SME
Sobota, 22. január, 2022 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

TEST: Škoda Octavia LPG

Súčasnú Octaviu na LPG vyrába samotná automobilka. Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila via

Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia.Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Dôvodom na test notoricky známeho auta, akým je v našich končinách Octavia, môže byť len pohonný agregát. Nie sú to však ani nové motory TSI ani 1,6 TDI ale produkčne asi najstarší motor v Octavii. Štvorvalec 1,6 MPI, ktorý neustúpil ani niekdajšiemu 1,6 FSI, si teraz môžete kúpiť vo verzii na LPG.

Škoda priamo v továrni vyrába verziu LPG so všetkými potrebnými komponentami. Cenou síce 1,6 MPI LPG podlieza diesel, ale ani v aktuálnom akčnom cenníku nie je lacnejšia ako moderná novinka 1,2 TSI. Podľa prepočtov by LPG malo vychádzať lacnejšie pokiaľ ide o náklady na palivo. O niečo nerozhodnejšia je situácia medzi LPG a starým motorom 1,9 TDI. Nákladmi na jeden kilometer by mali hrať vyrovnanú partiu, takže rozhodnúť musia ďalšie prednosti a nedostatky.

LPG_PREPINAC.JPG
Prepínač LPG umiestnili na stredový tunel. Ukazovateľ ostávajúceho plynu je veľmi orientačný, rezerva svieti červenou LED. Keď zasvieti červená LED, v nádrži ostane približne 10 litrov LPG.

Berie málo

Daň za LPG je v prípade Octavie neveľká. Nádrž síce oberá auto o rezervné koleso (nahradené lepiacou sadou), ale do obrovského kufra by sa teoreticky koleso vošlo. Spätný ventil plniaceho hrdla LPG nenarúša vonkajšiu celistvosť auta, lebo je ukrytý pod vekom klasickej benzínovej nádrže. Pred tankovaním treba namontovať ešte adaptér.

 

Prevody vyhovujú mestu a okoliu

LPG_50.JPG
Starší motor má dobrú odozvu v nižších otáčkach a na štvorke dokáže jazdiť po meste bez trápenia. Samozrejme na predbehnutie treba podradiť. Kultúra chodu motora v meste je oproti TDI o triedu lepšia.
LPG_90.JPG
Pri 90 kilometrovej rýchlosti pracuje motor ticho a točí okolo 2600 otáčok za minútu.
LPG_130.JPG
Na diaľnici sú otáčky vysoké vzhľadom na spotrebu. Treba počítať skoro s desiatimi litrami. Chýba šiesty stupeň a viac výkonu.


Keď sa to tak zoberie, už samotné čerpanie LPG je zdĺhavejšie ako pri benzíne. Jednoducho pri 44 litrovej nádrži, jej využiteľnosti na 90 percent a vyššej spotrebe litrov LPG než benzínu, budete mesačne na čerpacích staniciach tráviť viac času ako s 1,9 TDI. Ekonomický a ekologický pohon LPG oberá aj o možnosti parkovať v podzemných garážach.

LPG_KRIVKY.jpg
Keď motor 1,6 MPI funguje na benzín, má vyšší výkon a lepší priebeh krútiaceho momentu (červená a modrá krivka) ako keď spaľuje LPG (zelená a oranžová krivka). V praxi sme rozdiely veľmi necítili.


Pokiaľ ide o samotnú jazdu, nezbadáte, kedy idete na LPG a kedy na benzín. Teda pokles výkonu ťažko vycítiť, skôr je to iba placebo efekt. V porovnaní s naftou sa dá jazdiť predsa o niečo lacnejšie, s technicky menej náročným motorom ako diesel a pri lepšej kultúre jazdy. Jemné klepanie na voľnobežných otáčkach spôsobujú vstrekovacie ventily plynu.

Vyberáme si LPG

Počas testu sme riešili otázku, či dať prednosť verzii s LPG alebo konštrukčne staršiemu naftovému motoru 1,9 TDI. Lahodný a tichý chod benzínového motora a dobre navrhnuté prevody nás utvrdili v tom, že LPG bude lepšie ako hrkotajúci diesel. V ekonomike prevádzky vyhráva s odretými ušami LPG nad naftou, pretože kilometer prejde lacnejšie.

LPG_NADSTAVEC.JPG
Škoda dodáva k verzii LPG dva nádstavce na hrdlo nádrže LPG. Tento sa používa u nás, v Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Maďarsku, Taliansku , Rakúsku a Portugalsku. Druhý typ adaptéra poslúži v ostatných krajinách Európy.

Ak však berieme do úvahy rozdiel v nákupnej cene (diesel drahší o 380 eur) a reálnu spotrebu TDI, ktorá bude väčšia ako 4,9 l/100 km, potom LPG vyhráva relatívne v pohode. Samozrejme v porovnaní s benzínovou verziou jazdíte za polovicu, akurát na začiatku zaplatíte o 1500 eur viac.
Kto má predplatené trvalé parkovacie miesto v práci alebo doma v podzemnej garáži, môže na LPG zabudnúť.

Fakty o LPG

Pri spomienke na tichú a príjemnú jazdu s LPG v meste nesmieme vynechať pár faktov. Pri každom tankovaní plynu musíte k hrdlu nádrže primontovať redukčnú spojku (nie je to náročné). Filter plynu vložený medzi výparníkom a lištou so vstrekovacími ventilmi treba vymeniť po každých 30 000 km. Po najazdení 90 000 kilometrov treba nechať skontrolovať výparník. Ak sú v ňom nečistoty, mení sa filter v elektromagnetickom ventile.

Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila viac ako 1,9 TDI (77kW).

Porovnanie konkurenčných verzií Škoda Octavia

Model 1,6 MPI LPG 1,6 MPI 1,9 TDI
Cena od (eur) 15 489 13 989 15 869
Rozdiel oproti LPG (eur) 0 -1500 +380
Objem motora (cm3) 1595 1595 1896
Výkon (kW/k) 72/98 75/102 77/105
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 5600 4000
Krútiaci moment (Nm) 144 148 250
Pri otáčkach (ot./min.) 3800 3800 1900
Počet prevodov 5 5 5
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13 12,3 11,8
Objem nádrže (l) 44 55 55
Priemerná spotreba (l/100km) 9,4* 7,4 4,9
Orientačný dojazd na nádrž (km)

1211

(468 LPG)**

743 1122
Palivové náklady na 1 km (cent) 4,8 9,2 5,5

*spotreba LPG podľa testu
**vypočítané podľa spotreby v teste

Priemerné ceny palív počas testu

Natural 95 (eur/liter) 1,249
Nafta (eur/liter) 1,125
LPG (eur/liter)

0,513

SME spokojní

SME nespokojní
nízke náklady na palivo krátky dojazd na LPG
LPG priamo z výroby nižší výkon
dobré prevody v meste nemá rezervné koleso
tichšie ako TDI obmedzené parkovanie
nenáročná údržba -
hrdlo LPG ukryté -

 

Kupujem – nekupujem

Ak sa mám rozhodnúť medzi Octaviou 1,6 LPG a 1,9 TDI, zoberiem plynovú verziu na LPG. Je podstatne tichšia a kultivovanejšia ako starší diesel. Prevodovka je dobre navrhnutá do mesta. Verzia LPG stojí menej ako 1,9 TDI a za menej jazdí.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 655
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 6 205
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 973
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 4 834
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 777
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 614
  7. Cukrovkári a covid-19 2 190
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 135
  9. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 122
  10. Mecom ide na zelenú 1 733
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jeden z najväčších stavebných boomov v budovaní kostolov zažíva pravoslávna cirkev. Počet jej veriacich rastie v dôsledku nárastu veriacich prichádzajúcich pracovať na Slovensko z Ukrajiny, Srbska či Bulharska.

Boom výstavby kostolov bol na Slovensku v 90. rokoch.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


3 h
Karolína Fourova, autorka knihy Jediná kniha o jedle, ktorú potrebujete.

Ľudia stále veria mýtom o stravovaní.


14. jan
Naomi Osaková sa lúči ako obhajkyňa titulu s Australian Open už v prvom týždni.

Obhajkyňa titulu prehrala v 3. kole Australian Open.


10 h

Neprehliadnite tiež

Kia Sephia

Na Slovensku začali predaje naraz so západnými krajinami.


18 h
Skica konceptu Fiat Centoventi ako nástupcu Pandy.

Talianska značka sa prebudí z agónie.


19. jan
Škoda Fabia

Podiel nových áut klesá a dovezených jazdeniek naopak stúpa.


18. jan
Volkswagen Passat

Čo sa stane s Passatom, či Mondeom?


18. jan

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Krivoľaké cesty k rovnosti.
  2. Štefan Vidlár: TURUL
  3. Linda Ágoštonová: Východniarsky zápisnik - časť 3 : Svadobná hostina
  4. Víťazoslav Würschner: Budeme sa mať lepšie?
  5. Ctirad Klimčík: O jednom aspekte vyhostenia Novaka Džokoviča
  6. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže !
  7. Elena Antalová: Dajte myšlienkam pokoj
  8. Inštitút strategických politík: Srbské referendum o reforme súdnictva posúva Belehrad o krok bližšie k EÚ
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 029
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 539
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 5 901
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 659
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 372
  6. Miroslav Galovič: Hlbocký (zmrznutý) vodopád. A Jozef Tiso na konci neďalekej kalvárie. 2 409
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: odpočítavanie k bombe, slovenské fantasy, aj kulinárske krimi 2 210
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 195
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu