SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky
NA PLYN NEMUSIA JAZDIŤ IBA STARÉ ŠKODOVKY

TEST: Škoda Octavia LPG

Súčasnú Octaviu na LPG vyrába samotná automobilka. Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila via

Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia.Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Dôvodom na test notoricky známeho auta, akým je v našich končinách Octavia, môže byť len pohonný agregát. Nie sú to však ani nové motory TSI ani 1,6 TDI ale produkčne asi najstarší motor v Octavii. Štvorvalec 1,6 MPI, ktorý neustúpil ani niekdajšiemu 1,6 FSI, si teraz môžete kúpiť vo verzii na LPG.

Škoda priamo v továrni vyrába verziu LPG so všetkými potrebnými komponentami. Cenou síce 1,6 MPI LPG podlieza diesel, ale ani v aktuálnom akčnom cenníku nie je lacnejšia ako moderná novinka 1,2 TSI. Podľa prepočtov by LPG malo vychádzať lacnejšie pokiaľ ide o náklady na palivo. O niečo nerozhodnejšia je situácia medzi LPG a starým motorom 1,9 TDI. Nákladmi na jeden kilometer by mali hrať vyrovnanú partiu, takže rozhodnúť musia ďalšie prednosti a nedostatky.

LPG_PREPINAC.JPG
Prepínač LPG umiestnili na stredový tunel. Ukazovateľ ostávajúceho plynu je veľmi orientačný, rezerva svieti červenou LED. Keď zasvieti červená LED, v nádrži ostane približne 10 litrov LPG.

Berie málo

Daň za LPG je v prípade Octavie neveľká. Nádrž síce oberá auto o rezervné koleso (nahradené lepiacou sadou), ale do obrovského kufra by sa teoreticky koleso vošlo. Spätný ventil plniaceho hrdla LPG nenarúša vonkajšiu celistvosť auta, lebo je ukrytý pod vekom klasickej benzínovej nádrže. Pred tankovaním treba namontovať ešte adaptér.

 

Prevody vyhovujú mestu a okoliu

LPG_50.JPG
Starší motor má dobrú odozvu v nižších otáčkach a na štvorke dokáže jazdiť po meste bez trápenia. Samozrejme na predbehnutie treba podradiť. Kultúra chodu motora v meste je oproti TDI o triedu lepšia.
LPG_90.JPG
Pri 90 kilometrovej rýchlosti pracuje motor ticho a točí okolo 2600 otáčok za minútu.
LPG_130.JPG
Na diaľnici sú otáčky vysoké vzhľadom na spotrebu. Treba počítať skoro s desiatimi litrami. Chýba šiesty stupeň a viac výkonu.


Keď sa to tak zoberie, už samotné čerpanie LPG je zdĺhavejšie ako pri benzíne. Jednoducho pri 44 litrovej nádrži, jej využiteľnosti na 90 percent a vyššej spotrebe litrov LPG než benzínu, budete mesačne na čerpacích staniciach tráviť viac času ako s 1,9 TDI. Ekonomický a ekologický pohon LPG oberá aj o možnosti parkovať v podzemných garážach.

LPG_KRIVKY.jpg
Keď motor 1,6 MPI funguje na benzín, má vyšší výkon a lepší priebeh krútiaceho momentu (červená a modrá krivka) ako keď spaľuje LPG (zelená a oranžová krivka). V praxi sme rozdiely veľmi necítili.


Pokiaľ ide o samotnú jazdu, nezbadáte, kedy idete na LPG a kedy na benzín. Teda pokles výkonu ťažko vycítiť, skôr je to iba placebo efekt. V porovnaní s naftou sa dá jazdiť predsa o niečo lacnejšie, s technicky menej náročným motorom ako diesel a pri lepšej kultúre jazdy. Jemné klepanie na voľnobežných otáčkach spôsobujú vstrekovacie ventily plynu.

Vyberáme si LPG

Počas testu sme riešili otázku, či dať prednosť verzii s LPG alebo konštrukčne staršiemu naftovému motoru 1,9 TDI. Lahodný a tichý chod benzínového motora a dobre navrhnuté prevody nás utvrdili v tom, že LPG bude lepšie ako hrkotajúci diesel. V ekonomike prevádzky vyhráva s odretými ušami LPG nad naftou, pretože kilometer prejde lacnejšie.

LPG_NADSTAVEC.JPG
Škoda dodáva k verzii LPG dva nádstavce na hrdlo nádrže LPG. Tento sa používa u nás, v Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Maďarsku, Taliansku , Rakúsku a Portugalsku. Druhý typ adaptéra poslúži v ostatných krajinách Európy.

Ak však berieme do úvahy rozdiel v nákupnej cene (diesel drahší o 380 eur) a reálnu spotrebu TDI, ktorá bude väčšia ako 4,9 l/100 km, potom LPG vyhráva relatívne v pohode. Samozrejme v porovnaní s benzínovou verziou jazdíte za polovicu, akurát na začiatku zaplatíte o 1500 eur viac.
Kto má predplatené trvalé parkovacie miesto v práci alebo doma v podzemnej garáži, môže na LPG zabudnúť.

Fakty o LPG

Pri spomienke na tichú a príjemnú jazdu s LPG v meste nesmieme vynechať pár faktov. Pri každom tankovaní plynu musíte k hrdlu nádrže primontovať redukčnú spojku (nie je to náročné). Filter plynu vložený medzi výparníkom a lištou so vstrekovacími ventilmi treba vymeniť po každých 30 000 km. Po najazdení 90 000 kilometrov treba nechať skontrolovať výparník. Ak sú v ňom nečistoty, mení sa filter v elektromagnetickom ventile.

Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila viac ako 1,9 TDI (77kW).

Porovnanie konkurenčných verzií Škoda Octavia

Model 1,6 MPI LPG 1,6 MPI 1,9 TDI
Cena od (eur) 15 489 13 989 15 869
Rozdiel oproti LPG (eur) 0 -1500 +380
Objem motora (cm3) 1595 1595 1896
Výkon (kW/k) 72/98 75/102 77/105
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 5600 4000
Krútiaci moment (Nm) 144 148 250
Pri otáčkach (ot./min.) 3800 3800 1900
Počet prevodov 5 5 5
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13 12,3 11,8
Objem nádrže (l) 44 55 55
Priemerná spotreba (l/100km) 9,4* 7,4 4,9
Orientačný dojazd na nádrž (km)

1211

(468 LPG)**

743 1122
Palivové náklady na 1 km (cent) 4,8 9,2 5,5

*spotreba LPG podľa testu
**vypočítané podľa spotreby v teste

Priemerné ceny palív počas testu

Natural 95 (eur/liter) 1,249
Nafta (eur/liter) 1,125
LPG (eur/liter)

0,513

SME spokojní

SME nespokojní
nízke náklady na palivo krátky dojazd na LPG
LPG priamo z výroby nižší výkon
dobré prevody v meste nemá rezervné koleso
tichšie ako TDI obmedzené parkovanie
nenáročná údržba -
hrdlo LPG ukryté -

 

Kupujem – nekupujem

Ak sa mám rozhodnúť medzi Octaviou 1,6 LPG a 1,9 TDI, zoberiem plynovú verziu na LPG. Je podstatne tichšia a kultivovanejšia ako starší diesel. Prevodovka je dobre navrhnutá do mesta. Verzia LPG stojí menej ako 1,9 TDI a za menej jazdí.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  8. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 883
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 847
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 508
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 211
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 712
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 661
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 660
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 289
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 165
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 949
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún