BRATISLAVA, BREZNO. Dôvodom na test notoricky známeho auta, akým je v našich končinách Octavia, môže byť len pohonný agregát. Nie sú to však ani nové motory TSI ani 1,6 TDI ale produkčne asi najstarší motor v Octavii. Štvorvalec 1,6 MPI, ktorý neustúpil ani niekdajšiemu 1,6 FSI, si teraz môžete kúpiť vo verzii na LPG.
Škoda priamo v továrni vyrába verziu LPG so všetkými potrebnými komponentami. Cenou síce 1,6 MPI LPG podlieza diesel, ale ani v aktuálnom akčnom cenníku nie je lacnejšia ako moderná novinka 1,2 TSI. Podľa prepočtov by LPG malo vychádzať lacnejšie pokiaľ ide o náklady na palivo. O niečo nerozhodnejšia je situácia medzi LPG a starým motorom 1,9 TDI. Nákladmi na jeden kilometer by mali hrať vyrovnanú partiu, takže rozhodnúť musia ďalšie prednosti a nedostatky.
|
Prepínač LPG umiestnili na stredový tunel. Ukazovateľ ostávajúceho plynu je veľmi orientačný, rezerva svieti červenou LED. Keď zasvieti červená LED, v nádrži ostane približne 10 litrov LPG. |
Berie málo
Daň za LPG je v prípade Octavie neveľká. Nádrž síce oberá auto o rezervné koleso (nahradené lepiacou sadou), ale do obrovského kufra by sa teoreticky koleso vošlo. Spätný ventil plniaceho hrdla LPG nenarúša vonkajšiu celistvosť auta, lebo je ukrytý pod vekom klasickej benzínovej nádrže. Pred tankovaním treba namontovať ešte adaptér.
Prevody vyhovujú mestu a okoliu |
Starší motor má dobrú odozvu v nižších otáčkach a na štvorke dokáže jazdiť po meste bez trápenia. Samozrejme na predbehnutie treba podradiť. Kultúra chodu motora v meste je oproti TDI o triedu lepšia. |
|
Pri 90 kilometrovej rýchlosti pracuje motor ticho a točí okolo 2600 otáčok za minútu. |
Na diaľnici sú otáčky vysoké vzhľadom na spotrebu. Treba počítať skoro s desiatimi litrami. Chýba šiesty stupeň a viac výkonu. |
Keď sa to tak zoberie, už samotné čerpanie LPG je zdĺhavejšie ako pri benzíne. Jednoducho pri 44 litrovej nádrži, jej využiteľnosti na 90 percent a vyššej spotrebe litrov LPG než benzínu, budete mesačne na čerpacích staniciach tráviť viac času ako s 1,9 TDI. Ekonomický a ekologický pohon LPG oberá aj o možnosti parkovať v podzemných garážach.
![]() |
Keď motor 1,6 MPI funguje na benzín, má vyšší výkon a lepší priebeh krútiaceho momentu (červená a modrá krivka) ako keď spaľuje LPG (zelená a oranžová krivka). V praxi sme rozdiely veľmi necítili. |
Pokiaľ ide o samotnú jazdu, nezbadáte, kedy idete na LPG a kedy na benzín. Teda pokles výkonu ťažko vycítiť, skôr je to iba placebo efekt. V porovnaní s naftou sa dá jazdiť predsa o niečo lacnejšie, s technicky menej náročným motorom ako diesel a pri lepšej kultúre jazdy. Jemné klepanie na voľnobežných otáčkach spôsobujú vstrekovacie ventily plynu.
Vyberáme si LPG
Počas testu sme riešili otázku, či dať prednosť verzii s LPG alebo konštrukčne staršiemu naftovému motoru 1,9 TDI. Lahodný a tichý chod benzínového motora a dobre navrhnuté prevody nás utvrdili v tom, že LPG bude lepšie ako hrkotajúci diesel. V ekonomike prevádzky vyhráva s odretými ušami LPG nad naftou, pretože kilometer prejde lacnejšie.
|
Škoda dodáva k verzii LPG dva nádstavce na hrdlo nádrže LPG. Tento sa používa u nás, v Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Maďarsku, Taliansku , Rakúsku a Portugalsku. Druhý typ adaptéra poslúži v ostatných krajinách Európy. |
Ak však berieme do úvahy rozdiel v nákupnej cene (diesel drahší o 380 eur) a reálnu spotrebu TDI, ktorá bude väčšia ako 4,9 l/100 km, potom LPG vyhráva relatívne v pohode. Samozrejme v porovnaní s benzínovou verziou jazdíte za polovicu, akurát na začiatku zaplatíte o 1500 eur viac.
Kto má predplatené trvalé parkovacie miesto v práci alebo doma v podzemnej garáži, môže na LPG zabudnúť.
Fakty o LPG
Pri spomienke na tichú a príjemnú jazdu s LPG v meste nesmieme vynechať pár faktov. Pri každom tankovaní plynu musíte k hrdlu nádrže primontovať redukčnú spojku (nie je to náročné). Filter plynu vložený medzi výparníkom a lištou so vstrekovacími ventilmi treba vymeniť po každých 30 000 km. Po najazdení 90 000 kilometrov treba nechať skontrolovať výparník. Ak sú v ňom nečistoty, mení sa filter v elektromagnetickom ventile.
Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila viac ako 1,9 TDI (77kW).
Porovnanie konkurenčných verzií Škoda Octavia
Model | 1,6 MPI LPG | 1,6 MPI | 1,9 TDI |
Cena od (eur) | 15 489 | 13 989 | 15 869 |
Rozdiel oproti LPG (eur) | -1500 | +380 | |
Objem motora (cm3) | 1595 | 1595 | 1896 |
Výkon (kW/k) | 72/98 | 75/102 | 77/105 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5600 | 5600 | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 144 | 148 | 250 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 3800 | 3800 | 1900 |
Počet prevodov | 5 | 5 | 5 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 13 | 12,3 | 11,8 |
Objem nádrže (l) | 44 | 55 | 55 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 9,4* | 7,4 | 4,9 |
Orientačný dojazd na nádrž (km) | 1211 (468 LPG)** | 743 | 1122 |
Palivové náklady na 1 km (cent) | 4,8 | 9,2 | 5,5 |
*spotreba LPG podľa testu
**vypočítané podľa spotreby v teste
Priemerné ceny palív počas testu
Natural 95 (eur/liter) | 1,249 |
Nafta (eur/liter) | 1,125 |
LPG (eur/liter) | 0,513 |
SME spokojní | SME nespokojní |
nízke náklady na palivo | krátky dojazd na LPG |
LPG priamo z výroby | nižší výkon |
dobré prevody v meste | nemá rezervné koleso |
tichšie ako TDI | obmedzené parkovanie |
nenáročná údržba | - |
hrdlo LPG ukryté | - |
Kupujem – nekupujem |
Ak sa mám rozhodnúť medzi Octaviou 1,6 LPG a 1,9 TDI, zoberiem plynovú verziu na LPG. Je podstatne tichšia a kultivovanejšia ako starší diesel. Prevodovka je dobre navrhnutá do mesta. Verzia LPG stojí menej ako 1,9 TDI a za menej jazdí. |