SME

TEST: Škoda Octavia LPG

Súčasnú Octaviu na LPG vyrába samotná automobilka. Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila via

Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia.Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Dôvodom na test notoricky známeho auta, akým je v našich končinách Octavia, môže byť len pohonný agregát. Nie sú to však ani nové motory TSI ani 1,6 TDI ale produkčne asi najstarší motor v Octavii. Štvorvalec 1,6 MPI, ktorý neustúpil ani niekdajšiemu 1,6 FSI, si teraz môžete kúpiť vo verzii na LPG.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Škoda priamo v továrni vyrába verziu LPG so všetkými potrebnými komponentami. Cenou síce 1,6 MPI LPG podlieza diesel, ale ani v aktuálnom akčnom cenníku nie je lacnejšia ako moderná novinka 1,2 TSI. Podľa prepočtov by LPG malo vychádzať lacnejšie pokiaľ ide o náklady na palivo. O niečo nerozhodnejšia je situácia medzi LPG a starým motorom 1,9 TDI. Nákladmi na jeden kilometer by mali hrať vyrovnanú partiu, takže rozhodnúť musia ďalšie prednosti a nedostatky.

SkryťVypnúť reklamu
lpg_prepinac.jpg
Prepínač LPG umiestnili na stredový tunel. Ukazovateľ ostávajúceho plynu je veľmi orientačný, rezerva svieti červenou LED. Keď zasvieti červená LED, v nádrži ostane približne 10 litrov LPG.

Berie málo

Daň za LPG je v prípade Octavie neveľká. Nádrž síce oberá auto o rezervné koleso (nahradené lepiacou sadou), ale do obrovského kufra by sa teoreticky koleso vošlo. Spätný ventil plniaceho hrdla LPG nenarúša vonkajšiu celistvosť auta, lebo je ukrytý pod vekom klasickej benzínovej nádrže. Pred tankovaním treba namontovať ešte adaptér.

 

Prevody vyhovujú mestu a okoliu

lpg_50.jpg
Starší motor má dobrú odozvu v nižších otáčkach a na štvorke dokáže jazdiť po meste bez trápenia. Samozrejme na predbehnutie treba podradiť. Kultúra chodu motora v meste je oproti TDI o triedu lepšia.
lpg_90.jpg
Pri 90 kilometrovej rýchlosti pracuje motor ticho a točí okolo 2600 otáčok za minútu.
lpg_130.jpg
Na diaľnici sú otáčky vysoké vzhľadom na spotrebu. Treba počítať skoro s desiatimi litrami. Chýba šiesty stupeň a viac výkonu.


Keď sa to tak zoberie, už samotné čerpanie LPG je zdĺhavejšie ako pri benzíne. Jednoducho pri 44 litrovej nádrži, jej využiteľnosti na 90 percent a vyššej spotrebe litrov LPG než benzínu, budete mesačne na čerpacích staniciach tráviť viac času ako s 1,9 TDI. Ekonomický a ekologický pohon LPG oberá aj o možnosti parkovať v podzemných garážach.

lpg_krivky.jpg
Keď motor 1,6 MPI funguje na benzín, má vyšší výkon a lepší priebeh krútiaceho momentu (červená a modrá krivka) ako keď spaľuje LPG (zelená a oranžová krivka). V praxi sme rozdiely veľmi necítili.


Pokiaľ ide o samotnú jazdu, nezbadáte, kedy idete na LPG a kedy na benzín. Teda pokles výkonu ťažko vycítiť, skôr je to iba placebo efekt. V porovnaní s naftou sa dá jazdiť predsa o niečo lacnejšie, s technicky menej náročným motorom ako diesel a pri lepšej kultúre jazdy. Jemné klepanie na voľnobežných otáčkach spôsobujú vstrekovacie ventily plynu.

SkryťVypnúť reklamu

Vyberáme si LPG

Počas testu sme riešili otázku, či dať prednosť verzii s LPG alebo konštrukčne staršiemu naftovému motoru 1,9 TDI. Lahodný a tichý chod benzínového motora a dobre navrhnuté prevody nás utvrdili v tom, že LPG bude lepšie ako hrkotajúci diesel. V ekonomike prevádzky vyhráva s odretými ušami LPG nad naftou, pretože kilometer prejde lacnejšie.

lpg_nadstavec.jpg
Škoda dodáva k verzii LPG dva nádstavce na hrdlo nádrže LPG. Tento sa používa u nás, v Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Maďarsku, Taliansku , Rakúsku a Portugalsku. Druhý typ adaptéra poslúži v ostatných krajinách Európy.

Ak však berieme do úvahy rozdiel v nákupnej cene (diesel drahší o 380 eur) a reálnu spotrebu TDI, ktorá bude väčšia ako 4,9 l/100 km, potom LPG vyhráva relatívne v pohode. Samozrejme v porovnaní s benzínovou verziou jazdíte za polovicu, akurát na začiatku zaplatíte o 1500 eur viac.
Kto má predplatené trvalé parkovacie miesto v práci alebo doma v podzemnej garáži, môže na LPG zabudnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Fakty o LPG

Pri spomienke na tichú a príjemnú jazdu s LPG v meste nesmieme vynechať pár faktov. Pri každom tankovaní plynu musíte k hrdlu nádrže primontovať redukčnú spojku (nie je to náročné). Filter plynu vložený medzi výparníkom a lištou so vstrekovacími ventilmi treba vymeniť po každých 30 000 km. Po najazdení 90 000 kilometrov treba nechať skontrolovať výparník. Ak sú v ňom nečistoty, mení sa filter v elektromagnetickom ventile.

Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila viac ako 1,9 TDI (77kW).

Porovnanie konkurenčných verzií Škoda Octavia

Model 1,6 MPI LPG 1,6 MPI 1,9 TDI
Cena od (eur) 15 489 13 989 15 869
Rozdiel oproti LPG (eur) -1500 +380
Objem motora (cm3) 1595 1595 1896
Výkon (kW/k) 72/98 75/102 77/105
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 5600 4000
Krútiaci moment (Nm) 144 148 250
Pri otáčkach (ot./min.) 3800 3800 1900
Počet prevodov 5 5 5
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13 12,3 11,8
Objem nádrže (l) 44 55 55
Priemerná spotreba (l/100km) 9,4* 7,4 4,9
Orientačný dojazd na nádrž (km)

1211

(468 LPG)**

743 1122
Palivové náklady na 1 km (cent) 4,8 9,2 5,5

*spotreba LPG podľa testu
**vypočítané podľa spotreby v teste

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priemerné ceny palív počas testu

Natural 95 (eur/liter) 1,249
Nafta (eur/liter) 1,125
LPG (eur/liter)

0,513

SME spokojní

SME nespokojní
nízke náklady na palivo krátky dojazd na LPG
LPG priamo z výroby nižší výkon
dobré prevody v meste nemá rezervné koleso
tichšie ako TDI obmedzené parkovanie
nenáročná údržba -
hrdlo LPG ukryté -

 

Kupujem – nekupujem

Ak sa mám rozhodnúť medzi Octaviou 1,6 LPG a 1,9 TDI, zoberiem plynovú verziu na LPG. Je podstatne tichšia a kultivovanejšia ako starší diesel. Prevodovka je dobre navrhnutá do mesta. Verzia LPG stojí menej ako 1,9 TDI a za menej jazdí.

 

Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 335
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 873
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 191
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 541
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 497
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 723
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 583
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  2. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  3. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  4. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  5. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  7. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  8. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 285
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 151
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 20 164
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 359
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 863
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 466
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 803
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 483
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu