V pondelok sa stala ďalšia vážna dopravná nehoda na diaľnici D1. Tri autá sa zrazili na 17. kilometri v smere Trnava - Bratislava.
Podľa policajtov sa pokazilo vozidlo Opel Vectra a jeho vodič ho zastavil v strednom jazdnom pruhu. Auto bolo riadne označené trojuholníkom a vodič sa nachádzal mimo vozovky. Do odstaveného vozidla narazilo najprv Daewoo Matiz a následne Škoda Octavia.
Reťazová zrážka na D1, vodiči prehliadli odstavené auto
Aké dôvody viedli vodiča nechať vozidlo v strednom pruhu neviem, ale mohlo isť napríklad o poruchu v elektronike a s ňou výpadok činnosti nielen motora, ale aj elektrického posilňovača riadenia. V takejto situácii je vodič rád, keď sa mu podarí vozidlo udržať vo svojom pruhu, keďže vtedy musí prekonávať nielen silu samotného riadenia, ale aj nefunkčného posilňovača.
Možno, že v pravom pruhu bola hustá premávka a len zotrvačnosťou vozidla sa vodičovi nepodarilo sa do nej zaradiť. V každom prípade, v strednom pruhu tesne pred Bratislavou môže vozidlo zostať stáť aj z dôvodu naplnenia mestského obchvatu, do ktorého pokračuje len stredný a ľavý pruh.
Predtým, než Matiz nabúral
Vozidlo Daewoo Matiz nešlo extrémne rýchlo už len preto, že jeho výkonnostné maximum je tesne nad rýchlosťou 130 km/h. V každom prípade, vodič išiel rýchlejšie než určuje predpis a to znamená ísť len tak rýchlo, aby na vzdialenosť, na ktorú vodič vidí, dokázal bezpečne vozidlo zastaviť.
Je pravdepodobné, že sa buď dostatočne nevenoval vedeniu vozidla, alebo nedodržal bezpečný odstup od predchádzajúceho vozidla, ktoré sa stihlo preradiť do iného pruhu. U ďalšieho vodiča v poradí došlo k porušeniu tých istých pravidiel.
Bez pomoci vodičov nič nepomôže
Osobne si myslím, že diaľnici D1 Bratislava - Trnava nepomôže ani tisíc odstavných ostrovčekov a ani poschodový odstavný pruh.
Vodiči akceptovali časté meranie rýchlosti dopravnou políciou a prispôsobili sa. Väčšina ide rýchlosťou okolo 130 km/h, ale často v nebezpečnej blízkosti za predchádzajúcim vozidlom a navyše bez ostražitosti, akú treba mať pri takejto rýchlosti.
Keď predchádzajúce vozidlo nečakane prudko spomalí, tak z titulu posunu reakčných časov nedokáže nasledujúci vodič bezpečne znížiť rýchlosť a počas brzdenia naráža do brzdiaceho alebo už stojaceho vozidla.
Oveľa horšia situácia je, ak sa predchádzajúci vodič preradí pred prekážkou do iného pruhu. Vtedy dochádza k nárazu do stojaceho vozidla v plnej rýchlosti. Tento scenár sa stal aj v prípade zatiaľ jedinej tragickej dopravnej nehode, odkedy je na trase Bratislava - Trnava 6 pruh bez odstavných pruhov.
Aký odstup od predchádzajúceho vozidla je dostatočný?
Veľa vodičov si myslí, že keď majú dobý postreh, tak môžu ísť v tesnom závese iba niekoľko metrov za predchádzajúcim vozidlom, a keď sa na vozidle rozsvietia brzdové svetlá, tak budú brzdiť aj oni. Takáto jazda by bola možná len vtedy, ak by riadenie vozidiel bolo navzájom elektronicky synchronizované. Možno v budúcnosti bude takáto jazda možná, ale zatiaľ nie je.
Pri jazde v závese nehrá rolu len oneskorená reakcia človeka, ale aj to, že prvé vozidlo môže bez brzdenia naraziť do prekážky (napríklad vodič zaspí), alebo môže nečakane uhnúť do vedľajšieho pruhu. Vtedy sú akékoľvek rýchle reakcie vodiča z fyzikálneho hľadiska nepodstatné.
Experiment s brzdením
Experimentálne som si overil, že pri dobrom počasí dokážem na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h bez využitia ABS a bez toho, že neupevnené veci budú lietať do čelného skla, zastaviť na štyri stĺpiky. To je 200 metrov. Keď využijem ABS a brzdím spôsobom "o život", brzdnú vzdialenosť s naloženým autom skrátim pod dva stĺpiky, čo je asi 100 metrov.
Pre nezainteresovaných uvádzam, že na diaľnici D1 sú stĺpiky za štandardnej situácie umiestňované 50 metrov od seba a pri testovaní som dopredu vedel, kedy mám začať brzdiť.
Brzdenie na doraz som si vyskúšal aj na testovacích okruhoch v Rakúsku. Môžem povedať, že väčšina ľudí nedokáže pri vysokej rýchlosti hneď na prvýkrát dupnúť na brzdu, ani keď je všetko okolo zabezpečené, a nieto v cestnej premávke. Navyše, ak nemáte stopercentne funkčné ABS, tak na nerovnomerne drsnom povrchu takmer isto uvediete auto do neovládateľnej rotácie.
