "zápchovú náladu", vypnú motory a idú napríklad spať. Keď sa cesta uvoľní, zápcha nekončí, pretože veľmi dlho trvá, než sa kolóna zase rozbehne.

Aké sú vyhliadky do budúcnosti? Zápcha bude trvať približne do polovice septembra, kedy skončia opravy a takisto doba nutná pre prepravu uhlia na zimu do Pekingu. Trasu dlhú 500 km jazdia vodiči nákladiakov bežne aj štyri dni. Historická stokilometrová zápcha sa scvrkla na asi dvadsať kilometrov, pretože polícia odviedla časť vozidiel na obchádzku dlhú cez 350 km. Mnoho áut však na diaľnici radšej zostalo, aby ich vodiči na obchádzke nemuseli platiť dodatočné mýtne, ktoré by dopravu predražilo. Všetko má zmeniť železničná trať, ktorá má byť dokončená v roku 2012.

Autor: Milan Vodička, idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu