SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vinníkom nehody nechce byť nikto

Nejeden motorista už zažil dopravnú nehodu na vlastnej koži. Nie vždy sú však vodiči spokojní s tým, ako policajti zhodnotia dopravnú nehodu.

Andrea: "V januári som mala nehodu. Dostala som šmyk na ceste, skotúľala som sa do priekopy, pritom som len sama sebe spôsobila škodu. Policajt mi na mieste zadržal vodičák za neprispôsobenie jazdy stavu a povahe vozovky. Postupoval správne? Lebo mi tvrdili, že na to nemal právo. Ako to vlastne je?"

Aj keď sa to zdá byť nespravodlivé, policajt mohol postupovať v súlade so zákonom. Ak sa stala dopravná nehoda, mal oprávnenie na zadržanie vodičského preukazu. Ak sa však stala len škodová udalosť, vodičák brať nemal.

Stala sa škodová udalosť?

Podľa zákona o cestnej premávke a zákona o priestupkoch smie policajt zadržať vodičský preukaz aj vtedy, ak vodič spôsobí dopravnú nehodu, ktorá je následkom porušenia dopravných predpisov. Takisto smie zadržať vodičský preukaz, keď si účastník škodovej udalosti nesplnil svoje povinnosti.

Povinnosti účastníka škodovej udalosti:

  1. bezodkladne zastaviť vozidlo,
  2. preukázať svoju totožnosť inému účastníkovi škodovej udalosti,
  3. poskytnúť údaje o poistení vozidla vyplniť a podpísať tlačivo zavedené na zabezpečenie náhrady vzniknutej škody podľa osobitného predpisu,
  4. zdržať sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky,
  5. urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky,
  6. ak účastník škodovej udalosti spôsobil hmotnú škodu osobe, ktorá nie je účastníkom škodovej udalosti, je povinný o tom túto osobu bezodkladne upovedomiť a oznámiť jej svoje osobné údaje.

Prvý bod Andrea nechtiac splnila. Druhý sa splniť nedal, ak sa skutočne stala škoda len na aute. Preto nie je potrebné splniť ani tretí bod. Nemyslíme si, že 4. bod by Andrea porušila, v opačnom prípade by jej vodičský zobral policajt za alkohol. Bod č. 5 pravdepodobne takisto neporušila a asi ani bod č. 6, keďže sa škoda stala len Andree.

Ak sa stala škodová udalosť a Andrea neporušila ani jeden zo spomínaných bodov, vodičský preukaz jej zobrať nemali.

Stala sa dopravná nehoda?

Otázkou je však aj to, či sa stala nehoda. Ak áno, musel by platiť niektorý z nasledujúcich bodov, ktoré s nehodou priamo súvisia:

  • usmrtí sa alebo zraní osoba,
  • poškodí sa cesta alebo všeobecne prospešné zariadenie,
  • uniknú nebezpečné veci, alebo
  • na niektorom zo zúčastnených vozidiel vrátane prepravovaných vecí alebo na inom majetku vznikne hmotná škoda zrejme prevyšujúca jedenapolnásobok väčšej škody podľa Trestného zákona (3 990 €)

Ak sa niečo z tohto stalo, privolaný policajt mohol udalosť kvalifikovať ako dopravnú nehodu spôsobenú porušením dopravných predpisov, za čo sa smie zadržať vodičák. A to aj vtedy, ak sa škoda stane len vám. Je teda na posúdení policajta, či zoberie vodičovi doklady.

Napriek tomu nie je veľmi spravodlivé v prípade, že sa stala nehoda, ale škoda sa stala len vám, ešte viac vás trestať, keď ste sa už dostatočne potrestali sami zničením svojich vecí prípadne poškodením zdravia. To sa týka nielen zadržania vodičského preukazu ale aj prípadnej pokuty.

Nehoda v križovatke s predbiehačom

Ďalší z vás nám napísal o dopravnej nehode, ktorá sa mu stala na križovatke tvaru "T".

Libor: "Klasická križovatka typu T - hlavná je priamo a vedľajšia je do 90°. Blížim sa z vedľajšej na hlavnú a odbočujem doľava. Vozidlo prichádzajúce zľava zastavuje (je na hlavnej) a dáva mi prednosť. Po mojom vjazde do križovatky stojace vozidlo obieha iné vozidlo idúce v smere zľava doprava po hlavnej ulici.

Nastáva kolízia.

Podľa môjho názoru, auto prichádzajúce zľava predbieha v križovatke a obieha stojace vozidlo na hlavnej ceste cez plnú čiaru.

Aké bolo moje prekvapenie po príchode polície, keď mi vysvetľujú, že som nedal prednosť na hlavnej ceste. Vodič, ktorý mi dal prednosť medzitým pokračoval v ceste ďalej. Bol som vinníkom dopravnej nehody? Situáciu som prijal, ale dodnes nie som presvedčený o svojej vine."

Podľa Liborovho opisu sa udalosť stala tak, ako to je v náčrte. Liborove auto je znázornené ako zelené, modré auto je to, ktoré podľa opisu dávalo Liborovi prednosť a čierne je to, ktoré malo predchádzať v križovatke:

01.jpg

Každý vodič, ktorý príde z vedľajšej cesty ku križovatke, musí dať prednosť vozidlám na hlavnej. Dal ju aj Libor? Dať prednosť z pohľadu zákona o cestnej premávke znamená počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(5) Vodič nesmie predchádzať,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; ...

Ak modré vozidlo najprv spomalilo, pre vozidlo čakajúce na križovatke na vedľajšej ceste to mohol byť impulz pre prejazd križovatkou. Libor teda situáciu zhodnotil tak, že ak vojde do križovatky, modré auto nebude musieť kvôli Liborovi zmeniť ani smer a ani rýchlosť jazdy.

Podľa Liborovho popisu čierne vozidlo jednoznačne porušilo dopravné predpisy tým, že predchádzalo v križovatke. Vodič nesmie podľa dopravných pravidiel predchádzať pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

Ešte dva predpisy treba spomenúť v súvislosti s dopravnou nehodou, ktorá sa stala Liborovi.

  • Vodič na vedľajšej ceste je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky.

Libor síce musí dať prednosť všetkým vozidlám jazdiacim na hlavnej ceste, no musí to urobiť pred vjazdom do križovatky. A podľa popisu vodič čierneho auta predchádzal až potom, čo bol už Libor v križovatke. Vtedy treba brať do úvahy fakt, podľa ktorého vodič, ktorý predchádza, nesmie ohroziť iného účastníka cestnej premávky.

Vodič čierneho auta bol tak podľa nášho názoru príčinou dopravnej nehody.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 274
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 415
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 179
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 718
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 524
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 447
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 515
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 269
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L