Čo na to oficiálne testy?
Publikované výsledky rôznych testov bezpečného odstupu vozidiel hovoria, že je potrebné dodržiavať odstup od predchádzajúceho vozidla v čase aspoň dve sekundy. Pri rýchlosti 130 km/h a osobnom aute to predstavuje vzdialenosť 72 metrov. V prípade naložených nákladných áut sa takáto brzdná vzdialenosť dosahuje okolo rýchlosti 90 km/h.
Pritom je potrené si uvedomiť, že vozilo sa od vozidla líši nielen hmotnosťou, kvalitou brzdných systémov, kvalitou pneumatík, ale aj pozornosťou vodiča.
Preto odporúčam vodičom na diaľnici dodržiavať odstup od predchádzajúceho vozidla aspoň dva stĺpiky, čo je 100 metrov. Pri jednom stĺpiku je vaše auto, jeden stĺpik je v strede a pri ďalšom končí predchádzajúce auto.
Čo by pomohlo na Slovenku, aby vodiči dodržiavali odstup?
Treba sa poučiť zo zahraničia. Napríklad v Nemecku nebazírujú na maximálnej rýchlosti i keď vodičovi, ktorý spôsobí nehodu pri vyššej ako odporúčanej rýchlosti, všetko spočítajú.
Pravidelne sa kontrolujú odstupy od predchádzajúceho vozidla. Veľa čitateľov mi poskytlo informácie, že okrem pokuty dostali zákaz jazdy v Nemecku na dobu dvoch mesiacov, ako následok odmerania radarom a zastavenie hliadkou, alebo riešením dopravného priestupku poštou. No nie za rýchlosť, ale za nedodržanie odstupu od predchádzajúceho vozidla.
Koľko takýchto pokút bolo udelených na Slovensku? Podľa mňa ani jediná. Koľko bolo dopravných nehôd spôsobených nedodržaním odstupu od predchádzajúceho vozidla? Podľa mňa veľmi veľa a aj tragických.
Čo bráni v meraní odstupu vozidiel?
- technika,
- právo a
- chcenie.
Technika:
Na meranie je potrebná technika. Na základe medializovaných informácií viem, akú techniku nakúpilo ministerstvo vnútra pre políciu. Majú aj také radary, ktoré okrem merania rýchlosti dokážu merať aj odstup vozidiel. Čiže polícia takouto technikou disponuje, i keď vo veľmi obmedzenej miere.
Viem, že na Slovensku sú firmy, ktoré ponúkajú aj statické merače nielen rýchlosti, ale aj bezpečného odstupu. A sú také dokonalé, že dokážu prostredníctvom hybridnej pošty priamo rozposielať pokuty na adresu vlastníka vozidla.
Právo:
§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.
(2) Vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
Tu máme problém. Zákon o cestnej premávke (č. 8/2009 Z.z.) síce jednoznačne určuje povinnosti vodičov, ale nedodržanie tohto paragrafu je zahrnuté medzi bežné priestupky s pokutou na mieste najviac 60 €. Navyše, sadzobník pokút nemá tabuľku, ktorá by konkretizovala výšku pokuty podľa závažnosti priestupku, teda odstupu kratšom než predpis v metroch a sekundách.
Dnes sa dá udeliť pokuta za nedodržanie bezpečného odstupu od predchádzajúceho vozidla len vtedy, ak sa stane dopravná nehoda. To je však už neskoro. Navyše sa to vyhodnotí ako nedodržanie rýchlosti.
Podľa môjho názoru, stačí doplniť sadzobník pokút aj o tabuľku podľa § 17 a definovať v nej výšky pokuty podľa okamžitej rýchlosti a nedodržania odstupu v sekundách s orientačným prepočtom na metre. Za hranicu zobrať odstup menší než dve sekundy (72 m) a pokutovať takéto konanie vo výške 30 eur a pri odstupe nižšom než sekunda (36 m) 60 eur.
V prípade, že sa bude meniť aj priestupkový zákon, tak pokutu stanoviť za každú chýbajúcu desatinu sekundy, aby pokutovanie automatickými meračmi bolo jemnejšie.
Chcenie:
Myslím si, že ministerstvo vnútra a aj dopravná polícia si aj po radikálnej výmene predstaviteľov uvedomuje potrebu zabezpečiť bezpečnosť na cestách. Viem, že v minulom volebnom období sa v tomto robili určité prípravné kroky a bolo by vhodné pokračovať ďalej.
Najťažší krok je ten prvý, interným predpisom vydať tabuľku s požadovaným bezpečnostným odstupom a výškou pokuty, hoci len za dobrého počasia a prvú hliadku, ktorá má vhodnú techniku poslať na školenie dodávateľovi daného zariadenia.
Domnievam sa, že po prvom týždni merania, prebehne táto informácia médiami a efekt sa prejaví v rekordne krátkom čase: väčšina vodičov sa prispôsobí, čo sa priaznivo odzrkadlí na znížení nehodovosti nielen na 6-pruhovej diaľnici D1.